Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, Atib Azzad said:

Dette er både misforstått og langt utenfor hva jeg skrev.
Du forvirrer deg selv.

Jo du sier jo at grunnen til at asiatere gjør det bedre i skolen er at hvite er mindre rasistiske mot dem enn mot svarte.

Til og med det legger dere skylden på hvite for. Som om minoriteter ikke har et valg selv om å jobbe hardt på skolen eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Tåkefyrste said:

Jo du sier jo at grunnen til at asiatere gjør det bedre i skolen er at hvite er mindre rasistiske mot dem enn mot svarte.

Til og med det legger dere skylden på hvite for. Som om minoriteter ikke har et valg selv om å jobbe hardt på skolen eller ikke.

Jeg sier at grunnen til at asiat-amerikanere gjorde det bedre, var at de opplevde mindre mistro, diskriminering og utestegning.

Behovet ditt for å presse dette inn i et narrativ hvor jeg, eller dere, som du sier, demoniserer en av gruppene, hvorpå dette samtidig av en eller annen grunn, nuller ut minoritetenes egen innsats, ser ut til å komme i veien for forståelsen din.

Selvsagt har man et personlig valg når det kommer til egen innsats og engasjement, men det kan jo likevel være problematisk dersom eksterne forhold ikke gir deg de samme mulighetene som de andre.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
12 hours ago, Atib Azzad said:

Jeg sier at grunnen til at asiat-amerikanere gjorde det bedre, var at de opplevde mindre mistro, diskriminering og utestegning.

Er det ikke slik at (bare) 1-generasjon innvandrere fra asia gjør det bedre en normalen? Jeg mener å ha lest at 2.-generasjon asiat-amerikanere gjør det mer main-stream? I så fall er dette er argument mot å forklare ut fra noe rassisme-lignende.

 Foreldrene sin innstilling er kanskje mest viktig + en holdning om at "her må en jobbe seg inn/oppover"?  To-språklige omgivelser skjerper også.

 

Lenke til kommentar

Er det slik at borgere som har sitt genetiske opphav i sørøst-asia generelt gjør det ganske bra*) i vesten, så også _jenter_ fra muslimsk bakgrunn? Men i mindre grad gutter fra muslimsk bakgrunn og de som har sitt opphav fra Afrika?

https://www.ssb.no/inntekt-og-forbruk/artikler-og-publikasjoner/store-inntektsforskjeller-blant-norskfodte-med-innvandrerforeldre

Sitat

I 2016 var median samlet inntekt for norskfødte med innvandrerforeldre 454 000 kroner, mens jevnaldrende uten innvandrerbakgrunn hadde et inntektsnivå 36 000 kroner høyere enn dette, det vil si 490 000 kroner, se figur 2. Det er imidlertid betydelige forskjeller i inntektsnivået til unge med innvandrerforeldre, avhengig av hvilken landbakgrunn foreldrene har. Dersom vi avgrenser oss til de landene der flest unge mellom 30 og 39 år har sin bakgrunn fra, viser det seg at særlig de fra India og Sri Lanka utmerker seg ved å ha relativt høye inntekter. Medianinntekten til norskfødte med indisk bakgrunn var for eksempel 553 000 kroner i 2016. Dette var et inntektsnivå 13 prosent høyere enn for dem som ikke hadde innvandrerbakgrunn, og hele 22 prosent over nivået til andre unge med innvandrerforeldre. Også unge med foreldre fra Sri Lanka, Polen og Vietnam har inntekter som ligger over nivået til dem uten innvandrerbakgrunn.

https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/sysselsetting/statistikk/sysselsetting-blant-innvandrere-registerbasert

Sitat

Sysselsatte (20-66 år), etter innvandringsbakgrunn og verdensregion. 4. kvartal 2020

Hele befolkningen 75,5%

Innvandrere i alt 65,4%

...

