Gå til innhold

Nå som Tesla er detronisert, er det mulig å nå elbilambisjonene i Norge


Anbefalte innlegg

Espen Hugaas Andersen skrev (49 minutter siden):

Og det eneste Musk har nektet å svare på hittil var et enkelt spørsmål som man hadde visst svaret på om man hadde lest shareholder letter. Og det begynner å bli *lenge* siden. De siste 8 kvartalspresentasjonene har han svart på alle spørsmål.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-04-30/tesla-pares-gains-after-einhorn-questions-accounts-receivable

Det er da flere ting som ikke svares her og der. 

Espen Hugaas Andersen skrev (49 minutter siden):

CATL lagde et million mile batteri, som er ganske enkelt med LFP. Tesla jobber med et annet million mile batteri som er basert på helt annen teknologi.

Hvordan kan du si det bastant mens du tidligere kom med antagelser? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
9 minutes ago, oophus3do said:

Får ikke sett artikkelen, men det er kanskje urimelig å forvente at Musk skal svare alle spørsmål på internett?

9 minutes ago, oophus3do said:

Hvordan kan du si det bastant mens du tidligere kom med antagelser? 

Jeg vet ikke akkurat hva de vil vise frem på Battery Day, men jeg er 99,9% sikker på at det ikke er LFP fra CATL.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
kremt skrev (9 minutter siden):

Hvor mange år kan de skyve den myteomspunnede "Battery Day" foran seg da, viktig å ha en gulrot i horisonten å lokke med?

Det gikk noen spekulasjoner en stund om at batteridagen skulle være i mars-april, men det ble aldri offentliggjort. Antagelig og forståelig pga usikkerheten som Corona brakte med seg. Så antagelig ble den utsatt. Musk har ikke hatt sansen for nedstengninger og forsøker å holde tempoet oppe. I dag ble for første gang en dato for batteridagen offentliggjort: 15. september. Corona-situasjonen er tydeligvis fortsatt et usikkerhetsmoment siden datoen bare er tentativ. Forståelig nok. Musk har neppe interesse av å utsette den, så jeg regner med den blir gjennomført med mindre Coronaen setter en stopper for det. Men den som lever får se.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (30 minutter siden):

Får ikke sett artikkelen, men det er kanskje urimelig å forvente at Musk skal svare alle spørsmål på internett?

De har hatt en dialog på Twitter flere ganger, og Musk har lovet en omtur på fabrikken som aldri har blitt realisert. 

David Einhorn er ikke en person Elon normalt sett ignorerer. 

Espen Hugaas Andersen skrev (33 minutter siden):

Jeg vet ikke akkurat hva de vil vise frem på Battery Day, men jeg er 99,9% sikker på at det ikke er LFP fra CATL.

Nei det er jeg enig i, nå som det samarbeidet havnet i hendene til alle. 

Det følger risiko å leke i hendene til Kineserne. Tesla har måttet danse litt for å hente subsidier der borte. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, oophus3do said:

De har hatt en dialog på Twitter flere ganger, og Musk har lovet en omtur på fabrikken som aldri har blitt realisert.

De gjennomfører ikke omvisninger per i dag pga corona.

1 hour ago, oophus3do said:

David Einhorn er ikke en person Elon normalt sett ignorerer.

Det er heller ikke en person som Musk har noen som helst forpliktelse til å svare.

Kanskje vil Musk gi Einhorn en omvising, kanskje ikke. Han får vente i spenning.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (20 minutter siden):

De gjennomfører ikke omvisninger per i dag pga corona.

Det var lovet ei god stund før Corona. 

 

Espen Hugaas Andersen skrev (21 minutter siden):

Det er heller ikke en person som Musk har noen som helst forpliktelse til å svare.

Når det gjelder spørsmål angående detaljer i det finansielle tåkepratet så burde man svare. 

Lenke til kommentar
21 minutes ago, oophus3do said:

Det var lovet ei god stund før Corona. 

Skal ikke utelukke at Musk ikke hadde til hensikt å gi Einhorn en omvising. Det er mange andre som fortjener slik oppmerksomhet mer.

Men kanskje Musk vil være snill nok til å gi Einhorn en omvisning på ett eller annet tidspunkt. Han får vente i spenning.

21 minutes ago, oophus3do said:

Når det gjelder spørsmål angående detaljer i det finansielle tåkepratet så burde man svare. 

