Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

15 minutes ago, Morromann said:

Har du bedre innsikt i dette en Espen Nakstad?

Dette har mye med hvordan den kollektive psyken fungerer i forhold til slik og ikke så mye med det smitte-tekniske, så da vet ikke Nakstad stort mer enn meg. For om mange mennesker går noe samlet utendørs så er ikke den reelle faren så mye større enn at mange passerer hverandre på utflukter i Nordmarka, slik som har skjedd i en måned ihvertfall nå antakelig.

Nakstad må også tenkte budskapsmessig, at det er viktig å være frempå her nå så man ikke slapper av for mye. Så det han sier er ikke nødvendigvis det han tror vil skje av akkurat denne hendelsen. Han gjør klokt i å benytte hendelsen til å minne folk om viktigheten av tiltakene.

Det gjør nå også du her som er bra, men jeg tror ikke denne ene hendelsen vil ha like dramatiske konsekvenser.

 

Endret av tjavel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 8970f...653 skrev (15 minutter siden):

Kan vi puste litt med magen i tråden nå? 

Vi har sett at dette er en eksplosiv situasjon, og at en god del tullinger vil utnytte situasjonen til alt slags mulig ugagn ref. det vi ser i USA med plyndring og vold fra alle sider. Å sette inn politiet i en slik trykkoker kan gjøre ting verre, og vi har ingen garanti for hva som kunne ha skjedd. Det finnes ca. 2 000 politimenn i Oslo, og det var opp mot 15 000 demonstranter i går. Kunne de ha klart å holde kontroll på en slik folkemengde? Skulle vi eventuelt ha satt inn militæret? Det er ikke rasjonelt. 

 

I Malmö klarte de å stanse en slik demonstrasjon. I Stockholm fikk de spredd de. I Oslo gjorde de ikke en dritt.

Dessuten: du sier altså at det er mobben som skal bestemme og ikke politiet. Når du skriver "vi har ingen garanti for hva som kunne skjedd" så sier du at det dermed er demonstrantene som bestemmer og ikke ordensmakten. At arrangeres en stor nok mobb kan det sette alt ut av spill og regler oppheves. Mener du virkelig dette? Vi kunne godt satt in heimevernet ja. Men polieiet KUNNE på forhånd ha sperret av Stortingsplassen og området rundt den amerikanske ambassaden. Vi ville oikke sett plyndring som i USA fordi, som jeg har sagt tusen ganger, Norge er ikke som USA. USA er på mange måter et u-land hvor mange lever i like dyp fattigdom som i Afrika. Det er det ingen i velferdstaten Norge som gjør. De aller fleste i Norge lever ganske gode liv og likheten mellom innvandrere i Norge og afro-amerikanere er så godt som null.

Og jeg er rimelig provosert over at jeg delvis har måttet holde meg unna kjære familiemedlemmer, blitt nektet å besøke noen på shykehuset for så å oppleve egoistiske drittunger i Oslo som håner alle ofrene jeg har måttet gjøre i disse månedene. Jeg har praktisk talt oppgitt sosialt liv for å prioritere besøk til foreldre. Og nå gikk ting mye bedre og så ødlegges alt av noen egoistiske skitunger som leker "Black Lives Matter" i hovedsataden i verdens tryggeste og mest inkludernede land som har null til felles med USA.

Men ja, du har rett i at dette desverre vil sette rasismedebatten tilbake og desverre kan føre til mer rasisme til tross for at det i stor grad er "etniske nordmenn" som har pisket frem stemningen som førte til demonstrasjonen. Folk som har som levebrød og karriere å lage meningsløse motsetninger i det norske samfunnet.

Endret av Morromann
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
tjavel skrev (Akkurat nå):

Dette har mye med hvordan den kollektive psyken fungerer i forhold til slik og ikke så mye med det smitte-tekniske, så da vet ikke Naksta stort mer enn meg. For om mange mennesker går noe samlet utendørs så er ikke den reelle faren så mye større enn at mange passerer hverandre på utflukter i Nordmarka, slik som har skjedd i en måned ihvertfall nå antakelig.

