Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Begrepet rasisme er et helt konsept. Litt lik "grums". 

Ingen av disse to får man noen fra venstresiden til å definere

Altså: Hva er "grums" når det blir brukt i politiske sammenhenger? I forb med vin og olivenolje er det bunnfall.

Hva er rasisme? Når det bare fins en eneste menneskerase. Man trodde i Sverige of Tyskland på 1920-1950 tallet at det fantes flere raser, men hele denne kvasivitenskapen er på museum og avskrevet.

Vi klarer fint å definere andre -ismer, som f eks bilisme eller Skilsmisme.
Bilisme er bruk, omtale, konsekvenser, behov og saker ang biler og da bilister.
Skilsmisme er skilmisser, ekteskapsbrudd, samlivsbrudd, behov for slike, konsekvenser og jus.

Så hva er da rasisme?  Jeg kjenner ca to personer som ikke liker folk som er mørkere i huden, men det er i begge tilfeller folk med underliggende lidelser av psykiatrisk art. Sterk angst og kroniske personlighetsforstyrrelser. Det fins tusen måter å være forstyrret og gal på. Noen snakker med stjernene eller komfyren. De siste som kan minne om angst for angst for brune mennesker er folk over 80 år som har hørt for mye på f eks misjonærer som holdt foredrag på 1930-1960 tallet. Like gamle folk i sørstatene i USA har levd så lenge at de var med der det skjedde før 1960. De tror fullt og fast på at mørke mennesker er mindre verd. I Afrika er det slik at jo lysere de er i huden, jo mere makt gis de. Det merkes på at arbeidsledere ofte er lysere i huden enn arbeiderne.

Jeg kjenner altså ingen normale mennesker her i Norge som ser på en hudfarge som annet enn en kosmetisk attributt. Selv har og hadde jeg kolleger og skolevenner av alle hårfarger fra blondt til svart og rødt. Og alle hudnyanser av brunt til svart. Det rare er at alle de blekeste ville være brunere, mens stort sett alle de mørkere ville være lyse. En thailandsk dame syns det er finere med lys hud, kosmetisk, og syns det er fint at hennes barn er lysere enn henne, men ser ikke ned på de mørkere i hjemlandet. Hvorfor barna er lysere, det vet ingen.

Hvis man skal sette stempel på land som diskriminerer visse folkeslag og forfordeler til andre, så er Kina verst. Norge er det mest plurale i den sammenheng.

https://isammeverden.cappelendamm.no/tekst.html?tid=1413103&sek=1150600 

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (9 minutter siden):

Kilde. Da får man isåfall skaffe seg en annen deltidsjobb i tillegg. 

Helseforsikring - The average health insurance cost for a single man with a benchmark plan is $452 in 2021.

https://www.healthmarkets.com/content/cost-of-health-insurance-for-a-single-man

And many are part-timers; on average they work about 24.5 hours per week.

https://www.motherjones.com/politics/2013/08/calculator-fast-food-worker-income-wages-comparison/

Du må også ha en bil i nesten hele USA

The average monthly car payment in the U.S. is $563 for new vehicles, $397 for used vehicles

https://www.lendingtree.com/auto/debt-statistics/

En " Living Wage" i Ohio er $13.36

https://livingwage.mit.edu/counties/39061

McDonalds lønninger - $8.80- 11.20

https://www.indeed.com/cmp/McDonald's/salaries?location=US%2FOH

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, debattklovn said:

Og hvis du skal kalle meg naiv så må du nesten komme med argumenter som støtter påstanden din. Ellers blir det ganske useriøst. 

Jeg ser jkoggan har vedlagt ønsket dokumentasjon.
Du forlot tilsynelatende utvekslingen vi hadde fra før også, og jeg noterer meg at du hittil ikke har besvart spørsmål om årsak bak skjev-heten i det nord-amerikanske samfunnet med andre grunner enn at afro-amerikanere har dårligere helse på grunn av dårlige valg som følge av en dårlig skolegang som skyldes hip-hop og latskap.
Er det du tilfreds med en slik forklaringsmodell og årsakssammenheng?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dart skrev (47 minutter siden):

Hva er rasisme? Når det bare fins en eneste menneskerase. Man trodde i Sverige of Tyskland på 1920-1950 tallet at det fantes flere raser, men hele denne kvasivitenskapen er på museum og avskrevet.

