Gå til innhold

Så mye faller brukte elbiler i pris


Anbefalte innlegg

Trestein skrev (På 26.4.2020 den 12.21):

Å jobbe på et batteri som har høy spenning og mye energi kan være farlig. Vet ikke om man må lade batteriet til helt tomt før det kan jobbes på. Har mistet en nøkkel ned på et vanlig 12volts batteri, det er noe man prøver å unngå. Hvordan nye batterier reagerer på en kortslutning aner jeg ikke. 

Å lade et batteri helt tomt gjør du kun om det skal kondemneres. Litium-batterier tar permanent skade av å lades helt ut. Kortslutning må unngås for enhver pris! Her er det alle muligheter for røyksignaler og det som verre er. Jeg har ikke sett ei hel batteripakke bli kortsluttet, men det ville ikke forundre meg om vi ser flytende metall sprutende i alle retninger. Her må en bruke verneutstyr som briller/ansiktsmaske, hansker og isolert verktøy. I hvert fall om vi snakker om å plukke batteriet fra hverandre. Batterier innebærer arbeid under spenning. Det er best å holde mest mulig isolert til enhver tid. Eksponere  ett punkt om gangen. Ikke spare tid med å klippe to ledere i samme jafs ;)

Å bytte batteripakke som helhet trenger ikke være så ille, avhengig av konstruksjon. Jeg *tror* både Tesla og i3 har en hovedkontaktor som kobler ut strømmen inntil alle forutsetninger for å skru på er tilstede. Styres muligens via canbus e.l. Her er en video om batteripakke på i3:

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sturle S skrev (2 timer siden):

Prisen på elbilbatteri er no nede i ca 100 USD/kWh (1060 kroner/kWh).  800 kr pr kWh er då 75% av prisen på heilt nye batteri.  Restkapasiteten er neppe 100% heller, so i realiteten meir enn 75% av prisen på nye batteri med same kapasitet.  Og det er jo nesten ingen batteri tilgjengeleg til den prisen, so eg veit ikkje kvifor du trur det ikkje er interesse.  Eg veit ingen 8 år gamle velbrukte ting eg kan selje for 75% av nypris.  Då må det i so fall vere ting med spesiell verdi for samlarar.

Poenget er at ingen kjøper de. Selv til gunstig pris. Når 35 000 leafer er på gjenvinning er markedet her lite. Leaf har vel byttet noen få batteripakker hittil. Da står man igjen med 35 000batteripakker og 5000 15 år gamle leafer som ikke er skrapet. Det er senario.

Når batteripakkene som ny koster minst 50 000( hos Nissan) ikke støvsuges fra høggere når de er 8 år gamle og fremdeles har mye kapasitet igjen( tolv streker hva det nå betyr) betyr det at å demontere overhale og selge dem i deler eller som større pakker ikke gir noe fortjeneste. Leaf kan man kjøpe fra 22 000kr og oppover. Det betyr at prisen for en brukt pakke må være lav. Derfor er nok prisen for disse sunket fra 25-30 000kr til under 15000 på ett år. Hvor prisen er om 10-år kan vi bare spekulere i. Marked for brukte batterier vil være lite hos de gjenværende leaf og i tillegg til å være utslitt vil de også være totalt utdatert og umulig å få god pris for

  • Liker 1
Lenke til kommentar
35 minutes ago, sverreb said:

De gamle leaf batteriene brukte LMO celler som er temmelig robuste (Men har lavere tetthet), du kan ikke sammenligne direkte med kondisjonering som trengs for NMC eller enda verre NCA celler, disse (spesiellt NCA) er mer følsomme for ekstreme temperaturer.

Det er ikke de samme som å si at disse cellene er lite slitt, det er andre mekanismer enn temperatur som også gjelder.

Klart kjemien er litt mere egnet til å klare seg uten, men folk får jo ikke ladet bilen om batteriet er for kaldt, og under normal kjøring blir jo batteriet så varmt at man ikke får hurtigladet. Oppimot 50 grader under vanlig kjøring.

