Gå til innhold

Elbiler krasjer oftere: Tesla og Kia verst


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har Cruise Control, men jeg bruker den aldri, da jeg synes jeg mister kontrollen over bilen, og den gjør meg mindre våken
Har kjørt mellom Oslo og Trondheim flere ganger uten bruk av CC

Skulle gjerne hatt statistikk på antall ulykker hvor CC har vært medvirkende årsak, ved f.eks at sjåfør har sovnet
Kanskje derfor elbiler har så mange ulykker, da "alle" bruker CC

Lenke til kommentar
42 minutes ago, Dubious said:

Jeg har Cruise Control, men jeg bruker den aldri, da jeg synes jeg mister kontrollen over bilen, og den gjør meg mindre våken
Har kjørt mellom Oslo og Trondheim flere ganger uten bruk av CC

Skulle gjerne hatt statistikk på antall ulykker hvor CC har vært medvirkende årsak, ved f.eks at sjåfør har sovnet
Kanskje derfor elbiler har så mange ulykker, da "alle" bruker CC

Med adaptiv CC skal det godt gjøres å kollidere med dei foran. Med lane keep assist skal det også vera vanskeleg å kjøra av veien - om enn berre fordi systemet ganske aggressivt varsler når du kjem for nærma linja.

Oppleve ikkje at eg er mindre våken, men har heller meir tid på å fokusere på vegen samtidig som eg forholder meg til fartsgrenser.

33 minutes ago, Trestein said:

På vinterføre og ved vanskelige kjøreforhold så kan nok biler som uten grunn bråbremser for ingenting skape situasjoner uten at de selv blir involvert. Føreren av bilen bak kan bremse for sent og måtte foreta en unnamanøver eller kjører i grøfta.

Har hørt om flere som har opplevd dette.

Ved vanskelege kjøreforhold vil typiskt ACC, LKA og liknande skru seg av. Elles kan eg ikkje sei at bilen "bråbremser" - eg merke den senke farten relativt aggressivt om den ikkje klare skilja om bilen på venstre i ein avkjørsel er i mitt felt eller ei, eller om bilen er på vei ut eller inn frå vegen.

Men dette er typiskt momentant, og avvises lett med å tappe gass-pedalen i eit augeblikk.

Førere i bilen bak har stort sett seg sjølv å takke om dei ligg for nærme, kjedeleg som ulykke eventuelt er. Play stupid games, win stupid prizes.

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 1
Lenke til kommentar
BippeStankelbein skrev (21 timer siden):

Tja..... Tesla er overrepresentert på ulykkesstatistikk.

Enten så er bilen dårligere, eller så er sjåførene dårligere. Eller begge deler. Velg den du selv synes passer best. Either way, i don't care ?

Nei, Tesla er IKKE høyt på ulykkesstatistikk. Det vises her til uhellsstatistikk, altså bulking og lignende uten personskade. Det er vesentlig forskjell på uhell og ulykke og definisjonen er klar for de som lager slik statistikk.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Bengt Who said:

Nei, Tesla er IKKE høyt på ulykkesstatistikk. Det vises her til uhellsstatistikk, altså bulking og lignende uten personskade. Det er vesentlig forskjell på uhell og ulykke og definisjonen er klar for de som lager slik statistikk.

La meg presisere, kun for deg:

Tja..... Tesla er overrepresentert på uhellsstatistikk.

Enten så er bilen dårligere, eller så er sjåførene dårligere. Eller begge deler. Velg den du selv synes passer best. Either way, i don't care ?

Har du noe å bidra med, relatert til saken?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Tom E. Bartholdsen skrev (11 timer siden):

Etter å ha lest kommentarene ser jeg at her er de mange som ikke ha kjørt Tesla (eller annen ELbil). Denne (og den danske) artikkelen ser ikke ut til å stemme med tallene man kan finner om elbiler, sikkerhet og skader andre plasser. (andre plasser = forsikringsselskaper, nhtsa ol). Tror nok at her har vært litt "kreativ skrivning" om temaet.