Asia 58,3%

Afrika 53,3

...

https://forskning.no/barn-og-ungdom-innvandring-norges-forskningsrad/sa-skoleflinke-er-ungdom-med-innvandrerbakgrunn/369103

Sitat

Når vi kun ser på ungdommene som ikke har foreldre med høyere utdanning, så er andelen som selv ønsker å ta utdanning på masternivå mer enn dobbelt så høy blant de med ikke-vestlig innvandrerbakgrunn, som den er blant de etnisk norske ungdommene.

– Vi finner samme mønster når vi kontrollerer for hva slags karakterer de har fra grunnskolen. Når vi bare ser på elever med svake eller middels gode karakterer, så er ambisjonsnivået svært mye høyere blant de som har ikke-vestlig minoritetsbakgrunn.  

https://forskning.no/asiater-best-utdannet-i-norge/1029997

Sitat

viser undersøkelsen at mange minoriteter har et klart forsprang på nordmenn når det gjelder å ta høy utdanning. Spesielt gjelder det lang utdanning på masternivå

https://utdanningsforskning.no/artikler/2015/minoritetsjentene-klarer-seg-fint---det-er-gutta-som-sliter/

Sitat

Jentene blir løfta opp og heiet frem hele tiden, fordi man tenker at man må korrigere det skeive kjønnsrollemønsteret de har med hjemmefra. Minoritetsguttene derimot skal man helst jekke ned, de føler seg ofte avvist.

Resultatet er at jentene går hele løpet til mastergrad, og har muligheten til å oppnå middelklassestatus og sikker inntekt. Mens mange av guttene fortsatt henger på Furusetsenteret.

https://forskning.no/skole-og-utdanning/derfor-far-gutter-for-darlige-karakterer/1332125

*)Fullfører skolegang, får fast jobb, betaler skatt, unngår fengsel

Lenke til kommentar
5 hours ago, lada1 said:

Er det ikke slik at (bare) 1-generasjon innvandrere fra asia gjør det bedre en normalen? Jeg mener å ha lest at 2.-generasjon asiat-amerikanere gjør det mer main-stream? I så fall er dette er argument mot å forklare ut fra noe rassisme-lignende.

 Foreldrene sin innstilling er kanskje mest viktig + en holdning om at "her må en jobbe seg inn/oppover"?  To-språklige omgivelser skjerper også.

Immigranter generelt gjør det visst best i sin andre generasjon, og jeg finner ingenting som tyder på at tendensen ikke er den samme for asiatiske immigranter.
Det er visstnok ved tredje generasjonen at man typisk kan se et endret mønster, hvor det er mindre fokus på overprestasjon, og gjerne en større bevissthet på sin plass i det nye landet:

Because immigrants compare socioeconomic opportunities in the host country to those in their countries of origin, they may not perceive these barriers [...Lingering discrimination and institutional barriers to employment and other opportunities block complete assimilation.].
However, by the second or third generations, they may realize that the goal of full assimilation may be more difficult and take longer than originally presumed.
This realization can have social and cultural consequences, including sometimes the reemergence (or simply emergence) of racial/ethnic consciousness.

Holdninger innad i gruppen er selvsagt også viktige, også er det relevant at asiatiske immigranter i stor grad er en ganske kuratert gruppe innvandrere.

Jeg forstår ikke helt hva du mener med:

Quote

I så fall er dette er argument mot å forklare ut fra noe rassisme-lignende.

Kanskje du kan re-formulere?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Før sa man at jenter er mer skolemodne enn gutter, men at guttene tar det igjen på videregående.

Norsk-pakistanske barn har blitt tvunget til å ta utdannelser til statusyrker, men det er under endring. Denne formen for press/motivasjon har vært effektiv på vei mot målet og klassereisen. Man tar ikke utdannelsen bare for sin egen skyld, men for hele familiens anseelse.

