Gå til innhold

Nå som Tesla er detronisert, er det mulig å nå elbilambisjonene i Norge


Anbefalte innlegg

uname -l skrev (12 timer siden):

Chanos var short Enron. Han var også short Wirecard som hadde 2 milliarder på balansen som ikke eksisterer. Begge selskapene har gjennomgått enorme svingninger og kursvekst før de gikk under(Wirecard er bare et tidsspørsmål før de blir strøket på børs og arrestordre er utstedt for sjefen der.)

Chanos er en smart fyr som har en unik evne til å finne selskaper som er tuftet på svindel og bedrag. Han er også short Tesla.

Han kan jo ikke være særlig smart når han taper enorme summer på å shorte Tesla, og tydeligvis er fullstendig ute av stand til å lære av sine feil. Han har spydd ut påstander om Tesla gjennom årene, men har alltid tatt feil.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hekomo skrev (2 minutter siden):

Jeg mener at du farer med uredelig argumentasjon, Gish-Galloping og Moving the Goalpost. Husk at det du opprinnelig skrev var:

"Disse problemene skulle bli fikset opp med TM3."

Da du ble stilt til veggs for denne påstanden kom innrømmelsen jeg påpekte.

Jeg ser at du bruker et nytt uttrykk du har lært deg i hver post i det siste. Er du klar over hva "gish-galloping" betyr, og når det passer seg å bruke det? 

Jeg har ikke blitt stilt til veggs med at forhåpningene mange hadde, var at TM3 ville komme med forbedringer for problemer man opplevde i tidligere modeller. De samme forhåpningene var også til stedet for TMY. Benekter du at folk hadde slike forhåpninger? 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (10 timer siden):

Noen ganger så tar man feil i årevis, til man har rett. Det handler altså om "timing" for når markedet forstår og ser det samme man selv har sett. Da er det ekstremt mystisk at Elon ikke bare svarer på spørsmål fra denne gjengen, som kommer til å fortsette være "short", fordi slike spørsmål fremdeles forblir "hemmeligholdt".  

"Man" har jo tatt feil om alt. Tesla skulle aldri klare å produsere over 1000 Model 3 i uka, det var ingen etterspørsel, konkurransen som ville ta knekken på Tesla var alltid like rundt hjørnet, konkurs hvert øyeblikk nå, Model Y kom aldri til å bli produsert, fabrikken i Kina var falsk og kom aldri til å bli bygget, Tesla løy om antall produserte Model 3 (som ble sjekket av SEC og Tesla ble frikjent), osv.

Endret av hekomo
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (3 minutter siden):

Det er ingen tankefeil, da de tydeligvis stilles helt andre krav til Tesla enn til alle andre.

Hvis det er feil på en eller flere Teslaer: "Tesla har ikke QC!!!!!!1111oneone"

Hvis det er feil på en eller flere biler fra (særlig) VW-konsernet eller andre: "De er bare proaktive og tilbakekaller for de er så flinke!!!!111oneone"

Jo, det er en tankefeil. Om Audi kaller inn 100,000 biler fordi de er redde for noe, så er dem proaktive. Det er noe man burde applaudere, siden det å være 100% feilfri er 100% umulig. 

Tesla opererer i større grad med å være "reaktiv", og det med vilje når man ser på feilene som dukker opp, da feilene er umulig å ikke legge merke til ved en normal QC sesjon. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (10 timer siden):

?

https://www.mercurynews.com/2017/09/22/solarcity-agrees-to-settle-government-fraud-claims/
Uten shortere, så får man ikke rettferdighet i markedet, og ingen hadde trengt å være påpasselig. Har man alt på det rene, så skal det være null problem å sette dem på plass med sine spørsmål. Har man det ikke, så vil de bare fortsette og pushe på til de viser at de har hatt rett hele veien.

