Gå til innhold

MDG-politiker Espen lader elbilen på kullkraft


Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (4 timer siden):

Slik overskuddstrøm burde vært koblet til et resisivt varmeelement i kupeen.

Det er den vel også? I hvert fall indirekte. Selv om ikke batteriet tar imot strøm fra regenerering, så vil alt annet utstyr som er tilkoblet HV-batteriet bruke denne strømmen. Varmelement, kompressoren for AC etc. Kommer an på hvordan kraftelekronikken er satt opp til å fungere. Jeg vet ikke hva som skjer i praksis, men det skulle ikke være noe i veien for å regenerere inntil det begynner å gå strøm inn i batteriet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (4 timer siden):

Apropos Californiabilen model X som ble nevnt tidligere så er laveste innstilling på kupetemperaturen +15 grader.

BMW i3 har +16C som laveste innstilling. Må slå klimaanlegget helt av om en skal ha det kaldere. Jeg har ikke kjørt i kaldere vær enn -24C, men jeg syns det fungerte helt ok med +20C i kupeen da. Jeg har også kjørt en og annen tur uten varme. Jeg er ikke et øyeblikk i tvil om hva jeg foretrekker.

Lenke til kommentar

På lengre turer foretrekker jeg også +20 grader i kupeen, men da sitter jeg også tynnkledd.

På kortere turer foretrekker jeg å slippe å kle meg om inne i bilen. Med ytterklær på er det en fordel med kjølig kupe, men varmere enn utetemperatur. Fordelen ved å ha klimaanlegget på er at det tørker ut bil og klær. Har man skrudd det av så hoper deg seg opp fuktighet og man får raskt dugg på rutene.

Lenke til kommentar
46 minutes ago, Bengt Who said:

Hjelper ikke. Sprakradet har gitt etter fordi alle brukte ordet feil. Det er fremdeles forskjell på vindmølle og vindturbin. At folk er dårlige på å skille endrer ikke på det. vindmøller på Svalbard er og blir bortkastet. Vindturbiner vil nok også slite i de forholdene.

Produserer ei tredemølle mjøl?  Ville det vere meir rett å kalle tredemølla ein tredeturbin? 

 

Eg slo opp "mølle" i Bokmålsordboka frå Universitetsforlaget 1986.  Den har òg tydinga "maskin som omgjør arbeid" og nemner vind- og tredemølle som døme.  Eg trur ikkje det er noko nytt som Språkrådet har funne på.  Vindmøller har vore brukt til å pumpe vatn i Europa sidan middelalderen og i Kina brukte dei vindmøller til å drive vatningssystem for 4000 år sidan.  Kjenner du til eit anna ord på vindmøller som pumpar vatn?  Ordet vindmølle har vore brukt uavhengig av om det faktisk har vore ei mølle for kornmaling inni eller ikkje.  Vindturbin er ikkje mykje betre, sidan ein turbin i fylgje ordboka er ei kraftmaskin med skovlhjul.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
EremittPåTur skrev (5 minutter siden):

Elbil er perfekt på Svalbard, bortsert fra, bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla..

Høres ut som en MDGer ja. Prinsippfast uten prinsipper.

Husk at kullkraftverkene på Svalbard slipper ut andre ting enn CO2. Er de uten partikkelfiltre og nox katalysator så kommer all dritten som er i kullet rett ut i atmosfæren. 1250tonn svovel, nox og sot. Muligens tungmetaller og aske i røyken.

som sagt så gir el biler oss en fantastisk mulighet til å forpeste våre omgivelser. Andre biler går på raffinert drivstoff som er kokt og kondensert og derfor ikke slipper dette ut i atmosfæren. Men det er selvfølgelig mye billigere å brenne kull enn raffinert drivstoff.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Trestein said:

Husk at kullkraftverkene på Svalbard slipper ut andre ting enn CO2. Er de uten partikkelfiltre og nox katalysator så kommer all dritten som er i kullet rett ut i atmosfæren. 1250tonn svovel, nox og sot. Muligens tungmetaller og aske i røyken.

Kolkraftverket på Svalbard har hatt reinseanlegg for SO2, NOx, sot, støv og partiklar sidan 2015.  I 2012 prøvde Høgre prøvde å få gjennomslag for at reinseanlegget òg skulle fange CO2, sidan vi då hadde brukt hundre millionar på å finne gode strukturar for lagring av CO2 på øygruppa og funne det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (12 minutter siden):

Kolkraftverket på Svalbard har hatt reinseanlegg for SO2, NOx, sot, støv og partiklar sidan 2015.  I 2012 prøvde Høgre prøvde å få gjennomslag for at reinseanlegget òg skulle fange CO2, sidan vi då hadde brukt hundre millionar på å finne gode strukturar for lagring av CO2 på øygruppa og funne det.

