Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

– Noen har booket seks netter, så har de i ettertid avbestilt fire av nettene. Det er måten man kan gjøre det på. Da får man en bekreftelse på at man har seks overnattinger så kan man kjøre inn i Danmark og gjøre hva man vil, sier Klovborg.

Jeg blir litt trist av at folk kan være så egoistiske. 

Jeg er ikke nødvendigvis enige i alle regler som blir laget nå under pandemien, men skjønner jo at den overordnede hensikten er smittevern. Da kommer vi best ut av det hvis alle følger dem så godt det går. Hvis alle skal bryte de restriksjonene man personlig ikke er enig i så kan vi like gjerne droppe hele greia og åpne alt. 

Selvfølgelig er folk lei av restriksjoner. Men jo lenger vi klarer å innrette oss etter dem, desto raskere blir vi kvitt dem og kan gå tilbake til normalen som alle savner. 

Burde ikke være så vanskelig å forstå. Men det sitter tydeligvis langt inne for mennesker som er vant til "jammen JEG vil...". 

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/XgPlRx/hoteller-faar-avbestillinger-paa-ankomstdagen-vil-bare-ha-papirer-for-aa-komme-inn-i-danmark

  • Liker 3
Lenke til kommentar
22 minutes ago, :utakt said:

Jeg blir litt trist av at folk kan være så egoistiske. 

Jeg er ikke nødvendigvis enige i alle regler som blir laget nå under pandemien, men skjønner jo at den overordnede hensikten er smittevern. Da kommer vi best ut av det hvis alle følger dem så godt det går. Hvis alle skal bryte de restriksjonene man personlig ikke er enig i så kan vi like gjerne droppe hele greia og åpne alt. 

Selvfølgelig er folk lei av restriksjoner. Men jo lenger vi klarer å innrette oss etter dem, desto raskere blir vi kvitt dem og kan gå tilbake til normalen som alle savner. 

Burde ikke være så vanskelig å forstå. Men det sitter tydeligvis langt inne for mennesker som er vant til "jammen JEG vil...". 

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/XgPlRx/hoteller-faar-avbestillinger-paa-ankomstdagen-vil-bare-ha-papirer-for-aa-komme-inn-i-danmark

Enig dersom det viser seg å være slik. Men, for noen dager siden så mener jeg at diskusjonstråden her dekker at 6 dagersregelen var opphevet. Så er det VG som ikke har fulgt med i timen, eller er det den opphevelsesinformasjonen som var feilaktig?

 

Ser ut til at VG har rett:

Quote

Danmark gjenåpnet for fritidsreiser og besøk fra Norge 15. juni, men i minimum seks dager. I tillegg tillates transitt gjennom Danmark både for utreise og hjemreise for personer bosatt i Norge.  For mer informasjon om innreise og koronavirus se under avsnittene Innreise og Helse.

https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/reiseinformasjon/velg-land/reiseinfo_danmark/id2415976/

Fader da har jeg misinformert noen, uten å ville dette. Da jeg er sikker på at jeg leste om den opphevelsen for flere dager tilbake i tid. Kan man ha blitt offer for en ondsinnet journalist som ønsket friere innreise til Danmark?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (31 minutter siden):

Jeg blir litt trist av at folk kan være så egoistiske. 

Jeg er ikke nødvendigvis enige i alle regler som blir laget nå under pandemien, men skjønner jo at den overordnede hensikten er smittevern. Da kommer vi best ut av det hvis alle følger dem så godt det går. Hvis alle skal bryte de restriksjonene man personlig ikke er enig i så kan vi like gjerne droppe hele greia og åpne alt. 

Selvfølgelig er folk lei av restriksjoner. Men jo lenger vi klarer å innrette oss etter dem, desto raskere blir vi kvitt dem og kan gå tilbake til normalen som alle savner. 

Burde ikke være så vanskelig å forstå. Men det sitter tydeligvis langt inne for mennesker som er vant til "jammen JEG vil...". 

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/XgPlRx/hoteller-faar-avbestillinger-paa-ankomstdagen-vil-bare-ha-papirer-for-aa-komme-inn-i-danmark

Herregud. Folk ?

Ikke minst er det utrolig dårlig gjort og respektløst ovenfor de som driver overnattingsstedene. De kan ikke nødvendigvis dekke inn de 4 nettene på så kort frist. De har holdt av rom til disse folkene, og kanskje i mellomtiden måtte avvise andre som faktisk har vært genuint interessert i å booke seg inn.

Jeg er også sikker på at reglene ble gjort for å hjelpe en turistnæring som har blitt hardt rammet av pandemien. 

Kan man virkelig bare kansellere 4 av nettene uten å betale for det? 

