Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Brasil melder om 30 412 nye smittede siste døgn, totalt er nå 802 828 mennesker bekreftet smittet i Brasil.

Ytterligere 1239 har dødd i Brasil siste døgn, totalt har 40 919 dødd av koronaviruset i Brasil.

Dette gjør at Brasil nå er det tredje hardest rammede landet i verden, etter USA og Storbritannia.

Det er usikkert hvor store mørketallene er, ettersom president Jair Bolsonaro ikke har tatt pandemien på alvor, og har heller ikke ønsket å offentliggjøre Brasils tall.

Endret av 0laf
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Quote
Korona-epidemien og en kald mai går ut over innhøstingen av norske jordbær.
Korona-epidemien og en kald mai går ut over innhøstingen av norske jordbær.
FOTO: NTB Scanpix

Fra slutten av juni finnere man trolig jordbær i alle landets butikker, men i mindre mengder enn før på grunn av både frostskader og koronakrisen.

De tidlige bærene som skulle ha vært i salg allerede, er forsinket flere steder på grunn av en uvanlig kald mai.

– Det blir nok lite bær også hele neste uke. Jeg vil tro at det tar en stund før det blir full dekning, sier Arvid Laksesvela i GrøntProdusentenes Samarbeidsråd til NTB.

Kommunikasjonsdirektør Gerd Byermoen i Opplysningskontoret for frukt og grønt tror på flere bær i butikkene i slutten av måneden.

– Hvis værmeldingene holder, tar det seg opp mot midten av juni. Men det blir først markedsdekning over hele landet rundt sankthansaften, sier hun.

Jan Gunnar Furuly

https://www.aftenposten.no/koronaviruset

Det er jo også en jordbærtype som faktisk bærer navnet korona.

Så lurte jeg litt på hvem som betaler for COVID-19 testing av eventuelle sesongarbeidere? Den norske stat eller jordbærbonden, evt. må de dekke det selv i hjemlandet før reise inn i Norge? Kommer folk til å kjøpe nyplukkede jordbær i år?

Endret av G
Lenke til kommentar
7 hours ago, Maabren said:

Alltid pengane som styrer. At det sku føre til aktiv dødshjelp på friske personer er direkte stygt. I og med at dette kjem ovanifrå er det vel ikkje så mange andre enn Cuomo & co som står bak sia di nekta HCQ + sink behandling. Cuomo framstår meir og meir som ein djevel som har forårsaka svært mange døde i ny. Kor mange hadde blitt redda viss di heller hadde fulgt trumpen i bruken av HCQ + sink. Synd at så mange lider av TDS.

Elles er nok bg & co passe sur over at HCQ + sink kan brukast førebyggande i ein slik grad at vaksine ikkje er nødvendig. Legemiddelindustrien framstår meir og meir som noko av det verste man kan bli avhengig av.

Lurer fortsatt på dette med medisineringen av HCQ + Sink. Siden man aldri hørte Trump nevne Sink som jeg kan huske. Er dette en oppdagelse som er blitt gjort i ettertid?

Er norske helsemyndigheter klar over det? Har norske helsemyndigheter prøvd HCQ + Sink, eller kun uvirksom HCQ i sine få og små eksperimenter?

Endret av G
Lenke til kommentar
1 hour ago, Theo343 said:

G:
Og da Hydroxychloroquine kombinert med intravenøs sinksulfat som jeg snakket om tidlig i april men ble slaktet på fordi Hydroxychloroquine var livsfarlig. All medisin er mer eller mindre gift om man tar det i for store doser og på feil vis. Det er ikke uvanlig å kombinere ting for å få riktig effekt.

Avisartikler om "Jeg holdt på å dø av 
Hydroxychloroquine" har vært fordi de har fått farlig store doser uten kombinasjonen med sink.

Opphavsmann:
Når det gjelder Kaysa Giesecke  (?) og det private sykehuset for rehabilitering av lungeskadde så har jeg lært og sett følgende gjennom hele livet (halvt århundre i privat og offentlig sektor). 

