Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

2 minutes ago, jjkoggan said:

faktumet at det ikke har blitt et folkemord mot folk med rødt hår som gir den mer oppmerksomhet enn andre drap hvor det ikke finner sted

Det er ikke folkemord mot folk med mørk hud heller. Det er vel knapt noen land i verden folk med mørk hud er tryggere enn i Norge, og da inkluderer jeg land der mørkhudede er en majoritet.

Ja vi skal ikke tolerere rasisme, men jeg spør i igjen, er et rasistisk motivert drap på noen måte værre enn hvilket som helst annet drap?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
19 minutes ago, Tåkefyrste said:

Ja. Det kunne like godt vært en annen med mørk hud som ble drept. Det er poenget mitt.

Grunnen til at jeg reagerte var ikke at resonnementet var så voldsomt komplisert, snarere det motsatte.
Var det en annen mørk person utenfor butikken ville bysten antagelig avbildet hen.
Rasistisk motivert vold er ille fordi den rammer folk på bakgrunn av arbitrære faktorer som hudfarge.
Det rommer også et politisk element, da det sender en beskjed om at andre som besitter denne arbitrære kosmetikken kan risikere å bli rammet.
Samtidig er selvsagt alle drap like ille i form av at offeret har blitt drept.
Hva er det egentlig du etterlyser her? At bysten må ned fordi alle drap er like ille? At alle drap skal få byste? Synes du selv at du har verdifulle bidrag til debatten?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, Atib Azzad said:

Hva er det egentlig du etterlyser her? At bysten må ned fordi alle drap er like ille? At alle drap skal få byste? Synes du selv at du har verdifulle bidrag til debatten?

Jeg reagerte egentlig mest på at tråden vi diskuterte dette ble slettet. Bysten må gjerne stå den, men samtidig signaliserer den at drap på mørkhudede utført av hvite er værre enn andre drap, og fortjener mer oppmerksomhet og mer avsky enn andre drap. Og det er problematisk om man ønsker et samfunn der alle hudfarger er like mye verdt.

Jeg skriver mine meninger, om det har noe verdi er ikke noe jeg bryr meg særlig om.

Hva er verdifullt i dine øyne? At alle er enige og har samme meninger?

Lenke til kommentar
17 minutes ago, Tåkefyrste said:

Ja vi skal ikke tolerere rasisme, men jeg spør i igjen, er et rasistisk motivert drap på noen måte værre enn hvilket som helst annet drap?

Ja, rasistisk motiverte drap er verre enn drap pga. trivielle uenigheter. 

Ja, rasistisk motiverte drap er verre enn drap pga. feilslåtte ran.

Ja, rasistisk motiverte drap er verre enn drap pga. utført av psykisk ustabile gjerningsmenn.

+++
 

Det betyr ikke at rasemotiverte drap er det aller verste, eller at pårørende til andre drapsoffer får det noe bedre..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (4 minutter siden):

Jeg reagerte egentlig mest på at tråden vi diskuterte dette ble slettet. Bysten må gjerne stå den, men samtidig signaliserer den at drap på mørkhudede utført av hvite er værre enn andre drap, og fortjener mer oppmerksomhet og mer avsky enn andre drap. Og det er problematisk om man ønsker et samfunn der alle hudfarger er like mye verdt.

Jeg skriver mine meninger, om det har noe verdi er ikke noe jeg bryr meg særlig om.

Hva er verdifullt i dine øyne? At alle er enige og har samme meninger?

Det som fascinere meg med bysten av Benjamin Hermansen er at den ikke ligner på han. Ser ut som bysten er basert på et leksikonbilde, som noen har funnet under ordet "afrikaner"

image.jpeg.4fd39634563dfb80ca30f2a27bb24fee.jpeg 20 år siden drapet på Benjamin Hermansen | ABC Nyheter

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, WiiBoy said:

Ja, rasistisk motiverte drap er verre enn drap pga. trivielle uenigheter. 

Ja, rasistisk motiverte drap er verre enn drap pga. feilslåtte ran.

Ja, rasistisk motiverte drap er verre enn drap pga. utført av psykisk ustabile gjerningsmenn.

Ok, greit å ha avklart hvilke premisser vi diskuterer på.

