Gå til innhold

Nå som Tesla er detronisert, er det mulig å nå elbilambisjonene i Norge


Anbefalte innlegg

45 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Dessverre for de tyske produsentene er det jo Tesla Model 3 og Renault Zoe som ligger på 2 av de 3 øverste plassene på salgslisten i Tyskland i Q1 2020. Og den eneste tyske bilen på topp 3 (med kun 24 stk. flere solgte enn Zoe) er en gammel konstruksjon, nemlig eGolf. Så det virker ikke som om kjøperne der omfavner ny, tysk teknologi i veldig stor grad foreløpig. Da burde både i3 og eTron ligget mye høyere på lista. 

Matrix er ikke noe for meg. Jeg foretrekker ettermontert LED-bar, som gir MYE bedre fjernlys. Dårligere lys når man møter biler ja, men de veiene jeg kjører på når jeg trenger fjernlys er det lite møtende trafikk på (går fort 5-10 minutter mellom nedblendinger) og mange dyr, spesielt elg. Så da er det en no-brainer med mye bedre fjernlys for en billigere penge. 

Det er ikke så synd på de, hvis du åpner øynene litt.
Av de 10 mest solgte modellene i Q1 var 60% tysk produserte!

e-Golf er fra en tysk produsent.

Når jeg omtaler teknologi så er det ikke cellespenning, Netflix eller prompe lyder jeg henviser til.
Men å kjøre elektrisk, lade bilen hjemme osv. Dette er folk som kjøper elbiler i tyskland er opptatt av.

Det selges 10.000 biler hver eneste dag i Tyskland. 2% av disse er elbiler.
Målt mot innbyggertall er det sannsynligvis flere nordmenn som har kjøpt Chrysler PT Cruiser.

Ettermontert fjernlys husker jeg vi hadde på russebilen. Har ikke hatt behov etter det.
Som sagt er folk forskjellige.

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Marzo skrev (2 timer siden):

Det er ikke så synd på de, hvis du åpner øynene litt.
Av de 10 mest solgte modellene i Q1 var 60% tysk produserte!

e-Golf er fra en tysk produsent.

Når jeg omtaler teknologi så er det ikke cellespenning, Netflix eller prompe lyder jeg henviser til.
Men å kjøre elektrisk, lade bilen hjemme osv. Dette er folk som kjøper elbiler i tyskland er opptatt av.

Det selges 10.000 biler hver eneste dag i Tyskland. 2% av disse er elbiler.
Målt mot innbyggertall er det sannsynligvis flere nordmenn som har kjøpt Chrysler PT Cruiser.

Ettermontert fjernlys husker jeg vi hadde på russebilen. Har ikke hatt behov etter det.
Som sagt er folk forskjellige.
 

4,8% rene elbiler i Tyskland i mars, jevnt økende andel. 2% var nok en stund siden. 3,7% hittil i år, jevnt økende. 

Ettermonterte fjernlys var tidligere synonymt med store "bøtter", som ødela både utseende og aerodynamikk. Lite populært hos de fleste etter at biler generelt fikk xenon-lys og akseptable fjernlys. Etter at LED-barene kom, uten større negative virkninger på hverken utseende eller aerodynamikk og med mye bedre lys enn de gamle ettermonterbare fjernlysene, har populariteten for ekstra fjernlys skutt i været så det holde. Ser stadig biler av alle merker med slike der jeg kjører. Så det er nok ganske mange som føler behovet. De lar seg dog ikke kombinere med matrix-lys naturlig nok. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (På 22.4.2020 den 20.27):

Husker du mitt originale utgangspunkt? 

Om de ikke har nådd tilsvarende taket ennå, så er dem ekstremt trege. Er dem det? Trege?

Ditt utgangspunkt var vel "konkurs før 2018, 2019, 2020", "klarer aldri produsere mer enn 1000 TM3 i uka", osv.

