Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

9 minutes ago, Atib Azzad said:

Og hva tror du det skyldes at mange av svarte amerikanere som har beveget seg over i en kunstrettet karriere måtte finansiere det med penger fra illegale aktiviteter? Hvorfor kommer de ikke fra allerede rike familier, allerede etablert i musikk-industrien som Miley Cyrus?

selge dop? Eller velger det? Det er ikke særlig glamorøst for en 18-åring å jobbe på McDonalds og lignende jobber, og det gir en beskjeden inntekt. Imotsetning til å selge narkotika der man kanskje tjener 1000$ per dag eller mer og får respekt. Det er få "yrker" tilgjengelig uten lang utdanning der inntektene er såpass høye. 

Doplanging og vold er den enkle, late utveien. Lovlig, hardt arbeid viser langt mer styrke og karakter. 

Endret av debattklovn
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DjSlayer skrev (3 timer siden):

Ja selvfølgelig.

https://en.wikipedia.org/wiki/African-American_family_structure

Det er et vellkjent fenomen i USA, det er også ett vellkjent fenomen når barn som vokser opp uten en far har en enklere vei inn i kriminell oppførsel. Det er det største problemet svarte i USA har i dag. noe BLM driter en lang marsj i. Dere er så ivrige for å peke på hvite som syndere at dere faktiskt skader den gruppen dere vil hjelpe. Jeg har ikke noe annet en forakt for dere.

Kilden din sier ikke noe spesifikt relatert til den opprinnelig påstanden.  At jeg ønsker mer resurrser for svarte skoler skader ingen 

Endret av jjkoggan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 minutes ago, debattklovn said:

*snip*

Spørsmålet mitt var ikke hvordan du vurderte yrket rent moralistisk.

Men hva du tror denne tendensen kommer av, hvor afro-amerikanere som beveget seg inn i musikkindustrien har finansiert denne bestrebelsen med penger fra en illegal økonomi?

Er svaret ditt at de er late?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Atib Azzad said:

Spørsmålet mitt var ikke hvordan du vurderte yrket rent moralistisk.

Men hva du tror denne tendensen kommer av, hvor afro-amerikanere som beveget seg inn i musikkindustrien har finansiert denne bestrebelsen med penger fra en illegal økonomi?

Er svaret ditt at de er late?

Jepp, stort sett er det grunnen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Atib Azzad said:

Okei, så afro-amerikanere har hatt dårligere utdanning i 165 år, på grunn av et fenomen som oppstod for 30 år siden, fordi de er late..

Det er din påstand, det er ikke noe jeg har påstått.
En aspirerende musiker i tenårene kan ta seg jobb på McD eller 7/11 og spare opp penger til studioleie, instrumenter eller andre ting han trenger. Det vil ta mye mer tid og han vil få mye mindre respekt enn om han begynner å selge narkotika. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (8 minutter siden):

Det er din påstand, det er ikke noe jeg har påstått.
En aspirerende musiker i tenårene kan ta seg jobb på McD eller 7/11 og spare opp penger til studioleie, instrumenter eller andre ting han trenger. Det vil ta mye mer tid og han vil få mye mindre respekt enn om han begynner å selge narkotika. 

McD/711 betaler ikke nok penger til å spise og bo et sted.  Vanskelig å spare penger når du ikke tjener nok penger til å spise eller leie noe.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
28 minutes ago, debattklovn said:

Det er din påstand, det er ikke noe jeg har påstått.
En aspirerende musiker i tenårene kan ta seg jobb på McD eller 7/11 og spare opp penger til studioleie, instrumenter eller andre ting han trenger. Det vil ta mye mer tid og han vil få mye mindre respekt enn om han begynner å selge narkotika. 

Så hva er din påstand da, dette legges jo til grunn for afro-amerikanernes gjennomgående dårlige skolegang.
Du er også svært naiv når det kommer til amerikanske lønnsforhold, men det får vel bli en annen tråd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, jjkoggan said:

Kilden din sier ikke noe spesifikt relatert til den opprinnelig påstanden.  At jeg ønsker mer resurrser for svarte skoler skader ingen 

Det skader andre som ønsker skole. Man kan ikke spise et kakestykke to ganger.  Det er ikke mulig at noen vinner uten at andre taper.

Endret av BadCat
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det gir ikke mening, Noen har gjort seg fortjent til mer.

Konseptet med penger for eksempel. Du fortjener å bruke så mye som du har. Da har du credits til å drite i miljøet og hva ikke. Har du råd til å leie inn ti sjåfører til å kjøre rundt uten mål og mening, så er det dine penger til å gjøre det.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Jeg ser at ordet forakt blir brukt i tråden, som er et sterkt ord. Å dyrke forakten før ingensteds hen.