Tror ikke det er helt optimalt, og de fleste Leaf har vel mistet ganske mye kapasitet (selv om de tror batteriet er i topp stand fordi indikatoren sier det, og indikatoren endrer seg vel ikke før kapasiteten er på 75% eller noe)

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Trestein said:

Poenget er at ingen kjøper de. Selv til gunstig pris.

Det stemmer jo ikkje.  Du har jo ikkje klart å finne nokon batteripakke til sals for det eg vil kalle ein gunstig pris.  Tvert imot er det ganske dyrt for velbrukte batteri med relativt ukjend tilstand.  Restverdien i de brukte batteriet ligg i stasjonær bruk, ikkje til bilar, og restverdien vil reflektere det.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Complexity said:

Klart kjemien er litt mere egnet til å klare seg uten, men folk får jo ikke ladet bilen om batteriet er for kaldt, og under normal kjøring blir jo batteriet så varmt at man ikke får hurtigladet. Oppimot 50 grader under vanlig kjøring

Var ikke dette mer et problem med den nyere generasjonen som bruker NMC celler?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, sverreb said:

Var ikke dette mer et problem med den nyere generasjonen som bruker NMC celler?

Ja mulig. Kun dem jeg har sett test av iallefall.

Det blir jo problem i fremtiden i såfall om batteriene mishandles så mye at software hele tiden må begrense dem.

Men Leaf er jo en bybil, som sjelden blir utsatt for ekstreme temperaturer eller hurtigladet spesielt ofte så Nissan så vel sitt snitt til å spare penger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Complexity said:

Tror ikke det er helt optimalt, og de fleste Leaf har vel mistet ganske mye kapasitet (selv om de tror batteriet er i topp stand fordi indikatoren sier det, og indikatoren endrer seg vel ikke før kapasiteten er på 75% eller noe)

Dette høres det ut som du har veldig mye peiling på. Not.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
35 minutes ago, kremt said:

Dette høres det ut som du har veldig mye peiling på. Not.

Ja greit endrer seg vel på 85%.

Men kjøper man en brukt Leaf som har feks 87% kapasitet igjen vil jo bilen indikere 12/12 og da at batteriet er i topp stand (noe det jo ikke er).

Så viktig å ta med en OBD leser når man skal kjøpe Leaf for å se hva den egentlige batterikapasiteten er.

 

Noen batteripakker er mere utsatt en andre dog.

 

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, kremt said:

30 kWh har fått software oppdatering som har hevet state of health med 5-10 %.

Det er bra. Blir ikke så skremmende tall da.

Men antar man må levere inn bilen for å få oppdateringen?

Model S og X har jo gammel batteriteknologi men fortsatt en mye penere kurve. Fant ingen basert på tid da, kun kilometer.

Men det lover veldig godt for Model 3/Y sin batteripakke.

screen-shot-2018-04-14-at-2-54-02-pm.jpg

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Den Tesla-kurven ble avsluttet for noen år siden fordi den baserte seg på tillit fra de som rapporterte inn. Noen sabotører la inn mange rare verdier for å påvirke kurven og da ble det stengt for videre rapportering. Skulle gjerne sett noe tilsvarende med verifiserte eiere, eller rett og slett tall fra Tesla.

Angående Leaf 1. gen. så må man jo se det i forhold til prisen. De går jo ofte for under 50 000 kr. I forrige uke gikk det en som så helt grei ut for 35 000. Da får man landets billigste elektriske 5-seter med nok rekkevidde til daglige gjøremål. Perfekt som nr 2-bil for veldig mange familier. Husk at Leaf 24-30 kWh aldri har vært noen langkjøringsbil og det endrer seg jo ikke selv om batteriet har tapt seg 30%. Den har mulighet for hurtiglading så det er til nød mulig å kjøre den langt også. F.eks i forbindelse med kjøp. (Det er ikke noe man bør pine familien med)

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (2 timer siden):

Det stemmer jo ikkje.  Du har jo ikkje klart å finne nokon batteripakke til sals for det eg vil kalle ein gunstig pris.  Tvert imot er det ganske dyrt for velbrukte batteri med relativt ukjend tilstand.  Restverdien i de brukte batteriet ligg i stasjonær bruk, ikkje til bilar, og restverdien vil reflektere det.

