Gå til innhold

Så mye faller brukte elbiler i pris


Anbefalte innlegg

Complexity skrev (2 minutter siden):

Kommer litt ann på designet.

På en Model S f.eks så tar man bilen på en bukk og skrur ut nesten alle skruene til batteriet. Så senker man bilen ned til bakkenivå med noen paller under og tar ut se siste skruene. Så løfter man bilen og batteriet ligger igjen.

Er vel motsatt prosedyre for å sette inn nytt batteri.

Folk har byttet batteripakker på garagegulv med hjelp av jekker og slikt men der er nok mere plunder.

Batteripakken har egen sikring og skal godt gjøres å få strøm i seg om ikke batteriet har skader som tillater kontakt med noe.

Å bytte ut enkeltceller er dog vanskeligere for Ola nordmann. Batteriet er ikke laget for å åpnes på noe enkelt vis, men heller byttes i sin helhet. 

Dette kan dog være store forskjeller der ute i hvordan dette er designet.

Det med sikring er interessant. Et slikt batteri består av over 8000 panasonic celler. Er det bryter på alle cellene eller er flere koblet sammen på en bryter/sikring? Hvordan gjør man alle cellene og modulene døde?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6 minutes ago, Trestein said:

Det med sikring er interessant. Et slikt batteri består av over 8000 panasonic celler. Er det bryter på alle cellene eller er flere koblet sammen på en bryter/sikring? Hvordan gjør man alle cellene og modulene døde?

Er en 400V hovedsikering, og en kontaktor som kobler batteriet bort fra bilen når den bare står parkert f.eks. Man hører ofte ett stort klunk om man f.eks åpner døren på en Tesla. Da kobles batteriet til bilen.

Alle cellene er vel montert med en tynn "kabel" som brenner av om en celle skulle feile, så sånsett har vel hver eneste celle sin egen slags sikring og.

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

 

Elbiler er kanskje innrettet mot nysalg til folk med solid økonomi.

De som kjøper brukt får da en vare som går ut på dato i morgen, eller i dag. Og som det er svinedyrt å levetidsforlenge.

Jeg tror at, fremtidige modeller med vesentlig forbedring av rekkevidde, effektiv lading og hengerfester, samt kapasitet til å trekke skikkelig

last gjør noe med dette. Gjerne også delepriser med "bakkekontakt".

Oppgraderbare elbiler hadde vært flott, men neppe god nok "butikk" for bransjen.

Men det kunne gitt en grei dytt på interessen.

Selv her er vi i en bruk og kast-syklus, for det er slik industrien har tenkt, og akter å tenke.

Med dagens dele-priser vrakes elbiler "lettere"

enn fossilbiler. DET er et tankekors...!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Restaurerte brukt-batterier er vel likevel relativt enkelt å oppdrive ville eg håpe? Og om ikkje anna er heile batteripakker som ikkje er defekte i seg sjølv tilgjengelige hos bilopphøggere. At batteriet er på dynga i lag med ein kondemnert bil betyr ikkje nødvendigvis at det er noko feil med det. :D

1 minute ago, KjeRogJør said:

...

Dette fremstår i hovudsak som synsing, antagelser og utdatert informasjon.

For det første er jo hengerfeste allereie på vei inn med enkelte elbiler - i hovudsak er det Tesla eg hugse da, sida dei har veldig høg rekkevidde i forhold til meste av konkuransen.

Men treng du ikkje hengerfeste treng du ikkje heller noko stort batteri egentlig heller. Folk flest har virkelig ikkje nød for svær kapasitet i daglige livet, og med ladenettverket på relativt bra sted er ikkje langdistanse reelt problematisk egentlig heller for folk flest.

Effektiv lading er egentlig heller ikkje store problemet. Folk byrje få skikkelige ladere ved heimen, som aleine redusere ladetida betraktelig.

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Frobe skrev (På 25.4.2020 den 17.33):

Fra skroten vet man ikke om man får skrot eller noe som varer noen år.

Renoverte automatkasser får man for kr 25 000 i Sverige, da kan man kjøre noen år uten å måtte bytte på nytt. Man må sikkert lete litt for å finne verksted som bytter automatkasse på V70 for kr 5000, spesielt på AWD-modeller.

