Gå til innhold

Nå som Tesla er detronisert, er det mulig å nå elbilambisjonene i Norge


Anbefalte innlegg

Kahuna skrev (13 minutter siden):

Selvfølgelig, e-tron 50 har god plass, grei rekkevidde, starter på en halv mill og fyller en nisje hvor det ikke var særlig konkurranse på forhånd. Men heller ikke den ble levert i noe omfang før i Q1-20.

Trur Volvo XC40 Recharge vill selge bedre. Virker som de treffer hardere på pris og selve bilen har fått veldig gode skussmål til nå innenfor ICE og hybrid versjonen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
12 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Ja, med 1884 stk. solgt i Q1 vil jeg si den er en gedigen flopp når det selges flere Model 3. Og spesielt siden det er stikk motsatt i Norge med langt flere e-Tron enn Model 3. Historisk har Norge vært "Tesla-landet", at Tyskland nå har overtatt som det mens Norge er "Audi-landet" er mildt sagt merkelig. 
 

Måtte se litt nærmere.

Her er statistikken fra Tyskland tilbake i tid:

image.png.1029595361a02e474e7cf32dff6a1f5d.png

*Estimert 2020 tall basert på Q1 salg

Audi solgte altså 1000 biler mer bare i fjor enn Tesla Model X har solgt til sammen siden den kom på markedet!
Model 3 ligger et stykke foran, men bak Golf og Zoe.

Sammenligner vi med Norge så er det her solgt over 13.000 Model X og snart 17.000 Model 3.
Eller 5x flere X og snart dobbelt så mange Mod.3 Tyskland har på ingen måte tatt over Tesla markedet...


 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Marzo skrev (1 time siden):

Måtte se litt nærmere.

Her er statistikken fra Tyskland tilbake i tid:

image.png.1029595361a02e474e7cf32dff6a1f5d.png

*Estimert 2020 tall basert på Q1 salg

Audi solgte altså 1000 biler mer bare i fjor enn Tesla Model X har solgt til sammen siden den kom på markedet!
Model 3 ligger et stykke foran, men bak Golf og Zoe.

Sammenligner vi med Norge så er det her solgt over 13.000 Model X og snart 17.000 Model 3.
Eller 5x flere X og snart dobbelt så mange Mod.3 Tyskland har på ingen måte tatt over Tesla markedet...


 

Nissan Leaf og Tesla S kunne og få vært med ? !

Byd, hunday osv

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

@Jens Kr. Kirkebø tillater meg å hente frem din forrige spådom for Tesla sitt salg i det tyske markedet, nå som vi har litt bedre data.

Estimert 16-18 tusen biler i 2019, fasiten ble 9013 stk Mod3, 981 S og 716 X, totalt 10.710 stk.

Porsche (som Tesla anslagsvis skulle slå i markedsandeler) havnet på 31.433 stk.

Forstår du at innleggene dine kan virke misvisende?


Vi ser brukere her på forumet som @Sturle S som helt udokumentert er overbevist om at Tesla er overlegen i det tyske elbil markedet, sannsynligvis godt hjulpet av innleggene dine.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Marzo skrev (27 minutter siden):

@Jens Kr. Kirkebø tillater meg å hente frem din forrige spådom for Tesla sitt salg i det tyske markedet, nå som vi har litt bedre data.

Estimert 16-18 tusen biler i 2019, fasiten ble 9013 stk Mod3, 981 S og 716 X, totalt 10.710 stk.

Porsche (som Tesla anslagsvis skulle slå i markedsandeler) havnet på 31.433 stk.

Forstår du at innleggene dine kan virke misvisende?


Vi ser brukere her på forumet som @Sturle S som helt udokumentert er overbevist om at Tesla er overlegen i det tyske elbil markedet, sannsynligvis godt hjulpet av innleggene dine.

Nu må De passe Dem som avviker av den rette tro. De vil bli sensuret grunnet kvakksalveri, i Tu

Lenke til kommentar
2 hours ago, Marzo said:

Måtte se litt nærmere.

Her er statistikken fra Tyskland tilbake i tid:

image.png.1029595361a02e474e7cf32dff6a1f5d.png

*Estimert 2020 tall basert på Q1 salg

Audi solgte altså 1000 biler mer bare i fjor enn Tesla Model X har solgt til sammen siden den kom på markedet!

