Jump to content
Paal Kvamme

MDG-politiker Espen lader elbilen på kullkraft

Recommended Posts

Dieselbil i så kalde klima er nok ikke så praktisk, men bensinbil skal gå greit. Det er ikke så dyrt heller, da drivstoff er litt billigere på Svalbard.

Share this post


Link to post

Litium batterier pleier å kutte ladigen når temperaturen på batteriet er mellom 0 og -3. Da kan man heller ikke regenerere, slik e-NV-eieren her opplever.

Men når man stikker inn ladekabelen så begynner kanskje de fleste elbiler å forvarme batteriet(?) Noen som vet noen detaljer om det? Kanskje posten sin elbil hadde nettopp problem med at batteriet aldri kom over null grader, og dermed begynte den aldri å lade.

Share this post


Link to post

Generelt:

- Elbiler krever jo mye mindre vedlikehold/har mye færre deler som kan gå i stykker enn fossilbiler, noe som også kan poengteres som en fordel med elbil på et avsidsliggende strøk som Svalbard

Ang Tesla:

- Smører man gummilistene med silikonstift (feks denne https://www.ebay.com/itm/Nextzett-Gummi-Pflege-Stick-Rubber-Care-100ml-91480615/264600035144?epid=19031289759&hash=item3d9b641f48:g:WVAAAOSwOzJdYuuS) så fryser ikke vinduene fast.

- Tesla har jo mobil service, så det kan jo hende de hadde sett på det å dra til Svalbard som et bra PR-stunt, men det er kanskje ikke noe å satse 100% på:)

  • Like 3

Share this post


Link to post

Kjenner ikke til om det er formvarming av batteripakken e-NV200, men mange elbiler har det. Flere modeller kan starte forvarming av bilen automatisk slik at bilen er klar til et gitt tidspunkt. Da starter man turen med varm bil.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Synes det er flott at han påpeker at marginalutslippet fra lading på kullkraft kan være nær null hvis man lader på riktig tidspunkt. Det blir ofte oversett i debatten. Det gjør at elbiler kan være klimavennlige i land med mye kullkraft.

Å utnytte slik restkapasitet i stor skala forutsetter imidlertid smarte nett. Norge burde snarest mulig starte forskning på smarte nett og fleksibilitetsmarked for å bygge en næring rundt slik miljøvennlig infrastruktur.

  • Like 4

Share this post


Link to post
Sitat

Rapportens eneste minus er i grunnen at regenereringen i nedoverbakker i stor grad opphører når kvikksølvet nærmer seg 20 minusgrader.

Slik overskuddstrøm burde vært koblet til et resisivt varmeelement i kupeen.

Sitat

Grønn Kontakt har faktisk satt opp en stasjon på vårt bittelille handlesenter.

Er ikke det ganske meningsløst ettersom alle elbiler har lang nok rekkevidde til å kjøre hele Longyearbyens veinett tur-retur?

Sitat

Teslaen har ikke ramme rundt vinduene. Hvis vinduet frøs fast, betydde det at hele døren frøs fast. Utrolig irriterende,

Helt enig! Det er et stadig tilbakevendende irritasjonsmoment. Samme med dørhåndtakene og ingen varmeelementer rundt frontlykter, baklykter eller kameraer. Teslaer er dessverre designet veldig rundt California-klima.

Edit; Mon tro om Espen Rotevatn sitter på puben og diskuterer bil med @Snylter av og til :p

Edited by Simen1
  • Like 1

Share this post


Link to post
BillyBetong skrev (1 time siden):

Kjenner ikke til om det er formvarming av batteripakken e-NV200, men mange elbiler har det. Flere modeller kan starte forvarming av bilen automatisk slik at bilen er klar til et gitt tidspunkt. Da starter man turen med varm bil.

Selvfølgelig klarer bilen hans å varme kupéen, bare den får nok tid.

Litt av poenget med at det ikke gjør dem noe, er at du ikke vil ha stuevarm bil når det er så kaldt og du bare skal noen minutter med bilen. De sier jo de bare har svært korte turer og det er begrenset hvor mange grader i timen en bil klarer å varme opp en kupé. Men det er ikke noe praktisk å måtte kle av og på seg hele tiden for å tåle variasjoner på inntil 50 grader (-30 ute og +20 i bilen). Selv 0 grader føles varmt ut når det et -30 ute.

Dette kjenner vi selv på kroppen til og med her i sør. Blir det 10 grader på kvelden på sommeren, så holder barna på å fryse ihjel. Blir det 10 grader på vinteren, så vil barna gå i shorts fordi de synes det er varmt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Dr. Bombay skrev (10 minutter siden):

Litt av poenget med at det ikke gjør dem noe, er at du ikke vil ha stuevarm bil når det er så kaldt og du bare skal noen minutter med bilen.