Som sagt, Musk har nok bedre ting enn å svare på all mulig BS på internett. Jeg er veldig kjent med det at det er svært vanskelig å overbevise Tesla hatere. De har i all hovedsak gjort seg opp sin mening og ingenting man sier kan endre den. (Akkurat som flatjordere.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (22 minutter siden):

Skal ikke utelukke at Musk ikke hadde til hensikt å gi Einhorn en omvising. Det er mange andre som fortjener slik oppmerksomhet mer.

Men kanskje Musk vil være snill nok til å gi Einhorn en omvisning på ett eller annet tidspunkt. Han får vente i spenning.

Er Elon lur, så slokker han det som kan slokkes. Det å ignorere Einhorn blir som å kaste bensin på bålet. 

 

Espen Hugaas Andersen skrev (23 minutter siden):

Jeg er veldig kjent med det at det er svært vanskelig å overbevise Tesla hatere.

Einhorn prøver bare å forstå økonomien. Hvorfor skulle han være en Tesla hater? 

Var han en Lehman Brothers hater selv om han pekte på problemer som ville rase korthuset og allerede i 2007 satte en short på dem? 

Lenke til kommentar
1 minute ago, oophus3do said:

Er Elon lur, så slokker han det som kan slokkes. Det å ignorere Einhorn blir som å kaste bensin på bålet.

Jeg tror de fleste shortene har fått en lærepenge, og ikke vil gjenta feilen.

1 minute ago, oophus3do said:

Einhorn prøver bare å forstå økonomien. Hvorfor skulle han være en Tesla hater? 

Var han en Lehman Brothers hater selv om han pekte på problemer som ville rase korthuset og allerede i 2007 satte en short på dem? 

Jeg tror det er en betydelig sjanse for at han var en hater som hadde flaks. Men jeg vet ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (13 minutter siden):

Jeg tror de fleste shortene har fått en lærepenge, og ikke vil gjenta feilen.

De gutta står i slike posisjoner og vekter bare med opsjoner for å justere risiko i årevis. 

Espen Hugaas Andersen skrev (13 minutter siden):

Jeg tror det er en betydelig sjanse for at han var en hater som hadde flaks. Men jeg vet ikke.

Han har da flere gode historier til sitt navn enn kun det å gå mot strømmen for å short en bank som gikk så det suste. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
48 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Som sagt, Musk har nok bedre ting enn å svare på all mulig BS på internett. Jeg er veldig kjent med det at det er svært vanskelig å overbevise Tesla hatere. De har i all hovedsak gjort seg opp sin mening og ingenting man sier kan endre den. (Akkurat som flatjordere.)

Hatere er det vel bare fanboys som kan kalle det. Hvis jeg skal dra frem en ting som gjør Te*** spesielt uspiselig så er det alle fanboys som går hals over hode for å fortelle om dette merket og forsvare det i enhver sammenheng. Ønsker ikke selv å bli en sånn person derfor holder jeg meg unna merket selv om jeg har hatt sånn bil tidligere. For å si det sånn, jeg vet utmerket godt at det menigheten preiker om hele tiden er et stykke fra sannheten. Også dette merket har sine vesentlige problemer som kommer til syne etter en tids bruk. Ingen bil er perfekt og det vil aldri bli sånn heller. Jeg ser at for prisen av en Te*** kan jeg ha 2-3 andre ulike biler av rimeligere merke som dekker mitt bruk bedre totalt sett.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):

Samtidig så har shortene tapt rundt 100 milliarder kroner hittil i år. Det er ikke direkte småpenger.

Du tenker at de ikke utnytter alle mulige finansielle instrumenter for å balansere risiko på vei opp? Så nei, de som vet hva de gjør, har ikke tapt slike summer. 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, oophus3do said:

Du tenker at de ikke utnytter alle mulige finansielle instrumenter for å balansere risiko på vei opp? Så nei, de som vet hva de gjør, har ikke tapt slike summer. 

Om de balanserer ut all risiko så har de ikke noe potensiale for gevinst. En av de store shortene som ofte trekkes frem er Chanos.

Fondet hans har gått fra $206 mill ved slutten av Q2 2019 til $44 mill ved slutten av Q1 2020. Mange shorts lider veldig for tiden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):

Om de balanserer ut all risiko så har de ikke noe potensiale for gevinst. En av de store shortene som ofte trekkes frem er Chanos.

Selvfølgelig, men det blir feil å kun se på hva de potensielt kan ha tapt på at Tesla har løpt mot hva de faktisk taper. Slike ting er vanskelig å "time" så det er ikke uvanlig at de posisjonerer seg for å vare i årevis med dem. Når ting snur så øker de selvfølgelig og justerer andre veien. 