Rase-begrepet er vel (som mye annen biologisk taksonomi) en mer eller mindre vilkårlig klassifisering av grupper av genetisk variasjon? For rasisten så er det viktige at hun _tror_ at mennesker fra Afrika er en annen rase enn seg selv, ikke hvorvidt biologene er enige. Denne troen får folk til å gjøre rare ting, og de fleste av oss betrakter det som uønsket.

-k

Lenke til kommentar
3 hours ago, jjkoggan said:

Mer penger til svarte skoler betyr at alle har like mye kake, ikke at noen har mer kake enn den andre.  

Vent - snakker vi om utlandet igjen siden det er convenient? Merkelig hvordan du ber andre ikke snakke om utlandet så fort du ikke har gode svar og at du stadig selv trekker oss til USA? Man leser jo side opp og ned hvor du gjør dette.

Har du noe godt svar på hvorfor andre ikke skal ha lov til å diskutere utenlandske forhold men kun du? Er det fordi det ikke gagner "saken" om det tilfeldigvis skulle forekomme rasisme mot vestlige hvite i disse andre landene?
 

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (9 timer siden):

Vent - snakker vi om utlandet igjen siden det er convenient? Merkelig hvordan du ber andre ikke snakke om utlandet så fort du ikke har gode svar og at du stadig selv trekker oss til USA? Man leser jo side opp og ned hvor du gjør dette.

Har du noe godt svar på hvorfor andre ikke skal ha lov til å diskutere utenlandske forhold men kun du? Er det fordi det ikke gagner "saken" om det tilfeldigvis skulle forekomme rasisme mot vestlige hvite i disse andre landene?
 

Noe eksempler til å støtte dine påstander? (Hvis det ikke blir for off-topic)

Endret av jjkoggan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, jjkoggan said:

Noe eksempler til å støtte dine påstander? (Hvis det ikke blir for off-topic)

Noe eksempler? Mener du virkelig at du ikke er klar over dette selv? Ok, la meg kaste bort litt verdifull tid på dine kverruleringsfakter.

EDIT:
Jeg trodde kanskje jeg måtte gå igjennom side for side for å hente ut noen hundre eksempler men du har jaggu avhjulpet med å strø om deg på denne siden også.

  

16 hours ago, jjkoggan said:

Helseforsikring - The average health insurance cost for a single man with a benchmark plan is $452 in 2021.

https://www.healthmarkets.com/content/cost-of-health-insurance-for-a-single-man

And many are part-timers; on average they work about 24.5 hours per week.

https://www.motherjones.com/politics/2013/08/calculator-fast-food-worker-income-wages-comparison/

Du må også ha en bil i nesten hele USA

The average monthly car payment in the U.S. is $563 for new vehicles, $397 for used vehicles

https://www.lendingtree.com/auto/debt-statistics/

En " Living Wage" i Ohio er $13.36

https://livingwage.mit.edu/counties/39061

McDonalds lønninger - $8.80- 11.20

https://www.indeed.com/cmp/McDonald's/salaries?location=US%2FOH

 

Jeg kan godt gå igjennom flere sider bakover :).

Du må gjerne derfor svare på dette.

Quote

Har du noe godt svar på hvorfor andre ikke skal ha lov til å diskutere utenlandske forhold men kun du? Er det fordi det ikke gagner "saken" om det tilfeldigvis skulle forekomme rasisme mot vestlige hvite i disse andre landene?

Kanskje du heretter skal "bury the BS" og holde deg til norske forhold for tråden "Rasisme i Norge" @jjkoggan ? Slik du ber andre gjøre. Denne projiseringen du holder på med er avslørt for lenge siden.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
20 hours ago, jjkoggan said:

And many are part-timers; on average they work about 24.5 hours per week.

https://www.motherjones.com/politics/2013/08/calculator-fast-food-worker-income-wages-comparison/

Det var ikke det som var din påstand. Hvem er det som jobber mest hos mcd? Unge folk som går på skole eller universitet og gjerne vil jobbe deltid. Som trekker ned snittet på arbeidstimer. 
Det betyr ikke at det er vanskelig å få fulltidsjobb...