Da er spørsmålet. Hva blir rett pris på en leaf pakke om 10-år? Det er godt mulig nye celler er nede på 500kr kilowatten om 10 år.

Da vil leaf batteriet maksimalt være verd 50% av dette sansynligvis mye mindre.La oss si 6000kr. Så skal man demontere disse 18-år gamle batteriene. Sortere ut de som er defekt, bygg en pakke av tusenvis av gamle batterier og så skal disse markedsføres og selges. En helt ny pakke koster 12000kr. For å være ærlig så tviler jeg på om du klarer å gjøre noe butikk på dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (19 minutter siden):

Da er spørsmålet. Hva blir rett pris på en leaf pakke om 10-år? Det er godt mulig nye celler er nede på 500kr kilowatten om 10 år.

Da vil leaf batteriet maksimalt være verd 50% av dette sansynligvis mye mindre.La oss si 6000kr. Så skal man demontere disse 18-år gamle batteriene. Sortere ut de som er defekt, bygg en pakke av tusenvis av gamle batterier og så skal disse markedsføres og selges. En helt ny pakke koster 12000kr. For å være ærlig så tviler jeg på om du klarer å gjøre noe butikk på dette.

Du får neppe en ferdigbygget ny pakke for 12k. Det er mye mer enn rå battericeller som skal inn i slike pakker, f.eks til hyttebruk. BMS alene pleier å koste 5-6k, div. kontaktorer, kabinett osv. Og den må konfigureres for 24V eller 48V. Ikke 360V som en ferdig Leaf-pakke er. Tusenvis av batterier trenger man heller ikke, jeg har antageligvis den største "hyttepakka" i landet laget av Leaf-moduler og den består av 112 stk. De fleste bruker under halvparten. 

Jo billigere man kan få tak i selve battericellene, jo billigere kan man selge det ferdige produktet. 

For bruk på større anlegg kan man bruke komplette pakker inkl. original BMS. En enkel lade/utladetest gir fort beskjed om noen av modulene er dårlige. Pakker med dårlige moduler kan gå til oppdeling, mens de som har jevnt bra moduler kan brukes komplette. 

Endret av Jens Kr. Kirkebø
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (21 minutter siden):

Da er spørsmålet. Hva blir rett pris på en leaf pakke om 10-år? Det er godt mulig nye celler er nede på 500kr kilowatten om 10 år.

Da vil leaf batteriet maksimalt være verd 50% av dette sansynligvis mye mindre.La oss si 6000kr. Så skal man demontere disse 18-år gamle batteriene. Sortere ut de som er defekt, bygg en pakke av tusenvis av gamle batterier og så skal disse markedsføres og selges. En helt ny pakke koster 12000kr. For å være ærlig så tviler jeg på om du klarer å gjøre noe butikk på dette.

Vil det ikke være mulig å sende dei til afrika som kan å sortere søppel, så kan dei få dei dårligste cellene som betaling.

Et bilvrak som er verdt 3 000,- i norge er jo værdt gode 40 000,- dær nede. Og dei kan lade ofte siden dei har mer sol.

 

Blir en vin vinn situasjon.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

Angående Leaf 1. gen. så må man jo se det i forhold til prisen. De går jo ofte for under 50 000 kr. I forrige uke gikk det en som så helt grei ut for 35 000. Da får man landets billigste elektriske 5-seter med nok rekkevidde til daglige gjøremål. Perfekt som nr 2-bil for veldig mange familier. 

Ligger faktisk en ute nå til 29 lapper fra en forhandler.