Sitat

– For ti år siden var det mye press gjennom at foreldrene skrøt av barna sine – én var lege, én var advokat – da kjenner også vi foreldre på presset rundt oss. Nå har det blitt bedre, men vi må fortsatt jobbe med å forstå at yrker som er dårlig betalt og blir sett ned på i Pakistan, er annerledes her i Norge, sier Begum.

I dag er det annerledes. Det viktigste er at barna gjør noe de er interesserte i.

– For meg kan han bli det han vil, så lenge han blir noe, istedenfor å vandre rundt på gaten og gi opp. Har han valgt noe, må han jobbe for det. Det er det eneste jeg vil.

https://www.aftenposten.no/meninger/sid/i/APjz/norsk-pakistanske-barn-presses-til-aa-bli-leger-og-advokater.

Karriereveiledere ved høyskoler og universiteter forteller studentene at de skal følge drømmen sin. God økonomi gir også muligheter for å sette drømmer ut i livet, så noen ganger kan lege, advokat, ingeniør og økonom være vel så bra, selv om interessen var noe annet.

I Norge har vi fri rett til utdannelse igjennom Lånekassen, men da må man først komme inn på studiet. I tradisjonell kultur får ikke jenter lov til å gå alene ut på kveldene og har god tid til å fokusere på lekselesing og bli flinke på skolen.

Sitat

Hele én av seks kvinner som har indiske foreldre og er mellom 26 og 35 år har fullført en medisinutdannelse. Samtidig dropper halvparten av alle gutter med tyrkiske og marokkanske foreldre ut av videregående skole.

– Denne polariseringen blant og mellom ulike grupper er en viktig del av historien om etterkommerne i Norge så langt, sier Midtbøen.

https://www.samfunnsforskning.no/aktuelt/nyheter/2019/hvordan-gar-det-med-etterkommerne-av-innvandrerne.html

Det må være vanskelig å være den første i en familie som tar høyere utdannelse. Men press og forventninger hjemmefra ser ut til å fungere.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 6/26/2021 at 12:43 PM, jjkoggan said:

Litt rart at det blir projisering å svare på andres spørsmål/påstander om USA.  Problemet er at det blir nesten umulig å diskutere rasisme uten å nevne landet hvor de fleste forskning og begrepene blir diskutert.  Før du anklager meg på noe burde du se på trådens første siden, før jeg skrev et eneste innlegg i tråden så nevnes USA 4-5 ganger

Jeg vet at mange har nevnt utenlandske forhold men det er bla. deg som har bedt andre ikke snakke om utenlandske forhold i tråden "rasisme i norge". Dermed blir det bare hyklerisk at du selv snakker om det når det passer deg.

Det er ingen som tvinger deg til å svare på innlegg om utenlandske forhold. Greit å hvertfall være enig med seg selv før mener andre ikke bør gjøre det.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Subara skrev (1 time siden):

Før sa man at jenter er mer skolemodne enn gutter, men at guttene tar det igjen på videregående.

En av linkene mine over viser at lærere «straffer» gutter for at de er «krevende» også i standpunktkarakterer som skal handle om faglig prestasjon. Muslimske gutter blir «jekket ned» fordi man tror at de har for frie tøyler hjemme.

Det er lettere for skolen å håndtere jenter som setter seg ned, åpner boka og snakker etter å ha rekt opp hånda. Brautete, selvhevdende og anti-autoritære gutter blir fort oppfattet som sand i maskineriet (noe de vitterligen er), spørsmålet er hvordan systemet skal leve med dem.

Sitat

Det må være vanskelig å være den første i en familie som tar høyere utdannelse. Men press og forventninger hjemmefra ser ut til å fungere.

Jeg tror at mange i majoritetskulturen har for lite press og forventninger. «Jaja, gutten min. Du blir ferdig når du blir ferdig. Det viktige er at du koser deg, og at du velger en studieretning som er morsom».