Tall fra National Highway Traffic Safety (nhtsa) i USA viser at samenlignet med andre biler er der:

- 9 ganger færre ulykker med Tesla når autoplot på

- 6 ganger færre ulykker med Tesla når aktiv sikkerhet aktivert

- 3 ganger færre ulykker med Tesla når sikkerhet slått av

Dette er samenlignet med alle biler og antall kjørte mils i USA.

I tillegg kan jeg jo nevne at Tesla er verdens sikreste bil i alle kategorier.

Det gir ikke mening å omtale x ganger færre. Det gir negative tall og er bare feil. Dessuten blander du inn ulykker i en artikkel om uhell, derfor er det avvik i tallene. En ulykke er kun en ulykke om det er personskade. Bulking i parkeringshus er et uhell, selv om stoltheten nok er skadet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Bengt Who said:

Det gir ikke mening å omtale x ganger færre. Det gir negative tall og er bare feil. Dessuten blander du inn ulykker i en artikkel om uhell, derfor er det avvik i tallene. En ulykke er kun en ulykke om det er personskade. Bulking i parkeringshus er et uhell, selv om stoltheten nok er skadet.

Det gir ingen mening å bedrive flisespikkeri heller...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Bengt Who said:

Det er i aller høyeste grad relevant å korrigere dine grove feil. Du kom jo med påstander som beviselig er fullstendig gale.

Den groveste feilen er vel likevel din avsporing, all den tid du fortsetter å poste innlegg uten relevans til saken...

 

Så, tilbake til saken: Enten så er bilen dårligere, eller så er sjåførene dårligere. Eller begge deler. Velg den du selv synes passer best. Either way, i don't care ?

Hva tror du? Er det bilen som er en dårligere bil, eller sjåføren som er en dårlige sjåfør?

 

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (3 timer siden):

Med adaptiv CC skal det godt gjøres å kollidere med dei foran. Med lane keep assist skal det også vera vanskeleg å kjøra av veien - om enn berre fordi systemet ganske aggressivt varsler når du kjem for nærma linja.

Det er her mye av problemet ligger
Folk stoler for mye på elektronikken og tror den skal gjøre alt
Folk blir vant med at adaptiv bremser for de, så når de er på parkeringsplassen så er de for treg til å bremse, for jeg kan ikek se noen annen grunn til at de klarer å bulke biler..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
BippeStankelbein skrev (1 time siden):

E39 på øysand akkurat nå:

Stort trafikkuhell med Tesla X, Kia Soul og flere.

Nestemann til å krasje: Kia Soul, hvor sjåføren sitter  å tekster om det.

Feilinformasjon eller?

Det er en BMW med sjåfør i 20 årene som har mistet kontroll og kræsjet inn en Leaf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Dubious said:

Det er her mye av problemet ligger
Folk stoler for mye på elektronikken og tror den skal gjøre alt
Folk blir vant med at adaptiv bremser for de, så når de er på parkeringsplassen så er de for treg til å bremse, for jeg kan ikek se noen annen grunn til at de klarer å bulke biler..

Vrøvl. Du kan ikkje skru på ACC ved veldig lav hastighet, ei ved rygging. ACC har ingenting med tosker på parkeringer.

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Finnes det "syke" mennesker som hater elbiler og spesielt Teslaer så sterkt at de skader disse med vilje også I fart på veien og ikke bare når bilene er parkert?

Jeg har sett en møtende fossil-bil plutselig svingte over midtlinja i ca 80 km og kjørte av sidespeilet på en Tesla uten å stoppe, på en lang rett strekning.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Kaam said:

Finnes det "syke" mennesker som hater elbiler og spesielt Teslaer så sterkt at de skader disse med vilje også I fart på veien og ikke bare når bilene er parkert?

Jeg har sett en møtende fossil-bil plutselig svingte over midtlinja i ca 80 km og kjørte av sidespeilet på en Tesla uten å stoppe, på en lang rett strekning.

Eg veit ikkje om dei gjer det (i nokon vesentleg grad) på vegen utover å vise fingeren, men det er ikkje ukjent fenomen at folk går til arbeid med vandalisme mot elbiler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...