Gå til innhold

Elbiler krasjer oftere: Tesla og Kia verst


Anbefalte innlegg

Det har vært episoder med sykkelhatende bilister som går inn for å utsette de for fare eller plage de med spylevæske, tuting osv, så jeg ser ikke bort i fra at det finnes noen like syke Tesla-hatere. Men jeg håper og tror at det er så få at de ikke utgjør noe målbart på statistikkene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
8 hours ago, Drunkenvalley said:

Eg veit ikkje om dei gjer det (i nokon vesentleg grad) på vegen utover å vise fingeren, men det er ikkje ukjent fenomen at folk går til arbeid med vandalisme mot elbiler.

Når jeg byttet inn min første Leaf så var den full av småbulker og riper som var laget av nøkler, bildører og andre små ting man kan slå med. Selv områder over dørene var ripet opp med nøkler el.

Det etter kun 5 år med parkering på dagtid i oslo og akershus (stod alltid i privat garasje på kveld/natt). Aldri hatt så mye småskader på en bil noensinne og overbevist om at de var utført av voksne elbilhatere.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (På 4.2.2020 den 18.04):

Men dette er jo fra forsikringsselskaper? Mener du virkelig at de ikke bruker kjørelengde for å komme frem til prising til forsikringer? Du betaler jo per steg i kjørelengde? 

De bruker kjørelengde for å komme frem til prisingen av forsikringen ja. Men når forsikringsselskapet var såpass useriøse at de ikke tok årsmodeller med i beregningen for skadefrekvens i opplysningene de gav TU i første omgang, har jeg ingen grunn til å tro at de er korrigert for riktig km. 

Endret av mrxx
  • Liker 1
Lenke til kommentar
mrxx skrev (1 minutt siden):

De bruker kjørelengde for å komme frem til prisingen av forsikringen ja. Men når forsikringsselskapet var såpass useriøse at de ikke tok årsmodeller med i beregningen for skadefrekvens i opplysningene du gav TU, har jeg ingen grunn til å tro at de er korrigert for riktig km. 

Eventuelt så er det skribenten som ikke gadd "copy&paste" fra store rapporter? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (6 minutter siden):

Hvor mange Kia elbiler er forsikret hos Fremtind, et selskap hvis navn jeg aldri før har hørt. Om de har registrert for eksempel fem biler, så er det lite å bygge statistikk på.

Du leste kanskje ikke artikkelen?

Sitat

Fremtind, som oppsto da forsikringsdelene av SpareBank 1 og DNB fusjonerte for et års tid siden, melder om samme utvikling.

Tror du at de bare har forsikret 5 biler nå?

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Trestein said:

Det er rart at elbiler er så trygge men samtidig har mange skader. Er det "mann med hatt syndromet" som har slått til alle rede for elbiler 

Avhenge jo litt av korleis du måle tryggleik. F.eks om det er personskader så har det fremstått som dei er ganske sjeldne det eg er bekjent. TS beskrive jo mindre, "uskyldige" skader som normalen.

Lenke til kommentar

Et innlegg ment å ikke provosere noen som helst. Forsøker bare å lufte et par tanker jeg har hatt om Tesla-biler sånn utenom den voldsomme akselerasjonen som har blitt nevnt.

Det er en lav bil, det er en bred bil som tar litt areal på vei. Det kunne også ha vært interessant å sett en kjønnsrettet statistikk på ulykkessjåfører i disse spes. EL-biltilknyttede ulykker. Jeg tenker at kanskje minst en av disse faktorene kan ligge bak. På det kjønnsmessige kriteriet så skal jeg være helt åpen og lyttende. Men har tanker om at kvinner kanskje ikke er komfortabel i en slik bil? Eller at enkelte menn kan få adrenalin-kick i en muskelbil? En statistikk vil uansett ikke kunne besvare om de to kjønnsrettede spm. har noe for seg eller ikke.

Endret av G
Lenke til kommentar
On 2/5/2020 at 10:35 AM, Simen1 said:

Det har vært episoder med sykkelhatende bilister som går inn for å utsette de for fare eller plage de med spylevæske, tuting osv, så jeg ser ikke bort i fra at det finnes noen like syke Tesla-hatere. Men jeg håper og tror at det er så få at de ikke utgjør noe målbart på statistikkene.

Lite innspill:

Jeg tror kanskje ikke det dreier seg om "sykkelhat". Jeg  tror det dreier seg om irrirasjon over brudd på veitrafikkloven, paragraf "ikke være til unødig hinder for andre".

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, BippeStankelbein said:

Lite innspill:

Jeg tror kanskje ikke det dreier seg om "sykkelhat". Jeg  tror det dreier seg om irrirasjon over brudd på veitrafikkloven, paragraf "ikke være til unødig hinder for andre".

"Irritasjon" er greit. Det du sitere som ting som blir utført mot syklister er ikkje "irritasjon". Og sjølv om syklister går tregt er dei sjeldent eit reelt hinder, men dei som kjøre forbi uten å vurdere faren er absolutt unødig hinder for andre...

Dvs. har eg opplevd å måtte ta minst ein nødstans fordi nokon skulle på død å liv forbikjøre ein traktor midt i ein sving, uten sikt for hverken meg eller tosken. Berre plutseleg dukka dei opp - i feil kjørefelt! Lignande handlingar gjer folk når dei møte sykkel - uansett kor dårleg anledning det er  dei forbi no.

Dei er unødig hinder for andre. Syklister derimot går såpass tregt at ein normalt kan komfortabelt skli forbi.

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 5. februar 2020 den 10.35):

Det har vært episoder med sykkelhatende bilister som går inn for å utsette de for fare eller plage de med spylevæske, tuting osv, så jeg ser ikke bort i fra at det finnes noen like syke Tesla-hatere. Men jeg håper og tror at det er så få at de ikke utgjør noe målbart på statistikkene.

Kjører litt motorsykkel. Når jeg står i kø med bilen kjører jeg ofte litt ut til siden for at motorsykkelen bak meg kan slippe frem. Det jeg har lagt merke til er at det som regel er en el bil som plasserer seg helt til venstre i feltet og gjør at stakkaren må stå i kø slik som alle andre. Har ofte lurt på hvorfor?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 2/3/2020 at 10:50 PM, failern said:

Når overskriften sier: "Elbiler krasjer oftere" så er det ikke jeg som stod for grupperingen. 

Jo, det er du. Overskriften inneholder ingen grupperinger. Det gjør derimot artikkelen. Den differensierer mellom elektriske, hybrider, diesel og bensin.

Dessuten dreier  overskriften seg om skader, ikke salg. Du snakker om salg, ikke skader.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...