Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Sitat

Mann i 30-årene ble koronasmittet på jobb i helsevesenet, av en jobbpendler fra Stockholm: – Det er kjempeskummelt!

Mannen i 30-årene fra Færder ble smittet av korona av en kollega på jobb – på en helseinstitusjon i Oslo.

(Tønsbergs Blad) Vi skal nesten to uker tilbake i tid. Mannen i 30-årene fra Færder var på jobb på en helseinstitusjon i Oslo. Der jobber han normalt en drøy uke i strekk.

– Jeg var litt dårlig mandag morgen, men tenkte ikke så mye over det. Jeg hadde tross alt jobbet gjennom helgen, og var naturlig sliten, sier han.

Utover dagen ble han stadig mer «groggy». Han ble mer og mer sliten, fikk smerter i ryggen og kraftig hodepine.

På sykehus i Sverige

– Det var først da jeg hørte at en kollega av meg lå flatt ut med korona, at jeg skjønte hva det var. En svensk kollega som jobbpendler mellom Stockholm og Oslo, forteller han.

– Jeg ble fortalt at han hadde testet positivt, ligget i flere dager med sykdom og innlagt på sykehus. Da dro jeg med en gang og testet meg, og fikk svaret lørdag – jeg har korona.

Mannen fra Stockholm går det bedre med. Men kollegaen fra Færder stiller seg svært undrende til at en person fra episenteret Stockholm får jobbpendle til Oslo – og jobbe på en helseinstitusjon.

Nær familie i risikosonen

– Det er kjipt at det er mulig. Det burde ikke vært tilfelle spør du meg, at en svenske kan reise til Norge uten å testes for korona. Heller ikke være i karantene. Og få jobbe på en institusjon, sier han, som også får støtte av kollegaer som også har reagert på dette.

– Alt er så stengt i Norge, og så blir jeg smittet av en kollega fra Stockholm som får pendle fritt mellom Stockholm og Oslo. Er det virkelig trygt? Jeg føler meg straffet på verst tenkelig måte. Det er vel pengene som rår, påpeker han.

For en ting er de som er på helseinstitusjonen. De skal ikke være i den mest alvorlige risikogruppen for covid-19. Men egne familiemedlemmer, er han mer bekymret for.

 

– Jeg har foreldre i risikosonen. Og et familiemedlem i nær relasjon som er multifunksjonshemmet og i risikosonen. For han vil dette være farlig. Det er klart at dette er kjempeskummelt, sier han.

– Det er ikke over ennå

Han har også en sønn på halvannet år som ble tatt ut av barnehagen. Og en bedre halvdel som jobber på sykehuset.

– Etter at jeg fikk påvist koronaviruset, måtte jeg sette meg ned og skrive ned alle nærkontakter. Det var vel en sju-åtte stykker, flere av dem i risikosonen. Det var en rar følelse å sitte der med det arket, og veldig skummelt å vente på svar, sier han.

Alle nærkontaktene ble koronatestet. Alle prøvene var negative.

– Jeg unner ingen å få dette. Det var tøft å vente på koronasvaret for de jeg hadde vært i nærkontakt med, og en lettelse at de ikke var smittet. Det er viktig å huske på at dette ikke er over ennå, og at koronaviruset for mange er veldig farlig, påpeker han.

På bedringens vei

Selv hadde han vondt i ryggen og hodepine i to-tre dager, deretter tørrhoste.

– Jeg regner med at det er over for min del i løpet av noen dager. At jeg snart kan telle de 72 timene uten symptomer. Men jeg vil råde alle å tenke seg litt om. Vi er ikke ferdige med koronaviruset ennå, og vi må ha respekt for pandemien. Vi må bruke hodet, og verne om de svakeste i samfunnet!

For ordens skyld: Nasjonale føringer for jobbpendling tilsier at du kan jobbpendle fritt mellom grensen mellom Norge og Sverige. Du vil ikke være i karantene på jobb, kun på fritiden. Selv om du jobber i en helseinstitusjon.

