Gå til innhold

Nå som Tesla er detronisert, er det mulig å nå elbilambisjonene i Norge


Anbefalte innlegg

Marzo skrev (På 20.4.2020 den 14.51):

Her ser du Model 3 utleveringer i Norge, . Lenge før det var snakk om noe virus, trenden fortsetter.
Viruset vil sannsynligvis også påvirke Tesla slik som for andre merker, men dette vil man først se effekten av nå i Q2.

image.thumb.png.9c29d406a46335734a25bdf8889ed375.png

Og da glemmer du igjen at de har levert til hele verden fra en og samme fabrikk, og at de derfor må fordele bilene utover når de er begrenset av produksjon snarere enn etterspørsel.

Det er jo pussig at du plutselig går fra å snakke om bare Norge når du først snakket om globale leveringer da du trodde tallene der var negative for Tesla? Er det ikke bedre å holde seg til det vi faktisk snakket om?

Endret av hekomo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
uname -l skrev (7 timer siden):

De solgte 25% færre biler enn kvartalet før til tross for at de hadde dobbelt så mange bilfabrikker. De får håpe på Model Y, men siden man omtrent kan få den bilen på dagen i USA så ser det ikke så bra ut.

Man sammenligner gjerne med samme kvartal året før på grunn av sesongvariasjoner, så her bruker du villedende argumentasjon.

Og uansett var ikke Giga Shanghai ved full kapasitet i første kvartal, så det blir direkte uredelig å påstå at de hadde dobbelt så mange fabrikker med samme produksjonskapasitet. Villedende argumentasjon igjen.

Når det gjelder Model Y så tyder alt på at den vil selge ekstremt bra. Akkurat nå er verden i en unntakssituasjon, så å bedømme salgspotensialet basert på dette blir litt merkelig.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Vi er altså tilbake til at "Tesla gjorde det så dårlig i Q1", så la meg minne om et innlegg jeg skrev for ca. tre uker siden: 

hekomo skrev (På 3.4.2020 den 0.29):

Litt sammenligning med andre produsenter - salgsutvikling i Q1:

  • Tesla: +40%.
  • Fiat Chrysler: -10,4%
  • GM: -7%
  • Ford: -12,3%
  • VW: -42%?! (mulig det bare er i USA)
  • Kia: +1% :D

 

Det står ikke så verst til med Tesla likevel da, kanskje?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (Akkurat nå):

Det står ikke så verst til med Tesla likevel da, kanskje?

For et firma som bruker penger for å kunne ha eksponensiell vekst, så er 40% heller dårlig. 

Det var enkelte å late som om man hadde eksponensiell vekst så lenge man skrudde litt på 1 fabrikk til den nådde taket. Men for å kunne fortsette i etterid, så skulle dem egentlig hatt 2 fabrikker klare når den første nådde taket. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (10 timer siden):

Dei stiller ikkje i same kategori.  Model 3 er ein mellomklassebil (D-segment), same som Jaguar I-Pace og Mercedes ECQ.  Golf og Zoe er kompaktbilar (C-segment).  Tesla har ingen modellar i C-segmentet.  Du ser av lista at Model 3 er ein suveren leiar blant elektriske mellomklassebilar.

i-Pace og EQC er ikke i D-segmentet. De er begge crossovere/SUV i J-segmentet (S-segmentet her i Norge). Euro NCAP har klassifisert e-tron som ‘large off-road’. Per i dag er det kun Tesla som tilbyr elbiler i mellomklassen.

Endret av Memento Mori
Lenke til kommentar
12 hours ago, hekomo said:

Og da glemmer du igjen at de har levert til hele verden fra en og samme fabrikk, og at de derfor må fordele bilene utover når de er begrenset av produksjon snarere enn etterspørsel.

Det er jo pussig at du plutselig går fra å snakke om bare Norge når du først snakket om globale leveringer da du trodde tallene der var negative for Tesla? Er det ikke bedre å holde seg til det vi faktisk snakket om?

Nei jeg glemmer det ikke, men for å ikke gjøre forvirringen komplett for deg så kan ikke den globale utleveringen sammenlignes. 

Tesla har i løpet av 2019 åpnet for salg av Model 3 i mange nye land og markeder.
De har bla begynt å produsere Model 3 for høyrestyrte land.
Samtidig har de også begynt utlevering av en ny modell.

Når de selger flere modeller til flere land, er det ganske åpenbart for de fleste, at leveransetallene også øker.
Som du selv også påpeker har de åpnet en ny fabrikk siden forrige kvartal.