Du legger altså opp til et samfunn der hudfarger og gruppetilhørighet er viktigere enn individet. Jeg er totalt uenig og synes alle drap på uskyldige er like ille. 

Edit: og da med fokus på ordet "uskyldig". Selvfølgelig er det værre om en helt uskyldig person blir drept enn om et gjengmedlem med flere liv på samvittigheten blir et tilfeldig offer, selv om objektiv sett er det det ingen forskjell for de pårørende.

Endret av Tåkefyrste
  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Tåkefyrste said:

Jeg reagerte egentlig mest på at tråden vi diskuterte dette ble slettet. Bysten må gjerne stå den, men samtidig signaliserer den at drap på mørkhudede utført av hvite er værre enn andre drap, og fortjener mer oppmerksomhet og mer avsky enn andre drap. Og det er problematisk om man ønsker et samfunn der alle hudfarger er like mye verdt.

Jeg skriver mine meninger, om det har noe verdi er ikke noe jeg bryr meg særlig om.

Hva er verdifullt i dine øyne? At alle er enige og har samme meninger?

Den siste setningen der er vel slikt jeg synes er minst verdifult, dårlig retorikk basert på dine vrangviljede forestillinger om venstresiden, eller hvem enn du har plassert meg i bås med når du sier dere.

At bysten liksom skal signalisere

Quote

at drap på mørkhudede utført av hvite er værre enn andre drap, og fortjener mer oppmerksomhet og mer avsky enn andre drap.

Er mer av det samme, at du konstruerer påstander basert på  dine misforståelser, tolkninger e.l.

Det blir trettsomt at du liksom bare stiller spørsmål og er en upartisk observatør, når du ikke er villig til å sette deg inn i de mest åpenbare problemstillinger før du skal plassere dem i en eller annet svart mot hvit-kontekst.
Jeg aner ikke om du selv faktisk ser på deg som en upartisk og nysgjerrig observatør, eller om du tenker det er et overbevisende påskudd for å smyge inn talking points, men om det førstnevnte er tilfellet er jeg mer enn villig til å ha diskusjon med deg og høre dine meninger, men da bør du også være villig til å lytte.
Jeg sier ikke det for å bestemme hva du skal mene, men om du skal gå rundt å påstå at hvite til stadighet er en undertrykket gruppe, bør du da være villig til å i det minste høre argumentasjonen som motbeviser det, igjen ikke fordi du ikke skal få ha meninger, men bare fordi slike meninger i det minste bør være fundamentert i noe riktig.

Drapet på Benjamin var vel blant de første åpenbart rasistisk motiverte drapssakene i norge i moderne tid, og samfunnet ønsket å markere avsky og avstand til den slags tankegods som førte til drapet, det er ikke mer komplisert enn du gjør det til selv.
 

Endret av Atib Azzad
grammatisk feil
  • Liker 4
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (15 minutter siden):

Ja, rasistisk motiverte drap er verre enn drap pga. utført av psykisk ustabile gjerningsmenn.

 

Omtrent ingen drap blir begått av folk med psykiske lidelser. Ei heller av slik motivasjon. 99% av alle drap blir begått av psykisk friske mennesker; altså der enhver diagnose ikke har spilt noen rolle. Massemordere har en andel på ca. 10% som skjer med psykiske lidelser som grunnlag. Dette er en myte som har alvorlige utfall for folk som har psykiske diagnoser. 

 

WiiBoy skrev (15 minutter siden):

Ja, rasistisk motiverte drap er verre enn drap pga. trivielle uenigheter. 

 

Enkelte overveier utfallet mer enn intensjon. De fleste drap skjer på grunn av trivielle uenigheter, og oftest er de økonomisk motivert, eller er av en lidenskapelig natur. Hvorfor skal noen irrasjonalitet om en ting, overgå irrasjonaliteten om noe annet? 

Man bør nok straffe folk med noe hensyn til motivasjon. Har man forakt for noens hudfarge, og viser lite tegn til å endre dette, så kan de gjøre skade mot flere når de kommer ut. Men dette er vel mer tegn til hvilken form for rehabilitering man bør ha. Straffen gitt blir ofte mildnet hvis folk viser endring innad fengsel -- så det er merkelig å henge seg opp i hva dommeren sier etter en rettssak @Tåkefyrste

 

Det er uansett bra å ha noen monument stående; det vekker nødvendig diskusjon som kan få enkelte rasister til å endre mening. De fleste av oss føyer oss godt til hva som er sosialt akseptert eller ikke, og noen ganger så må man gi et dytt for å få forbedret enkelte elementer i samfunnet. 