Optimal kupetemperatur når man er kledd for -30 grader er nok et sted mellom frysepunktet og -10 grader. Alt over frysepunktet er en direkte ulempe da det får snø utenpå sko og klær til å tine og renne ned på dørken eller trekkes inn i klærne. Apropos Californiabilen model X som ble nevnt tidligere så er laveste innstilling på kupetemperaturen +15 grader. Det er en direkte ulempe i dette tilfellet.

Share this post


Link to post

Det blir spennende å se hva kullkraftverket på Svalbard skal bli erstattet av. Solceller vil bare kunne levere strøm ca halve året på Svalbard og heller ikke hver eneste dag i sommerhalvåret når det er (kraftig) overskyet. Sikkert mulig med vindmøller, men vil man ha noe slikt på Svalbard? (Og det blåser jo heller ikke hele tiden). Kanskje man fremdeles vil trenge kullkraftverket som backup (og balansekraft). Man kan selvfølgelig legge kabel til Svalbard fra fastlandet og feks la gasskraftverket på Melkøya levere strøm til Svalbard (men med økte utslipp til Barensthavet som resultat). Mulig at Russland kan levere strøm til Svalbard fra et av sine flytende atomkraftverk eller fra et av sine atomkraftverk på Kola (som nå har fått forlenget levetid). Uansett kan løsningen på Svalbard bli veldig kostbar. Kanskje man heller kunne prøve med bruk av dyp jordvarme på Svalbard?

Share this post


Link to post
Lab Roy skrev (23 minutter siden):

Sikkert mulig med vindmøller, 

Meningsløst med vindmøller på Svalbard. Det gror ikke korn der så det er ingenting å male. Fiskemel måtte være det eneste.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Det er flust med dieselbiler i Finnmark - der store områder i denne landsdelen har et tilsvarende klima som det er på Svalbard. Både praktisk og fornuftig med tanke på drivstofføkonomi og utslipp (lange avstander). Problemet med dieselbiler på Svalbard, vil nok være pga veldig lite kjøring - og dertil tette partikkelfilter, da man nok sjelden eller aldri vil oppnå høy nok temperatur på motoren til at regenerering av partikkelfilter blir utført.

Share this post


Link to post
29 minutes ago, Bengt Who said:

Meningsløst med vindmøller på Svalbard. Det gror ikke korn der så det er ingenting å male. Fiskemel måtte være det eneste.

?

https://www.sprakradet.no/svardatabase/sporsmal-og-svar/vindmolle-eller-vindturbin/

Quote

 Dette at mølle kan stå for noe annet enn malemaskin, er vanlig i andre språk også. For eksempel kan nederlandske «windmolens» være til både maling, pumping og strømproduksjon.

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=tredemølle

https://da.wikipedia.org/wiki/Kobbermølle

  • Like 3

Share this post


Link to post

Hvorfor sammenlignes det bare med dieselbiler? Er det for å lage en "false choice" situasjon? Bensinbiler starter lettere i kulde enn diesel, har nesten ikke kondensproblemer, blir raskere varm, og rensingen i en bensinbil virker i motsetning til dieselbiler også i mange minusgrader.

Edited by likferd
  • Like 1

Share this post


Link to post

Bensinbiler starter i -30°C, moderne dieselbiler også, men jeg kan love at det høres brutalt ut, og motoren når aldri arbeidstemperatur i sånne forhold og vil gå i sirupolje hele tiden. Selv med motorvarme blir det ikke normal temperatur i motoren på mange kilometer, og kanskje ikke selv da. Jeg har ofte samme forhold her jeg bor, og den relativt moderne dieselmotoren min blir aldri skikkelig varm i -30°C og kaldere. Det skal også mange timer med motorvarmer til for at den blir lettstartet, og det er kullkraft som ikke blir til kjørelengde.

Gleder meg til jeg får råd til elvarebil med passende kjørelengde.

  • Like 4

Share this post


Link to post
1 hour ago, likferd said:

Hvorfor sammenlignes det bare med dieselbiler? Er det for å lage en "false choice" situasjon? Bensinbiler starter lettere i kulde enn diesel, har nesten ikke kondensproblemer, blir raskere varm, og rensingen i en bensinbil virker i motsetning til dieselbiler også i mange minusgrader.

Katalysatoren når ikkje driftstemperatur på korte turar i kulda.  Då fungerer han ikkje og eksosen luktar rotne egg.

  • Like 1

Share this post


Link to post
MrAHB skrev (6 timer siden):

Men når man stikker inn ladekabelen så begynner kanskje de fleste elbiler å forvarme batteriet(?) Noen som vet noen detaljer om det?

De færreste elbiler har varming av batteriet, så nei. Burde helt klart hatt det under slike forhold.

  • Like 1

Share this post


Link to post
trikola skrev (2 timer siden):

Hjelper ikke. Sprakradet har gitt etter fordi alle brukte ordet feil. Det er fremdeles forskjell på vindmølle og vindturbin. At folk er dårlige på å skille endrer ikke på det. vindmøller på Svalbard er og blir bortkastet. Vindturbiner vil nok også slite i de forholdene.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...