Gå til innhold

Internt snakkes det om katastrofe. Volkswagen får ikke tak i utviklere


Anbefalte innlegg

Trestein skrev (11 minutter siden):

Jeg har ikke forklaringen. Det finnes mange motorsterke biler som går helt fint. Mange nye hybrider har både 400 og mere hk. 

Jeg bare påpeker at tesla skiller seg ut på et punkt å det er at mye av funksjonene styres av en  touch skjerm. Samtidig krasjer den mest av alle elbiler. Da er det naturlig å påpeke dette.

Tesla skiller seg nok ut på litt mer enn bare skjermen. Som nevnt, kjørelengde, ytelse, størrelse på S/X, med mer.

Fossilbiler har neppe den øyeblikkelige reaksjonen i det du trykker inn gasspedalen. Det er ikke mye som skal til før en Tesla flyr avgårde med deg klemt bakover i setet og med gratis facelift så lenge du holder nede pedalen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 minutes ago, hekomo said:

Tesla skiller seg nok ut på litt mer enn bare skjermen. Som nevnt, kjørelengde, ytelse, størrelse på S/X, med mer.

Fossilbiler har neppe den øyeblikkelige reaksjonen i det du trykker inn gasspedalen. Det er ikke mye som skal til før en Tesla flyr avgårde med deg klemt bakover i setet og med gratis facelift så lenge du holder nede pedalen.

Faktisk ikke uvanlig at folk blir fysisk dårlig av å sitte på eller kjøre en P100D som man gir litt gass med.

Sier litt om hvor brutalt det faktisk er, og dette er jo bare starten på hva man kan få av ytelse på elbiler.

Kan ikke sammenlignes med noe hybrid. Volvo har jo flotte hybrider med sånn 80 elektriske hester på bakhjulene og 320 bensinhester på forhjulene. 400 hester totalt ja men kun hjulspinn om du faktisk skal bruke dem.

Pluss at du mister jo responsen med å blande inn en fossilmotor.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (Akkurat nå):

Faktisk ikke uvanlig at folk blir fysisk dårlig av å sitte på eller kjøre en P100D som man gir litt gass med.

Sier litt om hvor brutalt det faktisk er, og dette er jo bare starten på hva man kan få av ytelse på elbiler.

Det sier litt om eierne. Den store drømmen er å bli påkjørt bakfra av en trailer.

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Trestein said:

Les det som står i artikkelen. Jeg skriver krasj de skriver skader. Det står blant annet i selve link teksten

https://www.tu.no/artikler/tesla-har-92-prosent-oftere-skader-enn-fossilbiler-br/484354. 92% er ca det doble så er det sagt. 

Du finner samme mønster i andre land også. Artikkelen linket til en dansk undersøkelse

Men å skrive krasj er villedende og kan være direkte feil, og linken du viser til baserer seg kun på forsikringsdata som sier oss veldig lite om selve skadehendelsen. Da er det jo alt fra noen som bulker døra inn i siden til noen som rygger i deg. Det er dyre biler og da er det forståelig at de benytter forsikringen sin dersom det oppstår en bulk. At de er motorsterke biler tror jeg ikke har så mye sammenheng, da hadde media fanget dette opp for lenge siden at Teslaer knuser inn i andre, nå er det vel heller det motsatte. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Complexity skrev (10 minutter siden):

Har ikke du en motorsykkel som er raskere enn noen som helst elbil produsert i verden? 

Har du ett ønske om å bli påkjørt av en lastebil?

Eller blander jeg deg med en annen bruker?

Jeg har motorsykkel men den er omtrent like rask som bilene mine. Liker bedre g kreftene i svinger enn å akselerere kraftig og måtte bråbremse like etter. Jeg drømmer ikke om å akselerere til 100 på et sekund. Det er ubehagelig lenge før det. Om du nyter slikt kan du reise på tivoli.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (9 timer siden):

Det sier litt om eierne. Den store drømmen er å bli påkjørt bakfra av en trailer.