Med rekordartet oppramping av produksjon kan de neppe anses å være trege.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Marzo skrev (21 timer siden):

Like selvsagt må man også se på global produksjon.
Du ville vært like enig om det ikke var Tesla som var tema.
 

At Tesla selger flere biler enn på samme tid i fjor når de lager flere modeller til flere land, gir oss absolutt ingen ting.

Det er kjekt å se at du finner glede i dette og håper trenden fortsetter for Tesla i mange kvartal fremover.

Men uansett hva de globale tallene viser, så har vi grundig dokumentert hvordan salget går i Norge og Tyskland.
Det kan så klart være helt tilfeldig og disse landene ikke representerer bilsalget globalt. Tiden vil vise :)
 

Hvis du leser innleggene en gang til så vil du se at dette er grundig forklart for deg opptil flere ganger.

 

Jeg ser ikke helt sammenhengen med hvordan andre produsenter påvirker Tesla sin produksjon og salg.
At Tesla solgte 82% mindre biler i Q1 20 vs Q1 19 i Norge har fint lite med andre merker å gjøre?

Er du uenig?

 

Men når du først er inne på ignorering så minner jeg om innlegget som viste at 30% av Model 3 bilene solgt i Q1 var altså biler produsert i fjor... Sikkert en glipp fra din side, men nå regner jeg med du husker det.

 


 

Hva mener du med global produksjon? De har inntil nylig hatt bare en fabrikk, og fabrikk nummer to er fortsatt ikke i full produksjon. Poenget her er at du ser på enkeltland og ikke tenker på at Tesla har begrenset produksjon og må fordele denne ut over verden.

Har du forklart hvorfor man ikke skal sammenlignet med samme kvartal året før, som er standard? Hvor?

Tesla solgte færre biler i Q1 2020 enn Q1 2019? Eh nei, det gjorde de ikke. De leverte 63K i Q1 19 og 88K i Q1 20.

Jeg ser ikke noe poeng i å besvare spekulasjonene dine om VIN-numre.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (10 timer siden):

Jeg ser ikke noe poeng i å besvare spekulasjonene dine om VIN-numre.

Det ble forsøkt å bruke VIN-numre for å følge opprampingen av TM3-produksjonen men det ga unøyaktige resultater. Tesla får tildelt bolker med VIN-numre fra myndighetene men de får ofte flere bolker om gangen og det ser ut til å være opp til Tesla i hvilken grad biler som ruller av samlebåndet etter hverandre har påfølgende VIN-numre, eller en gang kommer fra samme bolk. Det vil selvfølgelig gi en indikasjon på aktivitetsnivået men nøyaktigheten og oppløsning ser ikke ut til å være høy for en som prøver å lese dette fra utsiden.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 4/23/2020 at 1:54 PM, Jens Kr. Kirkebø said:

4,8% rene elbiler i Tyskland i mars, jevnt økende andel. 2% var nok en stund siden. 3,7% hittil i år, jevnt økende.

For 2019 var andelen i Tyskland 1,75%.
For 2020 er den sikkert høyere, men legg bort skylappene for Q1 hadde unormalt høye utleveringer pga Co2 kravene.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Marzo skrev (1 minutt siden):

For 2019 var andelen i Tyskland 1,75%.
For 2020 er den sikkert høyere, men legg bort skylappene for Q1 hadde unormalt høye utleveringer pga Co2 kravene.

 

For dere som ikke er så fan av Tesla, så er jo alle Q-leveringene et resultat av noe som er "unormalt"

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
17 hours ago, hekomo said:

Hva mener du med global produksjon? De har inntil nylig hatt bare en fabrikk, og fabrikk nummer to er fortsatt ikke i full produksjon. Poenget her er at du ser på enkeltland og ikke tenker på at Tesla har begrenset produksjon og må fordele denne ut over verden.

Har du forklart hvorfor man ikke skal sammenlignet med samme kvartal året før, som er standard? Hvor?

Tesla solgte færre biler i Q1 2020 enn Q1 2019? Eh nei, det gjorde de ikke. De leverte 63K i Q1 19 og 88K i Q1 20.

