Gå til innhold

Nå som Tesla er detronisert, er det mulig å nå elbilambisjonene i Norge


Anbefalte innlegg

39 minutes ago, Kahuna said:

Tesla roter altså med VIN med vilje for unngå spekulasjoner som utgår fra VIN-nummer.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/teslike-model-y-survey-order-tracker-spreadsheet.145868/page-6#post-4542140

Litt tilleggsinformasjon:

Ferrari F40, et kjent ikon i bil verdenen.
Produsert fra 1987 til 1992. Ferrari skulle produsere 400stk, men klarte ikke stoppe før de hadde laget 1315 stk.
Googler vi Ferrari F40 VIN finner vi bla disse:

ZFFMN34A5L0084944 1990mod
ZFFMN34A6L0087030 1990mod
ZFFMN34AXM0089767 1991mod

Dette sier oss ingenting om at det er produsert 5.000 stk F40.
Vi vet det kun ble laget 1315stk.

Det blir så klart mer åpenbart når det er snakk om biler i begrenset produksjon.

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Marzo skrev (19 minutter siden):

Litt tilleggsinformasjon:

Ferrari F40, et kjent ikon i bil verdenen.
Produsert fra 1987 til 1992. Ferrari skulle produsere 400stk, men klarte ikke stoppe før de hadde laget 1315 stk.
Googler vi Ferrari F40 VIN finner vi bla disse:

ZFFMN34A5L0084944 1990mod
ZFFMN34A6L0087030 1990mod
ZFFMN34AXM0089767 1991mod

Dette sier oss ingenting om at det er produsert 5.000 stk F40.
Vi vet det kun ble laget 1315stk.

Det blir så klart mer åpenbart når det er snakk om biler i begrenset produksjon.

 

Grådig kjekt å kjøpe reservedeler til biler med slikt. Ofte er det serienummer som sier hvilken del som er montert på din bil.

Leter man i delekataloger er det ofte oppgitt intervall på serienummer. Kan man ikke stole på det blir bilhold komplisert.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Kahuna said:

Tesla roter altså med VIN med vilje for unngå spekulasjoner som utgår fra VIN-nummer.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/teslike-model-y-survey-order-tracker-spreadsheet.145868/page-6#post-4542140

Kan legge til enda en observasjon.

Vi har som kjent ingen garanti for at biler i samme serie registreres i samme land.
Selv om bil XX23 registreres i Norge så kan XX24 dukke opp et annet sted, hvis den i det hele tatt eksisterer.

Men jeg ser litt på Q1 VIN som jeg hadde lett tilgjengelig og ser at det for Model 3 i Norge er flere "batcher" med stigende VIN som er registrert her. Noe som kan være sannsynlig hvis man tenker på logistikken.

image.png.a9fe9679c7cdf15d3002fa960fa1cea8.png

 

Faktisk ser jeg at over halvparten av alle bilene i Q1 har mindre enn 3 VIN i avvik fra bilen over eller under.
Mye tyder på at de ikke roter så mye med dette som dere skal ha det til.
De får det hverken utlevert fra myndighetene eller tar det ut i fra luften..
De følger helt vanlig bransjestandard som alle andre...
 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Marzo skrev (1 time siden):

Det er ikke dette jeg prøver å forklare deg.
Om Tesla har produsert 1000 biler mellom VIN 00001 og 01000 vet vi ingenting om. Dette er ikke unikt for Tesla!
Samme ser vi hos alle produsenter. Noe som er veldig "gøy" når man skal prøve å tallfeste spesial utgaver av klassiske biler.

Ser vi på en Model 3 solgt 20 april 2020 så har denne VIN 547524. Dette forteller oss at bilen er produsert høsten 2019 ettersom mange Model 3 registrert i desember Norge er fra samme serie.