Renovering av en V70 girkasse hos RATS i Norge koster kr 50-60 000.

Grei fortjeneste for RATS for dei bestiller vel fra Sverige, (55 000 - 25 000 = 30 000) 24 000 i fortjeneste for 4 klikk på PC´n. Og så bruker en vel samme takst som drosjene mens man venter på forsendelsen av bytte-kassa, gud bedre dei er jo faglært.

Og det kan jo ikke anføres mot Svenskene at dei ikke kan skru VOLVO.....

https://www.youtube.com/watch?v=nRSO5HF_FKE

 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (7 timer siden):

Restaurerte brukt-batterier er vel likevel relativt enkelt å oppdrive ville eg håpe? Og om ikkje anna er heile batteripakker som ikkje er defekte i seg sjølv tilgjengelige hos bilopphøggere. At batteriet er på dynga i lag med ein kondemnert bil betyr ikkje nødvendigvis at det er noko feil med det. :D

Det kommer garantert til å gro opp en haug med bedrifter som restaurerer batteripakker. Gode pakker med dårlige moduler vil få byttet modulene, litt dårligere pakker får de dårligste modulene resirkulert mens resten brukes til stasjonær lagring (f.eks hytte-batteri). Produsenter av batteripakker for stasjonær lagring har vi en del av allerede, for restaurerte batterier til bruk i bil er nok markedet alt for lite ennå. Men om 10 år er vi nok der. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (42 minutter siden):

Det kommer garantert til å gro opp en haug med bedrifter som restaurerer batteripakker. Gode pakker med dårlige moduler vil få byttet modulene, litt dårligere pakker får de dårligste modulene resirkulert mens resten brukes til stasjonær lagring (f.eks hytte-batteri). Produsenter av batteripakker for stasjonær lagring har vi en del av allerede, for restaurerte batterier til bruk i bil er nok markedet alt for lite ennå. Men om 10 år er vi nok der. 

Spørsmålet er om dagens batterier er vert noe om 10år. Nye faststoff batterier er utviklet i dag med dobbelt så høy energitetthet som dagens. Disse vil være domminerende om 10 år. Da er dagens batterier like verdifulle som et 10-år gammelt blybatterier i dag.

Det vi må håpe på er at dagens el biler kan oppgraderes når disse kommer slik at ikke både bilene og batteriene blir skrapet før det er nødvendig. At noen vil pynte opp hytta med et gammelt leaf batteri kan nok være men at man bygger en storindustri rundt 15-20 år gamle batterier tviler jeg sterkt på,

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Trestein said:

Spørsmålet er om dagens batterier er vert noe om 10år.

Nei, det er ikkje eit spørsmål. Svaret er ja. Båe til dagens bruk (det vil framleis vera mange elbiler med disse batteriene om 10 år), og også for resirkulering og gjenbruk i andre nytteområder. Dette er batterier som kan demonteres, restaureres, modifiseres, osv. Dei er ikkje fastlåst til si nåværende funksjon for evig og alltid.

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Trestein skrev (30 minutter siden):

Spørsmålet er om dagens batterier er vert noe om 10år. Nye faststoff batterier er utviklet i dag med dobbelt så høy energitetthet som dagens. Disse vil være domminerende om 10 år. Da er dagens batterier like verdifulle som et 10-år gammelt blybatterier i dag.

Det vi må håpe på er at dagens el biler kan oppgraderes når disse kommer slik at ikke både bilene og batteriene blir skrapet før det er nødvendig. At noen vil pynte opp hytta med et gammelt leaf batteri kan nok være men at man bygger en storindustri rundt 15-20 år gamle batterier tviler jeg sterkt på,

Energitetthet spiller minimal rolle for mye av stasjonær lagring. Jeg har den eldste generasjonen Leaf-moduler på hytta, batteriet der gir meg nesten fire så mange kWh utnyttbart som den gamle blybatteripakka samtidig som vekten er 10% lavere og de er mye mer plasseringsvennlige slik at de i praksis også tar mye mindre plass. Og det er altså med de dårligste lithium-batteriene som er å oppdrive i større kvanta, inkludert kapasitetstapet. 