Blir helt kvalm av disse som hele tiden skal omgås og lure regelverket for egen vinning. Som kke evner å tenke igjennom hvorfor ting er gjort som det er, som ikke bryr seg om konsekvenser så lenge det ikke rammer dem selv.

De samme folkene føler vel at det er en urett som har rammet de, og at de ikke trenger å godta det siden de ikke er enig. Bare hjelpes for en gjeng med egoister vi har i dette landet. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (28 minutter siden):

Ikke minst er det utrolig dårlig gjort og respektløst ovenfor de som driver overnattingsstedene. De kan ikke nødvendigvis dekke inn de 4 nettene på så kort frist. De har holdt av rom til disse folkene, og kanskje i mellomtiden måtte avvise andre som faktisk har vært genuint interessert i å booke seg inn.

Ja, absolutt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, :utakt said:

Ja, absolutt. 

Sikkert en vond avveielse å få disse 6 dagers bestillingene som burde være et rødt flagg og forsøke å finne ut av hvordan de skal forholde seg til det.

Men, går det an for de å kreve endring i avbestillingregelverket i en unntaksperiode som løsning. Slik at hotellet kan kreve at avbestillingen må gjøres 14 dager i forveien, 1 uke i forveien. Kanskje ha gradvis reduksjon av tilbakebetalingen, og tjene en slant på disse gale nordmenn og gale tyskere med flere?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
39 minutes ago, toreae said:

Den andre skalaen, med Daily Deaths, burde jo følge etter denne. Med noen ukers forsinkelse. Underrapportering av døde er tydeligvis veldig stor

Det har nok kommet til et punkt der antal døde har blitt en politisk belastning flere steder (fremfor en kjærkommen politisk mulighet et moderat antall døde gir for innføring av drakoniske lover uten mye motstand/spørsmål).

Endret av tigerdyr
  • Liker 1
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (19 minutter siden):
toreae skrev (54 minutter siden):

Den andre skalaen, med Daily Deaths, burde jo følge etter denne. Med noen ukers forsinkelse. Underrapportering av døde er tydeligvis veldig stor

Det har nok kommet til et punkt der antal døde har blitt en politisk belastning flere steder (fremfor en kjærkommen politisk mulighet et moderat antall døde gir for innføring av drakoniske lover uten mye motstand/spørsmål).

Ja for andre muligheter finnes ikke... Du ser ikke verden i svart og hvitt, men svart og helsvart.

Lenke til kommentar

Dagens Carl I. Hagen-humor:

Sitat

Trump-medisin
Begge (Carl og Eli) har vært gjennom en fem ukers kur med malariamedisin, som de i likhet med president Trump har inntatt for å beskytte seg mot covid-19.

- Det er forebyggende bruk. Vi har brukt medisinen i fem uker og har ikke fått coronasmitte. Altså virker den, sier Carl I. Hagen med et smil.

https://www.dagbladet.no/nyheter/savner-stortinget/72584171

Flott. Jeg har drukket appelsinjuice hver dag i fem uker og har heller ikke fått coronasmitte. Altså virker det. 

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (8 timer siden):

https://www.bbc.com/news/uk-england-south-yorkshire-53084368

Leser om flere og flere som er syke å månedsvis. Mange blir kanskje aldri friske igjen. 

Folk fokuserer kun på dødsfall, men vi må også tenkte på de som blir permanent syke av dette. 

Vel, her er det snakk om senskader fra virussykdommen, ikke at de har coronavirus i seg for alltid. Og da er man utenfor statistikken og smitterisikoen. Men ja, dette burde være et element i opplysningen om hvorfor corona absolutt ikke er noe man bør utsette seg for.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det ble delt ut munnbind ved inngangen, ifølge Trump-kampanjen hadde de over 19.000 munnbind til utdeling. Det kom ganske mange færre tusen inn dørene enn det, så de kan ikke ha gått tomme. Trump-supporterne ser ikke ut til å ville bruke dem. Knapt et munnbind å se under nattens rally, til tross for kraftig økende smitte i Tulsa.

 

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Det ble delt ut munnbind ved inngangen, ifølge Trump-kampanjen hadde de over 19.000 munnbind til utdeling. Det kom ganske mange færre tusen inn dørene enn det, så de kan ikke ha gått tomme. Trump-supporterne ser ikke ut til å ville bruke dem. Knapt et munnbind å se under nattens rally, til tross for kraftig økende smitte i Tulsa.

 

 

Morromann skrev (1 time siden):

I galehuset USA.

20vid-tulsa-rallyvid1-videoSixteenByNine

Tett i tett og ingen synlige munnbind. Men de mest hardcore av Trump-fansen er jo i tillegg til å være klimafornektere også coronafornektere. Stakkars USA. Det går virkelig til helvete nå.

Det er egentlig ikke til å tro hvor dum det går an å bli....

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...