Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

9 minutes ago, Morromann said:

Tredobling av antall smittede i Oslo. På tide å stenge bygrensen og innføre Oslokarantene?

Tredobling i forrige uke mot uken før. Altså ikke de siste dagene. Mener du at en tredobling hele forrige uke har noe som helst med demonstrasjonen på fredag å gjøre? Der smitte tidligst kan påvises rundt søn/man, men mer sannsynlig fra i dag av?

 

Quote

–  Det at vi nå ser en økning i rapporterte smittede i Oslo er ikke uventet. Vi forventer å se svingninger i smittetallene, og det er for tidlig å si om dette gjenspeiler er en generell økning i Oslo, sier avdelingsdirektør ved Folkehelseinstituttet Line Vold.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dagens tal (frå bt.no):

 
Sitat

 

18 innlagte koronapasienter på sykehusene – tre færre enn tirsdag
i dag kl 13:05av NTB
DEL

18 pasienter smittet med koronavirus er onsdag innlagt på norske sykehus, to av dem får behandling i respirator.

Det viser tall fra Helsedirektoratet.

8.576 personer har fått påvist smitte av koronaviruset, viser Meldingssystem for smittsomme sykdommer (MSIS) ved midnatt natt til onsdag. Det er en økning på 13 siste døgn.

 

 

Det er 14 innlagde i Sør-Aust mot 17 i går. Det er 3 i Midt-Norge og 1 i Vest, dette er uendra sidan i går.

https://www.helsedirektoratet.no/statistikk/antall-innlagte-pasienter-pa-sykehus-med-pavist-covid-19

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
1 hour ago, Peppep said:

Tredobling i forrige uke mot uken før. Altså ikke de siste dagene. Mener du at en tredobling hele forrige uke har noe som helst med demonstrasjonen på fredag å gjøre? Der smitte tidligst kan påvises rundt søn/man, men mer sannsynlig fra i dag av?

Han sa aldri at demonstrasjonen er årsaken til økningen, bare at vi bør sette Oslo i karantene.

At nye smittete øker før vi kan se en effekt av demonstrasjonene gjør bare tallene fra Oslo verre.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
Camlon skrev (11 timer siden):

Den eneste grunnen til at BLM demonstrasjonen ikke opplevde det samme er fordi de er enig at det er viktig.

Dette er feil. Politiet har lært av erfaring (både innenlands og utenlands) at å forsøke å stoppe et sånt arrangement bare vil gjøre vondt verre. Dvs. at å gripe inn kunne gjort smittefaren høyere. 

Politiet i Norge bruker stort sett hodet før de trekker pistol. Det er en god egenskap. 

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Camlon said:

Han sa aldri at demonstrasjonen er årsaken til økningen, bare at vi bør sette Oslo i karantene.

At nye smittete øker før vi kan se en effekt av demonstrasjonene gjør bare tallene fra Oslo verre.

Dessverre. Livsfarlig å bevege seg i Oslo nå

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Dagens tall fra Sverige:

78 nye dødsfall - totalt 4,795
890 nye påvist smittede - 46,814 totalt

Man skal scrolle ganske langt ned på svenske nettaviser nå for å finne disse tallene i dag. Olof Palme-saken dominerer nyhetsbildet.

Det blir også opplyst fra FHM i dag at det er slutt på de daglige pressekonferansene, fra nå av vil det holdes to ganger i uka - på tirsdager og torsdager.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, frohmage said:

Uff ja. Om et par timer skal jeg sitte helt stille i parken med ølen min. Husk at det er enda farligere å kjøre bil en time enn å suge alle dørhåndtakene i Oslo (nei, det har jeg ikke kilde på).

Hadde vært død ganske mange ganger dersom det er 1% sjanse for å dø av å kjøre bil 1 time

Lenke til kommentar
Benbjo skrev (3 minutter siden):

Hadde vært død ganske mange ganger dersom det er 1% sjanse for å dø av å kjøre bil 1 time

Hvor stor er sjansen for å dø om du "beveger deg i Oslo", da?

edit: "Av at du beveger deg i Oslo" mener jeg. Ellers er sjansen veldig stor. Det forstå jeg også.

Endret av frohmage
Lenke til kommentar
48 minutes ago, failern said:

Dette er feil. Politiet har lært av erfaring (både innenlands og utenlands) at å forsøke å stoppe et sånt arrangement bare vil gjøre vondt verre. Dvs. at å gripe inn kunne gjort smittefaren høyere. 

Politiet i Norge bruker stort sett hodet før de trekker pistol. Det er en god egenskap. 

Politiet har stoppet flere demonstrasjoner før, selv uten korona.

https://www.aftenposten.no/osloby/i/a2gPE/maskerte-demonstranter-stoppet-av-politiet

https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/politiet-stoppet-sian-demonstrasjon-da-koranen-ble-kastet-i-bakken/3423743819.html

https://www.kvinesdal24.no/nyheter/i/EW7OM5/sperret-anleggsveien-fjernet-av-politiet

https://www.aftenposten.no/norge/i/1KmdX/her-beordrer-politiet-nazistene-til-aa-stoppe-men-blir-skjoevet-vekk

 

Så at politiet vil under ingen omstendigheter stoppe en demonstrasjon nå er feil. Hvis du tror jeg putter ord i munnen din så leste du ikke hva jeg skrev godt nok.