Sitat

“Vi forakter mange ting for å unngå å forakte oss selv.”
-Luc de Clapiers Vauvenargues-

Sitat

Til slutt ender forakt opp med å ødelegge våre emosjonelle forhold og relasjoner.

https://utforsksinnet.no/forakt-forarsaker-psykologisk-skade/

Integrert forakt

Sitat

Hva er rasisme?

Leoul Mekonen er sosionom og studieleder ved RBUP Øst og Sør. Han kom selv som flyktning fra Etiopia for 23 år siden og driver dialogarbeid i innvandrergrupper på fritiden. Han mener vi ofte blander for mye inn i begrepet rasisme.

– Det er helt naturlig at mennesker foretrekker å omgås andre som har samme bakgrunn, hudfarge og oppvekst. Det er noe som gir deg trygghet og hjelper deg til å opprettholde din komfortsone. Jeg tror det er et allmennmenneskelig fenomen, og det må vi anerkjenne.

Noen tolker dette fenomenet som rasisme, det er det ikke.

Mekonen tror man ganske enkelt kan gjøre noe med dette, at det ofte bare handler om å bli mer bevisst. Dyp forakt for andre, er noe ganske annet, mener han.

– Stort sett er rasisme en lært holdning. Den kan komme fra familie, fra media og fra politikere. Hvis man for eksempel har et hjemmemiljø der det er normalt å vise forakt for mennesker som har en annen kulturell bakgrunn, blir det etter hvert en sannhet for det mennesket. «De som ikke er fullstendig hvite, er ikke likeverdige». «De er ikke som oss, så de fortjener ikke lik respekt». Dette er integrert forakt. Det er veldig vanskelig å endre enkelte mennesker som har slike meninger. Men vi vet ut fra sosialpsykologien at det er mulig å endre holdninger gjennom ulike tiltak og strategier, sier Mekonen og bruker et eksempel fra eget liv.https://frelsesarmeen.no/krigsropet/rasisme-eller-fargeblind-framtid

 

Endret av Subara
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Utdannelse er verdiløst med mindre man ønsker å bli noe konkret som kirurg eller pilot. Man blir ikke rik av å jobbe for timesbetaling. Man blir rik ved å tilrettelegge for at andre kan jobbe for timesbetaling eller fastlønn mens man selv stapper lommene fulle av profitt.

Arbeidere er nåtidens slaver.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Atib Azzad said:

Du er også svært naiv når det kommer til amerikanske lønnsforhold, men det får vel bli en annen tråd.

Faktisk ikke. Gjennomsnittlig lønn hos mcd er 13$, som gir ca 2080$ per måned før skatt. Det er rikelig til leie og mat svært mange steder i USA. Leie koster mange steder 500-800$ per måned. Kanskje ikke i NYC eller LA der leieprisene er høyere enn skyskraperne.  For en tenåring som bor med familien er det en del penger. 
Og hvis du skal kalle meg naiv så må du nesten komme med argumenter som støtter påstanden din. Ellers blir det ganske useriøst. 

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (3 minutter siden):

Faktisk ikke. Gjennomsnittlig lønn hos mcd er 13$, som gir ca 2080$ per måned før skatt. Det er rikelig til leie og mat svært mange steder i USA. Leie koster mange steder 500-800$ per måned. Kanskje ikke i NYC eller LA der leieprisene er høyere enn skyskraperne.  For en tenåring som bor med familien er det en del penger. 
Og hvis du skal kalle meg naiv så må du nesten komme med argumenter som støtter påstanden din. Ellers blir det ganske useriøst. 

$13 X 100 timer/maned= $1300   Nesten ingen får en fulltidsjobb på Mcdonalds i USA:  Du glemmer også den typisk $ 500 per maned helseforsikring kostnaden.

Endret av jjkoggan
  • Liker 2
Lenke til kommentar

At USA har sosial elendighet og dårlig sosial mobilitet virker etablert. At noen grupper rammes hardere enn andre også.

Men er løsningen å tilby spesifikk hjelp til de gruppene som man tror er hardest rammet av sosial elendighet? Eller er løsningen å hjelpe _alle_ som lider av sosial elendighet, uavhengig av hudfarge?

Jeg fikk en god utdanning, jeg har fått helsetjenester, mine barn har fått barnehage og skole. Alt dette er tilgjengelig enten uten, eller med en moderat egenbetaling, slik at også vanskeligstilte kan ta del. Dette finansieres ved at jeg og andre må betale mer i skatt. Hvorfor er dette så vanskelig for Amerikanerene å få til?

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folk som lider må hjelpe seg selv. Hvis man ikke liker hvordan situasjonen er må man løfte bakdelen fra setet og gjøre noe med det. Hvor kommer tankegangen fra at noen andre burde fikse det eller bli sittende å vente på at noen andre skal strekke ut hei hånd. Hvis man ikke kan hjelpe seg selv kan ingen hjelpe.

Hvis folk ikke kan hjelpe seg selv der de er burde de i alle fall ikke komme til Norge. Her er det nok slitere som lever på bistand og velferd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...