Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Jeg husker tilbake til da George W. Bush var president. Mange syns han var en enkel raring. 

De skulle bare visst ... 

"Ro ned på testingen", herregud hva er det å si. Uansett om han mente det spøkefullt eller ikke (den seksjonen av talen var ganske.. "prøve å være morsom"), for en fyr. 

Endret av :utakt
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
:utakt skrev (19 minutter siden):

"Ro ned på testingen", herregud hva er det å si. Uansett om han mente det spøkefullt eller ikke (den seksjonen av talen var ganske.. "prøve å være morsom"), for en fyr. 

Han har sagt det flere ganger tidligere også, uansett om det er "en spøk" eller ikke så er gjentagelsen av den noe som tyder på at det er noe han mener. Hvis det ikke skulle være noe han mener, er det likevel problematisk å vitse om det og legitimere et slikt synspunkt. Vi har jo sett hvor mange amerikanere som har kjøpt påstandene hans om hydroxychloroquine som preventivt middel mot Covid-19, det er garantert mange som kjøper dette om testing også. 

Lenke til kommentar

Ja, det er skremmende hvor lite han tenker   bryr seg om hvor mye innflytelse han har på alt som kommer ut av munnen hans. Jeg er sikker på at dersom han hadde møtt opp med munnbind selv og oppfordret de oppmøtte til å gjøre det samme, så hadde de faktisk tatt i mot og brukt munnbindene til utdeling. Men når han ikke gjør det selv, så gjør de ikke det heller. 

Endret av Fnugle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

FIKK 15.000 I BOT ETTER HARRYHANDEL

En mann i 30-årene er ilagt en bot på 15.000 kroner. Han sa til politiet at han måtte på harryhandel av personlige årsaker, men brøt karantenereglene etterpå.

Mannen er bosatt i Sandefjord, men ble lørdag oppsøkt av politiet i nabobyen Tønsberg etter et tips om at han hadde vært på handletur i Sverige to dager tidligere, skriver Tønsbergs Blad.

Han anmeldes nå for brudd på karantenereglene og er ilagt en bot på 15.000 kroner.

Han har ikke vedtatt boten. (NTB)

Godt at politiet enda gjør så godt de kan ved å slå ned på harryhandel og brudd på karanteneregler.

Lurer forøvrig på hva "harryhandel av personlige årsaker" betyr.

Lenke til kommentar
:utakt skrev (På 20.6.2020 den 10.44):

Jeg blir litt trist av at folk kan være så egoistiske. 

Jeg er ikke nødvendigvis enige i alle regler som blir laget nå under pandemien, men skjønner jo at den overordnede hensikten er smittevern. Da kommer vi best ut av det hvis alle følger dem så godt det går. Hvis alle skal bryte de restriksjonene man personlig ikke er enig i så kan vi like gjerne droppe hele greia og åpne alt. 

Selvfølgelig er folk lei av restriksjoner. Men jo lenger vi klarer å innrette oss etter dem, desto raskere blir vi kvitt dem og kan gå tilbake til normalen som alle savner. 

Burde ikke være så vanskelig å forstå. Men det sitter tydeligvis langt inne for mennesker som er vant til "jammen JEG vil...". 

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/XgPlRx/hoteller-faar-avbestillinger-paa-ankomstdagen-vil-bare-ha-papirer-for-aa-komme-inn-i-danmark

på hvilken måte er kravet om minst 6 døgns overnatting relatert til "den overordnede hensikten er smittevern" ?

Hvis herr & fru Hansen fra Kristiansand, i utgangspunkt bare ønsker å være i Danmark fra fredag til søndag, gjør det dem plutselig mer smittefarlige for danskene?

Norge krever ikke noe lignende fra sine besøkende.

