Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Snikpellik skrev (15 minutter siden):

Har vært mye i Japan, så jeg har hatt et halvt øye til situasjonen der. 

De reagerte ganske sent, og fikk mye kritikk for det internt. Mange husker vel at de tviholdt lenge på at OL skulle arrangeres i sommer, før de snudde. Likevel ble det aldri noe voldsomt førsteutbrudd slik som i land her i Europa. Mange grunner til det, og mye er nok kultur: folk er vant med munnbind og vet hvordan det skal brukes, og det er muligens verdens mest renslige land. Ekstrem fokus på hygiene. De håndhilser heller ikke, og japanerne er sosialt reserverte med lite klemming og fysisk kontakt. 

Men Japan har også verdens eldste befolkning og en av tingene de lykkes med var å isolere de eldre tidlig. De fleste skoler er stengt, arrangementer og sånt er stengt, men ellers har mye vært som før. Fortsatt fulle tog og t-baner lenge, i hvert fall frem til andre uka i april hvor det ble satt inn tiltak som hjemmekontor og frivillig stenging av bedrifter som har mulighet til det. Tror det fortsatt er gjeldende. Lokale myndigheter kan stenge offentlige bygg, eller kinoer og lignende, men det er ikke ulovlig å likevel holde åpent.

De har som du sier veldig få registrerte tilfeller i forhold til befolkning, men de tester ekstremt få. Mener å huske at de bare hadde testet rundt 40.000 i starten av april. Nå har de økt testingen betraktelig, og det er nok mye av grunnen til at det er en økning i positive. 

Er helt klart en bekymring blant japanere nå for at tiltakene kom for sent, og at det skal komme et stort smitteutbrudd i for eksempel Tokyo hvor det bor 40 millioner tett. Det kan i verste fall bli en forferdelig katastrofe.

Takk for god innsikt. Er jo veldig interessant dette du skriver med at japanere generelt er sosialt reserverte, men likevel så er det såpass med smitte i samfunnet, selv med ekstremt gode hygieneråd.

Håper virkelig ikke det kommer et stort smitteutbrudd i Tokyo, men det er godt å høre at de har vært flinke til å verne om de eldre.

Jeg synest det er interessant å følge med i andre land, tiltak osv. Jeg synest det skrives litt for lite om det i norske aviser. Så prøver å følge litt med i svensk media og tysk media. Jeg forstår tysk, og en stund så fulgte jeg med på de daglige nyhetssendingene på tysk TV. Der hadde de en god del innslag knyttet til resten av Europa. Da var jeg litt mer oppdatert ang. enkelte land. F.eks. Belgia, som vi hører veldig lite om i norsk media.

Jeg merker hvor lite oppdatert jeg er på de ulike land sin håndtering. Det var først da jeg så et TV-innslag for noen dager siden,  at jeg innså at jeg ikke hadde fått med meg at Kina fortsatt hadde holdt skolen stengt til nå.
 

Endret av Fnugle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 5/8/2020 at 1:01 PM, Peppep said:

Usikkerheten fortsetter å gå nedover, og Re2 (dvs. fra 20/4) er i dag beregnet til 0,55. De er nå 96% sikker på at Re2 ikke er over 1.

image.png.ebe23a08dc4f7c52a654081395cf06b3.png

Beregnet prevalens (antall med aktiv smitte) om tre uker er nå mellom 8 og 2 979 personer, med 600 som mest sannsynlig. Over halvparten av disse 600 er forventet i Oslo, Viken og Rogaland.

image.png.e0f5deb39d1752716a9256d712e9480f.png

Hele rapporten: https://www.fhi.no/contentassets/e6b5660fc35740c8bb2a32bfe0cc45d1/vedlegg/nasjonale-rapporter/2020.05.08-corona_report.pdf

Bildet er videre forsterket av dagens rapport. Re2 er beregnet til 0,49, med 0,95 som det øvre estimatet innenfor usikkerheten. De er tilnærmet 100% sikker på at den ikke er over 1.

image.png.26bed810ed1dc33dd016256ca74eff79.png

Beregnet prevalens (aktiv smitte, inkludert asymptomatiske) om tre uker er nå mellom 7 og 1 885 personer, med 344 personer som mest sannsynlig. Så altså rundt 200 personer med symptomer. I hele landet. Som nevnt over, smitten er tilnærmet borte. Tipper at antall innlagte etter helgen (dvs. i tallene som kommer på tirsdag) er ~50. Altså 2-3 nye pasienter og 10-12 som har blitt skrevet ut.