Da burde kanskje shorterne ta seg en titt på serie-juksemakerne i VW-konsernet, der de blant annet har en direktør som havnet bak murene for svindel og juks, og ikke minst ulovlige eksperimenter på både mennesker og dyr i tillegg til funksjonalitet som jukset på utslippstester, osv. osv. osv.?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (2 minutter siden):

"Man" har jo tatt feil om alt. Tesla skulle aldri klare å produsere over 1000 Model 3 i uka, det var ingen etterspørsel, konkurransen som ville ta knekken på Tesla var alltid like rundt hjørnet, konkurs hvert øyeblikk nå, Model Y kom aldri til å bli produsert, fabrikken i Kina var falsk og kom aldri til å bli bygget, Tesla løy om antall produserte Model 3 (som ble sjekket av SEC og Tesla ble frikjent), osv.

Du som liger uttrykket "gish-galloping". Dette er et perfekt eksempel på når man kan bruke det uttrykket.

Skal du sitere meg, så får du ta opp ting jeg har sagt. Det eneste jeg kan kjenne meg igjen i listen av tøys her, er at Tesla vil få hardere konkurranse, men den kom aldri med en sluttdato anno 2020. Tesla vil få hardere konkurranse, det er et faktum. 

Lenke til kommentar
hekomo skrev (5 minutter siden):

Da burde kanskje shorterne ta seg en titt på serie-juksemakerne i VW-konsernet, der de blant annet har en direktør som havnet bak murene for svindel og juks, og ikke minst ulovlige eksperimenter på både mennesker og dyr i tillegg til funksjonalitet som jukset på utslippstester, osv. osv. osv.?

De følger med på alt mulig rart, så VW er nok inkludert om de mener VW burde shortes. 

hekomo skrev (2 minutter siden):

Ikke nødvendigvis når "folk" egentlig bare er en person som er ute etter å skade Tesla, og som aldri vil godta noe som helst slags svar.

Det er en person som investerer i markdet og er en kjent person. Hadde jeg vært Elon, så hadde jeg ikke gitt fingeren til personen kun fordi han var short. Om jeg var Elon, så hadde jeg knust han med fakta, om man hadde alt på det rene. Det Elon velger å gjøre, gir bare mer bensin på bålet, og det vil for shortere være en situasjon de har sett før, de gangene de har hatt rett. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (7 minutter siden):

Jeg ser at du bruker et nytt uttrykk du har lært deg i hver post i det siste. Er du klar over hva "gish-galloping" betyr, og når det passer seg å bruke det? 

Jeg har ikke blitt stilt til veggs med at forhåpningene mange hadde, var at TM3 ville komme med forbedringer for problemer man opplevde i tidligere modeller. De samme forhåpningene var også til stedet for TMY. Benekter du at folk hadde slike forhåpninger? 

En Gish-Gallop er når vedkommende slenger av seg stadig nye påstander som andre da eventuelt må imøtegå, men det er mye vanskeligere å tilbakevise ville påstander enn å fremsette dem.

Igjen flytter du på målstengene. Din opprinnelige kommentar var: "Disse problemene skulle bli fikset opp med TM3."

Men det er godt å se at du evner å moderere deg når du blir konfrontert.  

oophus3do skrev (6 minutter siden):

Jo, det er en tankefeil. Om Audi kaller inn 100,000 biler fordi de er redde for noe, så er dem proaktive. Det er noe man burde applaudere, siden det å være 100% feilfri er 100% umulig. 

Tesla opererer i større grad med å være "reaktiv", og det med vilje når man ser på feilene som dukker opp, da feilene er umulig å ikke legge merke til ved en normal QC sesjon. 

Nettopp. Når Tesla opplever feil så er det fordi de ikke har kvalitetskontroll, men når særlig VW-konsernet opplever feil så er det ikke av den grunnen. Her snakker vi dobbbeltmoral, folkens.

Tilbakekalling er jo nettop feil som har sluppet gjennom kvalitetskontrollen, som f.eks. Taycan-flausen:

https://www.motorbiscuit.com/looks-like-porsche-taycans-have-huge-quality-issues/

Siden noen skriver dette på nettet så må det jo stemme at Taycan bare er dritt, ikke sant?  

oophus3do skrev (3 minutter siden):

Du som liger uttrykket "gish-galloping". Dette er et perfekt eksempel på når man kan bruke det uttrykket.