Quote

Du må også ha en bil i nesten hele USA

The average monthly car payment in the U.S. is $563 for new vehicles, $397 for used vehicles

Man trenger ikke 400$ per måned for en billig bruktbil. 

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (4 timer siden):

Noe eksempler? Mener du virkelig at du ikke er klar over dette selv? Ok, la meg kaste bort litt verdifull tid på dine kverruleringsfakter.

EDIT:
Jeg trodde kanskje jeg måtte gå igjennom side for side for å hente ut noen hundre eksempler men du har jaggu avhjulpet med å strø om deg på denne siden også.

  

Jeg kan godt gå igjennom flere sider bakover :).

Du må gjerne derfor svare på dette.

Kanskje du heretter skal "bury the BS" og holde deg til norske forhold for tråden "Rasisme i Norge" @jjkoggan ? Slik du ber andre gjøre. Denne projiseringen du holder på med er avslørt for lenge siden.

Litt rart at det blir projisering å svare på andres spørsmål/påstander om USA.  Problemet er at det blir nesten umulig å diskutere rasisme uten å nevne landet hvor de fleste forskning og begrepene blir diskutert.  Før du anklager meg på noe burde du se på trådens første siden, før jeg skrev et eneste innlegg i tråden så nevnes USA 4-5 ganger

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
19 hours ago, Atib Azzad said:

Du forlot tilsynelatende utvekslingen vi hadde fra før også, og jeg noterer meg at du hittil ikke har besvart spørsmål om årsak bak skjev-heten i det nord-amerikanske samfunnet med andre grunner enn at afro-amerikanere har dårligere helse på grunn av dårlige valg som følge av en dårlig skolegang som skyldes hip-hop og latskap.

Siter meg gjerne der jeg sier at afroamerikanere har dårlig skolegang som skyldes hip-hop og latskap. 
Det har jeg ikke sagt. Årsakene bak skjevhet i det amerikanske samfunnet er sammensatte, der tidligere rasediskriminering er en av årsakene.
 

Lenke til kommentar
1 minute ago, jjkoggan said:

Litt rart at det blir projisering å svare på andres spørsmål/påstander om USA.  Problemet er at det blir nesten umulig å diskutere rasisme uten å nevne landet hvor de fleste forskning og begrepene blir diskutert.  Før du anklager meg på noe burde du se på trådens første siden, før jeg skrev et eneste innlegg i tråden så nevnes USA 4-5 ganger

Jeg har observert at du drar inn USA mange ganger og jeg kan sikkert ta meg tid til å gå igjennom alt men det får bli senere i kveld.

Men poenget er at USA står ikke i noen særstilling om det først er greit å dra inn andre land. Som vi vet forekommer det rasisme mot hvite i mange land og da må det være greit å også nevne dette.

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (1 time siden):

Det var ikke det som var din påstand. Hvem er det som jobber mest hos mcd? Unge folk som går på skole eller universitet og gjerne vil jobbe deltid. Som trekker ned snittet på arbeidstimer. 
Det betyr ikke at det er vanskelig å få fulltidsjobb...

Man trenger ikke 400$ per måned for en billig bruktbil. 

Du ignorert Living Wage statistikken som regnet alle kostnadene og viste klart at McDonald’s lønninger ikke blir nok når du ser på alt som trenges 
 

Kostnader til selskaper øker når det finnes flere ansatte som jobber fulltid fordi de må betale mer skatter der loven krever at arbeidsgiveren må tilby/betale for eksempel for Obamacare.  
 

Jeg vil ikke gå videre, det blir sett som projisering å svare på spørsmål om USA 

Endret av jjkoggan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
23 hours ago, debattklovn said:

Siter meg gjerne der jeg sier at afroamerikanere har dårlig skolegang som skyldes hip-hop og latskap. 
Det har jeg ikke sagt. Årsakene bak skjevhet i det amerikanske samfunnet er sammensatte, der tidligere rasediskriminering er en av årsakene.