-k

Endret av knutinh
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (7 timer siden):

Jeg vet at mange har nevnt utenlandske forhold men det er bla. deg som har bedt andre ikke snakke om utenlandske forhold i tråden "rasisme i norge". Dermed blir det bare hyklerisk at du selv snakker om det når det passer deg.

Det er ingen som tvinger deg til å svare på innlegg om utenlandske forhold. Greit å hvertfall være enig med seg selv før mener andre ikke bør gjøre det.

Det er ikke enten eller, noen ganger er utenlandske forhold relevant, andre ganger  er det ikke relevant.  Det er ikke hykleri å peke på dette.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sønnen til Sigrid får slengt «svartpølse» og «nigga» etter seg
https://www.nrk.no/innlandet/sonn-_14_-far-rasistiske-kommentarer.-mor-sigrid-havig-berge-skrev-kronikk-og-fikk-massiv-stotte-1.15549448

Sitat

– Jeg blir mest sint egentlig, sier gutt (14). Familien i Valdres opplever massiv støtte etter å ha fortalt om rasisme.

Gutten går på Nord-Aurdal ungdomsskole i Valdres. Han er halvt norsk og halvt colombiansk. Derfor har han en mørkere hudtone enn mange av sine klassekamerater.

Han har vokst opp på Leira i Valdres. I barnehagen var hudfargen hans aldri noe problem, men på barneskolen endret det seg.

Sitat

Plutselig kunne han bli omtalt som «neger», «svarting», «nigga», «svartpølse» og «sjokoladekake». Ordene kom fra både jevnaldrende og voksne i bygda.

Det samme skjedde med hans to yngre søsken.

– Det er helt absurd at noen skal snakke stygt til mine barn fordi de er brune, sier moren hans, Sigrid Havig Berge.

Sitat

(...) En gang var sønnen og hans hvite stebror i Trysil for å skate. Da kjørte en voksen mann forbi og rullet ned vinduet, og ropte «neger».

– Det sier noe om holdningene dine overfor andre mennesker. Hvis mannen var irritert for at sønnen min skatet, så hadde han sagt «slutt å skate», sier Havig Berge.

Sitat

Usmakelig sjargong

Bård Høston er kriminalitetsforebyggende kontakt i politiet i Valdres. Han har jobbet tett på ungdom med minoritetsbakgrunn.

– De svelger mange kameler som man ikke skal være nødt til å svelge.

Han tror også problemet ligger hos foreldregenerasjonen. Spesielt i «tøffe yrker» har det vært kultur for rasisme.

Han tror også at noen vil teste grensene på de med minoritetsbakgrunn, og se om de «tåler» sjargongen som blir brukt.

Det mener han er helt unødvendig.

– Man skal ikke bruke rasistiske ord og tenke at «Jeg mener jo ikke noe vondt med det». Slik oppførsel er uakseptabel.

Sitat

Grovt språk

Rektor ved Nord-Aurdal barneskole, Rune Halle, sier at han hørt rasistiske kommentarer i skolegården.

Skolen syns det er alvorlig med alle typer krenkelser. For å få slutt på det følger de «Plan for trygt og godt skolemiljø».

– Det betyr at vi snakker mye om hvordan vi skal oppføre oss mot andre. Vi snakker med elevene om situasjoner som oppstår og får hverandres perspektiver.

Han har jobba i skolen i 19 år og fulgt med på utviklingen.

– Språkbruken har blitt grovere. Det er viktig at foreldre og resten av samfunnet tar det på alvor.

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 hours ago, jjkoggan said:

Det er ikke enten eller, noen ganger er utenlandske forhold relevant, andre ganger  er det ikke relevant.  Det er ikke hykleri å peke på dette.  

Hvorfor er det da ikke relevant når det gjelder rasisme mot hvite i utlandet? Og hvem bestemmer hvilken rasisme som er "relevant"?

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (45 minutter siden):

Hvorfor er det da ikke relevant når det gjelder rasisme mot hvite i utlandet? Og hvem bestemmer hvilken rasisme som er "relevant"?

