Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

1 minute ago, failern said:

Du ønsker at jeg skal legge dine logiske brister til grunn når jeg svarer. Slik fungerer ikke verden, beklager. 

Hvis du mener at ordet potensielt ikke ga mening i den konteksten så kunne du ha sagt det istedenfor å forandre det jeg skriver.

 

Quote

Like lite en stråmann som det du mente var en stråmann....

For en patetisk unnskylding.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 6/9/2020 at 12:49 PM, Oddvardm said:

57% av de testene som er registrert i tidrommet 23 April til 3 Juni.

Ikke sånn at jeg reagerer Simen, men kan det være at undersøkelsen ikke er 'helt' random? Med ca 16.000,- døde i Bergamo delen av landet er jeg mer enn noengang overbevist om hvor farlig denne sykdommen er og hvor dyrkjøpt denne 'flokkimuniteten' er.

Jeg bare ble nysgjerrig. Blir Bergamo da også det første italienske feriestedet som norske myndigheter tillater reise til da. Siden man delvis er beskyttet av befolkningen der?

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (32 minutter siden):

Ja, jeg så også den samme talen fra Guldvog og måtte bare le og riste på hodet av fastlegen i den sammenheng. De mente de ikke hadde testkapasitet men så gjerne at han betalt selv på Aleris.

Synes det er veldig rart at folk ikke får testa seg nå. Kan det ha noe å gjøre med hvordan de vektlegger symptomene? Altså, hodepine er et (uvanlig) symptom, men det alene er kanskje ikke grunn til å mistenke virus. Jeg vet ikke om det enda er kapasitet til å teste alle med hodepine eller løs mage, om de ikke har feber eller problemer med luftveiene i tillegg.

Lenke til kommentar
On 6/9/2020 at 4:18 PM, Oddvardm said:

Grunnene kan være mange. Vi har hele tiden diskutert hvordan sykdomms forløpet kan utarte seg for folk, og vi har me 100% sikkerhet slått fast:

  1. Smitten er luftbåren.
  2. Smitten har best forhold innendørs.
  3. Beskytt mot hoste/kremt og tung pusting.
  4. Eksponering i trange rom (heiser, busser etc) mer farlig.
  5. Ved kontakt er smitte fra hender til ansikt hovedårsak til smitte.
  6. Smitteforløp synes i sync med influensa.

Nå vet vi også at barn, unge og fiske mennesker er ikke i faresonen for tungt sykdomsforløp. Hvis nå smitten brer seg blant disse gruppene må vi verne om de sårbare gruppene. Om det er tilfelle at smitten er i disse (friske) gruppene vil helsemyndighetene følge nøye med på. Men det er logisk å trekke den konklusjonen ja. Men test resultatene har den infoen vil jeg tro.

Du glemte urin og feces sprut på offentlige toaletter, slik godeste Dr. John Campbell greiet ut om i en video el. to :wee:

Gleder meg ikke akkurat til å fly mange timer når reising tillates igjen. På do må man som regel under slike reiser.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (10 minutter siden):

Var det ikke slike blodgiver man kunne tappe og bruke som botemiddel på COVID-19 pasienter? Da vet vi hvor vi må for å få tak i en pose blod.

Jo, de forsker vel iallefall på det. Å injisere blod med antistoffer i syke folk. Vet vel ikke hvor bra det funker enda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Theo343 said:

Kompisen har fått testa seg  men måtte betale selv på Aleris da fastlegen lever i anno mars 2020. De anbefalte og påla i grunn test men de hadde ikke testkapasitet. Han venter på svar men hadde ingen antistoffer aka "prøven er normal". (de tok den også siden han har vært dårlig før i år). Blir spennende å se hva den andre prøven sier.

Vurderer selv å ta en test (gunstig hvis man har antistoffer og kan reise), men betaler ikke 800+ per prøve.

Antistoffer er dessverre ikke bevis på immunitet 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, frohmage said:

Synes det er veldig rart at folk ikke får testa seg nå. Kan det ha noe å gjøre med hvordan de vektlegger symptomene? Altså, hodepine er et (uvanlig) symptom, men det alene er kanskje ikke grunn til å mistenke virus. Jeg vet ikke om det enda er kapasitet til å teste alle med hodepine eller løs mage, om de ikke har feber eller problemer med luftveiene i tillegg.