Okei, men det blir litt omfattende og kanskje litt kjedelig og overflødig, dialogen finnes jo her..
Merk at jeg ikke har noen interesse av at du SKAL mene dette slik jeg foreslo, men at det er vanskelig å ekstrahere mening fra deg når du peker på sammensatte årsaker bak tendensene, men samtidig er veldig passiv når det kommer til å utbrodere disse tendensene.
Men ja, ok, tåkefyrste foreslår at årsaken til hvorfor svarte amerikanere ikke har tilgang på like god undervisning som hvite amerikanere, er dårlige rollemodeller, særlig innen hip-hop.

Quote

Tror nok det heller bunner i at mange svarte tenåringer sine idoler er fryktelig dårlige rollemodeller, som f.eks rappere og tøffe gangstere, og at det blir sett på som en svakhet å være skoleflink. 

At hip-hop kun har eksistert en fraksjon av tiden, denne tendensen har foregått, ser ut til å være underordnet,
og forklaringen kan sikkert tilskrives andre dårlige rollemodeller der det trengs, Aretha Franklin, Nina Simone, Muddy Waters, Louis Armstrong, Sam Cooke, osv..

Han mener samtidig at denne påstanden er så solid, at den ikke trenger å begrunnes, for det blir som å krangle på at vann er vått, og at hvis noe slikt forekommer i hvit kultur, så er det avvik, mens i svart kultur er det normen..
Deretter dukker du opp, og forklarer meg at det ikke er musikken i seg selv, men artistene, at folk som fks. Jay Z finansierte starten sin med penger fra langing, og at dette dermed preger ungdommen i en slik grad, at utdannelsen deres har vært dårlig i 165 år.

Quote

Tror det han sikter til ikke er musikken deres men at rapperne er idealer for mange av ungdommene - noen å se opp til. Og veldig mange av disse rapperne har vært doplangere, vært involert i voldskriminalitet o.l. Da tenker gjerne ungdommene at slik aktivitet er helt greit, det er kult, da kan man bli rik rapper som Jay-Z. 

Jeg spør hva du tror er årsaken til at mange rappere finansierte etableringen av karrieren sin med dop-salg, ganske åpenbart i den hensikt å peke på andre faktorer, som mer gjeld, lavere inntekt, dårligere jobb-tilbud, og større fattigdom.
Etter en kort avsporing hvor du heller vil moralisere over dop-salg som yrkesvei, svarer du at det er fordi de er late, basically.

Quote

Men hva du tror denne tendensen kommer av, hvor afro-amerikanere som beveget seg inn i musikkindustrien har finansiert denne bestrebelsen med penger fra en illegal økonomi?

Er svaret ditt at de er late?

Quote

Jepp, stort sett er det grunnen. 

Altså blir det naturlig å nøste opp denne årsakssammenhengen slik:
Dårlig skolegang, på grunn av rollemodeller, dårlige rollemodeller på grunn av latskap.

Igjen, har jeg ingen interesse av å påstå at det er dette du mener, hvis du ikke gjør det, men når du er så hemmelighetsfull med årsakene du tilskriver ujevn-heten i USA, så blir jo ikke jeg noe klokere på hva du mener.

Det jeg kan dedusere sålangt, er at du annerkjenner u-likhetene, men samtidig ikke er fornøyd med affirmative action som et verktøy for å utjevne dem, greit nok, men hva er da en god metode?
Til tross for dårligere arbeidstilbud kan man jo jobbe på mcdonalds, fulltid da, slik at man akkurat tjener nok, og da utgår jo denne skole-problematikken også.
Men seriøst, tenker du bare at man skal la være å gjøre noe? Og tenker du at det er greit, fordi man ikke undertrykker noen,
bare avstår fra å rette opp i forholdene gårsdagens undertrykkelse har ført med seg?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Atib Azzad said:

At hip-hop kun har eksistert en fraksjon av tiden, denne tendensen har foregått, ser ut til å være underordnet,

Fordi etter civil rights movement har svarte hatt like rettigheter og muligheter som hvite i USA.

