Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

freddy85 skrev (2 minutter siden):

Resten av Europa? Er ikke mange asylsøkere i Tsjekkia eller Polen f.eks. Ja det er mange i enkelte land som er veldig multikulterelt pga kolonialisme, ikke pga massiv asylinnvandring. Der er Sverige og Norge, samt til dels Tyskland i en særstilling.

Jeg må bare påpeke at Norge er det landet i Europa, om ikke i verden som har hatt høyest innvandring i forhold til befolkningstall. Samtidig så har kjøpekraften i forhold til andre land gått til helvete, Vi har hatt en så ekstremt økonomisk tilbakegang i sammenlignet med tidlig 2000 tallet at man skulle tru at det hadde vært krig her. 

Vi har et gigantisk oljefond, vi har alle slags stötteordninger. Vi har ingen grunn til å klage. 

Jeg prøvde en gang å forklare en afrikaner på facebook at han måtte gå på arbeidsformidlingen i sitt hjemland. Hva er det? sa han. Det er der man får arbeidsledighetstrygd, sa jeg. Hva er det? sa han. Vet du ingenting, kan du ikke sjekke på biblioteket? Hvilket bibliotek? sa han. Vel, trygd er penger man får fra staten når man ikke har jobb, sa jeg. Hvorfor får du penger når du ikke jobber? spurte han. Slik fortsatte det i evigheter. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
michaelhe skrev (56 minutter siden):

En del av dette fokuset på det politisk korrekte er ulike former for hersketeknikker og moralsk posering. Om noen sier en liten ting feil, så tiltrekker det seg en masse mennesker som enten ønsker å bruke dette til å kontrollere andre, eller til å vise at de er deg moralsk overlegen. Disse har et litt feil fokus, mener jeg. 

..

Skjønner fremdeles ikke helt hva dette har med det jeg skrev å gjøre. Kan du evt peke på noe jeg skrev omkring "det politisk korrekte" som er en form for hersketeknikk eller moralsk posering? Jeg har forøvrig liten sans for moralsk posering (som jeg mener er et større problem innen "det man ikke skal nevne ved noe navn")

Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (8 minutter siden):

Skjønner fremdeles ikke helt hva dette har med det jeg skrev å gjøre. Kan du evt peke på noe jeg skrev omkring "det politisk korrekte" som er en form for hersketeknikk eller moralsk posering? Jeg har forøvrig liten sans for moralsk posering (som jeg mener er et større problem innen "det man ikke skal nevne ved noe navn")

Det var det du sa om identitetpolitikk. Jeg var faktisk litt enig med deg i noe av det, og grunnen til det står i det du siterte. 

Endret av michaelhe
  • Liker 2
Lenke til kommentar
michaelhe skrev (6 minutter siden):

Det var det du sa om identitetpolitikk. Jeg var faktisk litt enig med deg i noe av det, og grunnen til det står i det du siterte. 

Ok. Jeg har skrevet en del. Kunne du klippet ut de delene du evt er uenig i (og sagt hvorfor du er uenig), samt si hva som er hersketeknikk/moralsk posering der? Er det bare at jeg nevnte ordet identitetspolitikk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
freddy85 skrev (1 time siden):

Resten av Europa? Er ikke mange asylsøkere i Tsjekkia eller Polen f.eks. Ja det er mange i enkelte land som er veldig multikulterelt pga kolonialisme, ikke pga massiv asylinnvandring. Der er Sverige og Norge, samt til dels Tyskland i en særstilling.

Jeg må bare påpeke at Norge er det landet i Europa, om ikke i verden som har hatt høyest innvandring i forhold til befolkningstall. Samtidig så har kjøpekraften i forhold til andre land gått til helvete, Vi har hatt en så ekstremt økonomisk tilbakegang i sammenlignet med tidlig 2000 tallet at man skulle tru at det hadde vært krig her. 

Å kalle tyskerne anti-imperialister er kanskje litt i sterkeste laget , selv om man ignorerer alle ekspansjonsplaner knyttet til verdenskrigene, så finnes det tyske kolonier 

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_former_German_colonies

Det er liten forskjell på forfattere som H.Rider Haggard og Karl May.