 

Som jeg har prøvd å vise deg så kan kan du ikke det siden Tesla helt bevisst kaster rundt på VIN-numrene. At du kjenner produksjonsdatoen til et VIN-nummer kan ikke uten videre overføres til nærliggende VIN-nummer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Marzo skrev (2 timer siden):

Derfor brukte jeg Model X sine salgstall fra den kom på markedet og viste at Audi hadde solgt flere biler på 12mnd enn Tesla hadde på de 3 første årene. Likevel mente Tesla koret at  Audi som så ut til å bli en flopp..
Forstår det den som vil..

Hvilket marked og tidsperiode er det du viser til? Verden? Europa? USA? Norge?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Marzo skrev (2 timer siden):

Likevel mente Tesla koret at  Audi som så ut til å bli en flopp..
Forstår det den som vil..

Hvilket "kor" er dette, med unntak av noen (svært) få som sier dette? Jeg kjenner endel folk som kjører Tesla (inkl. meg selv) og innad i den kretsen jeg kjenner, så virker da alle svært positive til E-Tron. Jeg syns også det er en fin bil, særlig når den får på sommerhjula, liker også den lyseblå fargen. Den er ikke så økonomisk å kjøre med kanskje, og ja - SC-nettverket til Tesla er overlegent, men en pen og skikkelig bil likevel. Hadde ikke sovet dårlig om natta om jeg kjørte E-Tron. Så hvor er dette "koret"? Du tillegger folk meninger (les: generaliserer) de ikke engang besitter med argumentasjon som ikke en gang har blitt fremlagt, bare for å score billige poeng. Det er en svært skitten måte å diskutere på

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
bshagen skrev (8 minutter siden):

Hvilket "kor" er dette, med unntak av noen (svært) få som sier dette? Jeg kjenner endel folk som kjører Tesla (inkl. meg selv) og innad i den kretsen jeg kjenner, så virker da alle svært positive til E-Tron. Jeg syns også det er en fin bil, særlig når den får på sommerhjula, liker også den lyseblå fargen. Den er ikke så økonomisk å kjøre med kanskje, og ja - SC-nettverket til Tesla er overlegent, men en pen og skikkelig bil likevel. Hadde ikke sovet dårlig om natta om jeg kjørte E-Tron. Så hvor er dette "koret"? Du tillegger folk meninger (les: generaliserer) de ikke engang besitter med argumentasjon som ikke en gang har blitt fremlagt, bare for å score billige poeng. Det er en svært skitten måte å diskutere på

Jeg tror "koret" er benevnelsen på de som fanatisk hyller alt Musk gjør og ser ikke en eneste negativ ting med Teslaer.

Du har rett i at det blir færre og færre av de, muligens fordi Musk ikke har innfridd så mye og virker å bli mer å mer sær.

Lenke til kommentar
17 minutes ago, Kahuna said:

Som jeg har prøvd å vise deg så kan kan du ikke det siden Tesla helt bevisst kaster rundt på VIN-numrene. At du kjenner produksjonsdatoen til et VIN-nummer kan ikke uten videre overføres til nærliggende VIN-nummer.

Du har linket til et skjema for folk som venter på Model Y? Var det alt?
Jeg studerte det ikke så veldig nøye.
Du bør være oppmerksom på at det er kun basert på data lagt inn av forum medlemmer, på ulike lokasjoner.

Tilgi meg om jeg ikke helt stoler på det du bidrar med lengre.

Men du kan få tilbake litt tillit:

Hvor store avvik er det i serienummer på Model Y utleveringen?
Hva er trenden folk ser, er det snakk om 100 vin? 10.000?

Kjapt google søk viser at første utleveringer var VIN mellom XXX400 og XXX800. Siste jeg finner er XXX1400..
Hvis de skal tåkelegge serienummer så hadde det sikkert vært lurt å ikke begynne på 0? Just say'n...

Men jeg vil gjerne lære mer så opplys meg!
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Marzo skrev (Akkurat nå):

Du har linket til et skjema for folk som venter på Model Y? Var det alt?
Jeg studerte det ikke så veldig nøye.
Du bør være oppmerksom på at det er kun basert på data lagt inn av forum medlemmer, på ulike lokasjoner.