 

Endret av anon_83104
  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Atib Azzad said:

Er mer av det samme, at du konstruerer påstander basert på  dine misforståelser, tolkninger e.l.

Litt sånn som du gjør under her?

 

5 minutes ago, Atib Azzad said:

men om du skal gå rundt å påstå at hvite til stadighet er en undertrykket gruppe

Hvor har jeg påstått hvite er undertrykket? Det eneste jeg har påstått er at svarte ikke er en undertrykket gruppe. Verken i Norge eller USA. 

5 minutes ago, Atib Azzad said:

dine vrangviljede forestillinger om venstresiden, eller hvem enn du har plassert meg i bås med når du sier dere.

Jeg har heller ikke plassert deg i noen gruppe.

Du går i akkurat den samme fellen du anklager meg for å gå i.

 

Endret av Tåkefyrste
Lenke til kommentar
Just now, Tåkefyrste said:

Har jeg plassert deg på venstresiden før så kommer jeg ikke på det i farten.

Litt pussig om du skal ta opp noe gammelt og bruke det som argument i den diskusjonen vi har akkurat nå.

Det er ingen diskusjon, jeg ønsket bare å rekke ut en slags hånd.
Men jeg registrerer at det ikke er ønsket.
(Jeg vet forøvrig ikke hvilken katgori du plasserte meg i da jeg ble omtalt som dere, kanskje var det SJW-ere, Wokes, eller et eller annet konstruert påfunn som legitimerer et eller annet korstog.) -og ja, der gjorde jeg det igjen, det jeg sa du gjør. Herregud for en hykler jeg er, godt du slipper å høre på sånne som meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Atib Azzad said:

Det er ingen diskusjon, jeg ønsket bare å rekke ut en slags hånd.
Men jeg registrerer at det ikke er ønsket.

Dette har jeg blitt tilbudt før fra en annen på forumet.

Rart at du føler mine meninger er noe du må reparere. Jeg føler ikke det samme om dine meninger, selv om jeg er uenig med enkelte ting du sier. 

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Tåkefyrste said:

Dette har jeg blitt tilbudt før fra en annen på forumet.

Rart at du føler mine meninger er noe du må reparere. Jeg føler ikke det samme om dine meninger, selv om jeg er uenig med enkelte ting du sier. 

Jeg blir litt bekymret når du forstår Bysten til Benjamin som at drap på hvite er underordnet drap på svarte..

Men nok om det sikkert.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Ett lite spørsmål her siden jeg ikke har satt meg inn i saken

Er man sikker på at Drapet var rasistisk motivert?

Det var ikke bare det at en hvit fyr drepte en svart?

Sa drapsmannen noe på forhånd eller mens handlingen foregikk?

Eller inrømmet han noe i en rettsak?

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Atib Azzad said:

Jeg blir litt bekymret når du forstår Bysten til Benjamin som at drap på hvite er underordnet drap på svarte..

Men nok om det sikkert.

Gjør meg ett forsøk på forklaring her

om jeg støter noen eller ikke gjør mening så unnskylder jeg på forhånd

 

Mange kan føle det slik når det gjelder debatt og nyhetsdekning

Hvis det begås drap mot svarte eller andre urettferdigheter så har media og samfunnet i vesten ofte et veldig fokus på dette

Dette kan føles veldig propasjonalt urretferdig når andre hudfarger også blir utsatt for hathandlinger som ikke nødvendigvis er koblet til deres hudfarge.

Altså at man føler måten saker blir dekket på og omtalt på som propasjonalt ureetferdig i forhold til andre saker.

Et drap på noen uansett årsak er jo i de fleste tilfeller en hathandling

og jeg er delvis enig i at det kan føles urettferdig at en enkeltperson får en byste på grunn av ett drap som er begått på grunn av hans hudfarge betalt av det offentlige mens en person som foreksempel ble drept for å være uenig med barnefaren om saker som omhandlet deres barn ikke får dette.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (1 time siden):

Det er ikke folkemord mot folk med mørk hud heller. Det er vel knapt noen land i verden folk med mørk hud er tryggere enn i Norge, og da inkluderer jeg land der mørkhudede er en majoritet.