Norge har også hatt en mindre rolle i slavehandelen. Les bökene til Fartein Horgar 

https://no.wikipedia.org/wiki/Fartein_Horgar

Men du har rett i at  innvandringen i disse landene kom etter kolonitiden. Men det gjorde den i alle de gamle koloni-imperiene også. Men du gjør en kobling mellom nedgang i norsk økonomi og denne innvandringen. Dette er en korrelasjon, ikke noen årsak-virkning. I så fall må du forklare meg hvordan den ene tingen forårsaker den andre. 

Du må være klar over at hele vestens økonomiske og kulturelle dominans i verden kanskje ville värt umulig uten rasisme.  Vi skal selvsagt ikke ha skyldfølelse for dette i all evighet, men systemet er skapt på denne måten.  Det er vårt ansvar å tilpasse systemet slik at det blir mer rettferdig. 

 

Endret av michaelhe
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Coleman Hughes er blandt talsmennene for såkalt "fargeblindhet" som jeg støtter 100 %, og som har vært intensjonen bak mine innlegg her. Derav innlegget om Elvis som jeg anser som en "fargeblind" person. Coleman skjønner problemstillingen(e) sett fra begge sider. Ønsker man å forstå mer, sett fra en jeg vil si er en fornuftig demokrat, anbefales han.

 

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
Lenke til kommentar
14 hours ago, jjkoggan said:

Fattige svarte musikkere er late, de vil ikke jobbe på Mcdonalds vet du, de vil ta snarveien.

Hvem mener egentlig dette? Eller er det en oppkonstruert ytring? Det eneste jeg har sett er at man er kritisk til de som bruker organisert kriminalitet til å etablere seg selg om man kan forstå at mange ikke nødvendigvis har de samme mulighetene avhengig av hvilken demografi man er født inn i.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 timer siden):

Hvem mener egentlig dette? Eller er det en oppkonstruert ytring? Det eneste jeg har sett er at man er kritisk til de som bruker organisert kriminalitet til å etablere seg selg om man kan forstå at mange ikke nødvendigvis har de samme mulighetene avhengig av hvilken demografi man er født inn i.

Jeg spør hva du tror er årsaken til at mange rappere finansierte etableringen av karrieren sin med dop-salg, ganske åpenbart i den hensikt å peke på andre faktorer, som mer gjeld, lavere inntekt, dårligere jobb-tilbud, og større fattigdom.
Etter en kort avsporing hvor du heller vil moralisere over dop-salg som yrkesvei, svarer du at det er fordi de er late, basically.

Vis sitat  

Da er svaret latskap, ja. Å selge narko er en snarvei for late folk. 
 

Debattklovns svar til Atib.  

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, jjkoggan said:

 

Jeg spør hva du tror er årsaken til at mange rappere finansierte etableringen av karrieren sin med dop-salg, ganske åpenbart i den hensikt å peke på andre faktorer, som mer gjeld, lavere inntekt, dårligere jobb-tilbud, og større fattigdom.
Etter en kort avsporing hvor du heller vil moralisere over dop-salg som yrkesvei, svarer du at det er fordi de er late, basically.

Vis sitat  

Da er svaret latskap, ja. Å selge narko er en snarvei for late folk. 
 

Debattklovns svar til Atib.  

Da er vi enige om å være uenige i den konklusjonen. Det som alle andre ting kan ha mange årsaker.

Latskap kan være involvert i mange ting men det gjelder definitivt ikke alle tilfeller av kriminalitet for raske penger og er ei heller alltid årsak til at enkelte kjører bil på jobb, overvekt hos enkelte, at enkelte ikke trener i særlig grad, til at man ikke er vegetarianer, ikke har fullført utdanning osv.

Påstand om latskap blir i alle tilfeller en feilaktig generalisering. Det blir like feil som å mene at man er dum eller lat fordi man sliter med å lese når man har dyslexi.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (6 minutter siden):

Da er vi enige om å være uenige i den konklusjonen. Det som alle andre ting kan ha mange årsaker.