De som er i posisjoner (makt) til å kunne berike seg selv via forbindelser vil nesten alltid gjøre det, uavhengig av konsekvenser for andre enn dem selv. Spesielt hvis man må grave litt for å finne ut av det. Man bryr seg null og niks om det påvirker andres helse/liv negativt og er motivert av et ønske om å berike seg selv og sine. Derfor må man alltid holde et godt øye med (journalister/varslere) slike mennesker og ta dem hardt offentlig når sammenhenger avdekkes. Hvor ofte ser du ikke "vi nedbemanner for å rette opp økonomien" samtidig som hvis man graver litt "rekordstort utbytte til xxx".

Man finner også nesten alltid "den offentlige historien" aka "Vi gjorde dette for å hjelpe mennesker - sykehuset". Mens agendaen selvfølgelig var å få bussiness, avkastning og berikelse. Når "berikelsen" går feil vei så blir slike mennesker farlige og vil kunne gjøre hva som helst for å få det til å fungere. Lobbyvirksomhet for å påvirke politiske beslutninger og handshakes utenfor referatførte møter er nesten hverdagslig i slike miljøer.

Ergo jeg stoler mer på gutta på gulvet enn de som klatrer stigen til makt og rikdom.

Dette er en veldig interessant nyhet.

Nå lurer jeg bare på om det blir undersøkt av helsemyndighetene, når det evt. blir undersøkt av helsemyndighetene, og hvilke åpne armer de måtte ha for å vise villighet til å teste ut HCQ + intravenøs Sinksulfid? Eller om de kommer til å bortforklare det i kålen med alle de gamle konklusjonenen om at det kan jo være farlig som var blitt tilbakevist? Og om at det ikke hadde virkning, basert på HCQ-behandling alene uten intravenøst sinksulfid?

Lenke til kommentar
0laf skrev (18 timer siden):

Tallene på sykehusinnleggelser og intensivbehandling går fremdeles ned i Sverige.

1424 er innlagt på sykehus i dag, 5 færre enn i går.
270 får intensivbehandling, 9 færre enn i går.

Totalt er det fremdeles flest døde over 70 år, mens de som får intensivbehandling stort sett er mellom 40 og 70 år.

Intensivbehandling gitt totalt, aldersgrupper

0-9 år = 7
10-19 år = 14
20-29 år = 100
30-39 år = 132
40-49 år = 332
50-59 år = 785
60-69 år = 943
70+ = 640

Døde totalt, aldersgrupper

0-9 år = 0
10-19 år = 0
20-29 år = 8
30-39 år = 12
40-49 år = 42
50-59 år = 142
60-69 år = 346
70 + = 4263

Det er likevel mange, om man bare tenker på hvor lenge dette har holdt på.....Virker også som tallet på intensivpasienter ikke beveger seg særlig langt ned med tanke på hvor mange nye registrerte dødsfall hver dag? Har et inntrykk av det det dør en del utenfor sykehus...

Snikpellik skrev (18 timer siden):

Så, bare for å holde OCD-en i sjakk og få med totalen også :)

19 nye dødsfall - 4,814 totalt
1474 nye påvist smittede - 48,288 totalt

Og som vanleg, når det kommer nye høye sjakktall så kommer det en rekke med unnskyldninger og forklaringer på hvorfor det er sånn...

Lenke til kommentar
41 minutes ago, 0laf said:


For ordens skyld så finnes det fremdeles ingen kliniske bevis på at hydroxyklorokin fungerer, ei heller sammen med sink, det er kun enkelte anekdotiske uttallelser.

Det kan selvfølgelig være at det virker til en viss grad, men det må i så fall vises gjennom kliniske forsøk, man bør ikke gi alle pasienter som blir syke et legemiddel man ikke aner om har noen funksjon.

Håper norsk helsevesen er mer snille med bruken av respirator, og kun bruker det under ordentlige legetilsyn, samt at de ikke sprenger lungene med for høyt trykk så lungene tar permanent skade (noe den italienske legen på fagdagen til norsk helsevesen ga utrykk for farene med).

At oksygen med pusting for egen maskin blir forsøkt lenge nok før en intubering og sånn, her i Norge?

Horribel historie i fra New York. Den burde jo media få undersøkt ordentlig. Er korrupsjonen virkelig kommet så ille av sted i USA? Har jo hørt om mye forskjellig korrupsjon i USA i fra før av, så det forundrer meg ikke i det hele tatt at det kan ha blitt sånn ved New York sykehuset. Men aktiv dødshjelp bare for å tjene penger. Det var virkelig en skrekkhistorie. Kommer dette til å bli etterforsket i USA, og bli tatt ut massemordtiltale?

