Gå til innhold

Nå som Tesla er detronisert, er det mulig å nå elbilambisjonene i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her gjelder det å ikke glede seg for tidlig over Teslas nedgang, da nedgangen med all sannsynlighet skyldes at de ikke begynte å levere biler til Norge før slutten av februar eller starten av mars, like før koronakrisen rammet oss. Man skal være forsiktig med å ekstrapolere basert på et enkelt kvartal. Husk på hvordan ting så ut i Q1-19.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Tesla mod Y kommer nok til sin rett innen året er omme. At de leverer i bølger er intet nytt.

Disse konkurrentene ligger på nivå med modell S 2012 modellen , de aller beste av dem , og korona-situasjonen vil gi dem ytterligere forsprang. Vent å se.

Sånn sett er det "kunstige" tall så langt ,men året har såvidt begynt ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 time siden):

Få hentet inn regler rundt ladenettverk, slik at elbilene står sammen, så blir det straks mye bedre. Nå er det elbil mot elbil i konkurranse, og det hjelper lite i kampen om å få 100% av nybiler over på utslippfrie biler. 

Skal vi få regler for bilene i samme slengen da? Så ingen lenger kan selge biler som ikke kan hurtiglade med effekt over 100kW?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (29 minutter siden):

Hva er poenget? Er ikke dette bare Cherry-picking? Ikke bare er Tesla svært sykliske i sine leveranser, de har også kastet seg rundt og prioritert markeder etter hvor elbilincentiver snart er i ferd med å utløpe, selvfølgelig blir det 'rare' resultater i enkeltmarkeder av slikt. 

Jeg plukker vilt. I Tyskland har jo tesla 3 solgt veldig bra i januar

https://insideevs.com/news/401395/europe-ev-sales-january-2020/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 time siden):

Skal vi få regler for bilene i samme slengen da? Så ingen lenger kan selge biler som ikke kan hurtiglade med effekt over 100kW?

Om det er nødvendig for å få en felles standard og en løsning så. Men jeg ser ikke helt hvorfor. Det må være lov å selge bybiler som kun har 20-30 kWh pakker. 

Lenke til kommentar

" I grafikken over har jeg lagt inn en ganske strak linje opp mot nullutslippsmålet for 2025. Da skal alle nye biler være uten utslipp under kjøring. Skal vi komme dit, holder det ikke med 51 prosent elbilandel nå. Den må opp i nesten 60 prosent for 2020."

En analyse jeg har gjort tidligere tyder på at hvis vi fortsetter utviklingen fra det siste tiåret, og antar en vanlig S-kurve (logistic function), så vil vi ikke nå målet før 2030. Men det var jo det opprinnelige målet, og det er kanskje dumt å ha et mål man vet man kan nå. Bedre å ha noe å strekke seg etter.

Vi vil nok ikke være oppe i 100% innen 2025. Men kanskje ikke så langt unna heller. Hvis vi følger S-kurven vil jo stigningen være ganske bratt fram mot 2025, så vi kommer kanskje opp i 80-90% da. De siste 10%-ene er jo ikke akkurat noen krise for miljøet.

En annen måte å tenke på det, er hvis man innfører et forbud mot bensin/dieselbiler så tidlig, vil det nok bli mange unntak. Det vil jo ikke være nok elbil-modeller for alles behov, så man må jo kunne kjøpe noe annet hvis man faktisk har behov for det. Men innen 2025 så vil jo dette være relativt små nisjer. Og igjen, det er ikke et stort problem. Bedre å da bruke ressurser på andre områder, som f.eks. lastebiler, båter og kortdistanse-fly.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (2 timer siden):

Om det er nødvendig for å få en felles standard og en løsning så. Men jeg ser ikke helt hvorfor. Det må være lov å selge bybiler som kun har 20-30 kWh pakker. 

Om du ikke ser såpass burde du ta deg en tur til optiker. Det er et poeng at bil og ladenett passer sammen. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
Kahuna skrev (3 timer siden):

Skal vi få regler for bilene i samme slengen da? Så ingen lenger kan selge biler som ikke kan hurtiglade med effekt over 100kW?

Idioti... da kan man jo ikke lage biler med små batteri!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
hekomo skrev (29 minutter siden):

Tesla slapp nettopp tallene for forrige kvartal. 88.400 biler levert, en økning på 40% fra samme kvartal året før.

Det står visst ikke så verst til med Tesla likevel da.

image.thumb.png.4870fb7c3d19ef4d3fb0fcf5effbbbcc.png

Det er så digg når man kan bare velge akkurat det kvartalet som passer en best når man sammenligner... :laugh:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
Kahuna skrev (4 minutter siden):

Enkelte her inne er veldig bestemte på at Tesla er veldig veldig slemme som har laget et bra hurtigladenett og derfor må straffes ved at det offentlige tar fra dem kontrollen over hvem som skal få lov til å lade der. Det er en dårlig ide på flere plan, blant annet fordi nettopp biler med små batterier ikke har noe på en superlader å gjøre. 

Om Tesla selv finner ut at de skal åpne opp for andre må de gjerne gjøre det, så lenge de styrer det selv.

Jeg mener at Teslas superladere bør være tilgjengelige for alle. På samme som at alle biler kan fylle drivstoff på alle bensinstasjoner og at du kan lade telefonen din i alle stikkontakter i Norge. Dette bør være så triviell logikk at det ikke trenger videre utdyping.

Dog, at man skal lade en elektrisk sykkel på en 350 kW lader tror jeg alle ser negativt på. En løsning med kW-klasser kan introduseres. Uansett så er dette et trivielt problem fordi til høyere effekt man vil ta ut til dyrere er det. Å tilby et par 30-50 kW-ladere vil ikke koste det samme som å tilby et par 350kW ladere.

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (23 minutter siden):

Om du ikke ser såpass burde du ta deg en tur til optiker. Det er et poeng at bil og ladenett passer sammen. 

Poenget til et ladenettverk må da være å tilby sikkerhet? Siden man kan få energien sin fra veggen, så burde det optimale være at man ikke hadde trengt et ladenettverk i stor grad, men det trenger man altså. Og biler burde også bli laget og designet for flere formål enn å nødvendigvis måtte ha 1,000 km rekkevidde alle som en?

De som har kjøpt og kjører elbiler med 30kWh batteripakker kommer uansett ikke til å hurtiglade så ofte. De blir jo kjøpt pga de har et behov som ikke krever langturer i stor grad. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...