Gå til innhold

Elbiler krasjer oftere: Tesla og Kia verst


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
BippeStankelbein skrev (2 timer siden):
trikola skrev (3 timer siden):

Ja, og det er den mest effektive måten å fremme miljøsaken best mulig - gjør den lønnsomt.

Men det er jo ikke lønnsomt, det bare skyver kostnaden over på skattebetalerne...

På samme måte som eksosbilkjøperne gjør mener du? https://www.dn.no/motor/bilavgifter/elbiler/zero/statens-inntekter-fra-bilsalget-er-halvert-pa-ti-ar-og-det-skyldes-ikke-elbiler/2-1-322665

Lenke til kommentar
28 minutes ago, Hanhijnn said:

Om du skyver regninga di over på Ola, så er det uansett du som snylter på Ola. Selv om Ola nå bare betaler halve regninga di. Ja til og med om han betalte hele regninga di for ti år siden.

Det er uansett du som skyver regninga over på Ola i større eller mindre grad. Ikke motsatt.

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Zero foreslår at regjeringen neste år senker innslagspunktene for CO2-avgiften, reduserer vektrabatten for ladbare hybrider og beholder avgiftsfordelene for elbiler.

Da ender man opp med at de som vurderer ladbar hybrid, kjøper dieselbil uten lading

De bør redusere avgiften ytterligere på ladbare hybrider med 100km rekkevidde, om det eksisterer slike i dag
Blir det gunstigere å kjøpe ladbare hybrider med 100km rekkevidde, så blir de etterspurt og produsert, og folk vil kjøpe de istedet for dieselbiler og kjøre 90% av tiden på strøm, inkludert meg.

De kan sette opp avgiften på Landcruiser, som har fått dispans for å selges med motor som ikke er tillatt i Norge, fordi den leveres med kun den motoren, og andre tilsvarende biler.
Også mulig å sette opp avgiften på omregistrering av gamle fossilbiler, som ikke støtter dagens krav.  Gjøre det mindre lønnsomt å selge brukte biler, og mer lønsomt å vrake de og kjøpe elbil eller hybdrid.
Høyere vrakpant om man kjøper elbil  (Ikke hybrid)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
BippeStankelbein skrev (46 minutter siden):

Om du skyver regninga di over på Ola, så er det uansett du som snylter på Ola. Selv om Ola nå bare betaler halve regninga di. Ja til og med om han betalte hele regninga di for ti år siden.

Det er uansett du som skyver regninga over på Ola i større eller mindre grad. Ikke motsatt.

Hverken Ola eller du betalte noe av regninga mi. Kreditoren (Staten) kansellerte hele regningen min, og en stor del av Ola sin. Om det får deg til å føle deg sår så er ikke det min sak. Det får du i såfall klandre Staten for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Hanhijnn said:

Hverken Ola eller du betalte noe av regninga mi. Kreditoren (Staten) kansellerte hele regningen min, og en stor del av Ola sin. Om det får deg til å føle deg sår så er ikke det min sak. Det får du i såfall klandre Staten for.

Nei, staten overfakturerete Ola grovt, så staten sørget for å fakturere litt mindre neste gang. Men likevel overfakturerer Staten fortsatt grovt, sett mot kostnader til veivedlikehold og utbygging. Og du betalte absolutt ingenting, så du bør i det aller minste ha vett til å gå stille i dørene.

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, Dubious said:

99% av de som kjøper elbil gjør det for å spare penger, så vi kan enkelt putte de i en boks 

1% gjør det for miljøet

I boksen spare penger ja, men da kan man putte alle som kjøper en mindre eller billigere bil med mindre motor for å spare penger i samme boksen. Eller de som tar tog/buss/t-bane for å spare penger i sammen boksen. Da ender du opp med å kalle alle som gjør noe for å spare penger for "raringer".

Men det er ingen automatikk at 1 boks "spare penger" gjør at man automagisk hører hjemme i en haug andre bokser. Uansett ikke den verste boksen å havne i.

Selvsagt gjør 99% av befolkningen det som er best for egen lommebok? Tror man noe annet lever man jo i en fantasiverden. Ja, kanskje også mer enn 99% tenker først og fremst på egen lommebok før naboen sin.