Og hva med det andre jeg skrev relatert til kritikk fra media? Om budskapet var noe annet så hadde de blitt fordømt i media før det startet og det ville redusert oppmøtet og om fortsatt en del møter opp så hadde det sikkert stått "Egoister!" med stor skrift på VG.

Årsaken til at demonstrasjonen engang skjedde er fordi de visste at de kunne gjennomføre dem uten å bli slaktet i media. Organisørene er ikke idioter, de ville stoppet den selv for å hindre at demonstrasjonen ble kontraproduktiv.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Peppep skrev (2 timer siden):

Mener du at en tredobling hele forrige uke har noe som helst med demonstrasjonen på fredag å gjøre?

det har med gjenåpningen av brødskjæremaskinene på Kiwi, Rema, osv.

det var en spøk, men problemet er at det nesten er umulig å utpeke en bestemt kilde til hvorfor smittetallet øker. Det  kan like så gjerne ha med den massive åpningen av alle slags skoler/utdanningsteder.

Men ta dere rakker'n på at enkelte selvsagt vil skylde på demonstrasjonene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
Camlon skrev (36 minutter siden):

Så at politiet vil under ingen omstendigheter stoppe en demonstrasjon nå er feil. Hvis du tror jeg putter ord i munnen din så leste du ikke hva jeg skrev godt nok.

 

failern skrev (1 time siden):

Politiet har lært av erfaring (både innenlands og utenlands) at å forsøke å stoppe et sånt arrangement bare vil gjøre vondt verre.

Jeg tror du må lære deg å lese snart.

Camlon skrev (37 minutter siden):

Det er straffbart å maskere seg og de hadde ikke søkt om å få holde demonstrasjon. Gruppen har også et helt annet omfang.

Camlon skrev (38 minutter siden):

Et helt annet omfang og situasjonen eskalerte.

Camlon skrev (39 minutter siden):

Selv om jeg støtter disse demonstrantene fullt ut, så gjør de altså noe ulovlig og flyttet seg når pålegget fra politiet kom. Igjen, dette er av et helt annet omfang.

Camlon skrev (40 minutter siden):

Abonnementssak. Men om jeg husker riktig er dette også et helt annet omfang.

Camlon skrev (41 minutter siden):

Og hva med det andre jeg skrev relatert til kritikk fra media? Om budskapet var noe annet så hadde de blitt fordømt i media før det startet og det ville redusert oppmøtet og om fortsatt en del møter opp så hadde det sikkert stått "Egoister!" med stor skrift på VG.

Så media har ikke rett til å kritisere et budskap de ikke liker? Rart. Det er rimelig åpenbart for meg at en demonstrasjon organisert av den nordiske motstandsbevegelsen møter større motbør enn en demonstrasjon med fanesak at svarte ikke skal bli drept av politiet. Du kan selvfølgelig være uenig, men vær så snill å ikke kom rekende med noe ytringsfrihets-tull. 

Camlon skrev (42 minutter siden):

Årsaken til at demonstrasjonen engang skjedde er fordi de visste at de kunne gjennomføre dem uten å bli slaktet i media. Organisørene er ikke idioter, de ville stoppet den selv for å hindre at demonstrasjonen ble kontraproduktiv.

Jeg tipper demonstrasjonene skjedde (og i et slikt omfang) fordi mange sympatiserte med saken. Jeg tror de absolutt færreste ville demonstrere for demonstrasjonens skyld.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (2 minutter siden):

det har med gjenåpningen av brødskjæremaskinene på Kiwi, Rema, osv.

det var en spøk, men problemet er at det nesten er umulig å utpeke en bestemt kilde til hvorfor smittetallet øker. Det  kan like så gjerne ha med den massive åpningen av alle slags skoler/utdanningsteder.

Men ta dere rakker'n på at enkelte selvsagt vil skylde på demonstrasjonene.

Oslo er jo også det eneste stedet i Norge som kan sies å være overbefolket. Med en tettere ansamling av folk overalt, ikke bare under demonstrasjonen er det helt kalrt rom for mye størrre smittespredning enn alle andre plasser i Norge. Helt klart et sted jeg ikke kommer til å sette mine føtter whatsoever så lenge epidemien varer. Jeg synes lockdown av Oslo og kun Oslo er helt greit for meg. Det skapes ikke så mye verdier der at det gjør noe uansett.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (10 minutter siden):

Det skapes ikke så mye verdier der at det gjør noe uansett.

Off-topic, men det er så slitsomt hvis ren løgn får stå uimotsagt.

https://www.faktisk.no/faktasjekker/o6k/nei-finnmark-er-ikke-det-fylket-som-bidrar-mest-til-norsk-okonomi

Sitat

Tallene fra SSB viser at Oslo har den høyeste verdiskapningen per sysselsatt. Hver arbeidstaker i Oslo bidro med 23 prosent mer enn landsgjennomsnittet.

