Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

19 minutes ago, failern said:

Siden smittevernreglene ble brutt så var folkeansamlingen ulovlig ja.

Så hvorfor nevner du at de andre demonstrasjonene er ulovelig?

Om det skal være et argument, så må du naturligvis mene at BLM demonstrasjonen er ikke ulovelig.

 

Quote

At du tror en demonstrasjon under en annen fane ville blitt stoppet får være dine konspirasjonsteorier

Stråmann.

Forstår du at det er frekt å legge ord i munnen på folk og så stemple dem som konspirasjonsteoretiker?

 

Quote

Ellers så trenger du ikke bli så sur. 

Les det jeg skriver og kom med relevante svar, slutt med frekke kommentarer som " Jeg tror du må lære deg å lese snart. " og "dine konspirasjonsteorier", så vil du få mindre sure svar. 

Om du ikke respekterer meg så vil jeg heller ikke respektere deg.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (27 minutter siden):

Trodde det ble sagt "alle med symptomer", og ikke "alle med minst ett symptom". 

tja, det kan så være.

poenget/inntrykket folk fikk forrige gang, var i alle fall at nå kunne hvem-som-helst, altså mannen i gata, gå å få testet seg hvis de hadde lyst (hvis de hostet og harket litt, for å si det sånn)

men altså, dette avhenger egentlig av kommunen man bor i og kapasiteten. ? (som muligens er oppe å går)

edit: "forrige gang" var altså fire uker siden, slik som dette:

https://www.ba.no/na-kan-flere-teste-seg-for-koronavirus-pa-legevakten/s/5-8-1294707

der kan man komme rett fra gata så å si, og få testet.

Hvor mange byer eller tettsteder som holder det nivå, kommer vel an på.

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (6 minutter siden):

tja, det kan så være.

poenget/inntrykket folk fikk forrige gang, var i alle fall at nå kunne hvem-som-helst, altså mannen i gata, gå å få testet seg hvis de hadde lyst (hvis de hostet og harket litt, for å si det sånn)

men altså, dette avhenger egentlig av kommunen man bor i og kapasiteten. ? (som muligens er oppe å går)

Ja, det har du nok helt rett i. Kommunikasjonen på dette har ikke vært det beste :) 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
Camlon skrev (24 minutter siden):

Så hvorfor nevner du at de andre demonstrasjonene er ulovelig?

Fordi de var det. 

Camlon skrev (25 minutter siden):

Stråmann.

Forstår du at det er frekt å legge ord i munnen på folk og så stemple dem som konspirasjonsteoretiker?

Såså. På seg selv kjenner man andre. Du startet med å skrive dette:

"Den eneste grunnen til at BLM demonstrasjonen ikke opplevde det samme er fordi de er enig at det er viktig." 

Lenke til kommentar
15 minutes ago, failern said:

Fordi de var det. 

Dette er ikke Twitter.

Har du noe seriøst svar?

 

Quote

Såså. På seg selv kjenner man andre. Du startet med å skrive dette:

"Den eneste grunnen til at BLM demonstrasjonen ikke opplevde det samme er fordi de er enig at det er viktig."

Vet du hva "Det samme" betyr? Det betyr ikke " demonstrasjon under en annen fane ville blitt stoppet ".

Her er hva jeg faktisk skrev om man inkluderer delen du fjernet.
Og vi hadde blitt slaktet av media og potensielt stoppet av politiet, så det ville vært kontraproduktivt. Den eneste grunnen til at BLM demonstrasjonen ikke opplevde det samme er fordi de er enig at det er viktig. 

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
Camlon skrev (6 minutter siden):

Dette er ikke Twitter.

Har du noe seriøst svar?

Jeg skjønner ikke helt hva du maser om Twitter for. Om du fortsatt ikke har forstått hva jeg skriver så kan jeg gjenta meg selv: demonstrasjonene du viste til hadde politiintervensjon fordi de var ulovlige og små (derav enkle å avslutte) . Denne demonstrasjonen i Oslo var ikke ulovlig i demonstrasjonsøyemed, men kanskje ulovlig i henhold til smittevernsregler (jeg vet ikke). Politiet fant det ikke hensiktsmessig å avslutte den fordi det kunne eskalert situasjonen. (dette var en mye større demonstrasjon enn de du sikter til) 

Camlon skrev (10 minutter siden):

Vet du hva "Det samme" betyr?

Det betyr ikke " demonstrasjon under en annen fane ville blitt stoppet ".