Endret av G
Lenke til kommentar

Er det fordi D-vitamin fungerer som en slags steroider at det hjelper mot COVID-19 infeksjoner?

Quote

“Vitamin D” is in quotes here and above because it is not a vitamin at all — in its active form it is the most powerful steroid hormone in our bodies. Though it is surprisingly crucial to both our developmental and ongoing health and well being (as the many clinical studies provided below demonstrate), it is present in it's so-called “active form” in concentrations of only 20 to 50 picograms per liter of human blood (a “picogram” is a trillionth of a gram!)

Quote

Vitamin D Science has another problem: Vitamin D is very inexpensive and cannot be patented.

Large and long, many-year double-blind placebo-controlled clinical trials with many participants can easily cost millions of dollars. But since Vitamin D is technically free (just go stand in the sun) or super-inexpensive (about 2.4 cents per day as a dietary supplement), no commercial pharmaceutical company wants to even think about it.

https://www.grc.com/health/vitamin-d.htm

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som bekymrer meg litt mtp. smittesituasjonen i Norge, er at nå oppdages det mer og mer smitte i helseinstitusjonene og flere settes i karantene. Antall i sykehusansatte i karantene har fortsatt å gå ned, men i det siste er på vei opp. Med tanke på hvor gode innarbeidede rutiner man skal ha nå - så synest jeg det er en skummel utvikling. Selv om tallene var enorme i starten  så var det jo også på et tidspunkt man ikke hadde gode rutiner

Virker som mesteparten av smittetilfellene oppstår blant ansatte som har fått smitten fra en annen plass, og der kollegaer må i karantene etter at den ansatte har utviklet symåtomer.

Når det er sagt, kan det også være et tegn på at man er mer førevar og om det er også viktigere å se på hvorvidt man klarer å isolere smitten og om andre ansatte blir smittet eller ikke på jobb.

OUS har for første gang på lenge rekordantall få innleggelser siden det begynte i mars. Men ser at Ahus har gått fra 1 innlagt den 10.juni til 5 i dag. 

Er det ikke et tegn på at antall innleggelser er litt på vei opp? Mener det var rekordlave 5 innleggelser i uke 22, men om vi har bare 4 på Ahus på 2 dager...

Lenke til kommentar
G skrev (38 minutter siden):

Så lurte jeg litt på hvem som betaler for COVID-19 testing av eventuelle sesongarbeidere? Den norske stat eller jordbærbonden, evt. må de dekke det selv i hjemlandet før reise inn i Norge? Kommer folk til å kjøpe nyplukkede jordbær i år?


Har forstått det slik at det er bøndene som betaler, det er trolig en liten pris i forhold til hva de betaler for å få de hit, enkelte har jo chartret fly og den slags for sine arbeidere.

Usikker på om det blir jordbærkjøp i år?
Jeg registrerer at de fleste eksperter mener det er trygt, og teoretisk skal det mye til å få smitte fra mat man spiser.
Samtidig så er jo jordbær noe som tas på av de som plukker, og et produkt hvor det er fort gjort at virus overføres til bærene dersom noen som håndterer de på vei til butikkhyllene er syke.
De er også litt vanskelige å vaske skikkelig, i og med at frøene er på utsiden osv.

Er selv veldig glad i jordbær, men er foreløpig såpass usikker at det blir trolig ikke noe jordbær i år, jeg kan fint klare meg uten et år, for å unngå smitte, kjøper helst ting som er godt pakket inn og lett å vaske.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Morromann said:

Spania påbyr munnbind fortsatt til det kommer en vaksine sier de. Selv når viruset nesten eller er helt utslettet også? Vel, dem om det. Og de åpner for turisme. Er det slik man skal sitte og hygge seg på restauranten på en avslappende ferietur? Bilde:

Her er hvordan Barcelona ser ut nå

Tror de vil slite med å få spanjolene og turistene til å ha på seg munnbind.

 

Endret av Camlon
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, 0laf said:

For ordens skyld så finnes det fremdeles ingen kliniske bevis på at hydroxyklorokin fungerer, ei heller sammen med sink, det er kun enkelte anekdotiske uttallelser.