I en tråd om «Rasisme i Norge» så burde Norske forhold være i fokus, og hvorvidt overgriper eller offer er «hvit», «sort», «gul», «rød» eller noe annet faller alle inn under «rasisme». Hvis man vil fokusere på Amerikanske politifolk som slår sorte Amerikanske borgere på Amerikansk jord så er det naturlig å opprette en tråd «Rasisme i USA» eller «Rasisme»?

Unntaket må være forskning eller statistikk eller anekdoter som man mener sier noe generelt om menneskets natur eller vestlig kultur. Man kan ikke naivt anta at dersom rasisme er påvist i USA så finnes den nødvendigvis i Norge men man kan absolutt argumentere for at det ene sannsynliggjør det andre.
 

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, knutinh said:

I en tråd om «Rasisme i Norge» så burde Norske forhold være i fokus, og hvorvidt overgriper eller offer er «hvit», «sort», «gul», «rød» eller noe annet faller alle inn under «rasisme». Hvis man vil fokusere på Amerikanske politifolk som slår sorte Amerikanske borgere på Amerikansk jord så er det naturlig å opprette en tråd «Rasisme i USA» eller «Rasisme»?

Unntaket må være forskning eller statistikk eller anekdoter som man mener sier noe generelt om menneskets natur eller vestlig kultur. Man kan ikke naivt anta at dersom rasisme er påvist i USA så finnes den nødvendigvis i Norge men man kan absolutt argumentere for at det ene sannsynliggjør det andre.
 

-k

Enig her :)

Lenke til kommentar
knutinh skrev (På 28.6.2021 den 14.35):

En av linkene mine over viser at lærere «straffer» gutter for at de er «krevende» også i standpunktkarakterer som skal handle om faglig prestasjon. Muslimske gutter blir «jekket ned» fordi man tror at de har for frie tøyler hjemme.

Det er lettere for skolen å håndtere jenter som setter seg ned, åpner boka og snakker etter å ha rekt opp hånda. Brautete, selvhevdende og anti-autoritære gutter blir fort oppfattet som sand i maskineriet (noe de vitterligen er), spørsmålet er hvordan systemet skal leve med dem.

Skolen må bli bedre til å løfte guttene!  Stoltenbergutvalget prøver å finne ut av årsaken. Har de kommet noe videre siden 2019? Med tanke på hva som kan skje hvis elevene dropper ut av skolen og blir sittende på gutterommet, var det på høy tid å gjøre noe.

En måte kan være å ansette flere mannlige lærere, men lønnen må opp før vi får se noe til dem. Og det bør også være noen som ikke likte skolen som barn på jobb, som kan indentifisere seg med bråkmakerne. En elev kan manipulere hele klassen og skape et dårlig læringsklima. Med obligatorisk skole hjelper det ikke å utvise eleven, problemet blir bare overført til neste sted.

Vi hører at norske elever trives jevnt over godt på skolen og de vurderes også i sosial kompetanse. Trivsel alene hjelper ikke på de faglige resultatene, men kan være en årsak til at man møter opp. I Frankrike er det bare faglige prestasjoner som teller, med et strengt og autoritært skolesystem, så faller det sikkert enda flere fra, eller om noen elever trenger akkurat det. Jeg spurte en mann fra nord-Afrika om han ikke ville begynne å undervise i fransk i skolen. Han svarte nei, fordi han ikke trodde han ville kunne tilpasse seg den frie pedagogikken.

Det er ansvar for egen læring og alle inn i samme klasserom etter at spesialskolene forsvant. Teoriprosenten på yrkesfaglig studieretning har økt og timeantallet i prakstiske fag har sunket, så man slipper ikke unna puggingen. Det er nok enkelte som trenger mye tettere oppfølging enn det skolen makter å gi. Tilpasset oppfølging får man ved å sette inn enda flere ressurser.

knutinh skrev (På 28.6.2021 den 14.35):

Jeg tror at mange i majoritetskulturen har for lite press og forventninger. «Jaja, gutten min. Du blir ferdig når du blir ferdig. Det viktige er at du koser deg, og at du velger en studieretning som er morsom».