Synes det danske særkravet lukter mer av rent pengemotiv, enn covid-19

  • Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (3 minutter siden):

Det er bedre at man er på ett sted og eventuelt sprer smitte der, enn å reise rundt og sprer smitte overalt? 

det er "bedre" eller "minst like bra" at "herr & fru Hansen" kan reise hjem etter 3 dager? (på samme hotell)

hva er den smittevern-faglige begrunnelsen for 6 dager?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (2 minutter siden):

det er "bedre" eller "minst like bra" at "herr & fru Hansen" kan reise hjem etter 3 dager? (på samme hotell)

hva er den smittevern-faglige begrunnelsen for 6 dager?

Nå er jeg godt over i spekulasjonsland, men siden det er en viss inkubasjonstid for sykdommen + at man kan smitte før symptomene bryter ut... Med korte opphold kan man tenke seg at man kommer, smitter folk uten å være syk selv, og så reiser igjen? Så står danskene igjen med smittetilfeller de ikke aner hvor kom fra. 

Hvis herr og fru Hansen ligger på hotellrommet på dag fem, med feber og hoste, så kan man potensielt begynne kontaktsporing.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (56 minutter siden):

Godt at politiet enda gjør så godt de kan ved å slå ned på harryhandel og brudd på karanteneregler.

Lurer forøvrig på hva "harryhandel av personlige årsaker" betyr.

Hvorfor sa han ikke bare at han hadde vært på Gotland eller i Danmark da? Men politiet lyver jo for folket når de begrunner at de ikke griper inn mot demonstrasjon med at "vi driver ikke smittevern" og så gjør de nettopp det på grenseoverganger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (5 minutter siden):

Nå er jeg godt over i spekulasjonsland, men siden det er en viss inkubasjonstid for sykdommen + at man kan smitte før symptomene bryter ut... Med korte opphold kan man tenke seg at man kommer, smitter folk uten å være syk selv, og så reiser igjen? Så står danskene igjen med smittetilfeller de ikke aner hvor kom fra. 

Hvis herr og fru Hansen ligger på hotellrommet på dag fem, med feber og hoste, så kan man potensielt begynne kontaktsporing.

Det høres tilforlatelig ut, men hvis denne begrunnelsen var åpenbar, så er det merkelig at smittevernmyndighetene hverken i Finland eller Norge har gått for det?

Jeg mistenker at det hele er rent økonomisk motivert, kokt i sammen på politiker hold, i de berørte landene. Norge er "livredd" for at folk skal få reise å handle billig tobakk, vin, kjøtt, etc. Og danskene ser helst at du handler hos deres butikker.

Typisk nok får man derfor lov å bli med danskebåten hvis man ikke går i land, men til gjengjeld er Taxfree butikken ombord stengt, så svipptur-passasjerer får ikke handlet noe. (ikke øvrige passasjerer heller for den saks skyld)

Lenke til kommentar

I Danmark bor 30% av innbyggerne i København, og befolkningstettheten er ikke sammenlignbar med Norge og Finland. De har også en mye større strøm av innreisende turister fra nabolandene enn oss. 

Gir all mening for min del at danske myndigheter gjør som de gjør smittevernmessig, i hvert fall. Krav om 6 døgns opphold gir de bedre tid til å smittespore og eventuelt isolere. At det skulle være større økonomiske motiver bak gir ikke helt mening for meg, da ville de ha gjort andre grep.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.timesofisrael.com/recovered-covid-19-patients-suffer-major-ongoing-physical-cognitive-problems/

Dette viruset er helt vanvittig skremmende. 

http://simmaronresearch.com/2020/04/will-covid-19-leave-an-explosion-of-me-cfs-cases-in-its-wake/

While the lung functioning and chest x-rays were normal, fatigue (60%), difficulty sleeping (44%), and shortness of breath (45%) were common 12 months later. Only 13% said they’d fully recovered.  Eighteen percent demonstrated a reduced walking distance during the 6-minute walk test.

Thirty-seven percent reported significant reductions in their physical health, and 33% reported a significant reduction in their mental health.

After one year, 17% of patients had still not returned to work, and 9% more had not returned to their pre-SARS work levels.