Asiatere er minoriteter som har blitt diskriminert mot i mange år, på lik linje med svarte. Hva er da svaret for at asiatere gjør det kjempebra på skolen mens svarte sliter? Er det hvite sin feil på en eller annen sær måte dette også?

Nei, tror nok kultur er hovedårsaken her. Asiatere jobber målretta og hardt, og skjønner viktigheten av skolegang. De har også en kultur der ingenting er viktigere enn utdanning, på godt og vondt.

Svarte har en kultur der det er nedlatende å være flink på skolen, og man ser mye heller etter alternative veier som f.eks å bli en suksessfull rapper eller NBA-stjerne. Når dette ikke lykkes, som det selvfølgelig ikke gjør for de aller fleste, så sitter de der da, med en neglisjert utdanning, og eneste mulighet er å begynne i en minstelønna jobb, eller begynne å selge dop for å tjene mye mer.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Tåkefyrste said:

Fordi etter civil rights movement har svarte hatt like rettigheter og muligheter som hvite i USA.

Asiatere er minoriteter som har blitt diskriminert mot i mange år, på lik linje med svarte. Hva er da svaret for at asiatere gjør det kjempebra på skolen mens svarte sliter? Er det hvite sin feil på en eller annen sær måte dette også?

Nei, tror nok kultur er hovedårsaken her. Asiatere jobber målretta og hardt, og skjønner viktigheten av skolegang. De har også en kultur der ingenting er viktigere enn utdanning, på godt og vondt.

Svarte har en kultur der det er nedlatende å være flink på skolen, og man ser mye heller etter alternative veier som f.eks å bli en suksessfull rapper eller NBA-stjerne. Når dette ikke lykkes, som det selvfølgelig ikke gjør for de aller fleste, så sitter de der da, med en neglisjert utdanning, og eneste mulighet er å begynne i en minstelønna jobb, eller begynne å selge dop for å tjene mye mer.

Hvis asiatisk suksess skal bevise fravær av systemisk rasisme, trenger man å overse den selektive rekrutteringen av høyt utdannede asiatiske innvandrere, overse noen asiatiske grupper (burmesere er fks. er prosentvis fattigere enn afro-amerikanere.)
Asiat-amerikanere har også blitt diskriminert mot, de har blitt internert, nektet inngang, blitt underbetalt, men det blir ikke riktig å sette dette opp mot hundrevis av år med dehumanisering, og slaveri.
Det er en populær trope, the model minority myth, og den er særlig nyttig hvis man vil nedtone delaktigheten av hvit rasisme, samt sette grupper opp mot hverandre; Hvis asiatere klarer seg så bra, til tross, hva er galt med afro-amerikanerne?
Er det ikke bare gode familieverdier og hardt arbeid som skal til?

Fra å være en eksotisk trussel, red mennace, yellow peril, så man i 1940-årene at asiatiske amerikanere ble presentert mindre skremmende, og at model minority-myten var i ferd med å skapes, da folkerettighetsbevegelsen fikk momentum i 1960-årene, ble denne myten ytterligere interessant for hvite politikere, da de kunne fremstå tolerante, uten å ta stilling til fortidens slaveri.

Ved 1970-tallet hadde asiatiske-amerikanere klatret den sosialøkonomiske stigen nesten helt til topps, men det har mye mer å gjøre med at deres hvite brødre hadde blitt mindre rasistisk inklinert til deres gruppe, enn at de har noe iboende suksess-gen.
Ironisk nok peker denne suksess-historien på det motsatte av det du påstår, det er fraværet av diskriminasjon og rasisme som fører til bedre forhold for en gruppe, altså er det rasisme som er den utløsende faktoren for suksess, eller fravær av suksess.

At afro-amerikanere føler at deres eneste vei ut av fattigdommen er rapping eller basket (eller en toe-tag), sier noe om desillusjonen de føler over egen situasjon.
Manglende tro på egen fremtid, kan selvsagt være til hinder for suksess, men det er ikke noe de har funnet på selv.