Han har hatt hals og ørebetennelse ca. 10 dager og i noen dager muskulært (virker det som) verk i lungeregionen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (3 timer siden):

Hvordan kan fastlegene fortsatt praktisere slik de vil selv når det nå er klar tale for FHI?

Nå er det ikke lenger tvil om at man skal få teste seg, og kommuner kan ikke drive å finne på egne regler lenger. De gamle testkriteriene har muligens gitt rom for tolking på at man kan bruke en priorteringsliste for hvem som skal teste seg, men nå skal kommuner hatt tid til å rigge seg for flere tester. 

Håper og tror denne klare innstruksen gjør det enklere å få testet seg. Det skal i grunn være så enkelt at man kan henvise til testkriteriene nå. Blir man avist bør man sende inn klage på kommunen på en eller annen måte, eller vurdere å gå til media. Jeg tipper at de fremover vil se seg nødt til å følge de nasjonale retningslinjene ellers vil de få veldig mye kjeft.

det skal også være gratis å teste seg.

* All behandling og undersøking kring koronavirus er gratis. Det er definert som allmennfarlig sjukdom og utgifter blir refundert av det offentlege. Dette gjeld òg hos fastlege og på legevakt.

men sikkert noen steder de prøver å ta betalt tenker jeg.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (4 minutter siden):

det skal også være gratis å teste seg.

* All behandling og undersøking kring koronavirus er gratis. Det er definert som allmennfarlig sjukdom og utgifter blir refundert av det offentlege. Dette gjeld òg hos fastlege og på legevakt.

men sikkert noen steder de prøver å ta betalt tenker jeg.

Tipper det stykkes opp i konsultasjon, materiell etc. som så ofte ellers, hvor testen skal være dekket, men timen hos fastlegen går til vanlig pris. Har ikke fasiten på dette, men det aner meg.

Lenke til kommentar
xRun skrev (5 minutter siden):

Tipper det stykkes opp i konsultasjon, materiell etc. som så ofte ellers

har personlig erfaring med den slags

etter et uhell med sykkel for endel år siden, dro jeg etterhvert til legevakt. Endte opp med 3 fakturaer. En faktura til legen jeg snakket med når jeg ankom, deretter en faktura for røntgen blide i neste rom, og til slutt faktura for bandasje i det tredje rommet. Hadde noen sagt til meg før dette, at man kan få flere faktura/egenandeler for samme skade, samme besøk, hadde jeg vel ikke trodd dem. Så spørs om du ikke har rett.

Lenke til kommentar

USA:

Pence says no rise in U.S. coronavirus cases seen yet due to protests

Sitat

U.S. Vice President Mike Pence said on Wednesday there had been no sign yet of an increase in coronavirus cases from two weeks of nationwide protests over police misconduct and racism.

“What I can tell you is that, at this point, we don’t see an increase in new cases now, nearly two weeks on from when the first protests took effect,” Pence said in an interview on Fox Business Network.

“Many people at protests were wearing masks and engaging in some social distancing,” he said.

(...)

Dr. Anthony Fauci, the top infectious disease expert on the White House coronavirus task force that Pence chairs, has expressed concern about the protests taking place during the coronavirus pandemic.

“When you get congregations like we saw with the demonstrations, that’s taking a risk,” Fauci said Wednesday in an interview on ABC.

Fauci said on Friday the mass protests were a “perfect setup” for spreading the virus.

Mer: https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-usa-pence/pence-says-no-rise-in-coronavirus-cases-seen-yet-due-to-protests-idUSKBN23H3F8?il=0

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 minutt siden):

Fauci said on Friday the mass protests were a “perfect setup” for spreading the virus.

 

Forsakkelse?;)

Ingen forsnakkelse. Kontekst er viktig her.
En "positiv" kreftprøve er en negativ ting. Et "perfect setup" for utvikling av kreft er også en negativ ting, akkurat som spredning av et virus er en negativ ting. Ordet "oppsett" betyr ikke at det er konstruert iht. Fauci's ønsker i denne konteksten (selv om noen ønsker å tillegge Fauci skumle ønsker og hensikter), bare at det er en situasjon sammensatt av flere faktorer, og at den er gunstig for spredning, som vi alle kan enes om at ikke er en gunstig ting. Igjen; kontekst.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
xRun skrev (8 minutter siden):

Ingen forsnakkelse. Kontekst er viktig her.
En "positiv" kreftprøve er en negativ ting. Et "perfect setup" for utvikling av kreft er også en negativ ting, akkurat som spredning av et virus er en negativ ting. Ordet "oppsett" betyr ikke at det er konstruert iht. Fauci's ønsker i denne konteksten (selv om noen ønsker å tillegge Fauci skumle ønsker og hensikter), bare at det er en situasjon sammensatt av flere faktorer, og at den er gunstig for spredning, som vi alle kan enes om at ikke er en gunstig ting. Igjen; kontekst.