Ellers er jeg enig med Simen1.
Mange som kjøper elbil for å spare penger kjøper det også av mange andre årsaker. For egen del kan jeg nevne:

- liker smart teknologi og teknologiske fremskritt
- ønsker meg bedre lokal luftkvalitet.
- ønsker å kunne sykle til jobb uten å bli dårlig eller få helseproblemer av eksosen på vei til jobb.
- liker følelsen av å gjøre noe for å bidra til bedre luftkvalitet rundt meg selv om jeg kjører bil
etc.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 hours ago, Dubious said:

(...)

Også mulig å sette opp avgiften på omregistrering av gamle fossilbiler, som ikke støtter dagens krav.  Gjøre det mindre lønnsomt å selge brukte biler, og mer lønsomt å vrake de og kjøpe elbil eller hybdrid.
Høyere vrakpant om man kjøper elbil  (Ikke hybrid)

En stor del av CO2 regnskapet er produksjon av bilen.
Når bilen allerede er produsert, så er det nok mer miljøvennlig å slite den ut, enn å vrake e helt brukbar bil, bare for å kjøpe enda en ny en.

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 1
Lenke til kommentar
BippeStankelbein skrev (1 time siden):

En stor del av CO2 regnskapet er produksjon av bilen.
Når bilen allerede er produsert, så er det nok mer miljøvennlig å slite den ut, enn å vrake e helt brukbar bil, bare for å kjøpe enda en ny en.

Mange gamle vrak som ikke har noe på veien å gjøre, og de som vil kjøpe slike gamle biler, kan være med å betale for utslippene

Mesteparten av delene på en bil blir gjenbrukt 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Dubious said:

Mange gamle vrak som ikke har noe på veien å gjøre, og de som vil kjøpe slike gamle biler, kan være med å betale for utslippene

Mesteparten av delene på en bil blir gjenbrukt 

Hva prater du om? Gamle biler betaler jo i dyre dommer allerede for utslipp, det ligger saftig innbakt i drivstoffprisene.

Det er jo nye elbiler som er fritatt utslippsavgift, fra produksjonen! Null avgift, ikke engang moms, på nye elbiler i norge.

Hvis poenget ditt er at den som slipper ut, skal betale for det, så mener du EGENTLIG at elbilene skal skattes hardere ved nybilsalg, og gamle biler skal bevare den drivstoffavgiften som bruken av dem allerede medfører.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 2/17/2020 at 5:51 PM, failern said:

"Elbiler krasjer oftere" betyr at elbiler krasjer oftere i forhold til andre biler. Hvorfor er ikke dette en gruppering?

Man bør iallefall ha en markedsandel på godt over 50% for å kunne kalle det å dominere et marked. Dette har ikke elbiler.

Det her blir for dumt. Dominerende betyr bare at man har en særlig fremtredende og overlegen markedsandel. Det har ingen relasjon til 50%. Når én gruppering har mer enn dobbelt så høy markedsandel som nummer to så er det dominerende. Har man 91 tilbydere av noe og 90 av dem har 1% av markedet hver, mens den siste har 10% av markedet så er den siste dominerende, selv om det er langt opp til 50%. Den har 10x større markedsandel enn noen andre.

På den andre siden, har man to tilbydere, hvor én har 45% markedsandel og den andre 55% markedsandel, så er ingen av dem dominerende, selv om den har mer enn 50%. Forskjellen mellom dem er ikke fremtredende og overlegen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

Om 5 år er det ingen som bryr seg om elbiler lenger. Folk flest kjører da diesel-hybrid med 15-20 mils elektrisk rekkevidde og 100 mil på tanken (eventuelt som rekkeviddeforlenger). Dette er den optimale kombinasjonen både fra sjåførens ståsted og miljøet. Rene elbiler er meningsløst med dagens batteriteknologi. Ingen i Norge hadde kjøpt dem om det ikke var for subsidiene. Produksjonskostnadene forteller noe om ressursbruken og klimaavtrykket. Myndighetenes hodeløse elbilpolitikk har ført til at ressurser har gått til en teknologi uten fremtid, istedenfor til innovasjon av fremtidsrettet teknologi. Et eksempel er at Tesla først nå vurderer å bytte ut kobolt i batteriene, noe de ville ha gjort for lenge siden dersom myndighetene ikke hadde skapt et marked for biler med koboltbatterier. Stagnasjon i innovasjonen skjer hver gang staten blander seg inn på denne måten.

Endret av Slettet+9817234
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...