Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

0laf skrev (16 minutter siden):

Egentlig er det ingen som dør av viruset, man dør av komplikasjoner som hjertestans, kvelning, sepsis og lignende, det er immunforsvaret som dreper folk, ikke viruset.

"It's not the fart that kills you, it's the smell!" ?
(fra Petter Solberg-parodi)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://www.telegraph.co.uk/news/2020/06/22/revealed-scars-covid-19-could-last-life-doctors-warn-long-term/

One in three patients who recover from coronavirus could be harmed for life, with long-term damage to their lungs, as well as chronic fatigue and psychological disturbances, research suggests. 

Experts said there was growing evidence that the virus could cause persistent or even permanent trauma, including impairment to the brain and an increased risk of Alzheimer’s disease

NHS guidance seen by The Telegraph suggests that around 30 per cent of patients who recover from Covid-19 may be left with damaged and scarred lung tissue

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde en henvendelse til legevakt fordi den andre halvdel har to av symptomene på listen. Av preventive hensyn og fordi det er leggetid og personen behøver å få sove. Derfor så tok jeg litt ansvar inntil videre.

Symptomer:

- Kvalme og oppkast.

- Personen forteller om litt fatigue også

 

Respons hos legevakt:

- de screener ikke for dette ift. Covid-19 testing på legevakten.

Spoiler

Watch for symptoms

People with COVID-19 have had a wide range of symptoms reported – ranging from mild symptoms to severe illness.

Symptoms may appear 2-14 days after exposure to the virus. People with these symptoms may have COVID-19:

  • Fever or chills
  • Cough
  • Shortness of breath or difficulty breathing
  • Fatigue
  • Muscle or body aches
  • Headache
  • New loss of taste or smell
  • Sore throat
  • Congestion or runny nose
  • Nausea or vomiting
  • Diarrhea

This list does not include all possible symptoms. CDC will continue to update this list as we learn more about COVID-19.

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/symptoms-testing/symptoms.html

- legevakten anbefaler at den som har symptomer holder seg hjemme og unna andre

- legevakten anbefalte meg å gå på jobb og omgås andre så mye jeg måtte ønske

- på hverdager ta kontakt evt. med fastlege dersom en tenker en må ha legetilsyn

 

Ok, nå tester vi alle liksom i Norge? :lol:

Må jo være enig i at det er slike symptomer som er tvetydige kanskje, men det er jo fortsatt symptomer på listen. Vet ikke hva jeg som ektefelle bør, skal  gjøre. Nå har jeg jo sosial distansert meg noe mer enn den gjengse mann i gata kanskje, en god stund. Så veldig hyggelig at symptomer som har potensiale sniker seg inn i heimen fra den personen som har hatt mer kontakt med andre  av oss. Spesiellt hyggelig at dette sniker seg inn midtsommers når man endelig har fått godværet.

Ok det var min foreløpige korte historie om erfaring med helsevesenet så langt. Forventet faktisk ikke mer og ikke bedre av legevakten fra dette lavsmitteområdet i Rogaland :wee:

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest b6487...931
G skrev (28 minutter siden):

Hadde en henvendelse til legevakt fordi den andre halvdel har to av symptomene på listen. Av preventive hensyn og fordi det er leggetid og personen behøver å få sove. Derfor så tok jeg litt ansvar inntil videre.

Symptomer:

- Kvalme og oppkast.

- Personen forteller om litt fatigue også

 

Respons hos legevakt:

- de screener ikke for dette ift. Covid-19 testing på legevakten.

  Vis skjult innhold

Watch for symptoms

People with COVID-19 have had a wide range of symptoms reported – ranging from mild symptoms to severe illness.

Symptoms may appear 2-14 days after exposure to the virus. People with these symptoms may have COVID-19:

  • Fever or chills
  • Cough
  • Shortness of breath or difficulty breathing
  • Fatigue
  • Muscle or body aches
  • Headache
  • New loss of taste or smell
  • Sore throat
  • Congestion or runny nose
  • Nausea or vomiting
  • Diarrhea

This list does not include all possible symptoms. CDC will continue to update this list as we learn more about COVID-19.

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/symptoms-testing/symptoms.html

- legevakten anbefaler at den som har symptomer holder seg hjemme og unna andre

- legevakten anbefalte meg å gå på jobb og omgås andre så mye jeg måtte ønske

- på hverdager ta kontakt evt. med fastlege dersom en tenker en må ha legetilsyn

 

Ok, nå tester vi alle liksom i Norge? :lol:

Må jo være enig i at det er slike symptomer som er tvetydige kanskje, men det er jo fortsatt symptomer på listen. Vet ikke hva jeg som ektefelle bør, skal  gjøre. Nå har jeg jo sosial distansert meg noe mer enn den gjengse mann i gata kanskje, en god stund. Så veldig hyggelig at symptomer som har potensiale sniker seg inn i heimen fra den personen som har hatt mer kontakt med andre  av oss. Spesiellt hyggelig at dette sniker seg inn midtsommers når man endelig har fått godværet.

Ok det var min foreløpige korte historie om erfaring med helsevesenet så langt. Forventet faktisk ikke mer og ikke bedre av legevakten fra dette lavsmitteområdet i Rogaland :wee:

Ble sendt på Haukeland med overnatting og full testing av alt av covid-19, lunger osv pga litt sår hals og litt høyt blodtrykk (var stresset fordi de ringte meg fra koronalegevakt tidlig på morgenen og ba meg komme inn med en gang etter henvendelse fra fastlege dagen før). Dette var for noen uker siden da det først ble meldt at alle med symptomer kunne/skulle testes. Tydeligvis forskjell rundt omkring... 