 

Nei nei, du blandet inn globale tall i mitt poeng om det norske markedet, å nå har du forvirret deg selv totalt.

Det vi prøvde forklare i starten var at land som har hatt utleveringer både i Q1 19 og i Q1 20 har hatt solgt færre biler.

 

Quote

Jeg ser ikke noe poeng i å besvare spekulasjonene dine om VIN-numre.

Er det fordi du ikke forstår det, eller ble det for opplagt hvor feil kommentarene dine tatt ut av luften var?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Marzo skrev (2 timer siden):

For 2019 var andelen i Tyskland 1,75%.
For 2020 er den sikkert høyere, men legg bort skylappene for Q1 hadde unormalt høye utleveringer pga Co2 kravene.

 

Noe som *også* betyr at 2019 hadde unormalt lave utleveringer. 

Hva i all verden prøver du å bevise egentlig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Marzo skrev (10 timer siden):

Nei nei, du blandet inn globale tall i mitt poeng om det norske markedet, å nå har du forvirret deg selv totalt.

Det vi prøvde forklare i starten var at land som har hatt utleveringer både i Q1 19 og i Q1 20 har hatt solgt færre biler.

Er det fordi du ikke forstår det, eller ble det for opplagt hvor feil kommentarene dine tatt ut av luften var?

Jeg blandet inn globale tall fordi Tesla faktisk leverer rundt i nesten hele verden, og de har frem til veldig nylig gjort det fra en enkelt fabrikk. Det innebærer at de må fordele bilene utover, og prioritere markeder der det er aktuelt, for eksempel i forbindelse med insentivordninger.

Å se på enkeltland er derfor ganske ubrukelig.

Kommentarene mine er ikke tatt ut av løse luften. Det er derimot VIN-spekulasjonene dine.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 4/24/2020 at 5:51 PM, Kahuna said:

Noe som *også* betyr at 2019 hadde unormalt lave utleveringer. 

Hva i all verden prøver du å bevise egentlig?

At det å kalle Audi for en flopp, når den har solgt flere biler enn Model X har gjort på 3 år, blir totalt skivebom!

For Teslanøytrale folk er det ikke alltid like enkelt å se alt som skal blåses opp i Tesla sin favør, og samtidig rakke ned på konkurrentene når de både er like gode eller bedre.

Dette ser vi dessverre eksempler på hele tiden, at Tesla fanboys ukritisk kaster rundt seg med kommentarer som (når sjekket) viser seg å være helt grunnløse.

Eksempler er gitt i denne tråden bla.

Endret av Marzo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Marzo skrev (3 minutter siden):

VIN "spekulasjonene" er hentet fra offentlig kjøretøyregister!
Hvis du lurte, så er det så langt i fra å ta noe ut i fra luften som det går an.

Med mindre du har en god konspirasjon om hvorfor den norske stat jobber mot Tesla, så er du altså nå inneforstått med budskapet.
 

Her har du misforstått. Det hjelper lite at de offentlige registrene er nøyaktige når Tesla selv ikke tildeler VIN-nummer strengt sekvensielt på produserte biler. Å se på VIN-nummer blir rett og slett ikke nøyaktig nok til annet enn å si noe annet enn generelle ting om aktivitetsnivået.

Marzo skrev (8 minutter siden):

At det å kalle Audi for en flopp, når den har solgt flere biler enn Model X har gjort på 3 år, blir totalt skivebom!

For Teslanøytrale folk er det ikke alltid like enkelt å se alt som skal blåses opp i Tesla sin favør, og samtidig rakke ned på konkurrentene når de både er like gode eller bedre.

Dette ser vi dessverre eksempler på hele tiden, at Tesla fanboys ukritisk kaster rundt seg med kommentarer som (når sjekket) viser seg å være helt grunnløse.

Eksempler er gitt i denne tråden bla.