At de har høyere produksjon/salg sammenlignet med samme kvartal året før, med flere land, en ekstra fabrikk og en ny modell er ikke overraskende. Det er derfor vi ikke kan sammenligne de globale tallene, men må se på land som feks Norge hvor man har god tilgang på data.

Ettersom etterspørselen er høyere enn produksjonen, er det pussig at salget fra Q4 faller såpass mye ned i Q1 2020 som det gjør.
Normal markedsøkonomi tilsier lavere vekst i Q1, men Tesla hadde jo fulle ordrebøker? Holder de tilbake salget bare på gøy?
 

Jeg har aldri sammenlignet globale leveringer av nettopp nevnte grunn. Her må du pusse brillene dine.
Det er du som bruker Tesla sine globale tall for å få frem poenget ditt, siden ingen andre tall støtter det du sier.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
19 hours ago, uname -l said:

Kan du nevne én bilmodell som er hypet i åresvis og når den først er i salg så har de problemer med å finne kunder for det lille antallet de har produsert?

Tesla har nok ikkje problem med å selje Model Y, nei.  Bilen kjem ikkje til Europa før i 2021, og bilen er perfekt for den europeiske marknaden.  Dersom Tesla hadde problem med å finne kjøparar, kunne dei ha opna salet i andre marknadar tidlegare.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Marzo said:

Normal markedsøkonomi tilsier lavere vekst i Q1, men Tesla hadde jo fulle ordrebøker? Holder de tilbake salget bare på gøy?

Ja, dei let bilar klåre til levering til kundar stå att i hamner i Europa berre fordi det er moro.  Det har absolutt ingenting med pandemi og nedstenging å gjere.  Det er berre vondsinna rykter, for alle kan reise fritt.  Alle andre produsentar produserer og sel som normalt.

 

Er du nøgd med det eventyret eller skal vi heller halde oss til realitetane?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (9 minutter siden):

Tesla har nok ikkje problem med å selje Model Y, nei.  Bilen kjem ikkje til Europa før i 2021, og bilen er perfekt for den europeiske marknaden.  Dersom Tesla hadde problem med å finne kjøparar, kunne dei ha opna salet i andre marknadar tidlegare.

Så det ubetydelige markedet i USA er allerede mettet? OK. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Sturle S said:

Ja, dei let bilar klåre til levering til kundar stå att i hamner i Europa berre fordi det er moro.  Det har absolutt ingenting med pandemi og nedstenging å gjere.  Det er berre vondsinna rykter, for alle kan reise fritt.  Alle andre produsentar produserer og sel som normalt.

 

Er du nøgd med det eventyret eller skal vi heller halde oss til realitetane?

Der kom korona kortet igjen. Som så klart bare Tesla er blitt berørt av?
Ja la oss fortsette å holde oss til dine realiteter...

Nei vent, kun Tesla Norge? Eller USA? Nei der stengte de jo fabrikken 23 mars, 1 uke før kvartalsslutt.
Jeg forstår dere tesla fanboys elsker å forsvare Tesla og når argumentasjonen deres kommer til kort så bruker dere korona kortet.

Enten det er for å forsvare Tesla sin enorme vekst i det globale markedet slik @hekomo sier i en setning, eller nedgangen i andre markeder som han sier i neste.
 

Korona viruset har altså gjort at Tesla salget har gått ned, fordi Tesla har hatt en enorm økning i salget globalt.

Endret av Marzo
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (20 timer siden):

Vi er altså tilbake til at "Tesla gjorde det så dårlig i Q1", så la meg minne om et innlegg jeg skrev for ca. tre uker siden: 

Det står ikke så verst til med Tesla likevel da, kanskje?

Litt sammenligning med andre produsenter - salgsutvikling i Q1:

Tesla: +40%.

Fiat Chrysler: -10,4%

GM: -7%

Ford: -12,3%

VW: -42%?! (mulig det bare er i USA)

Kia: +1% :D

VW: -23 % på verdensbasis for leverte passasjerbiler i Q1 2020. Totalt levert: 2 millioner.

Det er Kina som står for den største smellen med 35 % nedgang sammenlignet med første kvartal 2019. I Europa var nedgangen bare 0,2 % per januar og 4 % per februar. Den store smellen kom først i mars 2020 med -45 %. Det samme gjaldt også Kina og Nord-Amerika hvor endringen i januar 2020 v. januar 2019 var på henholdvis -11 % og +5 %. I Nord-Amerika hadde faktisk VW en vekst på 8 % i februar før alt gikk rett vest i mars med -42 %.