Latskap kan være involvert i mange ting men det gjelder definitivt ikke alle tilfeller av kriminalitet for raske penger og er ei heller alltid årsak til at enkelte kjører bil på jobb, overvekt hos enkelte, at enkelte ikke trener i særlig grad, til at man ikke er vegetarianer, ikke har fullført utdanning osv.

Påstand om latskap blir i alle tilfeller en feilaktig generalisering. Det blir like feil som å mene at man er dum eller lat fordi man sliter med å lese når man har dyslexi.

Du misforsto.  Debattklovn hevdet årsaken var latskap, ikke meg.  Vi er enige

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, jjkoggan said:

Du misforsto.  Debattklovn hevdet årsaken var latskap, ikke meg.  Vi er enige

Jeg forstod at det var debattklovn som hevdet årsak var latskap, ikke du :) Men jeg skrev nok upresist.

Jeg tenker også at mange har godt av å se på hvorfor piratfenomentet til sjøs har oppstått utenfor bla. kysten av enkelte afrikanske land. Dette er i stor grad fordi de som bor i områdene har mistet levebrødet pga. bla. overfiske fra industrialiserte fiskebåter. Hva gjør mennesker når de ikke ser andre alternativer til å livnære seg? De fleste tyr til kriminalitet, prostitusjon ol. som siste utvei.

Man må alltid se på årsaken til at kriminalitet oppstår, ikke bare fordømme menneskene som blir drevet inn i det. Jeg vet at du forstår slikt, men ikke alle tenker over sammenhenger eller bruker tid på å sette seg inn i det.

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

Jeg forstod at det var debattklovn som hevdet årsak var latskap, ikke du :) Men jeg skrev nok upresist.

Jeg tenker også at mange har godt av å se på hvorfor piratfenomentet til sjøs har oppstått utenfor bla. kysten av enkelte afrikanske land. Dette er i stor grad fordi de som bor i områdene har mistet levebrødet pga. bla. overfiske fra industrialiserte fiskebåter. Hva gjør mennesker når de ikke ser andre alternativer til å livnære seg? De fleste tyr til kriminalitet, prostitusjon ol. som siste utvei.

Man må alltid se på årsaken til at kriminalitet oppstår, ikke bare fordømme menneskene som blir drevet inn i det. Jeg vet at du forstår slikt, men ikke alle tenker over sammenhenger eller bruker tid på å sette seg inn i det.

Jeg er helt enig, men det jeg ikke forstår er denne diskusjonen-

Debattklovn- Årsaken til at svarte rappere i musikkbransjen solgte dop er latskap

JJKoggan- Det er ikke mulig å bli blant de topp artister i flere år og bli late

Theo343-  Det er nok en god del hvite som sliter med å komme seg noen vei i musikkbransen. Men ikke alle selger dop for å få det til.

 

Hvorfor var det viktig å nevne at mange hvite artister i musikkbransjen ikke selger dop, like etter Debattklovnen hadde hevdet at svarte rappere var late?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, jjkoggan said:

Jeg er helt enig, men det jeg ikke forstår er denne diskusjonen-

Debattklovn- Årsaken til at svarte rappere i musikkbransjen solgte dop er latskap

JJKoggan- Det er ikke mulig å bli blant de topp artister i flere år og bli late

Theo343-  Det er nok en god del hvite som sliter med å komme seg noen vei i musikkbransen. Men ikke alle selger dop for å få det til.

 

Hvorfor var det viktig å nevne at mange hvite artister i musikkbransjen ikke selger dop, like etter Debattklovnen hadde hevdet at svarte rappere var late?

Rekkefølge og hvorvidt noen har skrevet innlegg i mellomtiden ser jeg ikke helt er relevant annet enn tilfeldig.

Mitt innlegg var kun det ordene sier at også hvite sliter med å komme inn i musikkbransjen uten at man tyr til kriminalitet for å få det til. Altså hvorvidt man er hvit eller svart ikke er noen faktor i hvorvidt man tyr til kriminalitet for å finansiere drømmer.

 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (6 timer siden):

Rekkefølge og hvorvidt noen har skrevet innlegg i mellomtiden ser jeg ikke helt er relevant annet enn tilfeldig.