Denne tråden er også full av dårlig tolkning av data. Vi vet veldig godt at endringer av støtteordninger og reguleringer har innvirkning på salg og levering, å lage statistikk ut fra tidspunkt rett rundt disse endringene er egentlig ganske håpløst om du ønsker å si noe fornuftig om trender rundt elbilsag. Da må man som minimum utvide perioden man lager statistikk for så du fanger opp de store trendene og ikke bare ender med støyen forårsaket av enkelthendelser. 

Hvorvidt Audi etron er en flopp eller ikke *kunne* vi kanskje sagt noe om nå men statistikken har blitt rotet til først av EUs endringer av utslippsreglene(og bilprodusentenes trenering av leveringer) så av coronaviruset. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 4/24/2020 at 8:52 AM, Kahuna said:

Det ble forsøkt å bruke VIN-numre for å følge opprampingen av TM3-produksjonen men det ga unøyaktige resultater. Tesla får tildelt bolker med VIN-numre fra myndighetene men de får ofte flere bolker om gangen og det ser ut til å være opp til Tesla i hvilken grad biler som ruller av samlebåndet etter hverandre har påfølgende VIN-numre, eller en gang kommer fra samme bolk. Det vil selvfølgelig gi en indikasjon på aktivitetsnivået men nøyaktigheten og oppløsning ser ikke ut til å være høy for en som prøver å lese dette fra utsiden.

VIN utlevert fra staten??

Alle bilprodusenter følger samme bransjestandard;

Oppbyggingen består av produsent, modell, type, fabrikk, siste 6 siffer er serienummer. Staten har ingen innvirking på dette?

Serienummer er stigende etter produksjon, både for Model S, X, 3 og Y.
Dette er ofte hvorfor det henvises til "low vin" når det er snakk om feks produksjonsfeil på de tidlige bilene osv.
Lavt serienummer er tidlig produksjon. Se feks om folk som henter ut Model Y nå om dagen som henviser og opplyser om "low VIN".

Her er noen eksempler, siste Model S registrert i Norge var 22 april.
5YJSA7E22LF367335 https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop+og+salg/Kjøretøyopplysninger?registreringsnummer=EB 40603 

Ser vi på eldre biler som ligger ute på finn:

5YJSA7E2XKF299557 2019 modell
5YJSA7E2XJF242919 2018 modell
5YJSA7E2XHF205265 2017 modell
5YJSA7E40GF140569 2016 modell
5YJSA7H29FFP72057 2015 modell
5YJSA6H10EFP53428 2014 modell
5YJSA2DP0DFP15036 2013 modell

Her er samme for Model X:

5YJXCCE25GF021892 2016
5YJXCCE22HF072963 2017
5YJXCCE28JF108094 2018
5YJXCCE49KF157517 2019
5YJXCCE28LF262095 2020

Det vi ikke har noen garanti for (og som du sikkert tenker på når du mener VIN ikke er sporbar data) er at det ikke er noen garanti for om det er produsert tusen biler for hvert tusen antall serienummer.
Men serienummeret er stigende, og når vi har innsyn i kjøretøyregisteret i et land kan vi enkelt se på antall biler og sammenligne.

Skulle du fortsatt være uenig kan du overbevise men ved å finne en bil som har lavere serienummer enn biler registrert året før (sett bort i fra brukt import)

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Et innlegg er fjernet. Vennligst fokuser på sak og ikke person. 

Denne meldingen skal ikke kommenteres i tråden. Om du har innvendinger ta kontakt med meg på PM. 

Lenke til kommentar
Marzo skrev (6 minutter siden):

VIN utlevert fra staten??

Eller kanskje Tesla selv definerer bolker av VIN-nummer som de rapporterer til amerikanske myndigheter.

Marzo skrev (8 minutter siden):

Det vi ikke har noen garanti for (og som du sikkert tenker på når du mener VIN ikke er sporbar data) er at det ikke er noen garanti for om det er produsert tusen biler for hvert tusen antall serienummer.
Men serienummeret er stigende, og når vi har innsyn i kjøretøyregisteret i et land kan vi enkelt se på antall biler og sammenligne.

