Gå til innhold

Nå som Tesla er detronisert, er det mulig å nå elbilambisjonene i Norge


Anbefalte innlegg

oophus3do skrev (32 minutter siden):

Audi e-tron hadde en eventyrlig start men ble stoppet av batteriproblemer og de var også den første av dem som stengte sine fabrikker. Så en "flopp" trur jeg ikke det er. Den henter seg nok opp igjen når de blir tilgjengelig igjen. 

Ja, vi får se hvordan salget i Tyskland utvikler seg. Om de ikke klarer å slå Tesla på hjemmebane må den vel kunne kalles en flopp etter min mening. Merkelig også at de skal kunne levere så mange biler til Norge da, men ikke ha biler igjen til hjemmemarkedet. Merkelig prioritering? De solgte altså godt over dobbelt så mange e-tron i Norge i mars som i Tyskland...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jens Kr. Kirkebø skrev (6 minutter siden):

Om de ikke klarer å slå Tesla på hjemmebane må den vel kunne kalles en flopp etter min mening.

Det er da ingenting som har tydet på det? Stengte fabrikker noen uker i forveien vs Tesla, og laber produksjon noen uker i forkant pga batterimangel er nok bedre forklaringer på salg der fremfor at bilen er en flopp? Så lenge den var tilgjengelig så lå den jo et hestehode forran. 

Jens Kr. Kirkebø skrev (6 minutter siden):

Merkelig også at de skal kunne levere så mange biler til Norge da, men ikke ha biler igjen til hjemmemarkedet. Merkelig prioritering? De solgte altså godt over dobbelt så mange e-tron i Norge i mars som i Tyskland...

Det tar tid å shippe biler til Norge. Altså merket vi problemene senere, men den kom jo den? 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar
uname -l skrev (16 minutter siden):

Hvis Model X og e-tron ikke konkurrerer med hverandre så er det besynderlig at Model X-salget falt som en stein med en gang e-tron var å få i butikkene.

Model X salget falt som en stein lenge før e-tron kom. Det falt når 75kWh-modellen ble faset ut på slutten av 2018, den sto for 75-80% av salget i Norge. I tillegg har vi hatt prisøkning på 100kWh-utgaven så den er blitt enda dyrere. 

Markedet for biler til 950k er mye mindre en for biler til 950k. Merkelig nok ;) Og markedet for biler til 5-600k er selvsagt enda mye større. Så at e-tron selger bra er på ingen måte rart, den fyller et stort hull i markedet nå inntil Model Y blir leveringsdyktig. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (14 minutter siden):

Det er da ingenting som har tydet på det? Stengte fabrikker noen uker i forveien vs Tesla, og laber produksjon noen uker i forkant pga batterimangel er nok bedre forklaringer på salg der fremfor at bilen er en flopp? Så lenge den var tilgjengelig så lå den jo et hestehode forran. 

Det tar tid å shippe biler til Norge. Altså merket vi problemene senere, men den kom jo den? 

Hvilke problemer? e-tron er fortsatt på salgstoppen i Norge, med nesten dobbelt så mange registreringer som nr. 2. Så det er tydeligvis fortsatt god tilgang på biler. Det ble også levert flere e-tron i Tyskland i mars enn i februar, så det er ikke noe som tyder på noen korona-effekt der heller. Alt tyder kun på sviktende etterspørsel i Tyskland. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (Akkurat nå):

Hvilke problemer? e-tron er fortsatt på salgstoppen i Norge, med nesten dobbelt så mange registreringer som nr. 2. Så det er tydeligvis fortsatt god tilgang på biler. Det ble også levert flere e-tron i Tyskland i mars enn i februar, så det er ikke noe som tyder på noen korona-effekt der heller. Alt tyder kun på sviktende etterspørsel i Tyskland. 

Før Covid-19 så reduserte Audi produksjonen pga batteri-problemer. Under dagens situasjon, så ble den fabrikken en av de første som ble stengt. Tilgangen til biler har altså være mindre enn normalt, og dermed henger salgstallene etter. De ligger altså noen uker i forkant av resten av elbilene angående mangelen på produksjon grunnet dagens situasjon siden de i tillegg reduserte kapasitet pga batterier i tillegg. 

Får du en e-tron på like kort tid idag som du gjorde i Januar? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (8 minutter siden):

Markedet for biler til 950k er mye mindre en for biler til 950k. Merkelig nok ;) Og markedet for biler til 5-600k er selvsagt enda mye større. Så at e-tron selger bra er på ingen måte rart, den fyller et stort hull i markedet nå inntil Model Y blir leveringsdyktig. 