Den store nedgangen til VW skyldes primært at Kina er et så viktig marked med 31 % av totalen (614k biler) per første kvartal 2020. Europa og NA står for henholdsvis 38 % og 9 %.

Tenkte jeg også skulle sjekke detaljerte rapporter fra eks. FA, GM og Ford, men deres investor relations-sider er altfor uoversiktlige.

Når det gjelder Tesla stusser jeg på at de hadde en markant nedgang i Q1 2019 sammenlignet med de to foregående kvartalene og de fire etterfølgende. Q1 er gjerne det svakeste kvartalet i året, men ser at eksempelvis VW har ganske jevne leveranser året igjennom, noe også Q1 2020 tilsier for Tesla (sammenlignet med de tre foregående).

Q3 18: 84k leverte
Q4 18: 91k leverte
Q1 19: 63k leverte
Q2 19: 95k leverte
Q3 19: 97k leverte
Q4 19: 112k leverte
Q1 20: 88k leverte

Endret av Memento Mori
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (19 timer siden):

For et firma som bruker penger for å kunne ha eksponensiell vekst, så er 40% heller dårlig. 

Det var enkelte å late som om man hadde eksponensiell vekst så lenge man skrudde litt på 1 fabrikk til den nådde taket. Men for å kunne fortsette i etterid, så skulle dem egentlig hatt 2 fabrikker klare når den første nådde taket. 

Dårlig sier du? Hva baserer du det på?

Selvsagt må Tesla ha flere fabrikker for å kunne fortsette veksten. Det er jo derfor de fikk en i Kina på rekordtid, nå allerede er i gang med en i Europa, og planlegger enda en fabrikk i USA.

Men denne veksten er vel negativ for Tesla da, mener du.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (Akkurat nå):

Dårlig sier du? Hva baserer du det på?

Pengebruk og uttalelser om eksponentiell vekst og inntjening. 

hekomo skrev (1 minutt siden):

Men denne veksten er vel negativ for Tesla da, mener du.

Nei, forstod du ikke det jeg skrev? De skulle hatt 2 fabrikker ferdig når fabrikk 1 nådde taket sitt. De er for sent ute med andre ord. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Marzo skrev (7 timer siden):

Nei jeg glemmer det ikke, men for å ikke gjøre forvirringen komplett for deg så kan ikke den globale utleveringen sammenlignes. 

Tesla har i løpet av 2019 åpnet for salg av Model 3 i mange nye land og markeder.
De har bla begynt å produsere Model 3 for høyrestyrte land.
Samtidig har de også begynt utlevering av en ny modell.

Når de selger flere modeller til flere land, er det ganske åpenbart for de fleste, at leveransetallene også øker.
Som du selv også påpeker har de åpnet en ny fabrikk siden forrige kvartal.

At de har høyere produksjon/salg sammenlignet med samme kvartal året før, med flere land, en ekstra fabrikk og en ny modell er ikke overraskende. Det er derfor vi ikke kan sammenligne de globale tallene, men må se på land som feks Norge hvor man har god tilgang på data.

Ettersom etterspørselen er høyere enn produksjonen, er det pussig at salget fra Q4 faller såpass mye ned i Q1 2020 som det gjør.
Normal markedsøkonomi tilsier lavere vekst i Q1, men Tesla hadde jo fulle ordrebøker? Holder de tilbake salget bare på gøy?
 

Jeg har aldri sammenlignet globale leveringer av nettopp nevnte grunn. Her må du pusse brillene dine.
Det er du som bruker Tesla sine globale tall for å få frem poenget ditt, siden ingen andre tall støtter det du sier.

Selvsagt må man se på globale tall, da Tesla kun har hatt en fabrikk som har levert til hele verden, og dermed har de måttet fordele de begrensede antall biler de har klart å produsere, som er mye lavere enn etterspørselen. Kina-fabrikken er såvidt kommet i gang, og leverer altså bare til Kina foreløpig.

Å bare se på enkeltland er ganske nytteløst da Tesla altså kun har en fabrikk som leverer utenfor Kina, og da må de fordele bilene de produserer på best mulig måte.

Og jeg mener ganske bestemt at jeg informerte deg om at det er vanlig å sammenligne med samme kvartal året før på grunn av sesongvariasjoner. Men det falt visst også for døve ører.

(Og så ignorerer du hele tiden at andre produsenter holdt igjen leveranser til Q1 på grunn av nye regler, mens Tesla ikke fikk sendt biler til Europa før slutten av Q1.)

Endret av hekomo
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (4 minutter siden):

Pengebruk og uttalelser om eksponentiell vekst og inntjening. 

