Gå til innhold

Nå som Tesla er detronisert, er det mulig å nå elbilambisjonene i Norge


Anbefalte innlegg

Tesla selger selv mengder av slike merchandise .Til og med Tesla joggebukser.
https://shop.tesla.com/product/men_s-track-joggers?sku=5645664-00-A

Descriotion

Available in black or gray, the Tesla Men’s Track Joggers feature the Tesla wordmark over the left thigh, with a tapered leg and elastic cuffs. Made with two layers of soft cotton with a polyester yarn in interlock stitch, the light and comfortable fabric is ideal for both training and leisure.

At man har bilinteresserte merke trofaste individer som kler seg opp med slikt uten at det er sponsor relasjon er noe som ikke er unikt hverken for BMW eller Tesla , eller en fotballklubb. Det har med merkevarebygging å gjøre og er noe alle driver med.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
48 minutes ago, Kahuna said:

Reddit-tråden jeg linket til handler om model y men den inneholdt en link til en forumpost om model 3(jeg postet den for seg selv) som igjen hadde en link til en TM3 VIN-tracker med reint ut fascinerende store sprik  blant biler som ble bestilt, tildelt VIN og levert tett opp mot hverandre i tid. 

Du har linket til en tråd på Teslamotorsclub, og jeg er usikker på om du har lest innholdet.

Det er en bruker som melder at han fikk tildelt VIN i appen sin som var X72XX samtidig som andre hadde fått X90XX tildelt.
Samtidig påstås det at under starten av produksjon av Model 3 var det forvirring.

Videre diskusjon går i brukere som har fått utlevert "sub 100" VIN som klager på kvaliteten.

Jeg spør igjen, hvis Tesla skulle tåkelegge serienummer, så er det ganske idiotisk å begynne fra 1?

Samtidig har vi sett flere eksempler på at det gis et VIN i app, og når det nærmer seg utlevering så endres dette til en annen/riktig bil.

Foreløpig ser det ut til at Model Y produksjonen har begynt fra serienummer 1 og de er nå oppe i 1400 som siste rapporterte bil utlevert.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
bshagen skrev (24 minutter siden):

Så Elon Musk er kjendis? Derfor? Er det et argument for noe som helst? BMW sin gamle designer var forøvrig superkjent i BMW-miljøet. Audi sin gamle konsernsjef er litt "kjendis" også, men av litt andre grunner. Men ingenting av dette er et argument for noe som helst, så aner ikke hvorfor du tar det frem

Det er en massiv persondyrkelse og kult rundt Musk og Tesla som i størrelse og intensitet ikke finnes maken til. Det kommer til å bli skrevet bøker og avhandlinger om dette i årtier framover.

BMW-fans og VAG-fans(finnes de?) er ikke i samme divisjon en gang. De som kommer nærmest er Trump-fans.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (3 timer siden):

Fordi personen det gjelder uttalte at e-tron var en flopp i Tyskland. 

Og det står jeg ved at den foreløpig er. Når det selges ca. like mange elbiler i Q1 i Norge og i Tyskland, mens e-tron-salget i Tyskland er halvparten av det det er i Norge er det noe som er merkelig. e-tron burde jo hatt vesentlig høyere markedsandel i sitt hjemland enn i Norge, mens Tesla burde hatt lavere markedsandel i Tyskland (men ender opp med å selge godt over dobbelt så mange biler der som i Norge). Merkelig. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
bshagen skrev (3 timer siden):

Et slikt "kor" finner man om alt mulig. Enten det er Android vs Apple eller Playstation vs Xbox eller enda verre United vs Liverpool. 

Der jeg ikke uenig i.

bshagen skrev (3 timer siden):

Jeg syns det er uærlig å kalle Tesla-eiere en "menighet" eller "kor", da VAG-entusiaster (eksempel bare) er nøyaktig like.

Hvorfor denne trumpske holdningen? 

bshagen skrev (3 timer siden):

Kom igjen. Skal man beskylde noen for å være et "kor" så kan man kalle alle fans av "ting" til et kor

Selvfølgelig, det er du fri til. Men som du ser, det finnes omtrent bare Tesla-tråder på dette forumet... Man tar det man har..

Dog, om man skal tenke litt dypere på det så tror jeg dette med å bli så apatisk tilhenger av en person/ting er noe som skiller oss mennesker tydelig. Personlig kan jeg ikke erindre å ha vært så stor fan av noe at jeg føler jeg må forsvare det i alle debatter. Derfor liker jeg godt å sparke i alle retninger :)

 

Lenke til kommentar
failern skrev (16 timer siden):

Der jeg ikke uenig i.