Nakstad må også tenkte budskapsmessig, at det er viktig å være frempå her nå så man ikke slapper av for mye. Så det han sier er ikke nødvendigvis det han tror vil skje av akkurat denne hendelsen. Han gjør klokt i å benytte hendelsen til å minne folk om viktigheten av tiltakene.

Det gjør nå også du her som er bra, men jeg tror ikke denne ene hendelsen vil ha like dramatiske konsekvenser.

 

Måtte du for Guds skyld har rett men jeg er redd for at dette kan skape presendens for at flere nå bare gir f*en og påberoper seg politiets påstand om at "de driver ikke smittevern" for å bryte smittereglene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Pc Lynet said:

Helt feil. Demonstranter roper slagord og står tett sammen. Da fyker det spytt i alle retninger.

Det kan skje men de demonstrasjoner jeg har sett i Norge har mere preg av fredelig sympati-markering enn av at man roper slagord.

Tror demonstrajon med roping av slagord er mere vanlig om det er noe som har direkte konsekvenser for en selv, arbeider-rettigheter f.eks.

Men har ikke vært i Oslo så det kan være noe av det.

Endret av tjavel
Lenke til kommentar
Gjest 8970f...653 skrev (13 minutter siden):

Kan vi puste litt med magen i tråden nå? 

Vi har sett at dette er en eksplosiv situasjon, og at en god del tullinger vil utnytte situasjonen til alt slags mulig ugagn ref. det vi ser i USA med plyndring og vold fra alle sider. Å sette inn politiet i en slik trykkoker kan gjøre ting verre, og vi har ingen garanti for hva som kunne ha skjedd. Det finnes ca. 2 000 politimenn i Oslo, og det var opp mot 15 000 demonstranter i går. Kunne de ha klart å holde kontroll på en slik folkemengde? Skulle vi eventuelt ha satt inn militæret? Det er ikke rasjonelt. 

Det som skjedde i går burde ikke ha skjedd, det er jeg helt enig i. Det er et sted og en tid for demonstrasjoner, og det var ikke går. Det er helt klart. Allikevel kan ingen kan si til meg som en innvandrer at det ikke finnes xenofobi og rasisme til dels i Norge, når jeg har både sett og kjent det på min egen hud. Det er aktuelle problemstillinger, men ikke i dette øyeblikket.  Dette vil dessverre sette en antirasismedebatten tilbake, det får arrangørene og demonstrantene ta på sin egen kappe.

I mine øyne har Oddvarm helt rett, vi er på et stressnivå vi ikke har sett maken til på lenge. Det tror jeg gjelder også visse brukere her i tråden, uten at jeg vil klandre noen. Vi er alle stresset, men vi må være fornuftige. Demonstrantene har også sine grunner til å demonstrere, selv om hele greia i går hadde et preg av at "Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner". 

Anonymous poster hash: 8970f...653

Synd det ikke går å gi pluss til anonyme... Jeg tror spesielt @Morromann trenger å puste litt mer med magen. Jeg tror du har fått fram din mening her, gjennom ørtogførti innlegg her siste døgnet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
tjavel skrev (11 minutter siden):

Er ikke i Oslo så måtte vært til stede der i gatene over tid for å få et brukbart inntrykk. Media vil klart zoome inn på de meste urolige.

 

Det ble ropt og skreket Black Lives Matter" og "We cant breath"(noe som garantert vil skje med de som de har påført coronademonstrasjonen). Så dermed er det faktisk en mulighet for at spytt har flydd rundt?

Vi får se om en 10 dagers tid da og det er best å være ekstra forsiktig intill den tid for å se om det blir et nytt utbrudd og vi er tilbake til 12.mars. Men jeg er redd for at myndighetene lar frykten for å stemples som rasister gjør at de ikke vil sette inn beredskap mot et nytt smitteutbrudd i Oslo forårsaket av denne demonstrasjonen.

Men media er fullstendig ukritiske til hele opplegget og hyller det til og med. Takk til media da som håner den iherdige innsatsen til det norske folk over tre måneder og helsearbeiderne våre. En real spytteklyse fra mediene. I Sverige våget man faktisk å være kritisk til protestene. Er vi mer redd for å bli stemplet som rasister enn svenskene?

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Morromann said:

Det ble ropt og skreket Black Lives Matter" og "We cant breath"(noe som garantert vil skje med de som de har påført coronademonstrasjonen). Så dermed er det faktisk en mulighet for at spytt har flydd rundt?