image.png.f1cb419f346af0140259bff0470ace72.png

Hele rapporten: https://www.fhi.no/contentassets/e6b5660fc35740c8bb2a32bfe0cc45d1/vedlegg/nasjonale-rapporter/2020.05.09-corona_report.pdf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (23 minutter siden):

Takk for god innsikt. Er jo veldig interessant dette du skriver med at japanere generelt er sosialt reserverte, men likevel så er det såpass med smitte i samfunnet, selv med ekstremt gode hygieneråd.

Håper virkelig ikke det kommer et stort smitteutbrudd i Tokyo, men det er godt å høre at de har vært flinke til å verne om de eldre.

Jeg synest det er interessant å følge med i andre land, tiltak osv. Jeg synest det skrives litt for lite om det i norske aviser. Så prøver å følge litt med i svensk media og tysk media. Jeg forstår tysk, og en stund så fulgte jeg med på de daglige nyhetssendingene på tysk TV. Der hadde de en god del innslag knyttet til resten av Europa. Da var jeg litt mer oppdatert ang. enkelte land. F.eks. Belgia, som vi hører veldig lite om i norsk media.

Jeg merker hvor lite oppdatert jeg er på de ulike land sin håndtering. Det var først da jeg så et TV-innslag for noen dager siden,  at jeg innså at jeg ikke hadde fått med meg at Kina fortsatt hadde holdt skolen stengt til nå.
 

Er faktisk usikker på om det har kommet spesifikke hygieneråd i Japan nå, fordi det allerede er så innprentet i folk det med håndvask og hygiene. Ser man på antall smittede og dødsfall så er det fortsatt veldig, veldig lavt i forhold til befolkning og tetthet - det bor 126 millioner mennesker på et areal mindre enn Norge.

Enig i at det er litt for lite fokus på andre land i mediene. De siste ukene har det blitt mindre og mindre. Nå er det stort sett USA og Sverige som dekkes mye, så jeg har tatt meg selv i å lese litt i engelskspråklige belgiske, italienske og tyske medier. Men på NRKs sendinger har de en del spesielt fra landene de fortsatt har korrespondenter, og kjører daglige oppdateringer fra verden i det minste.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dagens tall fra Sverige:

45 nye dødsfall - 3220 totalt
656 nye påvist smittede - 25.921 totalt

Som vanlig går dødstallene en god del ned nå som det er helg, på grunn av manglende rapportering. 45 nye er likevel mye til at det er helg, hvor det har pleid å bli rapportert under 20. I går var det 135 nye, for to dager siden 99. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 6c765...aec
Peppep skrev (2 timer siden):

Tommel opp! Det er helt greit å være faglig uenig. Men å begynne å tillegge motiver er et blindspor som i hvert fall ikke gir meg noe som helst. Man kan si og mene mye om den norske responsen, men FHI har lagt ut hundrevis av sider der de går gjennom tilgjengelig forskning, gjør faglige vurderinger, beregninger og faktiske tall. Så det mangler i hvert fall ikke på åpenhet (men kanskje litt på timingen, at rapporter blir holdt tilbake til den politiske avgjørelsen er tatt - men så slippes det).

Tilbake til tema. Min vurdering av tiltakene 12. mars er at de objektivt sett sannsynligvis var unødvendige. Man kunne ha oppnådd tilnærmet lik reduksjon i smitten med mye mindre inngripende tiltak. Så på et vis var det 100% feil. Men verden er ikke objektiv, så jeg mener likevel at det var 100% rett av to grunner: (1) man manglet informasjon da, og med en pandemi bør man heller stenge for mye enn for lite. Men kanskje like viktig, (2) folket innså alvoret. Rådene om håndvask og hostevaner kom ut før stengingen. Folk fulgte det sånn halvveis - på et helt annet nivå enn nå. Jeg tror vi trengte en shutdown mest for bieffektene av det, mer enn tiltakene i seg selv. Så når alt som stengte 12/3 er åpnet igjen tror jeg at vi fortsatt vil ha en betydelig lavere R enn vi hadde før stengingen. 