Skal du sitere meg, så får du ta opp ting jeg har sagt. Det eneste jeg kan kjenne meg igjen i listen av tøys her, er at Tesla vil få hardere konkurranse, men den kom aldri med en sluttdato anno 2020. Tesla vil få hardere konkurranse, det er et faktum. 

Nei, det er et eksempel på ting som shortere som Chanos har mast om i alle år. Det er for å illustrere hvor verdiløse og løgnaktige disse shorterne er.  

oophus3do skrev (2 minutter siden):

De følger med på alt mulig rart, så VW er nok inkludert om de mener VW burde shortes. 

Det er en person som investerer i markdet og er en kjent person. Hadde jeg vært Elon, så hadde jeg ikke gitt fingeren til personen kun fordi han var short. Om jeg var Elon, så hadde jeg knust han med fakta, om man hadde alt på det rene. Det Elon velger å gjøre, gir bare mer bensin på bålet, og det vil for shortere være en situasjon de har sett før, de gangene de har hatt rett. 

Så da er du enig i at det finnes mye bevis for reell svindel fra VWs side og at de dermed bør være et langt større mål for shortere, hvis nå disse heltemodige shorterne bare er ute etter å redde investorer ved å avsløre svindlere?

Personen det er snakk om er en notorisk løgner og bløffmaker som prøver å spre løgn og FUD om Tesla. Han fortjener fingeren hele veien.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (7 minutter siden):

De som er interessert i å avsløre svindel bør fokusere mer på VW og andre fossilselskaper, og bruke mindre tid på å hakke på og lyve om Tesla:

https://www.bbc.com/news/business-53142821

Batteribil gir en besparelse på Ca 25 000,- i året for dei som kjøper slik bil. Renter en fin hytte i Spanien for dei som tenker så langt.

 

Ikke for det; China har vel 500 000 batteribusser. Som gjør 0 - 100 km/t minst 3 ganger så fort som vanlige busser.

 

Tror Dei fleste her på forumet har fått med seg dette.

OK

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 minutt siden):

En Gish-Gallop er når vedkommende slenger av seg stadig nye påstander som andre da eventuelt må imøtegå, men det er mye vanskeligere å tilbakevise ville påstander enn å fremsette dem.

En Gish-Gallop er gjeldende når personen du snakker med fyrer av alt som er mulig å fyre av samtidig som en unnamanøvre i å skippe tema. Det du gjør, er altså det samme da du kaster påstander på tilfeldige folk uten å ha kontroll på hvem som har sagt hva i en lang uoversiktelig liste. 

Hva om du bare holdt deg til tema og svarte på de enkle få tingene du siterer? 

hekomo skrev (3 minutter siden):

Igjen flytter du på målstengene. Din opprinnelige kommentar var: "Disse problemene skulle bli fikset opp med TM3."

Men det er godt å se at du evner å moderere deg når du blir konfrontert.  

 Stemmer, og jeg står ved den kommentaren rundt ønskene folk har hatt. Større youtube personligheter har hatt samme tankegang, om at de håper at neste modell har bedre kvalitet. 

Så når du vet at dette er tema, hva er greia med "gish-gallop" opplegget ditt, der du hopper fra det ene til det andre hele tiden? ;)

 

hekomo skrev (5 minutter siden):
oophus3do skrev (15 minutter siden):

Jo, det er en tankefeil. Om Audi kaller inn 100,000 biler fordi de er redde for noe, så er dem proaktive. Det er noe man burde applaudere, siden det å være 100% feilfri er 100% umulig. 

Tesla opererer i større grad med å være "reaktiv", og det med vilje når man ser på feilene som dukker opp, da feilene er umulig å ikke legge merke til ved en normal QC sesjon. 

Nettopp. Når Tesla opplever feil så er det fordi de ikke har kvalitetskontroll, men når særlig VW-konsernet opplever feil så er det ikke av den grunnen. Her snakker vi dobbbeltmoral, folkens.