Nei, forstod du ikke det jeg skrev? De skulle hatt 2 fabrikker ferdig når fabrikk 1 nådde taket sitt. De er for sent ute med andre ord. 

De har jo brukt penger på en rekordartet oppramping av produksjon, så man kan si at de pengene ble brukt på en god måte. De har også lært mye av det, og Model Y er mye billigere å produsere.

Hvordan vet du at Fremont har nådd taket på produksjonskapasitet?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (14 minutter siden):

De har jo brukt penger på en rekordartet oppramping av produksjon, så man kan si at de pengene ble brukt på en god måte. De har også lært mye av det, og Model Y er mye billigere å produsere.

Husker du mitt originale utgangspunkt? 

hekomo skrev (15 minutter siden):

Hvordan vet du at Fremont har nådd taket på produksjonskapasitet?

Om de ikke har nådd tilsvarende taket ennå, så er dem ekstremt trege. Er dem det? Trege?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Marzo skrev (På 21.4.2020 den 17.20):

For å sammenligne epler og epler brukte jeg e-Tron 55 mot X (82 vs 91’) siden den kun selges med det største batteriet nå. I 2017 var det fremdeles X 75D bla i salg som har gjort pris avstanden mindre. 
Tar man også i betraktning prisene på utstyrslisten til Audi (og hvor dårlig butikk det er å kjøpe en ribbet modell) samt utstyrspakker som er no-brainer og ta med, kan man anslå at snitt prisen på utleverte biler ligger på både 90 og 100k euro pr bil. 
 

Pris tror jeg derfor ikke er like vesentlig som du skal ha det til...

Du må gjerne sammenligne med e-Tron 55 men det hjelper ikke de som er på jakt etter en stor og sikker familiebil som helst ikke skal koste for mye. De har ikke råd til E55 eller X LR, men mange har råd til E50. Da hjelper det ikke at det er E55 som kan sammenlignes med X LR rekkeviddemessig. Det er såpass mange hurtigladere rundt omkring nå at rekkevidde ikke er like viktig som for 5 år siden. 

Selv har jeg X75D men hadde aldri kjøpt ny X i dag. Den er for dyr. e-Tron hadde vært et alternativ, da kun E50. Jeg konfigurerte den etter min egen smak, med det utstyret som er viktig for meg (bl.a 360 kamera, el-seter og speil med minne, hengerfeste + en masse småtteri) og endte på 576k inkl. vinterdekk. Da tar jeg et lite forbehold om at originalanlegget er godt nok, ellers hadde jeg røket på 12k til for B&O. Noe annet i ekstrautstyrslista var det ikke som jeg hadde lyst på. Jeg tror det er mange andre som tenker på samme måte. 

Jeg tviler på at mange spesifiserer opp E50 med utstyr for hundretusener, gjennomsnittet i Norge for E50 er neppe mye over 600k. De som legger på utstyr for 2-300k går nok også for E55 i samme slengen, siden de ikke er like sensitive på pris. 

Lenke til kommentar
3 hours ago, hekomo said:

Selvsagt må man se på globale tall, da Tesla kun har hatt en fabrikk som har levert til hele verden, og dermed har de måttet fordele de begrensede antall biler de har klart å produsere, som er mye lavere enn etterspørselen. Kina-fabrikken er såvidt kommet i gang, og leverer altså bare til Kina foreløpig.
 

Like selvsagt må man også se på global produksjon.
Du ville vært like enig om det ikke var Tesla som var tema.
 

Quote

Å bare se på enkeltland er ganske nytteløst da Tesla altså kun har en fabrikk som leverer utenfor Kina, og da må de fordele bilene de produserer på best mulig måte.
 

At Tesla selger flere biler enn på samme tid i fjor når de lager flere modeller til flere land, gir oss absolutt ingen ting.

Det er kjekt å se at du finner glede i dette og håper trenden fortsetter for Tesla i mange kvartal fremover.

Men uansett hva de globale tallene viser, så har vi grundig dokumentert hvordan salget går i Norge og Tyskland.
Det kan så klart være helt tilfeldig og disse landene ikke representerer bilsalget globalt. Tiden vil vise :)
 

Quote

Og jeg mener ganske bestemt at jeg informerte deg om at det er vanlig å sammenligne med samme kvartal året før på grunn av sesongvariasjoner. Men det falt visst også for døve ører.

Hvis du leser innleggene en gang til så vil du se at dette er grundig forklart for deg opptil flere ganger.