Model X er mykje dyrare enn Audi e-Tron, og større og betre på alle område.  Ikkje rart at billigmodellen frå Audi med 64 kWh (netto) batteri sel betre enn den billigaste Model X, når Model X kostar nesten det dobbelte.  Model X er òg ein del større enn e-Tron og for stor for mange.

2 hours ago, Marzo said:

Model 3 ligger et stykke foran, men bak Golf og Zoe.

Dei stiller ikkje i same kategori.  Model 3 er ein mellomklassebil (D-segment), same som Jaguar I-Pace og Mercedes ECQ.  Golf og Zoe er kompaktbilar (C-segment).  Tesla har ingen modellar i C-segmentet.  Du ser av lista at Model 3 er ein suveren leiar blant elektriske mellomklassebilar.

 

Du har heller ikkje teke høgde for at både VW og Renault utsette mange leveringar til rett over nyttår, for å redusere bøtene dei må betale for for høgt utslepp i 2020.  Difor vart deira sal kunstig høgt i januar og februar, samstundes som Tesla var reinska for bilar i Europa.  Du ser det veldig tydeleg for e-Golf, som nesten ikkje hadde vekst i 2019 før det brått kom ein flaum i Q1 2020.  Dette rettar seg kanskje opp utover året, men 2020 vert uansett eit ganske spesielt år.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Sturle S said:

Model X er mykje dyrare enn Audi e-Tron, og større og betre på alle område.  Ikkje rart at billigmodellen frå Audi med 64 kWh (netto) batteri sel betre enn den billigaste Model X, når Model X kostar nesten det dobbelte.  Model X er òg ein del større enn e-Tron og for stor for mange.

Dei stiller ikkje i same kategori.  Model 3 er ein mellomklassebil (D-segment), same som Jaguar I-Pace og Mercedes ECQ.  Golf og Zoe er kompaktbilar (C-segment).  Tesla har ingen modellar i C-segmentet.  Du ser av lista at Model 3 er ein suveren leiar blant elektriske mellomklassebilar.

 

Du har heller ikkje teke høgde for at både VW og Renault utsette mange leveringar til rett over nyttår, for å redusere bøtene dei må betale for for høgt utslepp i 2020.  Difor vart deira sal kunstig høgt i januar og februar, samstundes som Tesla var reinska for bilar i Europa.  Du ser det veldig tydeleg for e-Golf, som nesten ikkje hadde vekst i 2019 før det brått kom ein flaum i Q1 2020.  Dette rettar seg kanskje opp utover året, men 2020 vert uansett eit ganske spesielt år.

Da forstår jeg hvor du henter kunnskapen din fra. Så lenge du kan definere klassene og Model 3 settes i en egen klasse hvor det ikke er andre konkurrenter, så er de overlegne.
Det er altså ikke pga et bra produkt, men at det ikke er noen konkurrenter..

Og da må vi så klart ikke ta med de to andre modellene Tesla lager.. All den tid Tesla skal være i tet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, uname -l said:

Konklusjon:

I klassen biler som er helt like Tesla Model 3 så er Tesla Model 3 den suverene vinneren.
s/Model 3/Model X/ for andre og like nyttige konklusjoner

Å samanlikne Model 3 med e-Golf og Zoe er omlag like sakleg som å samanlikne Model 3 med Audi e-Tron.  Det er naturleg å samanlikne modellar innan same segment.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Marzo said:

Da forstår jeg hvor du henter kunnskapen din fra. Så lenge du kan definere klassene og Model 3 settes i en egen klasse hvor det ikke er andre konkurrenter, så er de overlegne.

Les innlegget og prøv på nytt.  Eg nemnde to av konkurrentane i D-segmentet.

https://www.dinside.no/motor/dette-skiller-de-forskjellige-bilklassene-fra-hverandre/69365140

 

Om storleiken på bilen er uinteressant, kan eg leggje til at Model 3 bankar e-Tron.  Dei kostar ca det same.

Endret av Sturle S
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (9 minutter siden):

Å samanlikne Model 3 med e-Golf og Zoe er omlag like sakleg som å samanlikne Model 3 med Audi e-Tron.  Det er naturleg å samanlikne modellar innan same segment.