Tilbakekalling er jo nettop feil som har sluppet gjennom kvalitetskontrollen, som f.eks. Taycan-flausen:

https://www.motorbiscuit.com/looks-like-porsche-taycans-have-huge-quality-issues/

Siden noen skriver dette på nettet så må det jo stemme at Taycan bare er dritt, ikke sant?  

Les det jeg skrev på nytt, da det virker til at du ikke fikk med deg poenget. 

"Taycan-Flausen" er en Tesla eier som ønsket å finne feil på en Taycan, og tok bilde av ei dør som ikke var lukket. Om Taycan hadde opplevd like mange kvalitetsfeil som Tesla, med klientellet som Porsche har, så hadde vi fått vite det. 

 

hekomo skrev (11 minutter siden):
oophus3do skrev (17 minutter siden):

Du som liger uttrykket "gish-galloping". Dette er et perfekt eksempel på når man kan bruke det uttrykket.

Skal du sitere meg, så får du ta opp ting jeg har sagt. Det eneste jeg kan kjenne meg igjen i listen av tøys her, er at Tesla vil få hardere konkurranse, men den kom aldri med en sluttdato anno 2020. Tesla vil få hardere konkurranse, det er et faktum. 

Nei, det er et eksempel på ting som shortere som Chanos har mast om i alle år. Det er for å illustrere hvor verdiløse og løgnaktige disse shorterne er.  

Det du skrev har ingenting med det du siterte å gjøre. 

 

hekomo skrev (12 minutter siden):
oophus3do skrev (16 minutter siden):

De følger med på alt mulig rart, så VW er nok inkludert om de mener VW burde shortes. 

Det er en person som investerer i markdet og er en kjent person. Hadde jeg vært Elon, så hadde jeg ikke gitt fingeren til personen kun fordi han var short. Om jeg var Elon, så hadde jeg knust han med fakta, om man hadde alt på det rene. Det Elon velger å gjøre, gir bare mer bensin på bålet, og det vil for shortere være en situasjon de har sett før, de gangene de har hatt rett. 

Så da er du enig i at det finnes mye bevis for reell svindel fra VWs side og at de dermed bør være et langt større mål for shortere, hvis nå disse heltemodige shorterne bare er ute etter å redde investorer ved å avsløre svindlere?

Personen det er snakk om er en notorisk løgner og bløffmaker som prøver å spre løgn og FUD om Tesla. Han fortjener fingeren hele veien.

Selvfølgelig er jeg enig i at Dieselgate fant sted? Jeg har også kritisert det, og håper de ansvarlige havner lenge i buret. 

Jeg trur ikke du vet hva investorer som setter en short gjør? 

Hvilke løgner har han fortalt om Tesla, siden du kan si at han er en notorisk løgner og bløffmaker? Det er jo nettopp det han ønsker å få vite fra Elon. Du bare gjentar det Elon sier, samtidig som spørsmålene forblir ubesvart. 
 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 time siden):

Tesla opererer i større grad med å være "reaktiv", og det med vilje når man ser på feilene som dukker opp, da feilene er umulig å ikke legge merke til ved en normal QC sesjon. 

Du har hørt om Møller før, ikke sant? Vi snakker .. *wow*, enkelte bilmodeller som gamle "Brooom" kalte for "bilmodeller fra helvete" og diverse Møller-regninger som oversteg 200 (!) tusen kroner grunnet diverse havarier på enten motor eller automatkasse, som Møller ikke en gang ville annerkjenne. Mest kjent er VAG sin 2.5TDi fra midt av 2000-tallet, men listen kan gjerne tilføyes. Har masse kompiser som er gamle VAG-mekanikere, og har skrudd litt på det selv også. Og dette er ditt absolutt favorittmerket, ett "rustrfritt merke". Et merket som ble subsidiert av Hitler selv - bokstavligtalt. Altså helt direkte, 100% - på bestilling til og med. Men her sitter vi, historieløse tilbake. Vi hedrer gjerne de som gav sine liv, men vi glatter gjerne over det som gir oss en liten luksus - ute av synet ute av sinn. I ditt tilfelle en gammel eGolf som du liker, men du er jammen frekk nok til å snakke om Musk og hvor fæl han er. Misunnelse har mange forkledninger, og du tilføye akkurat en nå. Alle kommer de ut en dag :)

