Gå til innhold

Så mye faller brukte elbiler i pris


Anbefalte innlegg

On 4/25/2020 at 4:34 PM, FDXWACK8 said:

Da må du kjøre utrolig mye. Jeg kjører kun 12000 km i året, dvs 1200 mil. Bilen bruker x 0,55 liter pr mil. Det betyr at jeg må kjøpe 660 liter drivstoff i året.

Literprisen var i dag nede på 11 kroner, men hvis vi bruker 13 kr som et gjennomsnitt,  så koster drivstoffet meg 8580 kr pr. år. Verditapet om jeg hadde valgt elbil ville kostet meg langt mer enn drivstoffet. Når en da på toppen skal slite med alle elbilens bakdeler så er valget enkelt.

Det er ikke drivstoff- forbruk som er den store kostnaden ved å eie bil. Verditapet overskygger alle andre kostnader.

Du kan ikke bruke 13 som et gjennomsnitt. Du må bruke 15 tenker jeg.

Post gjerne bilde av snittforbruket fra kjørecomputeren din for siste 12000km. Blir imponert om du bruker så lite som 0,55!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bzzlink skrev (20 minutter siden):

Du kan ikke bruke 13 som et gjennomsnitt. Du må bruke 15 tenker jeg.

Post gjerne bilde av snittforbruket fra kjørecomputeren din for siste 12000km. Blir imponert om du bruker så lite som 0,55!

Kjørecomputerer lyver konsekvent, og "glemmer" forbruk til f.eks Webasto. På vår gamle Touran var forbruket alltid minst 10% høyere enn den kjørecomputeren viste, når jeg regnet ut fra hvor mye jeg fylte på tanken og utkjørt distanse. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (På 25.4.2020 den 14.05):

Er det en spesifikk grunn til at du tror at batteriene bare holder i 15 år? BMW anslår en levetid på over 20 år på batteriet i i3 for eksempel. 
Fossilbilene blir heller ikke 20 år i snitt, fasit er ca. 18 år. 

Batterier som er gode vil nok brukes om igjen. Jeg har f.eks batteri på hytta laget av moduler fra Leaf-batterier. 
Batterier som er dårlige vil resirkuleres. F.eks av det norske selskapet BatteriRetur. 

Er godt kjent at det ikke finnes noen gode resirkuleringsmetoder som er rimelig og effektivt nok til at det er lønnsomt, ja gjenbruk av de cellene som fortsatt fungerer til hobbyprosjekter og personlig bruk er en mulig løsning.

På model s 85 som var den første bilen som var brukbar så har en meget stor andel måtte byttet batteriet allerede og har da således fått en forlenget garanti.

At få av de bilene vil være igjen på veien etter 15 år er min spådom. Og med det dysfunksjonelle og balkaniserte samfunnet vi er på vei mot så vil det vel være få her i norge som har råd til å holde disse da gamle bilene på veien hvis man må kjøpe et nytt batteri. De som har råd vil da naturligvis for lengst ha byttet bilen til en ny en

15 år er også en ganske optimistisk spådom fra min side.

 

For å ende det med en positiv undertone så kan man berge en del av de bilene ved å bytte ut de modulene eller enkelt cellene som er dårlig med andre brukte celler som har tilsvarende kapasitet og egenskaper som de resterende i pakken. Men slik det er nå så er det ingen som driver med det og det vil uansett bli meget dyrt.

Avhengig av bilens bruk kan også hele pakken være utslitt.

Endret av freddy85
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Du kan ikke bruke 13 som et gjennomsnitt. Du må bruke 15 tenker jeg.

Post gjerne bilde av snittforbruket fra kjørecomputeren din for siste 12000km. Blir imponert om du bruker så lite som 0,55!

Hadde en Mercedes E200 87 modell (eigde den rundt 2000), den greide seg med 0,6 på sommeren og 0,7 på vinteren. Uten unødvendig tomgang, køkjøring og med bruk av topp-presening vinterstid, det er nok vanlig forbruk for en 13år gammel bil som bare har gått 300 000 km.

 

Vist pokker er 0,55 middels forbruk (om Du ikke ideotkjøyrer) no 33 år etterpå for bensinbiler, og noe lavere for diesel. Selv om både katalysator (lag hurtigkobling på katalysator så den hølder seg fin til EU kontroll og Du får mer på topp), kaldtgåendes diesler med partikkelfilter høyner forbruket og gir svettetokter ved besøk av verksted.

 

Når det er sagt, diesel har ingen ting i en personbil å gjøre....! Var i føregård, en sa til meg at det kostet han 120 000,., å skifte høgtrykspumpe og dyser på en BMW (2,5 rekkesekser trulig) Galskap !

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

0,55 går på en 2liter bensinmotor. Men da kan du ikke småkjøre mye. På langtur kommer du gjerne lavere.

kjøre komputere er som er på biler med elektronisk styring er som regel rimelig nøyaktige. Jeg fikk min justert av forhandler, den var 5% for optimistisk. Tror de syntes det var litt uvanlig å be om at de korrigerte den. 

Endret av Trestein
  • Liker 2
Lenke til kommentar
FDXWACK8 skrev (På 25.4.2020 den 16.24):

Om så skulle være,  så spiller det ingen rolle hva grunnen er. Defekt er defekt.

Selvsagt spiller årsaken en rolle. Hvis det ikke var selve batteriet som var problemet så er jo bekymringen rundt varigheten av batteriet ubegrunnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...