Pris pr. kWh er nesten det eneste som er interessant. Enten man bruker det på hytta, som buffer på hurtigladestasjoner eller som buffer for solenergi. Det eneste som kan gjøre de gamle batteriene nærmest verdiløse er om prisen på nye faller kraftig. Kan man kjøpt nye moduler med faststoffbatterier på nett til en pris av 250,- pr. kWh så er nok de gamle fint lite verdt. Men vi er ganske så langt unna de prisene ennå. Spesielt i detaljsalg i mindre kvanta. 

Folk har oppgradert både Teslaer, i3, eGolf og Leafer med batterier fra nyere utgaver, så det går helt fint med de fleste elbilene. 

Endret av Jens Kr. Kirkebø
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (16 minutter siden):

Energitetthet spiller minimal rolle for mye av stasjonær lagring. Jeg har den eldste generasjonen Leaf-moduler på hytta, batteriet der gir meg nesten fire så mange kWh utnyttbart som den gamle blybatteripakka samtidig som vekten er 10% lavere og de er mye mer plasseringsvennlige slik at de i praksis også tar mye mindre plass. Og det er altså med de dårligste lithium-batteriene som er å oppdrive i større kvanta, inkludert kapasitetstapet. 

Pris pr. kWh er nesten det eneste som er interessant. Enten man bruker det på hytta, som buffer på hurtigladestasjoner eller som buffer for solenergi. Det eneste som kan gjøre de gamle batteriene nærmest verdiløse er om prisen på nye faller kraftig. Kan man kjøpt nye moduler med faststoffbatterier på nett til en pris av 250,- pr. kWh så er nok de gamle fint lite verdt. Men vi er ganske så langt unna de prisene ennå. Spesielt i detaljsalg i mindre kvanta. 

Folk har oppgradert både Teslaer, i3, eGolf og Leafer med batterier fra nyere utgaver, så det går helt fint med de fleste elbilene. 

Noen burde kanskje tipse bilopphuggerne om dette fantastiske markedet. Det ligger en masse leaf batterier til salgs for halvparten av det nye blybatterier koster. Overraskende mange tesla 3 batterier også. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (9 timer siden):

Noen burde kanskje tipse bilopphuggerne om dette fantastiske markedet. Det ligger en masse leaf batterier til salgs for halvparten av det nye blybatterier koster. Overraskende mange tesla 3 batterier også. 

Gjør det? Sist jeg sjekket var det minimalt med batterier på lager. Grønvolds er desidert størst på dette og har pr. nå kun 3 Leaf-batterier inne (kun 24kWh, ingen 30/40kWh), og ett til Model S. Ingen til Model X. Ett eneste trilling-batteri. En del til Model 3 ser jeg ja, disse er nok for nye ennå. For lite kunnskap om hvordan de er oppbygd, hva de kan brukes til og tilpasninger fra utstyrsleverandører. Slik var det med S/X batteriene i starten også, masse på lager. Nå har de altså ett eneste S-batteri inne. 

Mye av batteriene blir forøvrig eksportert til Tyskland.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (2 timer siden):

Gjør det? Sist jeg sjekket var det minimalt med batterier på lager. Grønvolds er desidert størst på dette og har pr. nå kun 3 Leaf-batterier inne (kun 24kWh, ingen 30/40kWh), og ett til Model S. Ingen til Model X. Ett eneste trilling-batteri. En del til Model 3 ser jeg ja, disse er nok for nye ennå. For lite kunnskap om hvordan de er oppbygd, hva de kan brukes til og tilpasninger fra utstyrsleverandører. Slik var det med S/X batteriene i starten også, masse på lager. Nå har de altså ett eneste S-batteri inne. 

Mye av batteriene blir forøvrig eksportert til Tyskland.

http://m.finndel.no/bildeler.aspx?dk=0230&bk=165501

https://www.bruktdel.no/nbf/Søk/?firmanavn=nbf&start=1&brand=Nissan&models=Leaf+2011-17&partgroup=El.system&part=Batteri+høyspenning

https://www.bruktdel.no/nbf/Søk/?firmanavn=nbf&partgroup=El.system&brand=Nissan&models=Leaf+2011-17&start=1&part=Batteri

 

De som driver med rebygging av batteri må jo vite hvor de skal leite.