Tønsbergs Blad har vært i kontakt med Folkehelseinstituttet og Helsedirektoratet, som viser til unntak i karanteneplikten. I «Covid-19-forskriften» står det at «blant annet personer som i arbeidsforhold reiser mellom bolig og arbeidssted, og i den forbindelse krysser grensene mellom Norge, Sverige, Finland, Danmark, Island, Færøyene, Grønland og Åland unntatt fra karantene når de reiser til og fra arbeid». Det gjelder også når de er på jobb.

https://www.tb.no/mann-i-30-arene-ble-koronasmittet-pa-jobb-i-helsevesenet-av-en-jobbpendler-fra-stockholm-det-er-kjempeskummelt/s/5-76-1309874

Endret av Pc Lynet
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 6/9/2020 at 5:55 PM, torbjornen said:

Faktisk.no: Norsk forsker har ikke dokumentert at koronaviruset ble skapt i laboratorium.

https://www.faktisk.no/artikler/zZQ/norsk-forsker-har-ikke-dokumentert-at-koronaviruset-ble-skapt-i-laboratorium

Herlig suppe! :wee:

For det første så er det ingen som vil vedgå det som kom på trykk. For det andre så får faktisk.no han Nutrilett-Sørensen til å framstå som en ordentlig tullebukk, spes. når han avstår fra tilbudet om å kunne presentere de fagfellevurderte artiklene for videre analyse.

Nrk virker å ha en inkompetent redaktør, som kan legge ut dårlige helserelaterte artikler.

For fryktelig lenge siden i denne diskusjonstråden i en annen sak, så arresterte jeg Tidsskriftet for Den norske legeforening, for å dele sprøyt. Det kunne se ut som om den som hadde leste kildemateriale der ikke hadde ordentlig gangsyn i å tolke forskningsartikler selv. Så glipper skjer og folk kan være skikkelig sløve, selv innover i Legeforeningen.

Det skjedde her:

Spoiler

Ble skeptisk til tallpresentasjonen her:

 

Kikket i kildehenvisningene her:

 

og her arresterer jeg dem:

 

 

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For dere som er litt intresert i en bredere analyse om hvordan COVID-19 har påvirket oss så her plasma fysikeren Dr Eric Lerner en god presentasjon her i denne rapporten. Dr Lerner er en 'cutting edge' forsker som driver LPP Fusion labratoriet hvor de forsker på en type fusjon som ligner på det man tror driver kvasarer. Han diskuterer Finans markedet og energi situasjonen i verden. Hvis dere følger med på slikt så er denne verd å se på.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (8 minutter siden):

"Tønsbergs Blad har vært i kontakt med Folkehelseinstituttet og Helsedirektoratet, som viser til unntak i karanteneplikten. I «Covid-19-forskriften» står det at «blant annet personer som i arbeidsforhold reiser mellom bolig og arbeidssted, og i den forbindelse krysser grensene mellom Norge, Sverige, Finland, Danmark, Island, Færøyene, Grønland og Åland unntatt fra karantene når de reiser til og fra arbeid». Det gjelder også når de er på jobb."

Dette er jo ganske sprøtt, unntak fra karanteneplikten er én ting, men at det også gjelder helsearbeidere visste jeg ikke. Synes det høres helt vilt ut at helsearbeidere bosatt i Sverige skal kunne reise på jobb i Norge med den smittesituasjonen de har der.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
On 6/9/2020 at 7:14 PM, frohmage said:

Joda, det regnes vel som en av de mindre vanlige symptomene, men har ikke inntrykk av at dette alene vil være et tegn på Covid. "Heldigvis" er det fortsatt veldig mange andre ting som kan gi "udefinerte mageproblemer".

Kjenner en på sykehjemsplass i et annet land. Og der er diaré sett på som et like illevarslende tegn som noe annet. Dette er en pasient i høyrisikogruppe. Og de satte han i full lockdown og fikk COVID-19 testet han før de slapp opp rom-lockdown på han. Han hadde kun hatt lettere løs mage fra noe han hadde spist. Så ihvertfall noen tar diaré veldig alvorlig i verden og setter det i sammeheng med en COVID-19 risiko.