Har du vært inne inn i de ulike rapportene til FHI? Det er ikke gull som ligger der akkurat. Bakgrunnen for at de mente at barn ikke var så smittsomme og hadde vanskeligere for å bli smittet var f.eks en hurtigrapport der kun 1 person hadde plukket ut materialet, som i all hovedsak var basert på rapporter fra Kina, der de selv påpekte at det kunne være misvisende fordi Kina har få barn. I tillegg til det, var det ferieavikling i Kina, der barna var hjemme som kan ha påviriket også. Forfatter av rapporten poengterte "stor usikkerhet". Noe som FHI IKKE klart formidlet videre. Og Sverige er et BEVIS på at tiltakene 12 mars var i aller høyest grad nødvendige. Svenskene hadde langt flere tiltak en bare håndvask og hostevaner, som hjemmekontor osv: det ble ikke nok. 

Anonymous poster hash: 6c765...aec

Lenke til kommentar
Peppep skrev (2 timer siden):
Morromann skrev (2 timer siden):

Nå er det nok rivninger mellom regjeringen og FHI som har forskjellige ønsker om hvordan viruset skal slås ned. Jeg tror regjeringen helst ønsket å slå ned viruset gjennom en radikal lockdown mens FHI ønsker flokkimunitet etter svensk modell så det har blitt en slags kompromisløsning det vi har.

FHI har gjentatte ganger sagt at flokkimmunitet ikke har vært et mål på noe tidspunkt. Hva får deg til å tro noe annet? 

Må ta Morromann delvis til forsvar her. Å oppnå flokkimmunitet (forutsetning: 40-50%) ved å spre pandemien over et år var én av to mulige strategier FHI anbefalte i sin risikovurdering i mars. FHI anbefalte da foreløpig å vente med å velge strategi, men regjeringen valgte strategien "undertrykk" (også kjent som "slå ned og holde nede") tidlig i prosessen. Senere gikk regjeringen enda lenger og gikk for det mange oppfattet som en nullvisjon. I ettertid har noen FHI-ansatte gitt uttrykk for å være uenig i dette, siden det nærmest er uungåelig at nye smittetilfeller oppstår når smitten er så stor i utlandet. Men det har har aldri vært store "rivninger" mellom regjeringen og FHI, det er bare et bilde som er dannet i mediene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Er faktisk usikker på om det har kommet spesifikke hygieneråd i Japan nå, fordi det allerede er så innprentet i folk det med håndvask og hygiene. Ser man på antall smittede og dødsfall så er det fortsatt veldig, veldig lavt i forhold til befolkning og tetthet - det bor 126 millioner mennesker på et areal mindre enn Norge.

Enig i at det er litt for lite fokus på andre land i mediene. De siste ukene har det blitt mindre og mindre. Nå er det stort sett USA og Sverige som dekkes mye, så jeg har tatt meg selv i å lese litt i engelskspråklige belgiske, italienske og tyske medier. Men på NRKs sendinger har de en del spesielt fra landene de fortsatt har korrespondenter, og kjører daglige oppdateringer fra verden i det minste.

Ja NRK har hatt en del fine innslag med korrespondentene sine. Må spesielt rose korrespondent Roger Bruland i Italia. Om noen burde få en utmerkelse så er det han.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
superfastjellyfish skrev (1 time siden):

Å oppnå flokkimmunitet (forutsetning: 40-50%)

Er den forutsetningen riktig? Har sett en del estimater før (og vi vet jo ikke uansett) og alle de har vært en god del høyere enn 40-50%, mer type 70-80%? Er en liten stund siden sist jeg leste om flokkimmunitet ifht. Corona, så kan jo være mye som har skjedd siden den gang, derfor jeg spør. Ellers veldig enig i resten av innlegget ditt ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
KANE2009 skrev (2 minutter siden):

Er den forutsetningen riktig? Har sett en del estimater før (og vi vet jo ikke uansett) og alle de har vært en god del høyere enn 40-50%, mer type 70-80%? Er en liten stund siden sist jeg leste om flokkimmunitet ifht. Corona, så kan jo være mye som har skjedd siden den gang, derfor jeg spør. Ellers veldig enig i resten av innlegget ditt ?