Det at Audi klarer å selge sine premiumbiler til en konkurransedyktig pris er nettopp det. En del av det å konkurrere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (3 minutter siden):

Før Covid-19 så reduserte Audi produksjonen pga batteri-problemer. Under dagens situasjon, så ble den fabrikken en av de første som ble stengt. Tilgangen til biler har altså være mindre enn normalt, og dermed henger salgstallene etter. De ligger altså noen uker i forkant av resten av elbilene angående mangelen på produksjon grunnet dagens situasjon siden de i tillegg reduserte kapasitet pga batterier i tillegg. 

Får du en e-tron på like kort tid idag som du gjorde i Januar? 

Den effekten har i så fall ikke slått inn ennå. Hvordan forklarer du ellers høyere leveranser av e-tron i mars enn i februar? Og hvorfor solgte e-tron så dårlig i januar og februar i Tyskland? Noen få hundre biler pr. måned er jo helt elendig. 

Noen få hundre biler pr. måned er alt de selger i USA også. e-tron står for bare 3% av Audi-salget der. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
uname -l skrev (2 minutter siden):

Det at Audi klarer å selge sine premiumbiler til en konkurransedyktig pris er nettopp det. En del av det å konkurrere.

At man kan selge en mindre bil med mindre batteripakke til en lavere pris er ikke veldig vanskelig å skjønne ;) Hvorfor Tesla har valgt å fase ut 75kWh-modellen skjønner jeg dog ikke, det var en strategisk tabbe etter min mening. Den burde vært å få inntil Model Y var leveringsklar her.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (14 minutter siden):

Den effekten har i så fall ikke slått inn ennå. Hvordan forklarer du ellers høyere leveranser av e-tron i mars enn i februar? Og hvorfor solgte e-tron så dårlig i januar og februar i Tyskland? Noen få hundre biler pr. måned er jo helt elendig. 

Så lenge det er ventetid på å få biler, så blir dem jo ikke hentet fra et lager? Batteriproblemene starter jo å bli gammelt nytt derifra. 

https://electrek.co/2020/02/21/audi-suspends-e-tron-electric-suv-production-supply-problems-batteries/

De stoppet opp produksjonen helt i noen dager, og innrømte at de ikke produserte for fult. Det stemmer greit overrens med ventetid fra bestilling til levering av bilene, selv om man har fått biler. 

Hvilke tall ser du på? Etron hoppet direkte opp på en fjerdeplass med begrenset produksjon?

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Marzo skrev (22 timer siden):

Trodde du hadde bedre oversikt til å forstå dette?

Tesla leverte ut 112 tusen biler i Q4. Og 88 tusen i Q1.. Ja normalt er etterspørsel i Q1 lavere, men Tesla hadde jo fortsatt backlog fra forrige kvartal?

Edit; i tillegg hadde Tesla i Q1 begynt produksjon og utlevering av Model Y og kommet  med enda en fabrikk (Kina). Hvorfor havnet de så langt bak når ordrebøkene er fulle? Venter de med å utlevere biler i Q1 bare fordi det er en trend?

Se gjerne vedlegget mitt hvis du forstå dette litt bedre, eller ikke.. ettersom grunnløse påstander ut av luften virker å være mer din greie..

Det er vanlig å sammenligne med samme kvartal året før siden det ofte er variasjoner mellom sesongene. De økte jo antallet leverte biler kraftig sammenlignet med samme Q1 2019. Det var ingen reell backlog fra Q4 2019 da de leverte ut alt de klarte. Det var jo derfor de måtte produsere nye biler til Europa i starten av kvartalet, til levering mot slutten av kvartalet.

De havnet langt bak på grunn av viruset. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du spør når dette er svart på mange ganger nå.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Marzo skrev (22 timer siden):

Husker du Model S og X? Må litt tilbake i tid, men ikke så veldig langt...

 

Hva med S og X? Her tror jeg du blander ulike klasser av biler, samt at Model 3 tok mye av kundene i tillegg til at de fjernet de billigste versjonene av S og X. De er jo også etter hvert ganske "utdatert" da de bruker gammel batteriteknologi og innvendig ser de litt gamledags ut sammenlignet med Model 3.

De burde kjøre full oppdatering på disse, men Musk har vel sagt at de ikke er en prioritet nå. Det er Model 3 og Model Y som er fremtiden.