Først og fremst har vi *ikke* noen garanti for at registrerte VIN-nummer gir et nøyaktig bilde av produksjonen. Eller for den saks skyld produksjonstidspunktet for den enkelte bil.

 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Kahuna said:

Her har du misforstått. Det hjelper lite at de offentlige registrene er nøyaktige når Tesla selv ikke tildeler VIN-nummer strengt sekvensielt på produserte biler. Å se på VIN-nummer blir rett og slett ikke nøyaktig nok til annet enn å si noe annet enn generelle ting om aktivitetsnivået.

Absolutt ikke. Jeg bruker ikke VIN data for å tallfeste produksjon!
Det kan godt være ikke stemmer med realitetene slik du nok blander med. Dette tror jeg du blander med fra andre Tesla diskusjoner.

Bilen med lavest serienummer er alltid produsert tidligst! Ved hjelp av data fra kjøretøyregisteret kan vi kryss sjekke en vilkårlig periode.

 

Quote

Denne tråden er også full av dårlig tolkning av data. Vi vet veldig godt at endringer av støtteordninger og reguleringer har innvirkning på salg og levering, å lage statistikk ut fra tidspunkt rett rundt disse endringene er egentlig ganske håpløst om du ønsker å si noe fornuftig om trender rundt elbilsag. Da må man som minimum utvide perioden man lager statistikk for så du fanger opp de store trendene og ikke bare ender med støyen forårsaket av enkelthendelser. 

Hvorvidt Audi etron er en flopp eller ikke *kunne* vi kanskje sagt noe om nå men statistikken har blitt rotet til først av EUs endringer av utslippsreglene(og bilprodusentenes trenering av leveringer) så av coronaviruset. 

Enig! Tesla gutta har litt for enkelt til å sluke hver overskift til Tesla sin fordel. Feks ved at de slår markedsandelen til Porsche i hjemlandet...

Derfor brukte jeg Model X sine salgstall fra den kom på markedet og viste at Audi hadde solgt flere biler på 12mnd enn Tesla hadde på de 3 første årene. Likevel mente Tesla koret at  Audi som så ut til å bli en flopp..
Forstår det den som vil..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Marzo skrev (11 minutter siden):

Skulle du fortsatt være uenig kan du overbevise men ved å finne en bil som har lavere serienummer enn biler registrert året før (sett bort i fra brukt import)

Tesla roter altså med VIN med vilje for unngå spekulasjoner som utgår fra VIN-nummer.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/teslike-model-y-survey-order-tracker-spreadsheet.145868/page-6#post-4542140

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Kahuna said:

Tesla roter altså med VIN med vilje for unngå spekulasjoner som utgår fra VIN-nummer.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/teslike-model-y-survey-order-tracker-spreadsheet.145868/page-6#post-4542140

Det er ikke dette jeg prøver å forklare deg.
Om Tesla har produsert 1000 biler mellom VIN 00001 og 01000 vet vi ingenting om. Dette er ikke unikt for Tesla!
Samme ser vi hos alle produsenter. Noe som er veldig "gøy" når man skal prøve å tallfeste spesial utgaver av klassiske biler.

Ser vi på en Model 3 solgt 20 april 2020 så har denne VIN 547524. Dette forteller oss at bilen er produsert høsten 2019 ettersom mange Model 3 registrert i desember Norge er fra samme serie.

 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 4/25/2020 at 1:40 AM, hekomo said:

Kommentarene mine er ikke tatt ut av løse luften. Det er derimot VIN-spekulasjonene dine.

VIN "spekulasjonene" som du prøver å kalle det, er hentet fra offentlig kjøretøyregister.
Det er så så langt fra å "ta det fra lufta" som du kan få det :)

Med mindre du har en god konspirasjon på hvorfor den norske stat jobber mot Tesla så går jeg ut i fra at budskapet har gått inn...

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...