Tilgi meg om jeg ikke helt stoler på det du bidrar med lengre.

Men du kan få tilbake litt tillit:

Hvor store avvik er det i serienummer på Model Y utleveringen?
Hva er trenden folk ser, er det snakk om 100 vin? 10.000?

Kjapt google søk viser at første utleveringer var VIN mellom XXX400 og XXX800. Siste jeg finner er XXX1400..
Hvis de skal tåkelegge serienummer så hadde det sikkert vært lurt å ikke begynne på 0? Just say'n...

Men jeg vil gjerne lære mer så opplys meg!
 

Reddit-tråden jeg linket til handler om model y men den inneholdt en link til en forumpost om model 3(jeg postet den for seg selv) som igjen hadde en link til en TM3 VIN-tracker med reint ut fascinerende store sprik  blant biler som ble bestilt, tildelt VIN og levert tett opp mot hverandre i tid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
30 minutes ago, Kahuna said:

Hvilket marked og tidsperiode er det du viser til? Verden? Europa? USA? Norge?

Tror ikke det kom frem så veldig uklart:

E-tron solgte flere biler i 2019 enn Tesla Model X har solgt til sammen i Tyskland. Likevel omtales e-Tron som en flopp av en Model X eier ?

image.png.1029595361a02e474e7cf32dff6a1f

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Marzo skrev (6 minutter siden):

E-tron solgte flere biler i 2019 enn Tesla Model X har solgt til sammen i Tyskland. Likevel omtales e-Tron som en flopp av en Model X eier ?

Du har plukket ut *ett* enkeltmarked altså. Og det er helt tilfeldig at du valgte, Tyskland et av Teslas svakere marked *samtidig* som det er Audis hjemmemarked? Hvorfor ikke ta USA, Teslas hjemmemarked? eller Norge som kanskje kan kalles nøytral grunn?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (6 minutter siden):

Du har plukket ut *ett* enkeltmarked altså. Og det er helt tilfeldig at du valgte, Tyskland et av Teslas svakere marked *samtidig* som det er Audis hjemmemarked? Hvorfor ikke ta USA, Teslas hjemmemarked? eller Norge som kanskje kan kalles nøytral grunn?

Fordi personen det gjelder uttalte at e-tron var en flopp i Tyskland. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
30 minutes ago, bshagen said:

Hvilket "kor" er dette, med unntak av noen (svært) få som sier dette? Jeg kjenner endel folk som kjører Tesla (inkl. meg selv) og innad i den kretsen jeg kjenner, så virker da alle svært positive til E-Tron. Jeg syns også det er en fin bil, særlig når den får på sommerhjula, liker også den lyseblå fargen. Den er ikke så økonomisk å kjøre med kanskje, og ja - SC-nettverket til Tesla er overlegent, men en pen og skikkelig bil likevel. Hadde ikke sovet dårlig om natta om jeg kjørte E-Tron. Så hvor er dette "koret"? Du tillegger folk meninger (les: generaliserer) de ikke engang besitter med argumentasjon som ikke en gang har blitt fremlagt, bare for å score billige poeng. Det er en svært skitten måte å diskutere på

Problemet er at en post på et tesla forum tar helt av å slukes ukritisk av mange brukere uten innsikt i temaet.
Til slutt havner de på et diskusjonsforum som her hvor påstandene blir sjekket opp og viser seg å være helt feil.

Disse er gjerne et fåtall men de ødelegger mye av Tesla sitt rykte...

På samme måte som Trump vinner velgere i sitt hjemland :)

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
failern skrev (22 minutter siden):

Jeg tror "koret" er benevnelsen på de som fanatisk hyller alt Musk gjør og ser ikke en eneste negativ ting med Teslaer.