 

Quote

(Og så ignorerer du hele tiden at andre produsenter holdt igjen leveranser til Q1 på grunn av nye regler, mens Tesla ikke fikk sendt biler til Europa før slutten av Q1.)

Jeg ser ikke helt sammenhengen med hvordan andre produsenter påvirker Tesla sin produksjon og salg.
At Tesla solgte 82% mindre biler i Q1 20 vs Q1 19 i Norge har fint lite med andre merker å gjøre?

Er du uenig?

 

Men når du først er inne på ignorering så minner jeg om innlegget som viste at 30% av Model 3 bilene solgt i Q1 var altså biler produsert i fjor... Sikkert en glipp fra din side, men nå regner jeg med du husker det.

 


 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Du må gjerne sammenligne med e-Tron 55 men det hjelper ikke de som er på jakt etter en stor og sikker familiebil som helst ikke skal koste for mye. De har ikke råd til E55 eller X LR, men mange har råd til E50. Da hjelper det ikke at det er E55 som kan sammenlignes med X LR rekkeviddemessig. Det er såpass mange hurtigladere rundt omkring nå at rekkevidde ikke er like viktig som for 5 år siden. 

Selv har jeg X75D men hadde aldri kjøpt ny X i dag. Den er for dyr. e-Tron hadde vært et alternativ, da kun E50. Jeg konfigurerte den etter min egen smak, med det utstyret som er viktig for meg (bl.a 360 kamera, el-seter og speil med minne, hengerfeste + en masse småtteri) og endte på 576k inkl. vinterdekk. Da tar jeg et lite forbehold om at originalanlegget er godt nok, ellers hadde jeg røket på 12k til for B&O. Noe annet i ekstrautstyrslista var det ikke som jeg hadde lyst på. Jeg tror det er mange andre som tenker på samme måte. 

Jeg tviler på at mange spesifiserer opp E50 med utstyr for hundretusener, gjennomsnittet i Norge for E50 er neppe mye over 600k. De som legger på utstyr for 2-300k går nok også for E55 i samme slengen, siden de ikke er like sensitive på pris. 

Det er vel å bra at du er fornøyd med bilen din.
Hvem som kjøper hva og hvilket utstyr og til hvilke preferanser skal jeg ikke spekulere i. Til det har jeg lært for lenge siden at folk er forskjellige, og selv om Tesla absolutt gir mest rekkevidde for prisen, så virker det ikke som det er det folk er mest opptatt av.

Av samme grunn er ikke Kia eller Dacia norges mest solgte bil...

Kundene som bestiller elbiler i Tyskland i dag er nok først og fremst opptatt av teknologien.
Ikke har de planer om å tekke tilhenger, ikke trenger de all plassen og ikke skal de hurtiglade.

Historien har vist oss at folk flest ikke kjøper bil med hjernen, men med hjertet.
Det vil nok heldigvis/dessverre fortsette også for elektriske biler i fremtiden. Både i Norge og i utlandet.

Ang e-Tron så er B&O verdt pengene, og ville også lagt til Matrix lysene ;)
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Marzo skrev (9 timer siden):

Kundene som bestiller elbiler i Tyskland i dag er nok først og fremst opptatt av teknologien.
Ikke har de planer om å tekke tilhenger, ikke trenger de all plassen og ikke skal de hurtiglade.

Historien har vist oss at folk flest ikke kjøper bil med hjernen, men med hjertet.
Det vil nok heldigvis/dessverre fortsette også for elektriske biler i fremtiden. Både i Norge og i utlandet.

Ang e-Tron så er B&O verdt pengene, og ville også lagt til Matrix lysene ;)
 

Dessverre for de tyske produsentene er det jo Tesla Model 3 og Renault Zoe som ligger på 2 av de 3 øverste plassene på salgslisten i Tyskland i Q1 2020. Og den eneste tyske bilen på topp 3 (med kun 24 stk. flere solgte enn Zoe) er en gammel konstruksjon, nemlig eGolf. Så det virker ikke som om kjøperne der omfavner ny, tysk teknologi i veldig stor grad foreløpig. Da burde både i3 og eTron ligget mye høyere på lista. 

Matrix er ikke noe for meg. Jeg foretrekker ettermontert LED-bar, som gir MYE bedre fjernlys. Dårligere lys når man møter biler ja, men de veiene jeg kjører på når jeg trenger fjernlys er det lite møtende trafikk på (går fort 5-10 minutter mellom nedblendinger) og mange dyr, spesielt elg. Så da er det en no-brainer med mye bedre fjernlys for en billigere penge. 

Endret av Jens Kr. Kirkebø
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...