Hvorfor denne trumpske holdningen? 

Selvfølgelig, det er du fri til. Men som du ser, det finnes omtrent bare Tesla-tråder på dette forumet... Man tar det man har..

Dog, om man skal tenke litt dypere på det så tror jeg dette med å bli så apatisk tilhenger av en person/ting er noe som skiller oss mennesker tydelig. Personlig kan jeg ikke erindre å ha vært så stor fan av noe at jeg føler jeg må forsvare det i alle debatter. Derfor liker jeg godt å sparke i alle retninger :)

 

Det er jo helt naturlig å argumentere/kjempe hardt om man har lagt alle pengene i en kurv.

 

Splittet man litt opp kunne man jo hatt denne i tillegg:

74736EBF-9CA0-43A3-B19E-329A1E7F7538.thumb.jpeg.82ed964abcc167ff98abcaa4ff2d82b9.jpeg

 

Men da må man jo få tid til å se og tenke seg litt om. Kjenner mange eg som bare bruker penger på å bygge på huset, vaske bilen ukentlig i automat osv, noe som er jævlig moro bare vis man har takluken open. Selv liker eg best å stå i kø, da det er billig og eg kan bli lettere irritert, få ut litt agresjon (noe adaptiv cruiskontroll er til hinder for, noe som på litt sikt vil kunne medføre mer drap, ifølge Patrick Bateman). 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Marzo skrev (5 timer siden):

Du har linket til en tråd på Teslamotorsclub, og jeg er usikker på om du har lest innholdet.

Posten jeg linket til hadde link til en TM3-VIN-tracker. Ta en titt på den og fortell meg hvorvidt du tror VIN gir et nøyaktig bilde av produksjonsdato for Tesla sine biler.

Marzo skrev (5 timer siden):

Samtidig har vi sett flere eksempler på at det gis et VIN i app, og når det nærmer seg utlevering så endres dette til en annen/riktig bil.

Og det er relevant fordi?

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (52 minutter siden):

Det er rart at man roter med vin nummer slik. Kan det være at biler som ikke går gjennom kvalitetskontroll blir satt til siden reparert og går igjennom sluttest mye senere?

Dette er vel ikke akkurat unikt for Tesla, det kan være ting som bestillingsdato vs leveringer vs lokasjoner, prioriteringer i fabrikk, deler, utstyrsnivå - selvsagt også problemer osv osv. VIN trenger absolutt ikke å være sekvensielle utifra når selve bilen blir levert til deg som kunde

EDIT: For å si det enklere, VIN blir vel gjerne satt fra da bestillingen er registrert hos fabrikk og det kan være grunner for at noen blir prioritert eller satt i en annen kø pga byggingen. Si du og jeg bestiller samtidig fra to forskjellige lokasjoner, men du har valgt et annet utstyrsnivå, så kan dette ende med at jeg får min XXX547 før din XXX120. Dette er bare et eksempel, finner mange grunner til at dette forekommer fra forskjellige bilmerker. Lest om dette i flere bilforum før også, der VIN ofte er en god indikasjon og en pekepinn på hvor ny bilen er - på et generelt grunnlag, men at det absolutt forekommer avvik i fra selve sekvensen, noen ganger store, men ofte små

Endret av bshagen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
17 hours ago, Kahuna said:

Posten jeg linket til hadde link til en TM3-VIN-tracker. Ta en titt på den og fortell meg hvorvidt du tror VIN gir et nøyaktig bilde av produksjonsdato for Tesla sine biler.

Jeg tok en titt siden du spurte, noe du åpenbart ikke har gjort :D 
Vet ikke om det er fordi du ikke forstår det eller bare håper vi ikke skal sjekke opp?

Som allerede påpekt er det basert på input fra brukere så noen trykkfeil vil forekomme. Det er også et ganske lite antall sammenlignet med feks registreringsstatistikk fra Norge for hvert kvartal. Så feilraten vil være høyere og grunnlaget dårligere.
Du velger å stole blindt på egne inntrykk, og ignorere informasjon gitt fra myndigheter.
Litt sånn som andre i mediabildet gjør for tiden :)

Ser vi på alle VIN i listen din og deler de opp pr kvartal så får vi følgende gruppering av VIN:

image.png.e265d93fbf8d87632640a67dbfa197ba.png

*Oversikten Kahuna har linket til er så særdeles mangelfull at kun halvparten av brukerene har lagt inn leveringsdato.
Jeg har derfor sortert etter bestillingsdato for å ha noe bedre grunnlag for fordeling av VIN. Derfor ser man at det er 1 bil i Q3 og Q4 som er bestilt i forrige kvartal og utlevert neste, med dertil høyere VIN.