Endret av bshagen
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (15 minutter siden):

Du har hørt om Møller før, ikke sant? Vi snakker .. *wow*, enkelte bilmodeller som gamle "Brooom" kalte for "bilmodeller fra helvete" og diverse Møller-regninger som oversteg 200 (!) tusen kroner grunnet diverse havarier på enten motor eller automatkasse. Mest kjent er VAG sin 2.5TDi fra midt av 2000-tallet, men listen kan gjerne tilføyes. Har masse kompiser som er gamle VAG-mekanikere, og har skrudd litt på det selv også. Og dette er ditt absolutt favorittmerket, ett "rustrfritt merke". Et merket som ble subsidiert av Hitler selv - bokstavligtalt. Altså helt direkte, 100% - på bestilling til og med. Men her sitter vi, historieløse tilbake. Vi hedrer gjerne de som gav sine liv, men vi glatter gjerne over det som gir oss en liten luksus. I ditt tilfelle en gammel eGolf, men du er jammen frekk nok til å snakke om Musk og hvor fæl han er. Misunnelse har mange forkledninger, og du tilføye en akkurat nå. Alle kommer de ut en dag :)

Her kom det mye sutring på engang. 

1. Man finner skrekkeksempler fra de fleste, men de forblir skrekkeksempler fordi de var forbehodlt enkelte modeller. Hos bilprodusenter som har levd i snart 100 år, så krymper sjansen mer og mer for at slike eksempler ikke skal dukke opp her og der. 
2. Hvem sier at VW er mitt favorittmerke? Jeg har kjørt biler av de fleste merkene uten at noen av dem er min "favorittmerke". Jeg kjøper modeller jeg liker, og ikke merkevare kun fordi jeg vil ha et spesifikt merke. 
3. VW har historie fra Hitler ja. Hva er referansen egentlig? Alle som jobber i VW er nazister eller hva? 
4. Du tar inn at folk gav sine liv for VW? Hehe, ja hva prøver du egentlig å si med det? At alle som kjøper VW er mordere, og tramper på jøder fra krigen? Haha! 
5. Jeg stod på ventelisten for Tesla Model 3. Du glemmer til stadighet det faktum. Grunnen til at jeg havnet på en VW eGolf er pga jeg ønsket å lease en bil og ikke forplikte meg til noe i en tid med mye forbedringer angående elbiler, og den leasing-avtalen jeg fikk var veldig gunstig. Jeg tapte mindre enn de som kjøpte de modellene, så jeg tok riktig valg. Første gangen jeg gikk for en leasing-avtale, så var valget en TMS. Andre gangen en TM3 da jeg stod på venteliste men som jeg kansellerte av åpenbare grunner, og eGolfen har fungert helt fint som pendlerbil så jeg fikk levert tidligere enn normalt for å bytte til en nyere modell med litt større batteri. Helt i orden, og passet mine behov greit. Akkurat nå vurderer jeg Skoda Enyaq, ID.3 og 4, Volvo XC40, Polestar 2, Xpeng P7,  BYD EV600D, Audi Q4 e-tron blant flere. 
6. Er det rop om missunnelse du beskytter deg selv med, når du føler for å grine litt over at folk kommer med kritikk til Tesla? 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (13 minutter siden):

Her kom det mye sutring på engang. 