Aha. Så nå skal vi ut å ro. 

Lenke til kommentar

Mulig at smittesituasjonen i Bergen nå fort blir verre enn den i Oslo. Så vidt jeg har forstått har de god oversikt over smittekildene i Oslo, i Bergen nå har de de to siste dagene tre nye smittetilfeller der smittekilden er ukjent. To positive prøver ble tatt på mandag uten kjent smittevei, i tillegg til denne personen som er innlagt på Haraldsplass som heller ikke kjenner til hvor vedkommende ble smittet.

I tillegg var det vel 2 nye smitteilfeller i Bergen på fredag 5.juni. Det var første nye tilfelle siden 19.mai. Det er altså 5 nye tilfeller i Bergen på under en uke. Og ingen av disse er kjent relatert til hverandre. 

Får håpe de raskt får kartlagt nærkontaktene da. Nå er det også flere og flere som tester seg i Bergen:

Sitat

Begge personene testet seg for koronaviruset ved Legevakten mandag. Tirsdag var prøvesvarene klare.

– Vi har ingen holdepunkter for å si at smittetilfellene har sammenheng med hverandre, sier smittevernoverlegen Karina Koller Løland i Bergen.

Hun forteller at smittekilden foreløpig er ukjent, men at kommunen er i gang med smitteoppsporingsarbeidet.

Kilde: https://www.bt.no/nyheter/innenriks/i/3Jd0RL/siste-nytt-om-korona---

Flere bergensere tester seg

Samtidig opplyser Bergen legevakt at de ser en oppsving i antallet som ønsker å teste seg for koronavirus, skriver BA.

 

Mandag ble 134 personer testet, og tirsdag var det rundt 120.

I tillegg kommer eventuelle tester som er gjort ved luftveisklinikkene i bydelene.

Til sammenlikning ble 428 bergensere testet i løpet av hele den siste uken i mai, og de to første dagene i juni ble bare ti personer testet.

– Det er et liten oppsving nå, ja, men vi har fortsatt god kapasitet, sier legevaktsjef Dagrun Linchausen.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
21 minutes ago, failern said:

Jeg skjønner ikke helt hva du maser om Twitter for.

Du svarer som om du er på Twitter. Du leser ikke hva jeg skriver, du kommer med frekke kommentarer og du svarer med enkeltkommentarer uten å forstå hva jeg faktisk argumenterer.

 

Quote

Om du fortsatt ikke har forstått hva jeg skriver så kan jeg gjenta meg selv: demonstrasjonene du viste til hadde politiintervensjon fordi de var ulovlige og små (derav enkle å avslutte) 

Så den signifikante forskjellen er at de er små, ikke at de er ulovelig? 

Du mener da at hvis denne demonstrasjonen samlet 100 istedenfor noen tusen, så burde politet stoppe den?

 

Quote

Aha. Så nå skal vi ut å ro. 

Den som ror her er deg. 

Dette er hva jeg skrev. Legg merke til at jeg skrev ordet potensielt, det ordet betyr noe.

"Og vi hadde blitt slaktet av media og potensielt stoppet av politiet, så det ville vært kontraproduktivt. Den eneste grunnen til at BLM demonstrasjonen ikke opplevde det samme er fordi de er enig at det er viktig."

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
Camlon skrev (1 minutt siden):

Du mener da at hvis denne demonstrasjonen samlet 100 istedenfor noen tusen, så kunne politet stoppe den?

Stråmann! :roll:

Camlon skrev (2 minutter siden):

Du svarer som om du er på Twitter. Du leser ikke hva jeg skriver, du kommer med frekke kommentarer og du svarer med enkeltkommentarer uten å forstå hva jeg faktisk argumenterer.

Jeg forstår det du skriver. Hva du mener er, som regel, vanskelig å tolke. Du skrev at den eneste grunnen til at denne demonstrasjonen ikke ble stoppet av politiet (og slaktet av media) er fordi de (jeg regner med du refererer til media og politiet) er enig. Jeg forklarte deg at dette var feil.

Ellers så er frasen din ganske dårlig formulert fordi den andre setningen setter som forutsetning at den første skjer. Men den første inneholder et tvilsord (potensielt) så for at den andre setningen skal gi noen mening så må man sløyfe dette ordet og da får frasen den meningen jeg la til grunn. :)

Lenke til kommentar

Kompisen har fått testa seg  men måtte betale selv på Aleris da fastlegen lever i anno mars 2020. De anbefalte og påla i grunn test men de hadde ikke testkapasitet. Han venter på svar men hadde ingen antistoffer aka "prøven er normal". (de tok den også siden han har vært dårlig før i år). Blir spennende å se hva den andre prøven sier.