Den mangler dog 4 streker på batteriet så er vel bare 65% eller noe kapasitet igjen. Trenger og Service og Eu kontroll men det er nok en smal sak. Usikker på hva en Leaf service egentlig går ut på.

Det skumle da eg jo hvis batteriet plutselig bestemmer seg for å kollapse, Men ellers tror jeg man får mye bil for under 30 lapper. Er jo bare 8 år gammel. Mulig det er litt pruting og gå på og.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=176731125

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
4 hours ago, Dovreekspressen said:

Jeg *tror* både Tesla og i3 har en hovedkontaktor som kobler ut strømmen inntil alle forutsetninger for å skru på er tilstede. Styres muligens via canbus e.l. 

 

Tesla har dette ja. Høres ett stort "Klunk" når jeg åpner dører på min Model 3, eller starter forvarming\lading. Da kobles batteriet til bilen.

Det kan og skje av å til når bilen bare står ubrukt at den kobler inn hovedbatteriet for å lade 12V batteriet.

Er likens på S og X også men spørs om det er like høy lyd. Den vil nok være rask å koble bort batteriet om den oppdager noe unormalt.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er sånn på andre biler også, Nissan med flere. Ser av og til min kobler inn kontaktor for å lade 12 v batteri, da blinker lampen i midten. Tror ikke jeg hadde giddet å ta noe service på en Leaf til 30 tusen. Egen inspeksjon og sjekk på bremser ville jeg gjort. Ellers får man en grei tilstandsrapport fra EU kontrollen. Den der går vel maks 6-7 mil, og hurtiglader treeeeegt. Blir litt begrenset bruksområde da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 timer siden):

Ligger faktisk en ute nå til 29 lapper fra en forhandler.

Den mangler dog 4 streker på batteriet så er vel bare 65% eller noe kapasitet igjen. Trenger og Service og Eu kontroll men det er nok en smal sak. Usikker på hva en Leaf service egentlig går ut på.

Det skumle da eg jo hvis batteriet plutselig bestemmer seg for å kollapse, Men ellers tror jeg man får mye bil for under 30 lapper. Er jo bare 8 år gammel. Mulig det er litt pruting og gå på og.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=176731125

Bare årlig verditap på min model S overstiger jo kjøpsprisen på den Leafen. Ja, det er gambling men uansett hvordan det går så taper man jo ikke en formue. Varer den et år så har den egentlig betalt seg selv. Varer den lengre er det bare bonus. Leafen er jo også tilnærmet gratis i kostnader. Dekk varer lenge på de der og koster jo vekslepenger. Spylevæske og viskere fra biltema sprenger ikke akkurat budsjettet. Ingen behov for fullkasko gjør den billig å forsikre. Trenger ikke være redd for å pådra seg en skramme eller fem. Servicen tipper jeg er billig (sjekk av lys, belter, hjuloppheng, styring, bremser, ladekabel)

@kremt Leaf er jo ingen langkjøringsbil så om rekkevidden er 6 eller 12 mil er egentlig ikke så kjempenøye om man bare er bevisst på det og har kjøpt riktig bil. Hurtigladehastigheten er et ikke-problem 99% av tida siden dette blir nr 2-biler. Matpakkekjøring, butikken, bompasseringer og sånt smått. Så kan man ta fossilen til hytta.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (8 timer siden):

Leafen er jo også tilnærmet gratis i kostnader. Dekk varer lenge på de der og koster jo vekslepenger. Spylevæske og viskere fra biltema sprenger ikke akkurat budsjettet. Ingen behov for fullkasko gjør den billig å forsikre. Trenger ikke være redd for å pådra seg en skramme eller fem. Servicen tipper jeg er billig (sjekk av lys, belter, hjuloppheng, styring, bremser, ladekabel)

Betalte 3000 kr for kombinert service og EU-kontroll i fjor. Årets service innebar kun inspeksjoner og skifting av luftfilter, så den tar jeg selv. 2012 Leaf. Gått 110.000 km.

Endret av Hanhijnn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...