Endret av Trestein
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

Så rundt 20 Leaf-pakker tilgjengelig er "masse"? Det ruller vel ca. 40.000 Leaf med 24kWh batteri på norske veier, at man til enhver tid har 20 batteripakker på lager rundt omkring i landet virker ikke akkurat å være et stort overskudd ;) Sjekk gjerne delenummerne og kom tilbake om en måned eller to om mange av de fortsatt ikke er solgt. 

Ellers bra å se at Leaf-pakkene har sunket i pris. De var litt for dyre en stund, rundt 25k betød ca. 1400,- pr. utnyttbar kWh og det var i overkant. Nå kommer man ned i ca. 800,-, det er en god pris om pakken er i bra stand. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Ellers bra å se at Leaf-pakkene har sunket i pris. De var litt for dyre en stund, rundt 25k betød ca. 1400,- pr. utnyttbar kWh og det var i overkant. Nå kommer man ned i ca. 800,-, det er en god pris om pakken er i bra stand. 

Pakkene til Leaf blir temmelig mishandlet da. Verken kjøling eller varming. Hadde Nissan brukt litt mere penger her ville det krevd langt færre bytter.

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (8 minutter siden):

Så rundt 20 Leaf-pakker tilgjengelig er "masse"? Det ruller vel ca. 40.000 Leaf med 24kWh batteri på norske veier, at man til enhver tid har 20 batteripakker på lager rundt omkring i landet virker ikke akkurat å være et stort overskudd ;) Sjekk gjerne delenummerne og kom tilbake om en måned eller to om mange av de fortsatt ikke er solgt. 

Ellers bra å se at Leaf-pakkene har sunket i pris. De var litt for dyre en stund, rundt 25k betød ca. 1400,- pr. utnyttbar kWh og det var i overkant. Nå kommer man ned i ca. 800,-, det er en god pris om pakken er i bra stand. 

Nå er jo disse Max 8 år gamle. Spørsmålet er om de øker i pris når de er 18-åring gamle. Som sagt. Jeg tror ikke interessen vil være kollosal når ikke 800kr PR kWh er billig nok til at folk kjøper dem opp for andre applikasjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Trestein said:

Nå er jo disse Max 8 år gamle. Spørsmålet er om de øker i pris når de er 18-åring gamle. Som sagt. Jeg tror ikke interessen vil være kollosal når ikke 800kr PR kWh er billig nok til at folk kjøper dem opp for andre applikasjoner.

Prisen på elbilbatteri er no nede i ca 100 USD/kWh (1060 kroner/kWh).  800 kr pr kWh er då 75% av prisen på heilt nye batteri.  Restkapasiteten er neppe 100% heller, so i realiteten meir enn 75% av prisen på nye batteri med same kapasitet.  Og det er jo nesten ingen batteri tilgjengeleg til den prisen, so eg veit ikkje kvifor du trur det ikkje er interesse.  Eg veit ingen 8 år gamle velbrukte ting eg kan selje for 75% av nypris.  Då må det i so fall vere ting med spesiell verdi for samlarar.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

100 USD/kWh er vel på cellenivå, ikke hele batteripakker. Dessuten gjelder det vel kun Tesla hittil. Og da uten påslag.

En ganske annen ting er hva markedet er villig til å betale for et brukt Leaf-batteri. Jeg kan tenke meg at de som bare har reelt 8 mil rekkevidde har ganske stor betalingsvilje for å øke det til 12.

Nå vet jeg ikke hvor enkelt eller kompatibelt det er å bytte til en større batteripakke, men hvis det er enkelt så kan jeg tenke meg at det er interessant for mange i stedet for å kjøpe ny bil.

Lenke til kommentar
4 hours ago, Complexity said:

Pakkene til Leaf blir temmelig mishandlet da. Verken kjøling eller varming. Hadde Nissan brukt litt mere penger her ville det krevd langt færre bytter.

De gamle leaf batteriene brukte LMO celler som er temmelig robuste (Men har lavere tetthet), du kan ikke sammenligne direkte med kondisjonering som trengs for NMC eller enda verre NCA celler, disse (spesiellt NCA) er mer følsomme for ekstreme temperaturer.

Det er ikke de samme som å si at disse cellene er lite slitt, det er andre mekanismer enn temperatur som også gjelder.

Endret av sverreb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...