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (4 minutter siden):

Fondet hans har gått fra $206 mill ved slutten av Q2 2019 til $44 mill ved slutten av Q1 2020. Mange shorts lider veldig for tiden.

Du tenker at han er 100% eksponert mot Tesla og kun Tesla, samt kun går short? Det går litt mot det å være en "hedgefondsforvalter". 

Lenke til kommentar
23 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Samtidig så har shortene tapt rundt 100 milliarder kroner hittil i år. Det er ikke direkte småpenger.

KIlde på det?
Meg bekjent er sannsynligvis store deler av shortinteressen i tesla for tiden p.g.a. at tesla har masse konvertible opsjoner. De som sitter på konvertible opsjoner vil temmelig rutenemessig shorte det underliggende verdipapiret. Det gir statistisk sett mer avkastning. De trenger ikke lukke posisjonen før opsjonen går ut, (Og da er de garantert aksjer til å dekke posisjonen med om shortposisjonen er under vann

 

14 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Fondet hans har gått fra $206 mill ved slutten av Q2 2019 til $44 mill ved slutten av Q1 2020. Mange shorts lider veldig for tiden.

For det var absolutt ingenting ekspepsjonelt negativt som skjedde i markedene i Q1 2020. Komigjena.
https://en.wikipedia.org/wiki/2020_stock_market_crash

Lenke til kommentar
7 minutes ago, sverreb said:

KIlde på det?
Meg bekjent er sannsynligvis store deler av shortinteressen i tesla for tiden p.g.a. at tesla har masse konvertible opsjoner. De som sitter på konvertible opsjoner vil temmelig rutenemessig shorte det underliggende verdipapiret. Det gir statistisk sett mer avkastning. De trenger ikke lukke posisjonen før opsjonen går ut, (Og da er de garantert aksjer til å dekke posisjonen med om shortposisjonen er under vann

 

For det var absolutt ingenting ekspepsjonelt negativt som skjedde i markedene i Q1 2020. Komigjena.
https://en.wikipedia.org/wiki/2020_stock_market_crash

Dette er riktignok bare tapene fra shortsalg av aksjer. Tap på opsjonshandel kommer i tillegg. Det stemmer nok at noe er hedging i forhold til konvertibel gjeld o.l, men ikke i nærheten av alt. Og de som har shortet som hedging har jo gått glipp av en betydelig gevinst, så det er jo fortsatt et tap.

Og når det gjelder hedgefondet til Chanos - det skal altså tjene penger når børsen går ned. Og når det går opp. Det er litt av poenget med hedgefond... Feilen mange hedgefond har gjort er å shorte de aksjene som har gått opp i år, og gå long de aksjene som har falt i år. Det fører ikke til et godt resultat.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (8 timer siden):

På en bil som deler 75% av TM3 utstyret burde starte med mye mindre problemer enn det vi har sett. Det handler jo om latskap og mangelen på QC mer enn noe annet. Slik går det når man kutter QC. 

Ah, så der kom det. Det var altså bare løgn at noen hadde sagt det som ble påstått. Det som egentlig skjedde var at du leste om at TM3 og TMY deler mange deler, og så klarte du å fantasere om at noen hadde sagt det fordi det hørtes fint ut for deg?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (8 timer siden):

Electrek som har ei stor kundebase og tilgang sier TMY problemene virker til å være større en ved TM3.

Electrek er kjent for å ha publisert en del "fake news" i det siste, som artiklene om at TMY RWD ble produsert og skulle visstnok bety lav etterspørsel etter AWD. Dette stemte altså ikke.  

oophus3do skrev (8 timer siden):

Samt hva tenker du om CATL som nå tilbyr å selge batteriet som Tesla mest sannsynligvis skulle bruke for ei "pump" på battery day? Grunnen til at planene forandres bort fra battery day handler nok om beslutningen til CATL om å selge "million mile" batteriet til alle som legger inn ordre og vil kjøpe det, og at det ikke ligger noen eksklusivitet for Tesla. 

Ja, dette var vel også en Fake News-artikkel fra Electrek. Igjen stemmer det ikke. Andre nettsteder hadde for lengst påpekt at det ikke medførte riktighet. At CATL-batteriene umulig kunne være det Tesla skulle snakke om på Battery Day fordi det ikke var en eksklusiv avtale.

Endret av hekomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...