1. Man finner skrekkeksempler fra de fleste, men de forblir skrekkeksempler fordi de var forbehodlt enkelte modeller. Hos bilprodusenter som har levd i snart 100 år, så krymper sjansen mer og mer for at slike eksempler ikke skal dukke opp her og der. 
2. Hvem sier at VW er mitt favorittmerke? Jeg har kjørt biler av de fleste merkene uten at noen av dem er min "favorittmerke". Jeg kjøper modeller jeg liker, og ikke merkevare kun fordi jeg vil ha et spesifikt merke. 
3. VW har historie fra Hitler ja. Hva er referansen egentlig? Alle som jobber i VW er nazister eller hva? 
4. Du tar inn at folk gav sine liv for VW? Hehe, ja hva prøver du egentlig å si med det? At alle som kjøper VW er mordere, og tramper på jøder fra krigen? Haha! 
5. Jeg stod på ventelisten for Tesla Model 3. Du glemmer til stadighet det faktum. Grunnen til at jeg havnet på en VW eGolf er pga jeg ønsket å lease en bil og ikke forplikte meg til noe i en tid med mye forbedringer angående elbiler, og den leasing-avtalen jeg fikk var veldig gunstig. Jeg tapte mindre enn de som kjøpte de modellene, så jeg tok riktig valg. Første gangen jeg gikk for en leasing-avtale, så var valget en TMS. Andre gangen en TM3 da jeg stod på venteliste men som jeg kansellerte av åpenbare grunner, og eGolfen har fungert helt fint som pendlerbil så jeg fikk levert tidligere enn normalt for å bytte til en nyere modell med litt større batteri. Helt i orden, og passet mine behov greit. Akkurat nå vurderer jeg Skoda Enyaq, ID.3 og 4, Volvo XC40, Polestar 2, Xpeng P7,  BYD EV600D, Audi Q4 e-tron blant flere. 
6. Er det rop om missunnelse du beskytter deg selv med, når du føler for å grine litt over at folk kommer med kritikk til Tesla? 

?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (10 timer siden):

En Gish-Gallop er gjeldende når personen du snakker med fyrer av alt som er mulig å fyre av samtidig som en unnamanøvre i å skippe tema. Det du gjør, er altså det samme da du kaster påstander på tilfeldige folk uten å ha kontroll på hvem som har sagt hva i en lang uoversiktelig liste. 

Hva om du bare holdt deg til tema og svarte på de enkle få tingene du siterer?

Nei, det jeg ramset opp er i aller høyeste grad tema, da det er eksempler på påstander fra disse "flinke" shorterne som liksom skal ha så mye å komme med. Men når de alltid og helt konsekvent tar feil, så er det på tide å slutte å late som de har noe å komme med.

Igjen, det er altså ikke mange nye avsporende påstander jeg kommer med, men en høyst relevant liste over eksempler på påstander fra shortere.

Sitat

Stemmer, og jeg står ved den kommentaren rundt ønskene folk har hatt. Større youtube personligheter har hatt samme tankegang, om at de håper at neste modell har bedre kvalitet. 

Så når du vet at dette er tema, hva er greia med "gish-gallop" opplegget ditt, der du hopper fra det ene til det andre hele tiden? ;)

YouTube-personligheter?! Er de her og diskuterer? Hvilke personligheter snakker du egentlig om, og hvor kan man finne disse uttalelsene?

Og igjen, det var ikke et generelt "håper på bedre kvalitet"-utsagn du kom med opprinnelig. Du prøver nå å late som din opprinnelige psåtand var mindre bastant enn det den faktisk var.

Sitat

Les det jeg skrev på nytt, da det virker til at du ikke fikk med deg poenget. 

"Taycan-Flausen" er en Tesla eier som ønsket å finne feil på en Taycan, og tok bilde av ei dør som ikke var lukket. Om Taycan hadde opplevd like mange kvalitetsfeil som Tesla, med klientellet som Porsche har, så hadde vi fått vite det. 

Ah, så når feil rapporteres på Tesla så er et katastrofe, mens når feil rapporteres på Taycan så er det egentlig ikke noen feil! Skjønner.

Sitat

Det du skrev har ingenting med det du siterte å gjøre.

Eksempler på påstander disse moroklumpene har lirt av seg gjennom årene er i aller høyeste grad relevant som svar på en påstand om at de vet hva de snakker om.

Sitat

Selvfølgelig er jeg enig i at Dieselgate fant sted? Jeg har også kritisert det, og håper de ansvarlige havner lenge i buret. 

Jeg trur ikke du vet hva investorer som setter en short gjør? 