Ja det kan ha skjedd men det er sannsynligheten for at det er noen der som er smittet (med kanskje 50 i hele Norge i dag) ganget med sannsynligheten at nettopp de ropte ganget med sannsynligheten at de ropte rett mot noen andre siden er utendørs ganget med sannsynligheten for at nok spytt fløy gjennom luften til å overføre smitten osv, så si 0,5*0,3*0,6*0,7 .

 

Det er derfor det har vært viktig å få smitten raskt ned slik som Norge har gjort, i motsetning til Sverige f.eks. Sannsynlighetene går ned og er lave i begynnelsen, det er matematisk først når viruset når en viss utbredning i folket at det tar av.

I Sverige havnet de på en utbredelse i samfunnet der for eksempel en slik enkelt-hendelse kan gi langt større utslag fordi om den første faktoren er langt høyere (si 100 siden det er sannsynlig at det var ihvertfall 100 smittede) så blir utfallet annerledes.

 

Det mest uheldige som du vel påpeker er at politiet ikke tar affære. Smittevernloven er en lov som alle andre lover og er til for å håndheves den også. Dette er jobben til politiet, om de ikke gjør jobben sin så er det alvorlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tjavel skrev (1 minutt siden):

 

 

Det mest uheldige som du vel påpeker er at politiet ikke tar affære. Smittevernloven er en lov som alle andre lover og er til for å håndheves den også. Dette er jobben til politiet, om de ikke gjør jobben sin så er det alvorlig.

Det må granskes hvordasn politiet kan hevde at de ikke driver smittevern mot noe som virkelig kan utløse en smittebølge. Det at en frisk fyr satt i en bil med to kamerater fører ikke til noen smittebombe. Han ble hengt ut i mediene; uten navn men alle som kjenner han vet nok hvem han er; og han blir dømt til fengsel. Sett opp mot hva alle disse demonstrantene i Oslo var med på bør han få amnesti og renvaskes og få full oppreisning og boten tilbakebetalt da hva han gjorde er blåbær mot disse demonstrantene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå truer også Brasils president Jair Bolsonaro, som har kallenavnet "tropenes Trump" med å trekke seg ut av WHO. I Brasil dør det nå en person i snitt hvert minutt av Covid-19, og det er bare ifølge de offisielle tallene.

Bolsonaro, som ikke har anerkjent at koronaviruset er et problem har ikke gjort noen forsøk på å stoppe virusets spredning og alle tiltak som er i landet blir gjort av lokale guvernører. Bolsonaro har gjennom hele pandemien forsøkt å stoppe disse og om dødsfallene i landet har han uttalt "hvorfor skal jeg bry meg?".

Av uavhengige nasjoner er det kun USA og Lichtenstein som ikke er med i WHO. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Morromann said:

Det må granskes hvordasn politiet kan hevde at de ikke driver smittevern mot noe som virkelig kan utløse en smittebølge. Det at en frisk fyr satt i en bil med to kamerater fører ikke til noen smittebombe. Han ble hengt ut i mediene; uten navn men alle som kjenner han vet nok hvem han er; og han blir dømt til fengsel. Sett opp mot hva alle disse demonstrantene i Oslo var med på bør han få amnesti og renvaskes og få full oppreisning og boten tilbakebetalt da hva han gjorde er blåbær mot disse demonstrantene.

Klart at politiet kan ikke gå inn med tåregass og vannkanoner mot demonstrantene, det hadde også ikke tatt seg bra ut men det hadde vært nok å være tilstede og si fra klart og tydelig at smitteregler gjelder, for folk glemmer fort slik når de er engasjerte. 

Forsøk å holde avstand og unngå skrik og skrål, så fikk det våge seg om 1-metersregelen ble brutt noe i en slik spesiell situasjon.

Endret av tjavel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 8970f...653
Morromann skrev (45 minutter siden):

 

Jeg er ikke direkte uenig med deg, men demonstrasjoner kan skli ut. Det er noen folk som vil se hele verden brenne, og da kan situasjonen skli ut. Spesielt hvis de opplever politiet som truende, men du har helt rett i at det kunne ha blitt gjort en langt bedre jobb på forhånd. 