Flokkimmunitet, eller grenseverdien for at ikke utbruddene skal vokse ukontrollert er egentlig bare 1-1/R, der R er den aktuelle smitteraten. R må være >1 for at det skal gi mening. R<1 gjør at smitten dør ut selv om man ikke har flokkimmunitet. Med R=2 så må altså 50% være immune for å være på grenseverdien. Med R=3 må 66,7% være immune osv.

Merk: Flokkimmunitet kan også oppnås via vaksine. Dette er nok målet til de fleste land, selv om f.eks FHI sa i en artikkel at de aldri har hatt flokkimmunitet som mål. Det var mest sannsynligvis en kommunikasjonsfeil.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
KANE2009 skrev (2 minutter siden):

Er den forutsetningen riktig? Har sett en del estimater før (og vi vet jo ikke uansett) og alle de har vært en god del høyere enn 40-50%, mer type 70-80%? Er en liten stund siden sist jeg leste om flokkimmunitet ifht. Corona, så kan jo være mye som har skjedd siden den gang, derfor jeg spør. Ellers veldig enig i resten av innlegget ditt ?

Jeg stusset også over antallet, derfor tok jeg det med, det er tatt direkte fra FHIs risikovurdering fra mars da de foreslo strategien. Jeg tror ikke det er tilsvarende flokkimmunitet men på det tidspunktet hvis de hadde holdt R=1,3 så ville antall sykehusinnleggelser være så lave ved 40-50% og at løfting av alle tiltak ("slipp løs") ikke ville hatt særlige konsekvenser. Hvorfor de har brukt 40-50% i den strategien er jeg ikke sikker på, og ut ifra det jeg har lest gjennom har de ikke vært særlig presis ift. dette.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Giesecke har skrevet artikkel om hva han tror skjer i Stockholm/Sverige: https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)31035-7/fulltext

«In summary, COVID-19 is a disease that is highly infectious and spreads rapidly through society. It is often quite symptomless and might pass unnoticed, but it also causes severe disease, and even death, in a proportion of the population, and our most important task is not to stop spread, which is all but futile, but to concentrate on giving the unfortunate victims optimal care.»

og dette er vel det FHI stort sett bygger på også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
superfastjellyfish skrev (2 timer siden):

Jeg stusset også over antallet, derfor tok jeg det med, det er tatt direkte fra FHIs risikovurdering fra mars da de foreslo strategien. Jeg tror ikke det er tilsvarende flokkimmunitet men på det tidspunktet hvis de hadde holdt R=1,3 så ville antall sykehusinnleggelser være så lave ved 40-50% og at løfting av alle tiltak ("slipp løs") ikke ville hatt særlige konsekvenser. Hvorfor de har brukt 40-50% i den strategien er jeg ikke sikker på, og ut ifra det jeg har lest gjennom har de ikke vært særlig presis ift. dette.

Ang. tallet på 40-50% for flokkimmunitet, og endel andre ting, så mener jeg å huske noen si at på tidlige tidspunkt ble det bla. tatt utgangspunkt i erfaringer vedr. smittsomhet fra influensa. Om det nye coronaviruset smitter lettere (gir infeksjon ved lavere viral load, utskilles i større mengde og fraktes lengre i luftbårne aerosoler, forblir funksjonellt på overflater og kan smitte den veien i lengre tid etc.) enn influensa så blir det tallet for flokkimmunitet annerledes. Det kan påvirke hvor høy andel av innbyggerne som f.eks. må vaksineres for å oppnå flokkimmunitet. 
Det er slike ting man finner ut etterhvert som et nytt virus blir studert, og uten at jeg kommer på kilden i farten så er det vel sagt at dette smitter lettere enn vanlig influensa, men ikke på langt nær like lett som meslinger, eller som polio. Dermed vil nødvendig andel vaksinert befolkning for å oppnå flokkimmunitet ligge et sted mellom hva det er for influensa og polio. Mener jeg har lest 70-80% som et anslag for dette.

Endret av xRun
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Har lagt merke til spesielt i går og i dag at det er deler av utelivet har begynt å gjenåpne i byene. Pubene holder åpent og er stappfulle av folk både inne og ute. Jeg har hele tiden vært kritisk til å stenge hele landet, men dette er en latterlig prioritet av gjenåpningen som vi har brukt mye ressurser på å stenge. Jeg har en sønn med pratevansker som knapt blir prioritert til logopedtimene sine på grunn av viruset, men folk kan sitte som sild i tønne på pub?

Endret av Windoge
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...