For mindre enn en halvtime siden sammenlignet du den lille sedanen Model 3 med crossoverne iPace og EQC. Siden Model 3 selger mer så var dette plutselige biler i samme klasse.

Edit: Så akkurat at e-tron har solgt mer de siste 12 månedene i Norge enn Model X har gjort i noen 12-måneders periode den har vært i salg her.

Endret av uname -l
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, uname -l said:

For mindre enn en halvtime siden sammenlignet du den lille sedanen Model 3 med crossoverne iPace og EQC. Siden Model 3 selger mer så var dette plutselige biler i samme klasse.

den europeiske klassifiseringa av bilar:   https://en.wikipedia.org/wiki/Euro_Car_Segment

 

Som du ser tek du feil når du trur segment-inndelinga er basert på salstal.

 

Er det rettvist å samanlikne salstala for ein liten billig bil mot ein mykje større og dyrare bil?  Når eg vil samanlikne Model 3 mot EQC og i-Pace er det ikkje greitt, men du kjøper lett ei samanlikning mellom kompaktbilane eGolf og ZOE mot mellomklassebilen Model 3.  Anar eg ein viss dobbeltmoral her?

 

Elles ser eg at Tesla-hatarane konsekvent hoppar over det faktum at både VW, Audi og Renault utsette leveransar av bilar til over nyttår for å redusere bøtene for høgt utslepp, og dermed fekk kunstig høgt sal av elbilar i januar og februar, samstundes som de glatt ignorerer det faktum at Tesla var reinska for bilar i heile Europa i slutten av 2019 og difor knapt hadde demobilar og returbilar til sals i januar og februar.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (27 minutter siden):

Elles ser eg at Tesla-hatarane konsekvent hoppar over det faktum at både VW, Audi og Renault utsette leveransar av bilar til over nyttår for å redusere bøtene for høgt utslepp, og dermed fekk kunstig høgt sal av elbilar i januar og februar, samstundes som de glatt ignorerer det faktum at Tesla var reinska for bilar i heile Europa i slutten av 2019 og difor knapt hadde demobilar og returbilar til sals i januar og februar.

Unnskyldningen for Q1 hvor Tesla hadde en elbilandel på 7,5%, er notert.

Hittil i Q2 har Tesla en markedsandel på 2,3% av elbilene her. De er knapt på kartet, men du klarer sikkert å få vridd det til at de er salgsvinnere på en eller annen måte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 minutes ago, uname -l said:

Unnskyldningen for Q1 hvor Tesla hadde en elbilandel på 7,5%, er notert.

Hittil i Q2 har Tesla en markedsandel på 2,3% av elbilene her. De er knapt på kartet, men du klarer sikkert å få vridd det til at de er salgsvinnere på en eller annen måte.

Allereie i januar skifta fyrste mogelege leveringsdato for Model 3 frå mars til mai i år.  Dei sender nok ikkje skip med bilar til Noreg veldig ofte.  No er i fabrikken ute av drift i tillegg.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (2 minutter siden):

Allereie i januar skifta fyrste mogelege leveringsdato for Model 3 frå mars til mai i år.  Dei sender nok ikkje skip med bilar til Noreg veldig ofte.  No er i fabrikken ute av drift i tillegg.

De solgte 25% færre biler enn kvartalet før til tross for at de hadde dobbelt så mange bilfabrikker. De får håpe på Model Y, men siden man omtrent kan få den bilen på dagen i USA så ser det ikke så bra ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Marzo skrev (5 timer siden):

Ja ELBIL er en flopp i Tyskland. Det har vi jo påpekt hele veien?

Og av modeller som virkelig kan kalles en flopp i elbil segmentet så er Tesla Model X langt foran Audi e-Tron, Renault Zoe, Model 3 og e-Golf... Grunnen til dette er ikke at den koster 10% mer enn tilsvarende Audi.

Selv om Tyskland i dette kvartalet har overgått Norge i antall biler, er det fremdeles snakk om et land med 10x flere innbyggere og en enda større bilkultur enn vi har her i Norge.