Nøyaktig samme gruppering som jeg allerede har vist deg for registrerings statistikken i Norge.
Som jeg nevnte da var høyeste VIN i Norge i 2019, 607455.
Ser vi i oversikten din så er høyeste utlevert VIN i 2019 651655. Brukeren er bosatt i CA, USA som gir mening.

Ser vi for Q1 2020 så er høyeste Norske VIN 701522 , og i din oversikt 721295 utlevert i Canada.

Om du virkelig har lest og forstått dette innholdet, er det brukeren som i Q4 påstår å ha mottatt VIN 977972 du fester din lit til?  Jeg ville antatt at det var snakk om en trykkfeil og det ser ut til å være 677972 han mente.
Det er den eneste av over 3000 linjer med data som støtter det du prøver å si.

Trenger du videre forklaring eller har du fått et godt nok bilde av hvordan det ser ut, utenfor Tesla boblen?
 

Quote

Og det er relevant fordi?

Fordi VIN i app er irrelevant når Tesla kan endre helt frem til kunden står i butikken.
Vi vet ingenting om hvor mange dette gjelder for oversikten du linker til.
Men vi vet det med 100% i oversikten jeg henviser til.

Capich?

Endret av Marzo
  • Liker 4
Lenke til kommentar
 
15 hours ago, Trestein said:

Det er rart at man roter med vin nummer slik. Kan det være at biler som ikke går gjennom kvalitetskontroll blir satt til siden reparert og går igjennom sluttest mye senere?

Bilene får tildelt VIN i det produksjonen starter, egentlig før første delen plukkes opp.
Serienummeret forteller maskinene hva slags utstyr og farge bilen skal ha.

For andre produsenter betyr det hvilken konfigurasjon kunden har bestilt, men som vi vet produserer Tesla opp biler også før de er solgt og de har færre tilvalg på bilene som forenkler denne prosessen.
Hvis en bil feiler i en kvalitetskontroll og kastes, så vil også VIN slettes. Det tildeles ikke noen ny bil.

 

15 hours ago, bshagen said:

Dette er vel ikke akkurat unikt for Tesla, det kan være ting som bestillingsdato vs leveringer vs lokasjoner, prioriteringer i fabrikk, deler, utstyrsnivå - selvsagt også problemer osv osv. VIN trenger absolutt ikke å være sekvensielle utifra når selve bilen blir levert til deg som kunde

EDIT: For å si det enklere, VIN blir vel gjerne satt fra da bestillingen er registrert hos fabrikk og det kan være grunner for at noen blir prioritert eller satt i en annen kø pga byggingen. Si du og jeg bestiller samtidig fra to forskjellige lokasjoner, men du har valgt et annet utstyrsnivå, så kan dette ende med at jeg får min XXX547 før din XXX120. Dette er bare et eksempel, finner mange grunner til at dette forekommer fra forskjellige bilmerker. Lest om dette i flere bilforum før også, der VIN ofte er en god indikasjon og en pekepinn på hvor ny bilen er - på et generelt grunnlag, men at det absolutt forekommer avvik i fra selve sekvensen, noen ganger store, men ofte  

 

VIN har absolutt ingenting med når man mottar bilen som kunde. En kunde som bor i USA vil naturligvis få bilen mye tidligere enn en som bor i Norge. Men VIN er sekvensielt fra når bilen ruller ut på samlebåndet.

Sjekker man opp VIN mot modell type ser man også tydelig at Tesla produserer en modell om gangen.

Feks alle VIN mellom 673793-681386 er Long Range.
Alle fra 681510-683784 er Performace.
Alle fra 670769-673787 er SR+

Det har ingenting med rekkefølgen bestillingene har kommet inn, men kalkyler basert på eksisterende og fremtidig salg.

Det er nettopp dette som gir Tesla et konkurranse fortrinn da de slipper den enorme logistikk oppgaven og individuelle tilpassingen som andre produsenter må forholde seg til.

Jeg har ikke undersøkt for Tesla, men andre produsenter reserverer gjerne egne serier for høyrestyrte biler, og hvis de kun skal lage 600 biler så kan det likevel være at de har reservert hele tusen eller titusen sekvensen til dette.