Lenke til kommentar
On 6/9/2020 at 8:39 PM, frohmage said:

Jada, men når man er såpass dårlig at man blir innlagt på sjukehus har man mer enn diaré, tenker jeg. Vet ikke om du får testa deg for virus om du ringer legen og sier at det rumler i magen, eller at du har vondt i hodet.

Det kan selvfølgelig være at din kollega tester positivt, og hvordan reglene er for sporing/melding da veit jeg ikke. Om du ikke har symptomer selv, så vil du nok fortsatt måtte møte på jobb som vanlig, uten å bli testa først.

Hva ville det fornuftige være som svar fra helsesøster på fastlegekontoret eller legevakten ved et slikt tilfelle? Jeg kjenner ikke til helt hvordan de opererer nå.

1. Ville det være fornuftig å viderevarsle symptomene til noen som kan ta stilling til om en COVID-19 test bør settes opp for innringende pasient?

2. Ville det være fornuftig å instruere pasient om å midlertidig gå i karantene hjemme inntil diaré-tilfelle er blitt avklart?

3. Ville det være fornuftig å be pasient vente litt før fastlegebesøk blir satt opp, slik at man kort tid kan se an utviklingen?

4. Bør en slik pasient få COVID-19 test utført uansett i disse dager hvor smitteoppsporing atter igjen har fått en mye høyere verdi igjen? (pga. den lave smitteutbredelsen vi nå nyter godt av)

Endret av G
Lenke til kommentar
1 hour ago, Morromann said:

OK, I stand corrected. Det er fattigslig med nyheter fra kiwiland i de store mediene selv om det burde vært hovedoppslag at de som første vestlige land utryddet coronaen på egen hånd. Men igjen; I stand corrected.

New Zealand har ikke hatt en smittet på mange dager, og da føler jeg det er ok å holde en demonstrasjon. 

Desverre så virker det ikke som BLM organisørene tenker over smittesituasjonen i landet før de organiserer en demonstrasjon. De føler at deres demonstrasjon er viktigere enn smittevernsreglene og det finner jeg ganske motbydelig.

Endret av Camlon
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
On 6/10/2020 at 9:52 AM, Camlon said:

Nynazister er ikke ment som et realistisk eksempel, men som et ekstremt eksempel for å vise at andre demonstrasjoner ville ikke kunne ha brytet smittevernsreglene uten konsekvenser.

Når man forstår at det er ulike regler basert på hva budskapet er, så kan man se på mer moderate demonstrasjoner. La oss si hytteforbudet hadde ikke blitt reversert. Ville en demonstrasjon mot hytteforbudet blitt behandlet på samme måte som BLM demonstrasjonen?

Går det an å tolke inn at Erna mener at vi har det svært godt i Norge, så hva syter dere om antirasistene? Eller blir det en for drøy tolkning? Antirasistene har jo tolket henne, så da kan vel også jeg tolke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, G said:

Går det an å tolke inn at Erna mener at vi har det svært godt i Norge, så hva syter dere om antirasistene? Eller blir det en for drøy tolkning? Antirasistene har jo tolket henne, så da kan vel også jeg tolke.

Tror Erna er irritert over at de bryter smittevernsreglene og gjør det vanskeligere for henne å hindre spredning. Men samtidig så er hun redd for å kritisere dem for hardt, fordi da vil hun bli stemplet som insensitiv.

Under normale forhold så hadde hun sikkert gått ut og hyllet demonstrantene.

Endret av Camlon
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
On 6/10/2020 at 10:02 AM, Snikpellik said:

Ja, skjønte det. Mer en slengbemerkning fra min side :) 

Spania melder knapt om døde lenger. Det falt relativt fort fra flere hundre dødsfall per dag, til knapt noen nå etter gjenåpningen. Må være det landet med flest dødsfall som raskest har fått såpass kontroll. Eller er det noe jeg misser her? Fallet i antall døde er ganske dramatisk. Stor forskjell fra Spania til Italia og Frankrike hvor det fortsatt meldes ganske mange dødsfall per dag.