Vurderer selv å ta en test (gunstig hvis man har antistoffer og kan reise), men betaler ikke 800+ per prøve.

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, failern said:

Stråmann! :roll:

Jeg forstår det du skriver. Hva du mener er, som regel, vanskelig å tolke. Du skrev at den eneste grunnen til at denne demonstrasjonen ikke ble stoppet av politiet (og slaktet av media) er fordi de (jeg regner med du refererer til media og politiet) er enig. Jeg forklarte deg at dette var feil.

Ellers så er frasen din ganske dårlig formulert fordi den andre setningen setter som forutsetning at den første skjer. Men den første inneholder et tvilsord (potensielt) så for at den andre setningen skal gi noen mening så må man sløyfe dette ordet og da får frasen den meningen jeg la til grunn. :)

Slutt å ro.

Det er ingenting uklart med hva jeg skrev. Det samme er naturligvis "vi hadde blitt slaktet av media og potensielt stoppet av politiet". Du fikk bare med deg de 3 siste ordene.

Jeg skrev også i første svar at du trolig har misforstått hva jeg skrev. Da kunne du skrevet "kan du reformulete deg, jeg forsto ikke helt hva du skrev" men du valgte istedenfor å si at jeg ikke kan lese og du siterte deg selv istedenfor meg.

 

Og det over er ingen stråmann, bare en logisk konsekvens av dine argumenter. Siden du sier nei, fortell oss den signifikante forskjellen, fordi tydligvis så er det ikke at de er små eller at de er ulovelig.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
Camlon skrev (8 minutter siden):

Slutt å ro.

Det er hardt å bli møtt med sin egen medisin.. :wee:

Camlon skrev (8 minutter siden):

Det er ingenting uklart med hva jeg skrev. Det samme er naturligvis "vi hadde blitt slaktet av media og potensielt stoppet av politiet". Du fikk bare med deg de 3 siste ordene.

 

"Og" er et bindeord som betyr at begge påstander er gyldige hver for seg. Jeg fokuserte på den ene.

Camlon skrev (8 minutter siden):

Jeg skrev også i første svar at du trolig har misforstått hva jeg skrev. Da kunne du skrevet "kan du reformulete deg, jeg forsto ikke helt hva du skrev" men du valgte istedenfor å si at jeg ikke kan lese og du siterte deg selv istedenfor meg.

 

Jeg ser fortsatt ikke at jeg har misforstått noe som helst. Jeg opplyste deg om politiets grunnlag for den avgjørelsen de tok, og at dette grunnlaget ikke samsvarte med dine antakelser.

Camlon skrev (8 minutter siden):

Siden du sier nei, fortell oss den signifikante forskjellen, fordi tyfligvus då er det ille at de er små eller at de er ulovelig.

Alle ulovlige demonstrasjoner bør i utgangspunktet slås ned på.

Man må avveie hva som skader mest: gripe inn eller la det dø ut av seg selv

En liten demonstrasjon er alltid enklere å håndtere enn en stor

Camlon skrev (31 minutter siden):

Du mener da at hvis denne demonstrasjonen samlet 100 istedenfor noen tusen, så burde politet stoppe den?

 

Om den var ulovlig, ja.

Edit: og selvfølgelig fordrer det at man kan gjøre det på en smittevernfaglig god måte.

Endret av Slettet+45613274
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (11 minutter siden):

Kompisen har fått testa seg  men måtte betale selv på Aleris da fastlegen lever i anno mars 2020. De anbefalte og påla i grunn test men de hadde ikke testkapasitet. Han venter på svar men hadde ingen antistoffer aka "prøven er normal". (de tok den også siden han har vært dårlig før i år). Blir spennende å se hva den andre prøven sier.

Vurderer selv å ta en test (gunstig hvis man har antistoffer og kan reise), men betaler ikke 800+ per prøve.

Hvordan kan fastlegene fortsatt praktisere slik de vil selv når det nå er klar tale for FHI?

Sitat

GULDVOG: ALLE MED CORONASYMPTOMER SKAL TESTES

Helsedirektør Bjørn Guldvog sier på en pressekonferanse onsdag at alle med minst ett symptom på coronavirus skal testes.