Mitt innlegg var kun det ordene sier at også hvite sliter med å komme inn i musikkbransjen uten at man tyr til kriminalitet for å få det til. Altså hvorvidt man er hvit eller svart ikke er noen faktor i hvorvidt man tyr til kriminalitet for å finansiere drømmer.

 

Faktumet at du nevnte hudfarge istedenfor  å bare si at det er flere som sliter uten å selge dop gjorde saken uklart.    
 

Svarte erfarer mer konsentrerte fattigdom og går på dårligere skoler enn fattige hvite, bare to faktorer som gjør det vanskeligere for svarte å «få det til».  Du kan mene at hudfarge ikke er noen faktor, men slik er virkeligheten.  Tvunget segregeringen som skjedde før 1970 og  forskjellbehandlingen som dokumenteres idag har bidratt til dagens segregeringen og gjort det vanskeligere for fattige svarte enn fattige hvite i snitt.  Jeg fikk en god utdannelse pga bestefaren min og det som skjedde før 1970 påvirker også andre fordi folk ofte arver rikdom i flere generasjoner.

Det mener også forskeren på UC Davis i California som undersøkte svenskere i mange generasjoner til å måle sosialmobilitet.  Han konkluderte at i det lange sikt så bevarer de fleste  familier sin stillingen i samfunn.

On conventional measures, modern Sweden has rapid social and economic mobility. Analyzing surname distributions among Swedish elites - attorneys, physicians, university students, and academicians - this paper shows that conventional measures greatly overstate social mobility. The Swedish elite of 1700 is still an elite, and is becoming average only slowly. The b measuring status persistence across generations is 0.7-0.8, compared to the 0.25-0.40 found in conventional studies. 

http://faculty.econ.ucdavis.edu/faculty/gclark/papers/Sweden 2012 AUG.pdf

Hvorvidt man er svart eller hvit er en faktor i hvorvidt man tyr til kriminalitet dersom du mener fattigdom og dårlig utdannelse fører til kriminalitet 

Endret av jjkoggan
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (5 timer siden):

Hvorvidt man er svart eller hvit er en faktor i hvorvidt man tyr til kriminalitet dersom du mener fattigdom og dårlig utdannelse fører til kriminalitet 

Vi har både gutter og jenter med mørk hud her i landet. Når jentene med mørk hud gjør det bedre på skolen enn majoritetsungdom og tar lengre utdannelse, mens brødrene deres ikke gjør det så er det betimelig å spørre seg hvorfor jenter fra fattige kår opplever mer sosial mobilitet enn gutter.

En mulig faktor er selvsagt at vi har mer direkte innvandring/flyktning av unge gutter som reiser alene fra fæle steder, mens en større andel av jentene er født her.

En annen forklaring er at guttene _kunne_ ha tatt samme retning som jentene, men av ukjente årsaker _velger_ en annen. Kanskje noe med (manglende) mannlige forbilder, dårlige rollemodeller i populær-kulturen, mannsroller som ikke lar seg forene med å jobbe med skolen.

En siste forklaring er at noe ved det Norske samfunnet gir muligheter til jenter med mørk hud som vi ikke gir til gutter med mørk hud. Jeg har litt vanskelig for å forstå hvordan vi hindrer «Ali» fra å få et ok vitnemål når vi opplagt tillater «Aiisha» å få det.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
21 hours ago, jjkoggan said:

Faktumet at du nevnte hudfarge istedenfor  å bare si at det er flere som sliter uten å selge dop gjorde saken uklart.    
 

Svarte erfarer mer konsentrerte fattigdom og går på dårligere skoler enn fattige hvite, bare to faktorer som gjør det vanskeligere for svarte å «få det til».  Du kan mene at hudfarge ikke er noen faktor, men slik er virkeligheten.  Tvunget segregeringen som skjedde før 1970 og  forskjellbehandlingen som dokumenteres idag har bidratt til dagens segregeringen og gjort det vanskeligere for fattige svarte enn fattige hvite i snitt.  Jeg fikk en god utdannelse pga bestefaren min og det som skjedde før 1970 påvirker også andre fordi folk ofte arver rikdom i flere generasjoner.