Pass på å ikke kast stein i glasshus ;)

 

Man forventer ca. 10% markedsandel for elbil i Tyskland i år, så at elbil er en flopp er jeg ikke enig i. De ligger bare noen år bak oss, men veksten er like sterk. 

Model X og S er helt klart på hell, de er alt for dyre etter at de rimeligste utgavene ble fjernet og har heller ikke fått noen facelift de senere årene. Jeg forventer at salgstallene for disse vil fortsette å falle da det er helt tydelig at Tesla ikke satser på disse modellene lengre. Jeg vil tro de fases ut i løpet av få år. 

10% mer enn Audi? €91k mot €70k får jeg til å bli 30%. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, uname -l said:

De solgte 25% færre biler enn kvartalet før til tross for at de hadde dobbelt så mange bilfabrikker.

Det er absurd å prøve å framstille eit so godt resultat som noko negativt.  Det globale bilsalet gjekk ned med 40% samanlikna med Q1 2019.  Tesla sitt sal gjekk opp med 40% samanlikna med Q1 året før.  Salet i Q1 er alltid lågare enn i Q4 for alle produsentar.

 

Sidan du tel med den kinesiske fabrikken som berre produserer til den kinesiske marknaden, reknar eg med du denne gongen meiner globalt sal.  (Alternativt at du skifta mellom å meine fleire ulike marknadar eller land i same setning, eller at du ombestemmer deg undervegs, som ikkje er ulikt deg.)  Tesla leverte 88400 bilar i Q1 2020, som er rekord for Q1 i noko år og langt over forventningane.  Q1 er tregare enn Q4 for alle produsentar, både i normalår og spesielt i år.  I tillegg var fabrikken i Kina stengd ein periode og mange produserte bilar kom seg ikkje vidare frå hamner til kunde pga korona-restriksjonar.

 

I Q4 2019 vart det seld totalt 16.886.000 bilar i verda.  I Q1 2020 vart det berre seld 11.704.100 bilar.  Det svarer til ein nedgang på 44% frå Q4 2019 til Q1 2020.  I det perspektivet er òg ein nedgang på berre 25% eit strålande resultat.

 

Tesla har med andre ord gjort det veldig mykje betre enn gjennomsnittet, og det tykkjer eg er eit svært bra resultat i desse omstenda.

2 minutes ago, uname -l said:

De får håpe på Model Y, men siden man omtrent kan få den bilen på dagen i USA så ser det ikke så bra ut.

Av og til lurer eg på om du ikkje trollar likevel, men faktisk ikkje klarer å tenkje lengre.  Kan du nemne ein bilmodell med storsal i desse tider?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (10 minutter siden):

Av og til lurer eg på om du ikkje trollar likevel, men faktisk ikkje klarer å tenkje lengre.  Kan du nemne ein bilmodell med storsal i desse tider?

Kan du nevne én bilmodell som er hypet i åresvis og når den først er i salg så har de problemer med å finne kunder for det lille antallet de har produsert?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
53 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Model X og S er helt klart på hell, de er alt for dyre etter at de rimeligste utgavene ble fjernet og har heller ikke fått noen facelift de senere årene. Jeg forventer at salgstallene for disse vil fortsette å falle da det er helt tydelig at Tesla ikke satser på disse modellene lengre. Jeg vil tro de fases ut i løpet av få år. 

10% mer enn Audi? €91k mot €70k får jeg til å bli 30%. 

Det blir Cybertruck og Roadster i fremtiden sammen med Y og 3 ja :) 

Spennende å se hvordan de klarer seg mot tradisjonelle merker etterhvert som produksjonen kommer på et kostnadsnivå hvor de skalerer opp. 
 

For å sammenligne epler og epler brukte jeg e-Tron 55 mot X (82 vs 91’) siden den kun selges med det største batteriet nå. I 2017 var det fremdeles X 75D bla i salg som har gjort pris avstanden mindre. 
Tar man også i betraktning prisene på utstyrslisten til Audi (og hvor dårlig butikk det er å kjøpe en ribbet modell) samt utstyrspakker som er no-brainer og ta med, kan man anslå at snitt prisen på utleverte biler ligger på både 90 og 100k euro pr bil. 
 

Pris tror jeg derfor ikke er like vesentlig som du skal ha det til...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...