Kultur spiller selvsagt en rolle, men det er direkte løgnaktig, og veldig beleilig å presentere det som eneste årsak.
 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så det er en skadelig stereotype at asiatere er en "model minority" fordi ikke alle asiatere er slik. Altså når det er snakk om positive stereotyper så ønsker man plutselig å bli behandlet som individer, men når det kommer til svarte negative stereotyper så er det helt greit å snakke om hele gruppa og hvor dårlig behandlet de blir av de slemme hvite rasistene, selv om ikke alle svarte har det slik. 

Jeg blir ikke klok på disse artiklene, det er som om de ønsker å skape splittelse ved å ignorere alt positivt og fokusere på alt som er negativt.

 

Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (9 minutter siden):

Så det er en skadelig stereotype at asiatere er en "model minority" fordi ikke alle asiatere er slik. Altså når det er snakk om positive stereotyper så ønsker man plutselig å bli behandlet som individer, men når det kommer til svarte negative stereotyper så er det helt greit å snakke om hele gruppa og hvor dårlig behandlet de blir av de slemme hvite rasistene, selv om ikke alle svarte har det slik. 

Jeg blir ikke klok på disse artiklene, det er som om de ønsker å skape splittelse ved å ignorere alt positivt og fokusere på alt som er negativt.

 

Det er fordi du erfarer ikke bare en eller 2 stereotyper, det finnes mange forskjellige stereotyper for hvite, noen som er positive, andre negative men også ikke rettet mot ditt hudfarge.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Tåkefyrste said:

Så det er en skadelig stereotype at asiatere er en "model minority" fordi ikke alle asiatere er slik. Altså når det er snakk om positive stereotyper så ønsker man plutselig å bli behandlet som individer, men når det kommer til svarte negative stereotyper så er det helt greit å snakke om hele gruppa og hvor dårlig behandlet de blir av de slemme hvite rasistene, selv om ikke alle svarte har det slik. 

Jeg blir ikke klok på disse artiklene, det er som om de ønsker å skape splittelse ved å ignorere alt positivt og fokusere på alt som er negativt.

Det etableres jo at den er positiv på den måten at hvite amerikanere ble mer positive til asiatiske-amerikanere, og at det dermed ble en slags selvoppfyllende profeti.
Det er ikke fordi alle asiatere ikke er slik, som gjør det til en skadelig stereotypi, men at det påstås at svarte og asiatiske-amerikanere har det samme utgangspunktet, men at asiatere klarte å overkomme urettferdigheten med gode familieverdier og hardt arbeid, og at afro-amerikanere har et eller annet kulturelt som hindrer dem i å oppnå det samme, og at rasisme er av liten konsekvens.

Om det fremdeles er uklart er det en skadelig forestilling fordi den maler et feilaktig bilde.
-Var det virkelig så utydelig det jeg skrev?


Ingen påstår at alle har det på en måte, men generelle tendenser er illustrerende for gruppens situasjon.
Om man på individnivå blir møtt med forventninger hentet ut fra en generell forståelse av din gruppe, er det jo sjeldent så veldig behagelig.
Det er ikke så veldig komplisert i grunn.
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så for å oppsummere:

Positive stereotyper kan sette press på enkeltindivider og er derfor uønsket, fordi alle mennesker er forskjellige uavhengig av hudfarge.

Negative stereotyper er uønsket samme hva, bortsett fra når det gjelder at gruppen hvite er rasistisk mot svarte, da er det ok å sette folk i grupper.

Det er rasistiske hvite sin skyld at svarte sliter i skolen, selv om andre minoriteter gjør det bra. Nå er ikke enkeltindivider så viktig lengre.

At svarte var mer diskriminert mot for 70+ år siden enn andre grupper har altså på magisk vis forplantet seg til skoleprestasjonene til dagens ungdom. Ingenting har noe med kultur, barneoppdragelse og egeninnsats å gjøre.

 

Det er ikke så veldig komplisert sies det. Men er det rart man blir forvirra?

Endret av Tåkefyrste
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...