Det mener også forskeren på UC Davis i California som undersøkte svenskere i mange generasjoner til å måle sosialmobilitet.  Han konkluderte at i det lange sikt så bevarer de fleste  familier sin stillingen i samfunn.

On conventional measures, modern Sweden has rapid social and economic mobility. Analyzing surname distributions among Swedish elites - attorneys, physicians, university students, and academicians - this paper shows that conventional measures greatly overstate social mobility. The Swedish elite of 1700 is still an elite, and is becoming average only slowly. The b measuring status persistence across generations is 0.7-0.8, compared to the 0.25-0.40 found in conventional studies. 

http://faculty.econ.ucdavis.edu/faculty/gclark/papers/Sweden 2012 AUG.pdf

Hvorvidt man er svart eller hvit er en faktor i hvorvidt man tyr til kriminalitet dersom du mener fattigdom og dårlig utdannelse fører til kriminalitet 

Man kan gjerne si at det er flere fattige svarte en hvite som er helt riktig (bare se på antall fattige i alle land i Afrika). Men det er helt feil å si at ikke også en del hvite verden rundt som også sliter med fattigdom. Det er dette jeg absolutt på ingen måte er enig i.

At mange innenfor "Eliten" er hvite kan ikke brukes som argument at også hvite sliter med fattigdom!
Dette blir en splitt og hersk metodikk hvor man blindt blir med på å sette grupper opp mot hverandre, når man heller burde samarbeide for å slå ned -all- fattigdom og elitisme.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (4 minutter siden):

Man kan gjerne si at det er flere fattige svarte en hvite som er helt riktig (bare se på afrika). Men det er helt feil å si at ikke også en del hvite sliter med fattigdom. Det er dette jeg absolutt på ingen måte er enig i.

Og ingen har sagt at en del hvite ikke er fattige.  Det vi vet er at typiske fattige har mer muligheter til å komme seg ut av sin fattigdom enn typiske fattige svarte.  

Lenke til kommentar
1 minute ago, jjkoggan said:

Og ingen har sagt at en del hvite ikke er fattige.  Det vi vet er at typiske fattige har mer muligheter til å komme seg ut av sin fattigdom enn typiske fattige svarte.  

Er det dokumentert eller en oppfatning? Eller fordi det er flere fattige svarte og dermed en mindre prosentandel som kommer seg ut av det?

Alle kan ikke "maket it", det er ikke plass til alle der oppe. Dette setter også begrensninger på hvor mange som klarer å komme seg ut av den demografien de er født inn i.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (12 minutter siden):

Er det dokumentert eller en oppfatning? Eller fordi det er flere fattige svarte og dermed en mindre prosentandel som kommer seg ut av det?

Alle kan ikke "maket it", det er ikke plass til alle der oppe. Dette setter også begrensninger på hvor mange som klarer å komme seg ut av den demografien de er født inn i.

Det er veldokumentert

Conversely, upward mobility for children born into the bottom fifth of the distribution is markedly higher among whites than among black or American Indian children. Among children who grew up in the bottom fifth of the distribution, 10.6 percent of whites make it into the top fifth of household incomes themselves, as do 25.5 percent of Asian-Americans. By contrast, only 7.1 percent of Hispanic children born in the bottom fifth make it to the top fifth, along with 3.3 percent of American Indian children and a tiny 2.5 percent of black children

https://www.google.com/amp/s/www.vox.com/platform/amp/policy-and-politics/2018/3/21/17139300/economic-mobility-study-race-black-white-women-men-incarceration-income-chetty-hendren-jones-porter

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Som jeg da tenkte snakker man  i det ene øyeblikket antall og det andre i prosent. Tall og statistikk fungerer ikke alltid godt når man blander antall og prosent avhengig av argumentet.

Si at det er et begrenset antall "plasser" for å klare å komme seg ut av fattigdom. Hvis du da har 100 hvite fattige og 1000 svarte fattige så sier det seg selv at en høyere prosentandel hvite vil klare å komme seg ut av fattigdommen. I realiteten kan det ha vært et større antall svarte som kom seg ut av fattigdeommen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...