Hva skjedde med den spanske COVID-19-sykehjemsordningen hvor de ansatte bare forlot jobbene sine, og etterlot pasientene der for å dø? Samme skjedde vel i den franske delen av Canada.

Endret av G
Lenke til kommentar
23 hours ago, xRun said:

Spania:
Flere medier melder at maskebruk forblir påbudt også etter at landet er gjenåpnet, inntil kur/vaksine foreligger.
 

Spain says masks will be compulsory where social distancing is impossible until a coronavirus cure or vaccine is found
https://www.dailymail.co.uk/news/article-8402611/Masks-compulsory-Spain-coronavirus-cure-vaccine-found.html

Masks to be compulsory in Spain until virus 'permanently' defeated: Health Minister
https://www.thelocal.es/20200609/masks-to-be-compulsory-in-spain-until-virus-permanently-defeated-health-minister

Face masks to be compulsory beyond state of alarm
https://www.catalannews.com/politics/item/face-masks-to-be-compulsory-beyond-state-of-alarm

Blir spennende å se solslikkende Spaniaturister vende hjem med deler av ansiktet sitt som er mye mindre brunt :wee:

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (Akkurat nå):

Vil det være noen som klarer å snuse i om dette skyldes protestvirksomheten, eller vil en hver slik snoking i data bli slått hardt ned på i personvernets kamp? :roll:

Det har ikke noe med demonstrasjonene å gjøre ifølge FHI. Vi må vente litt lenger for å se om det kan ha hatt en effekt eller ei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det vil være umulig å se om demonstrasjonene har en effekt, fordi vi vet ikke hva tallene ville vært uten demonstrasjon og det er ingen aktiv testing av folk med milde symptomer.

Men hvis de oppdaget en smittet fra demonstrasjonen, vil FHI gå ut og si at det er en smittet relatert til demonstrasjonen eller er det imot personvernet.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (7 minutter siden):

Det har ikke noe med demonstrasjonene å gjøre ifølge FHI. Vi må vente litt lenger for å se om det kan ha hatt en effekt eller ei.

Det er 6 dager siden i dag da. Inkubasjonstiden før symptomene kommer er 5-6 dager og de fleste som kan ha blitt smittet skulle de første symptomene ha vist seg sånn cirka nå.

Lenke til kommentar
Camlon skrev (1 minutt siden):

Det vil være umulig å se om demonstrasjonene har en effekt, fordi vi vet ikke hva tallene ville vært uten demonstrasjon og det er ingen aktiv testing av folk med milde symptomer.

Men hvis de oppdaget en smittet fra demonstrasjonen, vil FHI gå ut og si at det er en smittet relatert til demonstrasjonen eller er det imot personvernet.

Hvorfor det? Vi har fått vite om smitte fra en korøvelse, en fotballkamp og et restaurantebesøk så hvorfor ikke fra dette?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (5 minutter siden):

Det vil være umulig å se om demonstrasjonene har en effekt, fordi vi vet ikke hva tallene ville vært uten demonstrasjon og det er ingen aktiv testing av folk med milde symptomer.

Men hvis de oppdaget en smittet fra demonstrasjonen, vil FHI gå ut og si at det er en smittet relatert til demonstrasjonen eller er det imot personvernet.

Neida, det er ikke umulig. Nå som smittetrykket er så lavt så er det god kapasitet til intervjuer og sporing av eventuelt positive. Disse vil få spørsmål om hvor de har beveget seg, og klarer de da å spore flere tilbake til en av demonstrasjonene så vil man kunne si om smittede har deltatt, eller kanskje også om noen har blitt smittet der. Akkurat som andre tilfeller tidligere er blitt sporet tilbake til andre settinger.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Morromann said:

Hvorfor det? Vi har fått vite om smitte fra en korøvelse, en fotballkamp og et restaurantebesøk så hvorfor ikke fra dette?

Dette er 3 tilfeller, det er hundrevis av smitteklynger vi ikke kjenner til.

Ble de tilfellene nevnt fordi alle kjente til dem allerede, eller fordi de føler det er greit å slippe ut slike detaljer?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...