Jump to content
Redaksjonen.

Internt snakkes det om katastrofe. Volkswagen får ikke tak i utviklere

Recommended Posts

Fantastiske nyheter!

 

Kanskje man da likevel kan få levert en langtrekkende elbil uten firmwaren langt oppe i 'skyen?' En firmware som fungerer uten LTE snoke-modem, og i stedet med lokalt installerte kart? En bil som er solgt, ikke bare 'lisensiert?' En bil uten killswitch og andre uønskede 'overraskelser' levert over-the-air? Altså firmware slik som i e-Golfen? (Bare at de må gjerne fikse alle usability-issues med sistnevnte firmware…)

Edited by 1P4XZQB7
  • Like 5
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post

Jeg tipper at EU-kommisjonen vil utsette CO2-kravene pga Corona-situasjonen. Trori ikke det er vilje til å tappe bilindustrien for penger akkuart nå. Og CO2-utslippene har sannsynligvis sunket av seg selv, pga lavare aktivitet.

Det er ikke noe sensajonelt at tyske bilprodusenter samarbeider. Det har de gjort på teknisk nivå i årevis. Svært mange deler i tyske biler kommer fra underleverandører og er like i mange biler.

Man kan også sette ut utviklingen av dette til en tredjepart, som eies av mange. Noe tilsvarende er jo gjort med ladingen (Ionity).

Tar man det opp på høyt nok politisk nivå på forhånd, pleier det å bli godtatt. Bilindustrien i Tyskland har alltid hatt gode politiske kontakter.

  • Like 4

Share this post


Link to post

Ikke spesielt overraskende. Tesla fant ut at det eneste mulige var å lage egen hardware og operativsystem. Det finnes rett og slett ikke løsninger i det vanlige markedet for kjøretøyteknologi. Bilfabrikkene har levd på standardiserte Bosch ol. Engine Control Modules i 2 tiår. Prøv å kjør OTA, diverse grafikk og youtube på den, hehe.

Moderne bileiere kommer til å kreve mer av bilene sine, men tyskerne bør kanskje holde seg til enkel standard på elbilene sine inntil videre. Antagelig kan de selge i bøtter og spann hvis de er billig nok. Dropp konkurransen med Tesla på HMI og funksjonaliteter, og lanser kun enkle og rimelige Skoda elbiler med god rekkevidde og velkjent kvalitet. En er ikke avhengig av app med fjernstyring, stor skjerm, kameraer ovralt og autopilot, og hva kan man forvente av en bil til 200 000? En skal se at Kina kommer med slike biler som er fullt på høyden, og kanskje får de til elektronikken og appene også.

 

  • Like 5

Share this post


Link to post
1P4XZQB7 skrev (1 time siden):

Fantastiske nyheter!

Kanskje man da likevel kan få levert en langtrekkende elbil uten firmwaren langt oppe i 'skyen?' En firmware som fungerer uten LTE snoke-modem, og i stedet med lokalt installerte kart? En bil som er solgt, ikke bare 'lisensiert?' En bil uten killswitch og andre uønskede 'overraskelser' levert over-the-air? Altså firmware slik som i e-Golfen? (Bare at de må gjerne fikse alle usability-issues med sistnevnte firmware…)

Helt enig. I disse tider der beredskap for dårligere tider er et hett tema, så er det høyst aktuelt å ta opp andre tema der man bør være føre var. Det foregår en krig om spionasje på nett og det kan surne mange politiske forhold mellom nasjoner. IMF kan strupe pengestrømmer og det kan bli ganske utrivelig. Vi skal ikke ta skytjenester for gitt, eller anta at de er 100% ufeilbarlige og uangripelige av uvedkommende.

Apropos lisenser, jeg har sterke preferanser for å eie boligen jeg bor i, bilen jeg kjører etc. Jeg kunne leid, leaset etc men nei takk.  Leie er bare nok en måte å frata folket verdier over deres levetid og overføre det til velstående eiere. Det er samme grunn til at jeg holder fast på å eie Blue-ray og CD-er (med private digitale kopier) i stedet for å leie film og musikk gjennom f.eks Netflix og Spotify. Jeg vil kunne spille av dette selv om strømmen går, nettet faller ut, det blir krig og jeg må ta med meg utstyret i en bunkers, etc. Jeg vil også ha muligheten til å kjøpe (betale én gang) for en bestemt film eller musikk jeg liker godt, eie det hele livet uten løpende kostnader og la mine etterkommere arve det hele. Monty Pytons Life of Brian ble en gang forbudt i Norge pga politisk sensur, under påskudd av å være blasfemisk. Slik kan kulturskatter gå tapt dersom det politiske klimaet endrer seg og visse filmer eller låter sensureres. Sensur kan også skje av økonomiske årsaker. F.eks hvis rettighetene på et verk går ut på dato så kan tilbyderen bare skyve det ned i søkeresultatene sånn at det blir vanskelig tilgjengelig. Senere kan de argumentere med at etterspørselen var så lav at de fjernet det for å holde databasen ryddig og oversiktlig for folk flest.