 

Det er feil.  
Herero society was estimated at about 80,000 to 90,000 souls. Some 50,000 Africans comprising other tribal groups, created a total approximate native population of about 130,000 to 140,000. By the time the cannon smoke cleared and the injured stopped breathing, only about 15,000 broken Hereros remained to be dragooned for labor. In 1911, after hostilities had ceased and the extermination policy was challenged in Berlin, an official German census counted an 80 percent reduction of all tribal groups, or about 92,000 dead in the preceding few years.

https://www.google.com/amp/s/www.timesofisrael.com/in-germanys-extermination-program-for-black-africans-a-template-for-the-holocaust/amp/

Sitat

Ja vi skal ikke tolerere rasisme, men jeg spør i igjen, er et rasistisk motivert drap på noen måte værre enn hvilket som helst annet drap?

Det ser ikke ut som du klarer å forstå at det ikke er ofrene som gjør folk mer oppmerksom enn andre drap, det er frykten for at det blir som en sykdom som sprer og et folkemord skjer igjen.  Folk frykter til mindre grad drapene som ikke er ideologiske motiverte.  Er ikke du mer opptatt av terrorister som dreper enn de som blir drept i bilulykker?

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Lodium skrev (9 minutter siden):

Gjør meg ett forsøk på forklaring her

om jeg støter noen eller ikke gjør mening så unnskylder jeg på forhånd

 

Mange kan føle det slik når det gjelder debatt og nyhetsdekning

Hvis det begås drap mot svarte eller andre urettferdigheter så har media og samfunnet i vesten ofte et veldig fokus på dette

Dette kan føles veldig propasjonalt urretferdig når andre hudfarger også blir utsatt for hathandlinger som ikke nødvendigvis er koblet til deres hudfarge.

Altså at man føler måten saker blir dekket på og omtalt på som propasjonalt ureetferdig i forhold til andre saker.

Et drap på noen uansett årsak er jo i de fleste tilfeller en hathandling

og jeg er delvis enig i at det kan føles urettferdig at en enkeltperson får en byste på grunn av ett drap som er begått på grunn av hans hudfarge betalt av det offentlige mens en person som foreksempel ble drept for å være uenig med barnefaren om saker som omhandlet deres barn ikke får dette.

 

 

 

 

Benjamin er et symbol. De som drepte han var selverklærte nazister. 

Det er ingenting som er urettferdig med denne bysten, og det undergraver heller ikke andre drap. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Psykake said:

Benjamin er et symbol. De som drepte han var selverklærte nazister. 

Det er ingenting som er urettferdig med denne bysten, og det undergraver heller ikke andre drap. 

Hva som regnes som symboler er ofte ett flytende begrep

Churchill ble jo lenge regnet som ett symbol

mange rasister er blitt regnet som ett symbol og fått en byste etter seg

Symbolet var ett produkt om hvordan samtiden så på disse personene eller sakene disse frontet da.

Jeg sa ikke at bysten i seg selv var urettferdig

jeg sa at det kunne føles propasjonalt urettferdig i forhold til andre drap.

Sa heller ikke at det på en måte undergraver andre drap.

Merk ordet følelse her

Endret av Lodium
  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, jjkoggan said:

Det er feil.  

1911, hvordan er det relevant til dagens samfunn?

 

14 minutes ago, jjkoggan said:

et ser ikke ut som du klarer å forstå at det ikke er ofrene som gjør folk mer oppmerksom enn andre drap, det er frykten for at det blir som en sykdom som sprer og et folkemord skjer igjen.

Så dette er det stuerent å gå rundt å være redd for, selv om mengden nynazister i Norge er påfallende liten. Men om man kritiserer islam og frykter større inntog av dens praktikanter da er man "islamofob". Forstå det den som kan.

 

17 minutes ago, jjkoggan said:

Er ikke du mer opptatt av terrorister som dreper enn de som blir drept i bilulykker?

Jo, fordi sistnevnte er uskyldige, og blir heller ikke drept som resultat av noens villet handling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...