-k

Foreldrene er redde for at barna ikke skal bli lykkelige og stiller ikke nok krav på hjemmebane, muligens.

Det rike landet vi bor i med Lånekassen gjør at man i større grad kan følge drømmene ved valg av yrke. Men det kan være lang vei fra drømmeutdannelsen til en jobb å leve av.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, Subara said:

Skolen må bli bedre til å løfte guttene!  Stoltenbergutvalget prøver å finne ut av årsaken. Har de kommet noe videre siden 2019? Med tanke på hva som kan skje hvis elevene dropper ut av skolen og blir sittende på gutterommet, var det på høy tid å gjøre noe.

En *har* vist tendenser til å komme videre. Nå kan elever holde på til de får fullført ("fullføringsrett"):

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/videregaende-opplaring-skal-reformeres/id2841514/

 Her blir jeg for en gang skyld imponert over regjeringen som med dette ikke bare lytter til fagforeninger, laug og andre særintresser.  I denne sammenheng tenker jeg med vemmelse på muligheten av en AP-dominert regjering 🙂 Jeg tipper at spesielt mange gutter vil ha nytte av en slik reform.

Jeg ville egenlig ha innført former for sertifisering av kompetanse for bedre å fremme flere veier til videre utdannelse og yrkesvalg. Noe som kompletterer skolesystemet men som ikke er en del av det. Stikkordet er "realkompetanse". Sertifiseringen kan altså være uavhengig av undervisnings-systemet og så lett tilgjengelig som mulig for alle og enhver.  Ikke alle fag vil passe for dette - men *det* er ingen unnskyldning til å gjøre sitt beste for å få til et slikt system som burde bidra til at en ikke følte seg urettferdig utestengt.

Ellers er det irrasjonelt at den teknologiske utviklingen ikke skal komme alle til gode men heller ofte fører til økt sjanse for "utestengelse" i et samfunn preget av ren "posisjonering".

Endret av lada1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tiltalt for vold og rasisme i Elverum
https://www.klartale.no/norge/2021/06/15/tiltalt-for-vold-og-rasisme-i-elverum/

Sitat

En far og to sønner nekter straffskyld for vold og trusler mot en norsk-somalisk familie i Elverum.

Norge — Tirsdag startet rettssaken mot en far og to sønner i Østre Innlandet tingrett. De er tiltalt for vold og trusler mot en norsk-somalisk familie i Elverum. Saken har blitt kalt for en rasismesak.

Den norsk-somaliske familien valgte etter mange år å flytte fra Elverum til Oslo.

Faren er en 55 år gammel norsk mann. Sønnene er 16 og 18 år gamle. Alle tre nektet straffskyld. Det melder kanalen NRK.

De er tiltalt for flere hendelser. De skal ha skjedd mellom 25. desember 2019 og fram til slutten av juni 2020, ifølge avisa Østlendingen.

Blant dem er noe som skjedde i fjor sommer. De to tiltalte sønnene skal ha løpt etter to av barna i den norsk-somaliske familien. Samt fem andre ungdommer som ikke er norske. De tiltale guttene skal ha hatt en jernstang i hånden. Hunden deres løp foran.

29. juni skal den tiltalte faren ha løpt etter moren og to av døtrene inn i leiligheten deres. Han skal ha slått moren med en pinne eller planke og kastet ting på henne. Han skal også ha truet dem med å drepe dem.

– Det er ulike sider av denne saken. Han mener han ikke har gjort noe galt. Det sier advokat Jostein Løken. Han er forsvarer for den tiltalte 55-åringen.

Rettssaken skal vare i fire i dager.