Er selv i en risikogruppe, og jeg hadde endelig begynt å bevege meg litt mer fritt. Nå må jeg passe meg igjen, og ta alle forhåndsregler til vi ser hvordan situasjonen utvikler seg. Tror ikke dette blir så ille, i likhet med flere brukere her, men ettersom jeg faktisk har en forhøyet sjanse for å dø av viruset må jeg stenge meg inne igjen. Jeg sympati for det du går gjennom, men det hjelper ikke å piske opp situasjonen ytterligere. Det som har skjedd har skjedd. Nok av andre ting å tenke på for øyeblikket.

...

Mystisk barnesykdom: 21 tilfeller på to uker

Ny forskning konkluderer med at coronaviruset trolig er årsak til et utbrudd av den sjeldne barnesykdommen Kawasaki i Frankrike. Da er det slik at viruset mest sannsynligvis også angriper unge. Fun times, fun times indeed. 

Anonymous poster hash: 8970f...653

Lenke til kommentar
40 minutes ago, Morromann said:

Nå har det stått stille på Island og New Zealand i noen dager. Jeg føler tallene med innteresse. I flere dager nå har statusen vært 1 smittet på New Zealand og to på Island. Nå bør vel de tre snart være friske slik at de to landene kan bli erklært coronafrie?

I praksis så er de smittefrie siden de personene holdes langt unna andre vel. Klart en fordel å være på en øy under pandemier. Det viktigste for oss andre er eksemplet på at det er mulig å bli kvitt viruset helt og vi kan også gjøre oss til øyer med å stenge grensene.

New Zealand har vært raske siden de har hatt strenge tiltak til og med når det er få smittede men om smittetaller holdes under 1 for land som har kontroll og gjenåpner mot land med tilsvarende så vil viruset til slutt forsvinne. Når det skjer om et år eller så har man allerede gått videre med det man egentlig holdt på med og du leser en notis i avisa, "corona nå utryddet på verdensbasis".

Der FHI m.fl tok feil i begynnelsen var å si at det ikke spilte noen rolle om en stengte grensene siden smitten uansett var i landet. Det ser en nå klart ikke stemmer siden de forskjellige landene taklet dette på helt forskjellige måter etter politikk, befolkningstetthet, kultur, geografi og annet.

Lenke til kommentar
11 hours ago, frohmage said:

Demonstrantene fra i dag er altså egoistiske idioter som ødelegger alt vi har jobbet for de siste månedene, mens folk som reiser over svenskegrensa for å kjøpe billig flesk får sympati. Denne tråden blir tristere og tristere.

Hverken A eller B er bra. Men å stå flere tusen tett samlet på et torg av ukjent sammensetning gir vel litt høyere risiko enn å dra innom et butikksenter og kjøpe flesk?

Jeg forsvarer ikke de som drar over grensa før det er åpnet og jeg håper alle blir tvunget til 10 dagers karantene eller får straff om de bryter den.

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar
18 hours ago, Morromann said:

Sorry, men nå er løpet kjørt. Oslo-politiet har levert tidenes tilltisbrudd til den norske befolkningen. Justisminister Mæland bør stå skolerett for dette og få sparket ansvarlige i Oslo-politiet eller selv ta sin hatt og gå. Dette er å sette hele samfunnet i fare. Dette er utilgivelig. Jeg kan ikke skjønne at de ansvarlige for dette kan forvente å ha noen trygg karriere fremover når deres unnfallenhet vil føre til at flere liv går tapt.

Det skjer jo aldri at noen må gå. 

18 hours ago, Pc Lynet said:

https://www.dagbladet.no/nyheter/folkehav---frykter-superspredere/72539389

Sykt idiotisk. Kommer til å få ny oppblussing og nedstegning av det her i Norge. Disse har nettopp ødelagt sommeren. Idioter.

La oss håpe de kun stenger ned Oslo i såfall. blir utrolig bitter hvis treningssentere blir stengt etter 15 juni nå... 

17 hours ago, Mr_Spock said:

Er det mulig.... å se de bildene føles uvirkelig. Går det an å være så dum?

Hallo det er unge folk i Oslo vi snakker om som aldri har møtt motstand i livet ?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...