 

 

 


 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
On 4/27/2020 at 10:02 AM, Kahuna said:

Her har du misforstått. Det hjelper lite at de offentlige registrene er nøyaktige når Tesla selv ikke tildeler VIN-nummer strengt sekvensielt på produserte biler. Å se på VIN-nummer blir rett og slett ikke nøyaktig nok til annet enn å si noe annet enn generelle ting om aktivitetsnivået.

 

On 4/27/2020 at 10:17 AM, Kahuna said:

Tesla roter altså med VIN med vilje for unngå spekulasjoner som utgår fra VIN-nummer.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/teslike-model-y-survey-order-tracker-spreadsheet.145868/page-6#post-4542140

 

To journalister hos Bloomberg, Tom Randall og Dean Halford laget et eget verktøy nettopp for å spore produksjon basert på VIN.
https://www.bloomberg.com/graphics/tesla-model-3-vin-tracker/

Med dette verktøyet klarte de å forutse Tesla sine produksjonstall for kvartalet med helt ned til 0,4% nøyaktighet!

De vant til og med innovasjonsprisen for data journalistikk for dette i 2019:

https://datajournalismawards.org/projects/tesla-model-3-tracker/

 

Hvis du var overbevist om at Tesla aktivt har skjult produksjonen ut i fra VIN, så ser du at de har gjort en ganske slapp innsats.
Så dårlig at det faktisk ikke har hatt noen effekt.. 
 

Endret av Marzo
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Marzo skrev (8 timer siden):

Med dette verktøyet klarte de å forutse Tesla sine produksjonstall for kvartalet med helt ned til 0,4% nøyaktighet!

Frem til de røk på en bom på 26% og måtte justere modellen..

Hva er egentlig poenget? Er det et forsøk på å bevise at Tesla ikke får solgt bilene sine og snart går konkurs?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (6 timer siden):

Frem til de røk på en bom på 26% og måtte justere modellen..

Hva er egentlig poenget? Er det et forsøk på å bevise at Tesla ikke får solgt bilene sine og snart går konkurs?

Konkurs ser ihvertfall ut til å være langt unna, de fikk overraskende nok et overskudd også i Q1:

https://e24.no/boers-og-finans/i/y32E9x/tesla-overrasker-tjente-penger-i-foerste-kvartal

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, Kahuna said:

Frem til de røk på en bom på 26% og måtte justere modellen..

Hva er egentlig poenget? Er det et forsøk på å bevise at Tesla ikke får solgt bilene sine og snart går konkurs?

Bommen kom ikke pga Tesla tuklet med serienummer, men pga utleveringer til Asia og Europa ble det vanskeligere å følge opp.
Nettopp av samme grunn som jeg prøvde forklare deg tidligere når du viser til globale tall og ikke vil vedgå trender i dedikerte land hvor vi kan bruke mer nøyaktig data.. 


Poenget mitt var at du kommer med påstander hele tiden som er direkte feil!
Enten gjør du dette bevisst for reel data ikke gir deg den informasjonen du ønsker, eller så misforstår du.

En Tesla med et lavere serienummer blitt produsert tidligere enn en bil med høyere serienummer.
30% av bilene registrert i Q1 i Norge hadde lavere serienummer enn den registrert 31.12.2019.

Tesla var ikke utsolgt, de får ikke tilsendt VIN fra staten og hva enn du klarer å diske opp med neste gang er det neppe noe mer hold i.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
On 4/27/2020 at 12:51 PM, Marzo said:

Hvor store avvik er det i serienummer på Model Y utleveringen?

Hva er trenden folk ser, er det snakk om 100 vin? 10.000?
 

@Kahuna Ser du ikke har svart meg på spørsmålene mine. Hvorfor ikke?

Må jeg finne svaret (for oss begge) her også?

Endret av Marzo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (8 timer siden):

Konkurs ser ihvertfall ut til å være langt unna, de fikk overraskende nok et overskudd også i Q1:

https://e24.no/boers-og-finans/i/y32E9x/tesla-overrasker-tjente-penger-i-foerste-kvartal

Tipper de ganske raskt må ut og hente mer penger for å holde driften i gang. Kun to måneder siden de fikk inn 2,3 milliarder USD.

Endret av uname -l
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
39 minutes ago, uname -l said:

Tipper de ganske raskt må ut og hente mer penger for å holde driften i gang. Kun to måneder siden de fikk inn 2,3 milliarder USD.