Det var en spøk, eller en sarkasme. Fauci er jo en av de som helt klart har pushet skremselsnarrativet om en uunngåelig "second wave" og at ingenting kan bli normalt før en vaksine(som han vil tjene grovt på)er oppfunnet. Så det var et lite vink til konspirasjonsteoriene om at noen mørke krefter har satt i gang opptøyene for å få en ny smittebølge på gang så vaksineprofitttørene slipper å se det som New Zealand har opplevd, nemlig å utrydde viruset på egen hånd. Det frykter de jo. Og på New Zealand er det ingen massedemonstrasjoner og opptøyer. Hmmm....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (4 minutter siden):

Det var en spøk, eller en sarkasme. Fauci er jo en av de som helt klart har pushet skremselsnarrativet om en uunngåelig "second wave" og at ingenting kan bli normalt før en vaksine(som han vil tjene grovt på)er oppfunnet. Så det var et lite vink til konspirasjonsteoriene om at noen mørke krefter har satt i gang opptøyene for å få en ny smittebølge på gang så vaksineprofitttørene slipper å se det som New Zealand har opplevd, nemlig å utrydde viruset på egen hånd. Det frykter de jo. Og på New Zealand er det ingen massedemonstrasjoner og opptøyer. Hmmm....

Skremselsnarrativ eller realisme (fra en av verdens fremste eksperter på området som tjener det samme uansett i sin stilling som direktør i et føderalt institutt). Poteito potato.

Endret av xRun
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Morromann skrev (3 minutter siden):

Og på New Zealand er det ingen massedemonstrasjoner

Thousands in New Zealand protest against George Floyd killing

Sitat

Tens of thousands of New Zealanders have come out in support of the Black Lives Matter movement, after the death of George Floyd in the US.

At least four solidarity gatherings were held in the country on Monday afternoon, with massive crowds taking to their knees in the Auckland demonstration.

Tens of thousands marched from Aotea Square, in central Auckland, to the US consulate-general, carrying signs with messages such as “Be kind”, “Silence is Betrayal” and “Do Better, Be Better”.

https://www.theguardian.com/world/2020/jun/01/thousands-in-new-zealand-protest-against-george-floyd-killing

Spoiler

 

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

OK, I stand corrected. Det er fattigslig med nyheter fra kiwiland i de store mediene selv om det burde vært hovedoppslag at de som første vestlige land utryddet coronaen på egen hånd. Men igjen; I stand corrected.

Men for å komme til poenget igjen; New Zealand må være Fauci og andre vaksineprofittørers store mareritt.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
xRun skrev (6 minutter siden):

Skremselsnarrativ eller realisme (fra en av verdens fremste eksperter på området). Poteito potato.

Og som samtidig er profitterer på vaksiner og medisiner. Og står frem med skremselspropåaganda på CNN med at så fort man senker skuldrene blir viruset mer aggresivt. Når jeg ser videoen av han ser jeg en sleip kremmer med dollarglimt i øynene. Veldig amerikansk. Ikke akkurat Nakstad.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Morromann skrev (Akkurat nå):

Og som samtidig er profitterer på vaksiner og medisiner. Og står frem med skremselspropåaganda på CNN med at så fort man senker skuldrene blir viruset mer aggresivt. Når jeg ser videoen av han ser jeg en sleip kremmer med dollarglimt i øynene. Ikke akkurat Nakstad.

Når han tjener samme føderale direktørlønn uansett, med eller uten vaksine, da er det en god stretch å kalle ham profitør. Da er alle leger profitører, på samme måte som alle bussjåfører er profitører på andre måter. Da er du profitør på din jobb, og jeg på min, og det er neppe noe spesielt ille eller skummelt med at du har et levebrød.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...