Hvilke løgner har han fortalt om Tesla, siden du kan si at han er en notorisk løgner og bløffmaker? Det er jo nettopp det han ønsker å få vite fra Elon. Du bare gjentar det Elon sier, samtidig som spørsmålene forblir ubesvart. 

Dette handler ikke om hvordan man teknisk setter en short. Det handler om hvordan enkelte kjente shortere som du skryter opp i skyene er kjent for å lyve og lire av seg tullepåstander som har vist seg å bare være vås. De dikter opp ting for å prøve å påvirke markedet så kursen skal gå nedover og de kan tjene penger. Det er ganske utrolig at slikt er lovlig i det hele tatt.

Poenget med å nevne Dieselgate er å vise dobbeltmoralen i hvordan man går hardt etter Tesla og insisterer på svindel selv om det er null bevis for det, samtidig som kjente svindelselskaper fortsetter ufortrødent videre. Hvis disse shorterne hadde vært så noble som det påstås så hadde de gått etter f.eks. VW i stedet, for der er det jo faktisk reell og påvist svindel.

Endret av hekomo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (9 timer siden):

Her kom det mye sutring på engang. 

1. Man finner skrekkeksempler fra de fleste, men de forblir skrekkeksempler fordi de var forbehodlt enkelte modeller. Hos bilprodusenter som har levd i snart 100 år, så krymper sjansen mer og mer for at slike eksempler ikke skal dukke opp her og der. 
2. Hvem sier at VW er mitt favorittmerke? Jeg har kjørt biler av de fleste merkene uten at noen av dem er min "favorittmerke". Jeg kjøper modeller jeg liker, og ikke merkevare kun fordi jeg vil ha et spesifikt merke. 
3. VW har historie fra Hitler ja. Hva er referansen egentlig? Alle som jobber i VW er nazister eller hva? 
4. Du tar inn at folk gav sine liv for VW? Hehe, ja hva prøver du egentlig å si med det? At alle som kjøper VW er mordere, og tramper på jøder fra krigen? Haha! 
5. Jeg stod på ventelisten for Tesla Model 3. Du glemmer til stadighet det faktum. Grunnen til at jeg havnet på en VW eGolf er pga jeg ønsket å lease en bil og ikke forplikte meg til noe i en tid med mye forbedringer angående elbiler, og den leasing-avtalen jeg fikk var veldig gunstig. Jeg tapte mindre enn de som kjøpte de modellene, så jeg tok riktig valg. Første gangen jeg gikk for en leasing-avtale, så var valget en TMS. Andre gangen en TM3 da jeg stod på venteliste men som jeg kansellerte av åpenbare grunner, og eGolfen har fungert helt fint som pendlerbil så jeg fikk levert tidligere enn normalt for å bytte til en nyere modell med litt større batteri. Helt i orden, og passet mine behov greit. Akkurat nå vurderer jeg Skoda Enyaq, ID.3 og 4, Volvo XC40, Polestar 2, Xpeng P7,  BYD EV600D, Audi Q4 e-tron blant flere. 
6. Er det rop om missunnelse du beskytter deg selv med, når du føler for å grine litt over at folk kommer med kritikk til Tesla? 

Jøss, når VW blir angrepet skal jeg virkelig si at tonen blir en annen! Nå høres du jo ut som en Tesla-forsvarer, bare at du forsvarer VW i stedet (som faktisk er tatt i svindel og omtrent drapsforsøk, og der en toppsjef havnet i fengsel).

Morsomt.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (27 minutter siden):

Nei, det jeg ramset opp er i aller høyeste grad tema

Nei, det er det ikke. Det du ramset opp er kritikk du henter fra alle hold uten å vite hvem som har sagt hva. Jeg er som sagt ikke interessert i å diskutere kritikk du f.eks fant på Twitter som du bringer her inn for å lage ei sutre-liste. 

hekomo skrev (28 minutter siden):

Men når de alltid og helt konsekvent tar feil, så er det på tide å slutte å late som de har noe å komme med.