Bakgrunn: 
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/qLGMoE/rasisme-sak-i-elverum-vekker-oppsikt-dette-sier-familiene
https://www.nrk.no/emne/rasisme-saken-i-elverum--1.15084451

Sitat

Da politiet kom til stedet den gang, vitnet de at faren i den andre familien ropte «sieg heil» mens han løftet høyre arm slik det er tradisjon for blant nazister.

Han ble anmeldt av politiet for hatefulle ytringer, og ble året etter dømt til 45 dagers fengsel.

I dommen fremgår det at faren også hadde sagt at konflikten de hadde ikke skulle løses som i «uggabugga-land», samt at han ikke likte «svartskaller» som bare snyltet på den norske stat.

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som en som har bodd på bygda i mange år vet jeg at der finnes det alltid noen troll om man leter under stokk og stein :) Og de rammer ikke bare "mørkhudede" men alt de skulle finne på å irritere seg over.

Enda godt at slike individer får en smekk på fingra og munnen. Bare trist at det må hudfarge til før det skal skje, men bedre sent enn aldri.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Utestedets dilemma:

Jeg foreslo for ledelsen på et utested å heve prisen på inngangsbilletten så den ga tre glass drikke pr billett. Men det var ikke lovlig.

De i døra sa at visse grupper av personer med visse kosmetiske uttrykk ikke kjøpte noe inne på stedet og var eksepsjonelt aggressive mot kvinnene, også de kvinner som hadde med sin mann/gutt. Dermed tapte de inntekter av to årsaker: tapt salg pr gjest som opptok dyrebar plass og færre kvinner besøkte stedet. Virkning: Etter hvert begynte grupper av ønskede gjester å sende en speider inn for å kikke på utestedet, som kom ut igjen og rapporterte. Status quo Ingen jenter i lokalet og mange mannlige gjester speideren ikke likte. Så gikk hele gruppen (mange kvinner) et annet sted. Hva skal de gjøre? Appellere til gjestenes solidaritet og be dem vise medmenneskelighet ? 

Dørvaktene sa alle at de opplevet at en gjest oppførte seg dårlig mot kvinner og ble bedt om å gå. Det utløste sinne fra opptil 8-10 gjester som følte solidaritet med sin "bror" og at det var kvinnene som var både rasistiske og snerpete når de ikke ville ta med seg akkurat den mannen eller gutten hjem til en gratis natt. Gutter oppdratt til å betrakte kvinner som fritt vilt, og vært bortskjemte små "sjeiker" hele livet. Alle er ikke slik, men de som er slik går gjerne på byen og oppsøker det jeg beskriver. De greie holder seg hjemme og får ofte ikke lov å gå på byen sånn og sjekke jenter eller drikke.

Resultat: stedet må stenge. Små inntekter og masse bråk.

En kafe med veldig gode stoler og utsikt til fortauet med mye folk opplevde at en fast gruppe på 8-10 somaliere syns det var kjekt å sitte der helt forrest i lokalet og drikke en kopp kaffe i l a tre-seks timer midt i beste kundetid. Ingen nektet dem det. De andre kundene forsvant, både fra bakeridisken i lokalet og fra kafeen. Folk gikk et annet sted- av personlige grunner. Hva skal de ansatte og eiere gjøre? Appellere til gjestenes solidaritet og be dem vise medmenneskelighet ?  Stedets eier tok bort bordene og satte inn flere disker så man bare kunne sitte på små krakker inne og barkrakker langs vinduet eller barnestol. De hadde tre bedre stoler reservert HK. Problemet løst. Somalierne likte ikke forandringen. Det var like før stedet måtte stenge. 

Rasisme? Trolig bare tilpasninger til markedet for å få flere betalende kunder.

Hvis disse stedene skulle sette opp et skilt, hva skulle teksten på det være? Sannheten? Nei det er ikke lov. Forby noe? Nei da må alle forbys.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...