Endret av hekomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 4/18/2020 at 11:47 AM, hekomo said:

Det er vanlig å sammenligne med samme kvartal året før siden det ofte er variasjoner mellom sesongene. De økte jo antallet leverte biler kraftig sammenlignet med samme Q1 2019. Det var ingen reell backlog fra Q4 2019 da de leverte ut alt de klarte. Det var jo derfor de måtte produsere nye biler til Europa i starten av kvartalet, til levering mot slutten av kvartalet.

De havnet langt bak på grunn av viruset. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du spør når dette er svart på mange ganger nå.

Her ser du Model 3 utleveringer i Norge, . Lenge før det var snakk om noe virus, trenden fortsetter.
Viruset vil sannsynligvis også påvirke Tesla slik som for andre merker, men dette vil man først se effekten av nå i Q2.

image.thumb.png.9c29d406a46335734a25bdf8889ed375.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 4/17/2020 at 4:33 PM, Jens Kr. Kirkebø said:

Eh, Model X i samme prisklasse? e-tron starter på 500k, Model X starter på 914k. Det er ganske langt fra samme prisklasse i min bok ;) e-tron er i samme prisklasse som Model Y, men den leveres ikke i Norge ennå. Derfor er det mest naturlig å sammenligne med Model 3, som også ligger i noenlunde samme prisklasse (starter på 445k). 

Model X er også en full størrelse større enn e-tron. Den er mer i klasse med Q7, fullverdig 7-seter. e-tron er mer på størrelse med Model Y, dog noen centimetre lengre. 

Hengervektsmessig er også e-tron nærmere Model Y. e-tron 1800kg, Model Y 1600kg og Model X 2250kg.

Tyskland er bare i startgropa, likevel selges det flere elbiler der enn i Norge nå. Sverige kommer nok også til å passere oss i løpet av et par år. For 5 år siden så alle til Norge, om 5 år kommer ingen til å bry seg ;)

Jeg sammenligner det tyske markedet.
En e-Tron 50 koster fra 70.000 €, en 55 fra 82.000 € og Model X LR fra 91.000 €.
Tesla Model 3 koster fra 43.000 €

Nå trodde jeg det var i 2019 de tok bort de billigste modellene for X, men mulig det var i 2018.
Uansett ble det bare solgt 652 stk Model X i 2018, og 716 stk i 2019 i Tyskland.
E-tron kom først i 2019 og solgte da 3.578 stk i hjemlandet. Uke 42 begynte utleveringer av 50 modellen.

Hvor stor andel 50 vs 55 det er i Tyskland har jeg ikke klart å finne enda, men si 50/50.

I Q1 2020 fortsetter salget godt hjulpet av rimeligere modell så klart. Tesla solgte 181 stk X og Audi 1,884 stk e-Tron.
Model 3 2.901 og VW e-Golf 4.119 stk.

Er du helt sikker på at det er Audi som er en flopp?

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Marzo skrev (7 timer siden):

Jeg sammenligner det tyske markedet.
En e-Tron 50 koster fra 70.000 €, en 55 fra 82.000 € og Model X LR fra 91.000 €.
Tesla Model 3 koster fra 43.000 €

 

Oj, hvorfor koster en e-Tron 50 70k EUR i Tyskland? Det tilsvarer 800k i Norge. Ikke rart den selger dårlig der da. Hva kommer den høye prisen av? Selv om vi regner euro-kurs på 9,50 for norsk pris på 500k så burde den ikke kostet mer enn €58k inkl. 19% mva etter fratrekk på 5k EUR i incentiver. Eller 63k om man ikke regner med dette (men det blir jo feil). 

€43k for Model 3 stemmer mye bedre med norsk pris på 445k NOK. Da regner jeg med at det er €41k + moms - €5k incentiv = ca. €43k. 

Ja, med 1884 stk. solgt i Q1 vil jeg si den er en gedigen flopp når det selges flere Model 3. Og spesielt siden det er stikk motsatt i Norge med langt flere e-Tron enn Model 3. Historisk har Norge vært "Tesla-landet", at Tyskland nå har overtatt som det mens Norge er "Audi-landet" er mildt sagt merkelig. 

Endret av Jens Kr. Kirkebø
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (8 minutter siden):

Historisk har Norge vært "Tesla-landet", at Tyskland nå har overtatt som det mens Norge er "Audi-landet" er mildt sagt merkelig. 