Hvorfor begynner du å snakke om å bli påkjørt bakfra av en trailer? Innlegget du svarer på var tilsynelatende ment å illustrere kreftene som er i en Tesla, og som du neppe finner i de fleste fossil- eller hybridbiler. Dette var videre bygget på diskusjonen om årsaker til at det oppstår skade noe oftere på Teslaer enn på andre biler.

Innrømmer du at den øyeblikkelige og kraftige akselerasjonen i Tesla kan være en av flere faktorer som bidrar til skadestatistikken?

En annen ting jeg glemte å ta med, er at det er en del som sitter med et hat mot Tesla. Det er etter hvert mange videoer på nettet der folk bevisst skader parkerte Teslaer. Dette bidrar kanskje også til skadestatistikken, dog antakelig ikke i veldig stor grad.

Endret av hekomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (30 minutter siden):

Hvorfor begynner du å snakke om å bli påkjørt bakfra av en trailer? Innlegget du svarer på var tilsynelatende ment å illustrere kreftene som er i en Tesla, og som du neppe finner i de fleste fossil- eller hybridbiler. Dette var videre bygget på diskusjonen om årsaker til at det oppstår skade noe oftere på Teslaer enn på andre biler.

Innrømmer du at den øyeblikkelige og kraftige akselerasjonen i Tesla kan være en av flere faktorer som bidrar til skadestatistikken?

En annen ting jeg glemte å ta med, er at det er en del som sitter med et hat mot Tesla. Det er etter hvert mange videoer på nettet der folk bevisst skader parkerte Teslaer. Dette bidrar kanskje også til skadestatistikken, dog antakelig ikke i veldig stor grad.

Vel skal du akselerere vesentlig mere enn 1 g som er 9,81 m/ss så må du i følge normale lover som sier at friksjons koefesient sjelden er over 1 på normale dekk bruke en annen teknikk for å akselerer. Å bråbremse rett foran en trailer vil være en metode å oppnå dette.

At teslaeiere blir  påkjørt av andre biler oftere det er mulig pga autopiloten som plutselig bremser. Nå må man fylle ut en troverdig skademelding for å få noe att på forsikringen. Jeg tror at forsikringsselskapene kjenner både årsak og risiko. 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 timer siden):

Vel skal du akselerere vesentlig mere enn 1 g som er 9,81 m/ss så må du i følge normale lover som sier at friksjons koefesient sjelden er over 1 på normale dekk bruke en annen teknikk for å akselerer. Å bråbremse rett foran en trailer vil være en metode å oppnå dette.

At teslaeiere blir  påkjørt av andre biler oftere det er mulig pga autopiloten som plutselig bremser. Nå må man fylle ut en troverdig skademelding for å få noe att på forsikringen. Jeg tror at forsikringsselskapene kjenner både årsak og risiko. 

Hvorfor begynner du å snakke om 1G og bråbremse foran en trailer? Jeg skjønner virkelig ikke hva du snakker om. Jeg snakker ikke om hva "folk vil", jeg snakker om den øyeblikkelige kraften som ligger i disse bilene. Om den voldsomme ytelsen som overgår fossil- og hydridbiler.

Hvor står det at Teslaer blir påkjørt oftere?

Det jeg ser i artikkelen er f.eks.: "svært mange skader er typiske parkeringshusskader, med oppskrapinger i støtfanger/skjerm/side"

Det kommer igjen like etter: "Svært mange av elbilskadesakene er eneulykker, for eksempel utforkjøring og bulking i parkeringshus"

Og så: "Elbiler synes å i større grad bli brukt til småkjøring og kjøring i rushtrafikken, noe som kan påvirke skadefrekvensen negativt. Dessuten er det grunn til å tro at rask akselerasjon kan være med å påvirke hvor ofte skader inntreffer"

Og: "I tillegg er elbiler fortsatt et storbyfenomen, og biler skades oftere i storbyer enn i resten av landet"

Så hvor står det du skriver om at Teslaer blir påkjørt oftere?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (13 timer siden):

Artikkelen ble vist oppdatert med nye tall i dag kl 11.30, men det ser ikke helt i orden ut ennå. (inkonsekvente tall, hvilke tall som hører til hvilke biltyper m.m.). Jeg har sent PM til artikkelforfatter og spurt om han kan gå gjennom tallene på nytt. Jeg tror det kan være lurt å vente på en oppdatering før man tar det for god fisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, hekomo said:

jeg snakker om den øyeblikkelige kraften som ligger i disse bilene. Om den voldsomme ytelsen som overgår fossil- og hydridbiler.