EDIT: Lockdown av Oslo eller andre regioner er ikke meg i mot heller, så lenge det er en smittesituasjon som krever det. Men der er vi ikke i nærheten av å være nå.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
21 minutes ago, failern said:

Jeg tror du må lære deg å lese snart.

Nei, du må slutte å være så frekk.

DU svarte MEG og sa at det jeg skrev var feil. Å sitere deg selv kunne ikke være mer idiotisk. Gå og les hva jeg skrev og slutt å skape stråmenn.


 

Quote

Det er straffbart å maskere seg og de hadde ikke søkt om å få holde demonstrasjon. Gruppen har også et helt annet omfang.

Selv om jeg støtter disse demonstrantene fullt ut, så gjør de altså noe ulovlig og flyttet seg når pålegget fra politiet kom. Igjen, dette er av et helt annet omfang.

Hvis man skal bruke samme logikk, så betyr det at du mener at "BLM demonstrasjonen er ikke ulovelig og derfør bør den ikke stoppes"?

Isåfall vil jeg svare at det burde være ulovelig å bryte smittevernsregelene.

 

Quote

Så media har ikke rett til å kritisere et budskap de ikke liker?

Stråmann.

Jeg vet ikke om du ikke leser hva jeg skriver, eller om du med vilje lager stråmenn for å være frekk. Men det er på tide at du slutter og svarer mer seriøst. Dette er ikke Twitter.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (5 minutter siden):

Med en tettere ansamling av folk overalt, ikke bare under demonstrasjonen er det helt kalrt rom for mye størrre smittespredning enn alle andre plasser i Norge.

helt klart.

det er også "nedslagsfeltet" for alle innkommende utenlands flypassasjerer og togreisende, enten de blir værende i Oslo, eller drar videre med buss/tog etc. Gud vet hva smitteforekomsten blant de er. Det ble ikke engang undersøkt mens alt stod på som verst.

Vet ikke om jeg ville latt være å besøke Oslo, men for de som er i såkalt risikogruppe, er det kanskje ikke lureste.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

FHI: Munnbind kan bli nødvendig:

Sitat

Folkehelseinstituttet anbefaler fortsatt ikke bruk av munnbind slik coronasituasjonen er i Norge nå. Men hvis situasjonen forandrer seg, kan det bli nødvendig.

– Hvis den epidemiologiske situasjonen forverres vesentlig i et geografisk område, bør bruken av ansiktsmasker som forebyggende tiltak vurderes på nytt, skriver Folkehelseinstituttet i oppsummeringen av en ny gjennomgang.

I gjennomgangen legger FHI vekt på at Verdens helseorganisasjon (WHO) nå oppfordrer regjeringer til å anbefale bruk av munnbind og masker under visse omstendigheter.

Samtidig presiserer FHI at de ikke vil anbefale bruk av munnbind i Norge i dagens situasjon.

(NTB)



Guldvog: Alle med coronasymptomer skal testes

Sitat

Helsedirektør Bjørn Guldvog sier på en pressekonferanse onsdag at alle med minst ett symptom på coronavirus skal testes.

Man må ikke ha feber for å bli testet og selv ved milde symptomer skal man bli testet, understreker han.

Avdelingsdirektør i Folkehelseinstituttet (FHI) Line Vold sier at det foreløpig ikke er tegn til at det har oppstått smitteklynger etter demonstrasjonene.

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/5ee0ea1df3983d0018fd7ff0

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 minutter siden):

Helsedirektør Bjørn Guldvog sier på en pressekonferanse onsdag at alle med minst ett symptom på coronavirus skal testes.

det ble allerede sagt for 3 uker siden.

Men, hvorvidt det fungerer slik i praksis, kommer vel an på kommunen man bor i?

Det kan godt hende det er oppe å går overalt, at kapasiteten er der i dag.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (8 minutter siden):

det ble allerede sagt for 3 uker siden.

Men, hvorvidt det fungerer slik i praksis, kommer vel an på kommunen man bor i?

Det kan godt hende det er oppe å går overalt, at kapasiteten er der i dag.

Trodde det ble sagt "alle med symptomer", og ikke "alle med minst ett symptom". 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
Camlon skrev (34 minutter siden):

Hvis man skal bruke samme logikk, så betyr det at du mener at "BLM demonstrasjonen er ikke ulovelig og derfør bør den ikke stoppes"?

Isåfall vil jeg svare at det burde være ulovelig å bryte smittevernsregelene.

Siden smittevernreglene ble brutt så var folkeansamlingen ulovlig ja. (Akkurat jussen rundt dette kan jeg ikke noe om). Men siden omfanget var så stort (vanskelig å stoppe på en smittevernfaglig god måte) og demonstrantene relativt lite aggressive så fant politiet det mest hensiktsmessig å la det dø ut av seg selv. At du tror en demonstrasjon under en annen fane ville blitt stoppet får være dine konspirasjonsteorier. Om SIAN hadde arrangert en demonstrasjon og 20k hadde kommet, uten å lage nevneverdig bråk så hadde det blitt håndtert på samme måte av politiet. 

Ellers så trenger du ikke bli så sur. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...