Du har rett i at det blir færre og færre av de, muligens fordi Musk ikke har innfridd så mye og virker å bli mer å mer sær.

Et slikt "kor" finner man om alt mulig. Enten det er Android vs Apple eller Playstation vs Xbox eller enda verre United vs Liverpool. Jeg syns det er uærlig å kalle Tesla-eiere en "menighet" eller "kor", da VAG-entusiaster (eksempel bare) er nøyaktig like. Har du noen sinne snakket med folk som eier en BMW GS-motorsykkel? De er mer opptatt av sykkelen enn kona. Eller en Honda f.eks? Jeg har vært medlem av BMW-klubben, og sett folk ikle seg BMW merchandise fra skoa (jada, Puma-BMW sko - grøss) til pique, solbriller og caps - det er faktisk ikke uvanlig. Kjenner folk som kjører BMW med skinnhansker. Dette er folk som omtrent sover med BMW-katalogen fra Bilia på nattbordet. Kom igjen. Skal man beskylde noen for å være et "kor" så kan man kalle alle fans av "ting" til et kor

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Kahuna said:

Du har plukket ut *ett* enkeltmarked altså. Og det er helt tilfeldig at du valgte, Tyskland et av Teslas svakere marked *samtidig* som det er Audis hjemmemarked? Hvorfor ikke ta USA, Teslas hjemmemarked? eller Norge som kanskje kan kalles nøytral grunn?

Nei?

Jeg har fulgt opp påstanden om at Tesla i Q1 i fjor lå an til å slå Porsche i markedsandeler!

Salget skulle samtidig vokse inn i himmelen, så da måtte vi så klart sjekke nærmere etter 1 år:

 

Det er ingen som benekter at Tesla selger godt i sitt eget hjemland. Amerikanske biler har alltid hatt størst markedsandeler i sitt hjemland, lenge før Tesla begynte å lage biler. Denne trenden lever fortsatt i beste velgående.
Nå tror jeg du forstår litt mer hva denne diskusjonen dreier seg om...

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (4 minutter siden):

Et slikt "kor" finner man om alt mulig. Enten det er Android vs Apple eller Playstation vs Xbox eller enda verre United vs Liverpool. Jeg syns det er uærlig å kalle Tesla-eiere en "menighet" eller "kor", da VAG-entusiaster (eksempel bare) er nøyaktig like. Har du noen sinne snakket med folk som eier en BMW GS-motorsykkel? De er mer opptatt av sykkelen enn kona. Eller en Honda f.eks? Jeg har vært medlem av BMW-klubben, og sett folk ikle seg BMW merchandise fra skoa (jada, Puma-BMW sko - grøss) til pique, solbriller og caps - det er faktisk ikke uvanlig. Kjenner folk som kjører BMW med skinnhansker. Dette er folk som omtrent sover med BMW-katalogen fra Bilia på nattbordet. Kom igjen. Skal man beskylde noen for å være et "kor" så kan man kalle alle fans av "ting" til et kor

Om de i det hele tatt vet hvem det er, hvor mange BMW-eiere er på fornavn med konsernsjefen? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Marzo skrev (1 minutt siden):

Problemet er at en post på et tesla forum tar helt av å slukes ukritisk av mange brukere uten innsikt i temaet.

Dette er ikke unikt til Tesla. Hele internett er toxic om alle mulige ting/temaer. Inkl. VAG-forumer, Møller i Norge at ikke et godt rykte - for å si det *mildt*

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (Akkurat nå):

Om de i det hele tatt vet hvem det er, hvor mange BMW-eiere er på fornavn med konsernsjefen? 

Så Elon Musk er kjendis? Derfor? Er det et argument for noe som helst? BMW sin gamle designer var forøvrig superkjent i BMW-miljøet. Audi sin gamle konsernsjef er litt "kjendis" også, men av litt andre grunner. Men ingenting av dette er et argument for noe som helst, så aner ikke hvorfor du tar det frem

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...