Dette må jo åpenbart være noe som eierne ikke takler å håndtere siden det er så mange utbetalinger fra dette merket. Jeg merket det selv når jeg hadde en sånn at man kunne bli veldig hissig på forbikjøringer. Til slutt syns jeg det ble mest slitsomt egentlig. Følge trafikken er det beste for de fleste deltakere i trafikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (17 minutter siden):

Dette må jo åpenbart være noe som eierne ikke takler å håndtere siden det er så mange utbetalinger fra dette merket. Jeg merket det selv når jeg hadde en sånn at man kunne bli veldig hissig på forbikjøringer. Til slutt syns jeg det ble mest slitsomt egentlig. Følge trafikken er det beste for de fleste deltakere i trafikken.

Ja, når man kommer fra en halvslapp fossilbil til en kraft-Tesla så er nok dette en av årsakene til en god del av skadene.

Jeg skjønner imidlertid ikke helt hva du synes ble slitsomt. Man blir jo etter hvert mer vant til kraften, og det går også an å bruke Chill-modus. I tillegg kan man bruke autopilot mange steder så bilen tar seg av akselerasjon, tilpasning av hastighet, osv. Autopilot gjør det veldig enkelt og bekvemt å følge trafikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er det å vite at bilen er kapabel til stygge forbikjøringer på rekke og rad egentlig. Har hatt min del av slike selv og sett mange andre sånne biler også kjøre ganske stygt. Så det er jo morsomt, men overhodet ikke smart på noe som helst måte. Bilen innbyr til dette. Man kjøper ikke en sånn uten å teste den ut. Så enkelt er det.

Lenke til kommentar
kremt skrev (5 minutter siden):

Det er det å vite at bilen er kapabel til stygge forbikjøringer på rekke og rad egentlig. Har hatt min del av slike selv og sett mange andre sånne biler også kjøre ganske stygt. Så det er jo morsomt, men overhodet ikke smart på noe som helst måte. Bilen innbyr til dette. Man kjøper ikke en sånn uten å teste den ut. Så enkelt er det.

Du kan ha rett i det. Kanskje Chill-modus burde vært standard, eller at de som leverer ut bilen snakker med kunden og konkret finner ut om Chill eller vanlig akselerasjon er det som passer best for vedkommende?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Volvo har vel satt en ny sperre på sine biler på 180 km/t. Kan være fornuftig det. Alt over det må man bestå en test for å få tilgang til eller noe sånt. Det er litt ironisk at man snakker hele tiden om hvor sikre bilene er men en bil er aldri sikrere enn den nøtta som er mellom rattet og nakkestøtta. Dette gjelder alle biler forsåvidt.

Lenke til kommentar

Vel jeg tror forsikringsselskapene sitter på fasit. De er eksperter på risikovurdering. Det vil nok heller ikke være likt over hele landet. 

En annen faktor er vekta. I teorien burde den ikke ha noe å si men har du en tung bil som begynner å skli er den verre å stoppe enn en lett bil.

Dette med parkering har jeg mindre tro på. De aller fleste biler har sensorer som lager lyd når man nermer seg en annen bil. Noen har også funksjoner som gjør at de parkerer helt selv. Dette burde minske sannsynlighet for parkeringsbulker med mindre du driter i alarmer og gir på. Kjører ofte en vw transporter og den er nesten umulig å kjøre på noe som helst selv om størrelsen er vesentlig større enn min privatbil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...