(Jeg er klar over at det er snakk om SARS-1.0 her, men SARS-2.0 fungerer mye på samme måte. I tillegg så angriper viruset begge lungene, mens SARS 1 typisk bare angrep en av to. Vi har antagelig en horde med uføre i vente)

Endret av Benbjo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (2 timer siden):

på hvilken måte er kravet om minst 6 døgns overnatting relatert til "den overordnede hensikten er smittevern" ?

Hvis herr & fru Hansen fra Kristiansand, i utgangspunkt bare ønsker å være i Danmark fra fredag til søndag, gjør det dem plutselig mer smittefarlige for danskene?

Norge krever ikke noe lignende fra sine besøkende.

Synes det danske særkravet lukter mer av rent pengemotiv, enn covid-19

Poenget er at hvis alle må bli 6 dager i Danmark får de totalt færre utlendinger på besøk enn om alle bare er to dager. Mindre folk på besøk mindre smitte. Også er det mulig å få tak i folk som tester positivt og isolere de. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (1 time siden):

https://www.timesofisrael.com/recovered-covid-19-patients-suffer-major-ongoing-physical-cognitive-problems/

Dette viruset er helt vanvittig skremmende. 

http://simmaronresearch.com/2020/04/will-covid-19-leave-an-explosion-of-me-cfs-cases-in-its-wake/

While the lung functioning and chest x-rays were normal, fatigue (60%), difficulty sleeping (44%), and shortness of breath (45%) were common 12 months later. Only 13% said they’d fully recovered.  Eighteen percent demonstrated a reduced walking distance during the 6-minute walk test.

Thirty-seven percent reported significant reductions in their physical health, and 33% reported a significant reduction in their mental health.

mange av plagene (fysiske og psykiske) som nevnes, kan være senskader av respirator-behandling og ikke pga. corona-viruset.

https://sykepleien.no/forskning/2017/02/skriver-dagbok-til-respiratorpasienter

det er vel politisk ukorrekt i enkelte miljøer å påpeke "bi-virkninger" men ærlige sjeler innom sykepleie tar det i alle fall opp.

Mange covid-19 pasienter som har lagt ukevis i respirator i mer eller mindre koma-tilstand, er grønnsak når de utskrives. Og må trenes opp med hjelpetiltak til å fungere igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 timer siden):

I Danmark bor 30% av innbyggerne i København, og befolkningstettheten er ikke sammenlignbar med Norge og Finland. De har også en mye større strøm av innreisende turister fra nabolandene enn oss. 

Gir all mening for min del at danske myndigheter gjør som de gjør smittevernmessig, i hvert fall. Krav om 6 døgns opphold gir de bedre tid til å smittespore og eventuelt isolere. At det skulle være større økonomiske motiver bak gir ikke helt mening for meg, da ville de ha gjort andre grep.

fra neste uke fjerner danskene kravet om 6 døgn overnatting for svenske turister som kommer fra Skåne, Halland og Blekinge.

mens nordmenn fortsatt tvinges være der 6 dager.

mulig det er en logikk i det også, bare jeg som ikke får øye på den?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (14 minutter siden):

fra neste uke fjerner danskene kravet om 6 døgn overnatting for svenske turister som kommer fra Skåne, Halland og Blekinge.

mens nordmenn fortsatt tvinges være der 6 dager.

mulig det er en logikk i det også, bare jeg som ikke får øye på den?

Mulig de vil ha svenskene i landet så kort som mulig ?  

Lenke til kommentar
Sitat

Fagdirektør i Folkehelseinstituttet, Frode Forland, støtter Islands teori om at turister utgjør mindre smitterisiko. Han er derimot mer bekymret for reisende nordmenn som kommer hjem.

Motsier han ikke seg selv her? Han mener turister ikke bringer smitte til Norge, men at nordmenn som er turister i andre land bringer med seg smitte hjem?

https://www.dagbladet.no/nyheter/fhi-stotter-island-teori/72571176

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...