Man må ikke ha feber for å bli testet og selv ved milde symptomer skal bli testet, understreker han.

Avdelingsdirektør i Folkehelseinstituttet (FHI) Line Vold sier at det foreløpig ikke er tegn til at det har oppstått smitteklynger etter demonstrasjonene.

Nå er det ikke lenger tvil om at man skal få teste seg, og kommuner kan ikke drive å finne på egne regler lenger. De gamle testkriteriene har muligens gitt rom for tolking på at man kan bruke en priorteringsliste for hvem som skal teste seg, men nå skal kommuner hatt tid til å rigge seg for flere tester. 

Håper og tror denne klare innstruksen gjør det enklere å få testet seg. Det skal i grunn være så enkelt at man kan henvise til testkriteriene nå. Blir man avist bør man sende inn klage på kommunen på en eller annen måte, eller vurdere å gå til media. Jeg tipper at de fremover vil se seg nødt til å følge de nasjonale retningslinjene ellers vil de få veldig mye kjeft.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, failern said:

"Og" er et bindeord som betyr at begge påstander er gyldige hver for seg. Jeg fokuserte på den ene.

Med dine egne ord. 
"så må man sløyfe dette ordet og da får frasen den meningen jeg la til grunn."

Jeg har ikke noe problem med at du fokuserte på den ene, jeg har et problem med at du sløyfet et av mine ord. Det er en grunn til at jeg la til ordet "potensielt".

 

Quote

Jeg ser fortsatt ikke at jeg har misforstått noe som helst. 

Du misforsto hva jeg skrev.
 

Quote
Quote

Du mener da at hvis denne demonstrasjonen samlet 100 istedenfor noen tusen, så burde politet stoppe den?

Om den var ulovlig, ja.

Så det var ikke et stråmann allikavel. For noe idioti ?‍♂️

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 minutter siden):

Ja, jeg så også den samme talen fra Guldvog og måtte bare le og riste på hodet av fastlegen i den sammenheng. De mente de ikke hadde testkapasitet men så gjerne at han betalt selv på Aleris.

Om jeg skulle komme i denne situasjonen selv, så kommer jeg til å henvise til retningslinjene til FHI som nå er klokkeklare og spørre hvordan fastlegen mener han kan bestemme sine egne testkriterier. Fører ikke det ikke fram, så kommer jeg til å sende en klage til kommunen og kreve at de klarer å følge opp.

Tror heldigvis jeg skal slippe det. Det har stått i lokalavisen at kommunen jeg bor i har planlagt og rigget seg til testing i idrettshall dersom situasjonen krever at de skal teste mange så det virker som min kommune har en god plan for testutvidelse. Akkurat nå har de ikke behøvd å flytte.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
Camlon skrev (14 minutter siden):

Jeg har ikke noe problem med at du fokuserte på den ene, jeg har et problem med at du sløyfet et av mine ord. Det er en grunn til at jeg la til ordet "potensielt".

Du ønsker at jeg skal legge dine logiske brister til grunn når jeg svarer. Slik fungerer ikke verden, beklager. 

Camlon skrev (15 minutter siden):

Så det var ikke et stråmann allikavel. For noe idioti ?‍♂️

Like lite en stråmann som det du mente var en stråmann.... :)

Lenke til kommentar
On 6/9/2020 at 8:50 AM, Snikpellik said:

Hmm. Mulig forskjell fra bydel til bydel? Ingen problem for min samboer å få testet seg fort, hun hostet litt og hadde såvidt feber i noen dager. En telefon og så test dagen etter. Dette er et par uker siden.

Ber alle med hoste og sår hals om å teste seg
https://www.nrk.no/norge/lag-pagang-for-a-teste-seg-for-korona-1.15045112

Perfekt forklart! Han sier akkurat det jeg tenker om hele greia. 

Jeg var på kjøpesenter i dag. Fyyyyyyy :wee:

Også hadde jeg spist noe som la seg litt på kanten i svelget og irriterte litt enda. Så jeg småhostet litt, forsøkte å unngå det. Fikk kanskje blikk fra en fyr. Men det føltes lite kult. Jeg visste årsaken, at det ikke dreide seg om COVID-19, men det kunne jo ikke andre kunder der vite :shrug:

Tror jeg også sa ordet hoste, og tror det var da fyren snudde seg. Ikke pga. selve hostingen. Rar opplevelse.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...