Du kan ikke hente argumenter fra X person for å falsifisere en påstand fra Y person. 

hekomo skrev (29 minutter siden):

Og igjen, det var ikke et generelt "håper på bedre kvalitet"-utsagn du kom med opprinnelig. Du prøver nå å late som din opprinnelige psåtand var mindre bastant enn det den faktisk var.

Nei, jeg har gjentatt flere ganger at jeg står ved den påstanden, fordi den er sann. Selv her inne på forumet i 2018, så så man argumenter om at TM3 ville være løsningen for bedre kvalitet og mindre problemer. Når TM3 kom, så var TMY løsningen. 

Om du er uenig, så hver så god. 

hekomo skrev (30 minutter siden):

Ah, så når feil rapporteres på Tesla så er et katastrofe, mens når feil rapporteres på Taycan så er det egentlig ikke noen feil! Skjønner.

Nei, du forstår fremdeles ikke forskjellen. Feilene fra Tesla kommer fra Tesla eiere som er skuffet. Feilen du kom for Taycan, er fra en Tesla eier som har saumfart gatene for å finne en Taycan å ta bilder av. Den viser også et bilde av en dør som ikke er lukket, samtidig som han roper "panel-gaps". 

Som sagt, om Taycan hadde like hyppige problemer, så hadde klientellet som kjøper en typisk Porsche ropt høyt. 

 

hekomo skrev (35 minutter siden):
Sitat

Det du skrev har ingenting med det du siterte å gjøre.

Eksempler på påstander disse moroklumpene har lirt av seg gjennom årene er i aller høyeste grad relevant som svar på en påstand om at de vet hva de snakker om.

Nei, du siterte noe og kom rablende med noe annet. Se igjen her: 
 

 

oophus3do skrev (11 timer siden):
hekomo skrev (11 timer siden):
oophus3do skrev (11 timer siden):

Du som liger uttrykket "gish-galloping". Dette er et perfekt eksempel på når man kan bruke det uttrykket.

Skal du sitere meg, så får du ta opp ting jeg har sagt. Det eneste jeg kan kjenne meg igjen i listen av tøys her, er at Tesla vil få hardere konkurranse, men den kom aldri med en sluttdato anno 2020. Tesla vil få hardere konkurranse, det er et faktum. 

Nei, det er et eksempel på ting som shortere som Chanos har mast om i alle år. Det er for å illustrere hvor verdiløse og løgnaktige disse shorterne er.  

Det du skrev har ingenting med det du siterte å gjøre. 

Jeg ber deg om å diskutere ting jeg har sagt, ikke en random person på YT, på Twitter eller en annen person her inne. All denne sutringa di er bare slitsom. Fra hele den lista du lagde, så kjente jeg meg selv kun igjen i ett av eksemplene, og det var det jeg tok opp igjen, uten at du tok det tema videre. 

 

hekomo skrev (37 minutter siden):
Sitat

Jeg trur ikke du vet hva investorer som setter en short gjør? 

Hvilke løgner har han fortalt om Tesla, siden du kan si at han er en notorisk løgner og bløffmaker? Det er jo nettopp det han ønsker å få vite fra Elon. Du bare gjentar det Elon sier, samtidig som spørsmålene forblir ubesvart. 

Dette handler ikke om hvordan man teknisk setter en short. Det handler om hvordan enkelte kjente shortere som du skryter opp i skyene er kjent for å lyve og lire av seg tullepåstander som har vist seg å bare være vås. De dikter opp ting for å prøve å påvirke markedet så kursen skal gå nedover og de kan tjene penger. Det er ganske utrolig at slikt er lovlig i det hele tatt.

Når har jeg skrytt opp noen i skyene? Alt jeg stiller spørsmål rundt, er logikken i å ikke åpne opp for en post folk har spørsmål til. En post som tidligere ble forklart var høy, fordi en Q-release endte på en søndag. Neste Q-release så var posten enda høyere, og dagen sluttet midt i ukedagen, med ferre salg enn tidligere. 

Det er altså ikke rart at folk ber om å få innsikt i en usikker post, når forklaringen på den er vaklende. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...