Vi ligger litt forran Tyskland som elbil eiere og har vell mer erfaring kanskje? Vi måtte lære at Tesla ikke var alfa og omega innen elbiler. Det har jo dukket opp nok en finn annonse og TV 2 hjelper deg innslag og nok til å gjøre folk litt mette og redde for å kjøpe dem kanskje. Så mulig den trenden følger i Tyskland også etterhvert som problemene hoper seg opp og Tyske medier skriver om dem. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (10 timer siden):

Ja, med 1884 stk. solgt i Q1 vil jeg si den er en gedigen flopp når det selges flere Model 3. Og spesielt siden det er stikk motsatt i Norge med langt flere e-Tron enn Model 3. Historisk har Norge vært "Tesla-landet", at Tyskland nå har overtatt som det mens Norge er "Audi-landet" er mildt sagt merkelig. 

Det er vel ikke mer merkelig enn at det var mange i Norge som ventet* på ny Audi og først fikk den i Q1-20, litt som TM3 i Q1-19. Vi har nok ikke nådd normalsituasjon for Audi e-tron i Norge ennå. For TM3 så burde situasjonen i Norge vært normalisert allerede men Tesla selv har 'rotet' ved at de har prioritert andre marked i Q3 og Q4. 

 

*Jeg har fulgt med på 'vi som venter på bilen vår'-tråden i Audi-delen av elbilforum og det er veldig tydelig at Audi har drevet med det samme som de fleste andre europeiske elbilprodusenter, utsatt så mange leveringer som mulig til over nyttår. Et rush i Q1 er med andre ord helt som forventet.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Oj, hvorfor koster en e-Tron 50 70k EUR i Tyskland? Det tilsvarer 800k i Norge. Ikke rart den selger dårlig der da. Hva kommer den høye prisen av? Selv om vi regner euro-kurs på 9,50 for norsk pris på 500k så burde den ikke kostet mer enn €58k inkl. 19% mva etter fratrekk på 5k EUR i incentiver. Eller 63k om man ikke regner med dette (men det blir jo feil). 

€43k for Model 3 stemmer mye bedre med norsk pris på 445k NOK. Da regner jeg med at det er €41k + moms - €5k incentiv = ca. €43k. 

Ja, med 1884 stk. solgt i Q1 vil jeg si den er en gedigen flopp når det selges flere Model 3. Og spesielt siden det er stikk motsatt i Norge med langt flere e-Tron enn Model 3. Historisk har Norge vært "Tesla-landet", at Tyskland nå har overtatt som det mens Norge er "Audi-landet" er mildt sagt merkelig. 

Ja ELBIL er en flopp i Tyskland. Det har vi jo påpekt hele veien?

Og av modeller som virkelig kan kalles en flopp i elbil segmentet så er Tesla Model X langt foran Audi e-Tron, Renault Zoe, Model 3 og e-Golf... Grunnen til dette er ikke at den koster 10% mer enn tilsvarende Audi.

Selv om Tyskland i dette kvartalet har overgått Norge i antall biler, er det fremdeles snakk om et land med 10x flere innbyggere og en enda større bilkultur enn vi har her i Norge.

Pass på å ikke kast stein i glasshus ;)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
55 minutes ago, Kahuna said:

Det er vel ikke mer merkelig enn at det var mange i Norge som ventet* på ny Audi og først fikk den i Q1-20, litt som TM3 i Q1-19. Vi har nok ikke nådd normalsituasjon for Audi e-tron i Norge ennå. For TM3 så burde situasjonen i Norge vært normalisert allerede men Tesla selv har 'rotet' ved at de har prioritert andre marked i Q3 og Q4. 

 

*Jeg har fulgt med på 'vi som venter på bilen vår'-tråden i Audi-delen av elbilforum og det er veldig tydelig at Audi har drevet med det samme som de fleste andre europeiske elbilprodusenter, utsatt så mange leveringer som mulig til over nyttår. Et rush i Q1 er med andre ord helt som forventet.

Audi salget er også godt hjulpet av 50 modellen som kom på slutten av året.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Marzo skrev (14 minutter siden):

Audi salget er også godt hjulpet av 50 modellen som kom på slutten av året.

Selvfølgelig, e-tron 50 har god plass, grei rekkevidde, starter på en halv mill og fyller en nisje hvor det ikke var særlig konkurranse på forhånd. Men heller ikke den ble levert i noe omfang før i Q1-20.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...