Det kan selvfølgelig være at det virker til en viss grad, men det må i så fall vises gjennom kliniske forsøk, man bør ikke gi alle pasienter som blir syke et legemiddel man ikke aner om har noen funksjon.

Hadde vi kliniske bevis på at disse respirator-protokollene fungerte mot COVID-19?

Hadde vi kliniske bevis for at lockdown ville bremse smitten?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (11 timer siden):

Er dette eigentleg noko annleis i "trygge" Norge? Kor mange av dei som døydde rundt om på sjukeheimane var innom sjukehus? Ein reknar tilsynelatande med at når folk er gamle og sjuke skal dei døy uansett, og at det ikkje spelar så stor rolle om det skjer eit par år for tidleg eller ikkje. Så er det også mange som er så dårlege i utgangspunktet at dersom dei blir smitta av korona er det ikkje mogeleg å berge dei uansett behandling.

Tankevekkende.....

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (6 minutter siden):

Har ikke abonnemang på TU. Hva er konklusjonen? En svekket korona virus kultur vil evolusjonsmessig ha en fordel i et naturlig sykdomsforløp, men vi kjemper imot. Hvis vi kan kvantifisere spredningen av denne svekkede virus-kulturen kan det danne et håp om et redusert angrep til høsten, men den farlige virus-kulturen er fremdeles hovedtrusselen slik jeg ser det.

Lenke til kommentar
torbjornen skrev (På 9.6.2020 den 17.55):

Faktisk.no: Norsk forsker har ikke dokumentert at koronaviruset ble skapt i laboratorium.

https://www.faktisk.no/artikler/zZQ/norsk-forsker-har-ikke-dokumentert-at-koronaviruset-ble-skapt-i-laboratorium

 

Det som har skjedd er naturligvis at denne forskeren har kommet til de konklusjonene han har. Om det er rett er jo ikke sikkert. Han har muligens ført NRK bak lyset, og fått dem til å tro at han hadde fått sin forskning publisert allerede, noe han ikke hadde. Eventuelt fulgte ikke NRK-journalisten med. Det betyr jo imidlertid ikke at han tar feil, det betyr bare at han ikke er blitt fagfellevurdert ennå. At faktisk.no diskvalifiserer påstandene hans, fordi forskningen hans ikke er ferdig, vitner enten om udugelighet (mildt sagt ikke første gangen fra den kanten), eller om bevisst villedning av politiske grunner.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Aiven skrev (5 minutter siden):

[...] det betyr bare at han ikke er blitt fagfellevurdert ennå.

Syns jeg leste et sted at dette var fagfellevurdert, allerede blitt underkjent og kritisert av en rekke andre forskere, og nektet publikasjon i flere tidsskrift.

Endret av xRun
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
xRun skrev (10 minutter siden):

Syns jeg leste et sted at dette var fagfellevurdert, allerede blitt underkjent og kritisert av en rekke andre forskere, og nektet publikasjon i flere tidsskrift.

 

Det er selvsagt en mulighet at fyren er ubrukelig, men ettersom saken ville være mildt sagt politisk sprengstoff, skal det litt mer til for å overbevise meg.

Lenke til kommentar

Så motbydelig selvsentrerte de som hyller demonstrasjonen er:

https://www.dagsavisen.no/debatt/kommentar/a-slippe-inn-frisk-luft-1.1728146

Med falsk og manipulerende retorikk prøver denne dama med karikaturen og fremstille det som om harmen over demonstrasjonen er vestkantfruer som er i harme over at lille Maja ikke fikk være russ. Det er for fanden ikke det det handler om. Det handler om alle som ikke fikk ta farvel med noen de var glad i da de lå på dødsleiet, på gamle og syke som har vært innelåst i månedsvis. De gråter! Jeg vet det for det er snakk om mine egne familiemedlemmer! Fy flate så mye motbydelig selvforherligende dritt de poserer seg med for å være prektige! Dessuten snur de det på hodet: det er jo nettopp bortskjemte Maja fra vestkanten som deltar i demonstrasjonen for å posere og vise hvor hip og riktig hun er og som legger det ut på Instagram. Sorry, men jeg er opprørt for dette er også personlig.

Endret av Morromann
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...