De har $8 mrd i kontanter. Det er sånn ca $7 mrd mer enn de trenger for å opprettholde normal drift. I tillegg har de ubenyttede lånerammer som kan bidra med noen mrd.

Jeg forventer at Tesla fint kan takle 12+ måneder uten å kunne få produsert eller solgt en eneste bil, og uten å hente inn mer penger. Men man får håpe krisen ikke varer så lenge.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (6 minutter siden):

De har $8 mrd i kontanter. Det er sånn ca $7 mrd mer enn de trenger for å opprettholde normal drift.

Det har de absolutt ikke. De betaler regningene sine i første måned av kvartalet og det de rapporterer ved kvartalsslutt er en proppet opp sum som ikke er representativt for hvordan det ser ut gjennom hele kvartalet. De hadde kun $10mill i renteinntekter i Q1. Enten så er din oppfatning av hvor mye penger de har feil, eller så får de skaffe seg en ny bankforbindelse.

Tesla ble spurt hvor mye penger de har akkurat nå og de nektet i går å svare på spørsmålet. Ford opplyste om dette helt uoppfordret.

Espen Hugaas Andersen skrev (9 minutter siden):

 I tillegg har de ubenyttede lånerammer som kan bidra med noen mrd.

1,5 milliarder. Resten er i Kina og det er en selvstendig økonomisk enhet hvor de ikke kan overføre noen penger fra før gjelden der er betalt.

Espen Hugaas Andersen skrev (10 minutter siden):

Jeg forventer at Tesla fint kan takle 12+ måneder uten å kunne få produsert eller solgt en eneste bil, og uten å hente inn mer penger. Men man får håpe krisen ikke varer så lenge.

Ikke sjans. De har $4 milliarder i kortsiktig gjeld og per nå ingen inntekter.

Men vi får se hvem som har rett. Jeg gjetter på en snarlig emisjon. De droppet 10-Q rekordtidlig og det betyr gjerne at kapitalinnsprøytingen er nært forestående. Sist gang tok det omtrent 5 minutter fra de hadde mulighet til en emisjon før de grep sjansen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
21 minutes ago, uname -l said:

Det har de absolutt ikke. De betaler regningene sine i første måned av kvartalet og det de rapporterer ved kvartalsslutt er en proppet opp sum som ikke er representativt for hvordan det ser ut gjennom hele kvartalet. De hadde kun $10mill i renteinntekter i Q1. Enten så er din oppfatning av hvor mye penger de har feil, eller så får de skaffe seg en ny bankforbindelse.

Det ser så klart ikke sånn ut gjennom hele kvartalet. Det har jeg heller ikke sagt. Litt grovt sett kan man si det slik at Tesla bruker penger for å produsere biler for lager de to første månedene av et kvartal. Så leverer de alle bilene i siste måned av kvartalet, slik at lagerbilene blir om til penger igjen. Altså tallet ved kvartalsslutt er høyeste punkt på kontobehodningen.

Men hva skjer om Tesla stopper produksjonen, slik at de slutter kjøpe inn deler og permiterer alle ansatte i produksjonen? Vel, da opphører denne variasjonen, og kontantbeholdningen stabiliserer seg på ett litt lavere nivå enn ved kvartalsslutt, ettersom Tesla fortsatt må betale for delene som er på vei inn.

Men disse delene kan belånes, så man kan holde kontantbeholdningen på et nivå opp mot det man avsluttet kvartalet på.

21 minutes ago, uname -l said:

Tesla ble spurt hvor mye penger de har akkurat nå og de nektet i går å svare på spørsmålet. Ford opplyste om dette helt uoppfordret.

Kanksje ikke så rart. Det er en reell risiko for at Ford går konkurs. Det er det ikke for Tesla.

21 minutes ago, uname -l said:

Ikke sjans. De har $4 milliarder i kortsiktig gjeld og per nå ingen inntekter.

Ingen inntekter stemmer ikke. Fabrikken i Shanghai er i full drift.

21 minutes ago, uname -l said:

Men vi får se hvem som har rett. Jeg gjetter på en snarlig emisjon. De droppet 10-Q rekordtidlig og det betyr gjerne at kapitalinnsprøytingen er nært forestående. Sist gang tok det omtrent 5 minutter fra de hadde mulighet til en emisjon før de grep sjansen.

Jeg utelukker ikke at de henter inn mer penger. Ved $900-$1000 per aksje er det relativt billig forsikring (utvannings-messig) mot langvarig coronakrise.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...