Anonymous poster hash: b6487...931

Lenke til kommentar
Gjest b6487...931
Theo343 skrev (12 minutter siden):

Pga høyt blodtrykk? :rofl:

Litt. Og sår hals. Og litt hosting. Hadde holdt meg hjemme i en uke først da, pga luftveisinfeksjonen. 

Anonymous poster hash: b6487...931

Lenke til kommentar

Var nok pga. mangel på alle symptomer i hals og lunger en ble avvist tipper jeg. Nå får en se utover dagen om vedkommende har vedvarende symptomer eller om det ble litt ulv ulv roping. Er jo ikke jeg som er rammet enda. Jeg kan ikke si fra eller til om det var riktig å agere med den telefonsamtalen. Fikk jo tips om at det ville være lurt å drikke vann i små porsjoner da. Så noe kom det jo ut av det.

Men, sånn oppi dette så var det en liten vekker for hva de screener for. Det kan jo i fra et effektivitetshensyn forstås. Men, det er sikkert fryktelig mange av de mulige symptomene på listen som blir regelrett neglisjert da, med beskjeder om å se det an. Jeg vil ihvertfall anta det, i og med feber, hoste og andre slike typiske "influensasymptomer" ble spurt etter.

Det er ihvertfall ingen raus testkapasitet her i denne delen av Rogaland kan det virke som. Personen som besvarte telefon hos Legevakten må vel forventes å ha fått føringer litt ovenifra, og at det ikke kun var en personlig vurdering fra henne?

Jeg kan ikke klandre legevakten for noe, iom. at de nok har et hensyn til pågang å se an hele tiden.

Men, jeg har ihvertfall gitt denne tråden hele opplevelsen så langt ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I min kommune blir vertfall de som vil testet. Jeg selv har blitt testet 2 ganger, ene gangen i mars på grunn av en fullblods lungebetendelse samt fordi jeg er i risikogruppen. Andre gangen ble jeg testet i mai helt uten symptomer annet enn pollen allergi litt mot min vilje, men fikk ikke komme inn til lege for oppfølging uten at jeg ble testet først. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det burde være mulig å teste alle som har symptomer eller mistanke nå. Går det ikke an å kjøre "bulk"-analyser av mange prøver samtidig der man tror sannsynligheten er stor for negative testsvar, og så gå inn og teste hver prøve for seg om man får positivt resultat for hele settet av prøver?

Håper i alle fall noen er på ballen i forhold til å utvide testkapasiteten. Hvis den er knapp nå, hva da når høst og vinter kommer, og pågangen øker sterkt på grunn av forkjølelser og influensa?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest b6487...931
G skrev (1 time siden):

Personen som besvarte telefon hos Legevakten må vel forventes å ha fått føringer litt ovenifra, og at det ikke kun var en personlig vurdering fra henne?

Vet du, min erfaring fra kontakt med helsenorge via telefon, og med  flere unger, kronisk syk kone og vanskelige svangerskap har det blitt en del telefoner, tilsier at det er stor forskjell på hvordan de som tar telefonen ser på jobben sin. Noen virker oppriktig å tro at deres jobb er å sørge for at flest mulig bare blir hjemme. Spesielt en på KK på Haukeland er vanskelig opp til et nivå der vi bare møtte opp uansett hva hun mente om hun var på jobb. Ble gjerne mødt med "hvorfor kom dere ikke før" fra vakthavende lege. Det er veldig dumt, for vi opplevde aldri at vi var til bry fra de som faktisk hjalp oss. Kun fra de som var førstescreenere. Det verste vi opplevde var en på legevakta som implisitt sa at fosteret tidlig i graviditeten sikkert kom til å dø, at det ikke var noe de kunne gjøre og takk og hadebra dere kommer ikke inn, når min kone fossblødde. 

Det blir litt som hos NAV. De som trenger hjelpen mest er fort for syke/høflige til å insistere på å få hjelpen de har krav på. 

Når det er sagt har jeg pratet med mange veldig hjelpsomme og hyggelige mennesker og. :)

Anonymous poster hash: b6487...931

Lenke til kommentar
2 hours ago, Evil-Duck said:

I min kommune blir vertfall de som vil testet. Jeg selv har blitt testet 2 ganger, ene gangen i mars på grunn av en fullblods lungebetendelse samt fordi jeg er i risikogruppen. Andre gangen ble jeg testet i mai helt uten symptomer annet enn pollen allergi litt mot min vilje, men fikk ikke komme inn til lege for oppfølging uten at jeg ble testet først. 

Hadde fullblods lungebetennelse i mars selv men ble ikke testet med årsak "vi tester bare de som har vært utenlands, helsepersonell m.m.". Norsk helsevesen ;)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
Theo343 skrev (2 timer siden):

Hvordan er det med sportsmassasje for tiden? Noen her som har begynt å benytte seg av det igjen? Benyttet det innimellom før for å få løst opp i musklatur i nakke, rygg m.m. og kjenner at jeg burde tatt en tur igjen snart.

Det skulle jeg og hatt, får sjekke om tilbudet på jobb er tilgjengelig igjen i morgen.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Simen1 said:

Da har det kommet en til siden du sjekket. Nå er det 16 stk. Men er det sagt noe om at disse tilfellene kan spores tilbake til noen BLM-protest?

De hadde vel funnet minst 1 som var sannsynlig. Så er det nok en del som ble smittet, men få/ingen symptomer som har smittet videre igjen til folk som nå er innlagt. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...