Trur det er fleire kolkraftverk på Svalbard. Noen er vel russiske. Har desse også rensing? Las nettop at kraftverka slapp ut 1250 ton so2

Lenke til kommentar
15 minutes ago, Trestein said:

Trur det er fleire kolkraftverk på Svalbard. Noen er vel russiske. Har desse også rensing? Las nettop at kraftverka slapp ut 1250 ton so2

Det er to kolkraftverk på Svalbard.  Eitt i Longyearbyen og eitt i Barentsburg.  Svalbardmiljølova § 66 har eit generelt forbod mot å sleppe ut miljøgifter på Svalbard, so utslepp av tungmetall er uaktuellt.  Miljødirektoratet set krav til reinsing av SO2 og NO{sub]x[/sub], og krava er nok like for alle.  Tippar talet ditt på 1250 tonn SO2 er mange år gammalt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Viggo Stenbekk skrev (12 timer siden):

Er de eg som misforstår grafen: Hvor er Tank(batteri) - To - Wheel for Batteri-bilen ?

 

Diesel-bilen som slepp ut 163 gram CO2 av det som er på tanken bruker (163 / 73,25 (som er gram CO2/MJ diesel Energi))  2,22 MJ pr km.

Batteri-bilen bruker (0,2 kWh x 3,6MJ/kWh) 0,72 MJ pr km. Og blir dermed påstått å nytte tilført(tanket) energi 3,1 ganger så effektiv under selve kjøringen.

 

Men hvor skal vi regne at denne strømmen kommer fra, en varmepumpe gir vertfall 4 gangeren og gassen kan brukes til bilkjøring istedenfor oppvarming.

Regner vi at kraftverket går på Diesel, er Tysk og leverer strøm ved å sleppe ut 410 gram CO2 pr 1 kWh (slik som beskrevet i graf) skjer føgende. 73,25 x 3,6 (Diesel gir 73,25 CO2/MJ og 1kWh = 3,6MJ) => Diesel gir 263,7 gram CO2/kWh brennverdi. Dette gir at kraftverket må gi en strømmeffektivitet på 64,32% av brennverdi.

 

 

Obs ! Well - to - Tank på 16 % er ikke med for Dieselbilens del. Huff her må det rettes.

Tar vi med deise 16% blir batteribilen 3,58 ganger så effektiv i forhold til brennverdi.

Kva er med i «Well - to - Tank» for batteribilens del. Vil Det være rett å sei at CO2 tallet på 410 gram pr kWh for Tysk strøm inneheld linjesvinn, CO2 for anlegg og 16% for foredling til Diesel. Og at batteribilens 0,2 kWh pr kilometer inneheld ladesvinn. 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Jeg har aldri diskutert bil med Espen.

Videre går det allerede en Crafter her, den har Bring-logo på siden.

Jeg er også enig i at elbil er fint i Longyearbyen men ville ikke valgt det selv.. Bensinforbruket på bilen min i løpet av et år i Longyearbyen er uansett småtteri i forhold til forbruket på snøscooteren. (Scooteren bruker også klart mest pr mil)

Lenke til kommentar
35 minutes ago, Sturle S said:

Det er to kolkraftverk på Svalbard.  Eitt i Longyearbyen og eitt i Barentsburg.  Svalbardmiljølova § 66 har eit generelt forbod mot å sleppe ut miljøgifter på Svalbard, so utslepp av tungmetall er uaktuellt.  Miljødirektoratet set krav til reinsing av SO2 og NO{sub]x[/sub], og krava er nok like for alle.  Tippar talet ditt på 1250 tonn SO2 er mange år gammalt.

Kraftverket i Barentsburg har definitivt ikke like god rensing som det i Longyearbyen, det ser man med det blotte øye.

Lenke til kommentar
Snylter skrev (29 minutter siden):

Jeg har aldri diskutert bil med Espen.

Videre går det allerede en Crafter her, den har Bring-logo på siden.

Jeg er også enig i at elbil er fint i Longyearbyen men ville ikke valgt det selv.. Bensinforbruket på bilen min i løpet av et år i Longyearbyen er uansett småtteri i forhold til forbruket på snøscooteren. (Scooteren bruker også klart mest pr mil)

Regner med dere bruker fjernvarme fra Kraftverket, så har Dere overskudsstrøm ?

Lenke til kommentar

På Svalbard er det bare 40 km med veier, det inkluderer veien ut til flyplassen og til gruvene. er vel bare 3-4 km vei inne i byen og bare 1,5 km fra den øverste boligen i Nybyen til universitetet i andre enden av byen. Hadde han vært en ekte miljøverner hadde han brukt sykkel og ski.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1SNGGEPG skrev (1 time siden):

På Svalbard er det bare 40 km med veier, det inkluderer veien ut til flyplassen og til gruvene. er vel bare 3-4 km vei inne i byen og bare 1,5 km fra den øverste boligen i Nybyen til universitetet i andre enden av byen. Hadde han vært en ekte miljøverner hadde han brukt sykkel og ski.

Garanterer du at han er raskere enn isbjørnen på sykkel eller ski? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...