For å dra dette tilbake til bil igjen. Jeg vil eie bilen med alt det innebærer. Hver mutter og kodelinje, og jeg vil ikke ha utløpsdato på den. Det er viktigere at den er i god stand enn at noen utenfra skal vurdere den som ulønnsom for dem og gi den et prematurt dødsstøt.

  • Like 3

Share this post


Link to post
OPV skrev (1 time siden):

Jeg tipper at EU-kommisjonen vil utsette CO2-kravene pga Corona-situasjonen. Trori ikke det er vilje til å tappe bilindustrien for penger akkuart nå. Og CO2-utslippene har sannsynligvis sunket av seg selv, pga lavare aktivitet.

Det tenker jeg også. Jeg spår at krav og frister utsettes med 1 år. Utslippene kan på 1-3 års sikt forbli ganske reduserte pga depresjonen, men på flere års sikt tror jeg Corona kan gjøre små lukkede kupeer mer populært pga dårlige minner og erfaringer fra transportmidler med store kupeer med ørten personer som reiser kollektivt. En hel generasjon mennesker over hele verden kommer til å få en økt kollektiv fobi for virus og bakterier. (ikke tolk det nedsettende, det er bare positivt)

Share this post


Link to post
1 minute ago, Severin Suveren said:

Nok en sak som bekrefter hvor utrolig langt foran Tesla ligger på absolutt alle områder. De har lite å frykte.

Musk har vervet enda en fanboy ser jeg....

  • Like 2

Share this post


Link to post

Hvis bilfabrikantene hadde brukt mindre ressurser på selvkjøringsdrømmen, hadde de kanskje hadde nok SW ressurser til å lage praktiske elbiler?

Edited by Egil Hjelmeland
  • Like 3

Share this post


Link to post
Severin Suveren skrev (11 minutter siden):

Nok en sak som bekrefter hvor utrolig langt foran Tesla ligger på absolutt alle områder. De har lite å frykte.

Jeg trodde ikke det eksisterte funksjonsfriske voksne mennesker på denne planeten som trodde Tesla sin produksjonsoppstart av nye modeller var problemfri.

Men du motbeviste meg. Gullfiskhukommelse er altså noe som eksisterer.

  • Like 1

Share this post


Link to post

"Antagelig kan de selge i bøtter og spann hvis de er billig nok."

I alle fall frem til Tesla kommer med en elektrisk liten bil til ca 100-150 000. Så er det endelig spikeren i kista for de gamle bilprodusentene.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Guest Slettet+9817234

Klart det snakkes om katastrofe. Tyskerne har litt faglig stolthet og har lite lyst å kaste ut halvferdige og til del farlige produkt slik enkelte andre bilprodusenter gjør. Har en høye nok krav til seg selv så ser en det som en katastrofe, selv når en leverer langt over hva andre gjør. 

Edited by Slettet+9817234

Share this post


Link to post

  

Severin Suveren skrev (47 minutter siden):

Nok en sak som bekrefter hvor utrolig langt foran Tesla ligger på absolutt alle områder. De har lite å frykte.

 

Har du faktisk vært inne i en Tesla, og følt på kvaliteten?
 

Edited by Heiti
  • Like 4

Share this post


Link to post
Elektroavdelingen skrev (2 timer siden):

Det er vel uansett ikke mange nordmenn som vil ha en familiebil som ikke kan ha ski på taket.

Som om alle nordmenn vil ha familiebil og at alle med familiebil vil kjøre for å komme seg på skitur og at alle som skal kjøre til et sted å gå på ski absolutt må ha skiene på taket... :roll: Det er å finne opp problemer som ikke finnes. Det er mange som skal ha andre biltyper. Mange som kan gå på ski hjemmefra og er fornøyd med det. Mange som kan ha skiene inne i bilen eller på stativ på hengerfestet eller på hengeren eller i campingvogna.

  • Like 3

Share this post


Link to post

Dette høres ut som en røverhistorie. ID3 kommer til sommeren og nå i slutten av mars så skal VW og Daimler inngå et samarbeid for å lage et nytt operativsystem for den samme bilen? 

  • Like 4

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...