Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Snikpellik skrev (9 minutter siden):

Tror kanskje heller det folk reagerer på er at du aldri gir deg med å gnåle om det :p

Næsj, jeg gnåler ikke om det. Bare konstaterer hva jeg har lest her inne. Fikk heller ikke noen gode argumenter på hvorfor det ga mer smitte. De fleste regjeringer og helsemyndigheter verden over anbefaler det jo. Så hva et par personer på diskusjon.no mener om det gidder jeg egentlig ikke å bry meg om. Om det ser dumt ut å bruke det er det en liten pris å betale uansett når det vitterlig fører til mer beskyttelse både for seg selv og andre. Ikke 100%, men litt beskyttelse er bedre enn ingen beskyttelse.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
10 minutes ago, Morromann said:

Anbefalt bruk av munnbind ja. Som ifølge FHI, Tengnell og "ekspertise" på diskusjon.no hevder med brask og bram er selve snarveien til coronadøden. 

Hvem har hevdet det? FHI har hele tiden sagt at det ikke er aktuelt nå, men at det kan bli det senere. 

Quote

Ut fra dagens epidemiologiske situasjon anser Folkehelseinstituttet at det ikke er faglig grunnlag for å anbefale generell bruk av munnbind eller ikke-medisinske ansiktsmasker i befolkningen. Antall nye covid-19-syke i befolkningen er i dag fallende, og andelen av pre- og asymptomatiske bærere i samfunnet er trolig relativt lav. Anbefalingene kan imidlertid endre seg dersom man ser en sterk økning av smitte i hele eller deler av befolkningen.

Det faglige grunnlaget som de baserer det på er:

Quote

Covid-19 smitter ved at virus overføres fra luftveiene hos en smittsom person til slimhinnene i øyne, nese eller munn hos en annen person.  Erfaringen viser at covid-19-viruset i enkelte tilfeller ikke bare smitter fra de som er syke og har symptomer, med trolig også 1 til 2 dager før sykdomsdebut (presymptomatiske fase). Det antas imidlertid at smittsomheten er størst hos personer med tegn på sykdom.

Bruk av ikke-medisinske ansiktsmasker i befolkningen er et tiltak som vurderes for å redusere risiko for smitte fra smittsomme personer uten symptomer (presymptomatiske bærere).

Effekten av medisinske munnbind er godt dokumentert hvis de brukes korrekt. Det er imidlertid stor usikkerhet rundt effekten av ikke-medisinske ansiktsmasker. Forskningen som er gjort så langt tyder på at det er dårligere effekt enn ved bruk av medisinske munnbind, og at det er stor variasjon ut ifra type materiale og form.

Ved høy forekomst covid-19 i samfunnet og stort antall pre- og asymptomatiske bærere, vil en utbredt bruk av ikke-medisinske ansiktsmasker i samfunnet trolig kunne hemme spredning av virus ved at det sannsynligvis reduserer smittespredning fra en pre- eller asymptomatisk smittebærer som bruker ansiktsmaske.

Kilde: https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/renhold-og-hygiene/

Og jeg er helt enig i det. Har kjøpt inn munnbind selv, men kommer ikke til å bruke det før det blir anbefalt eller påbudt, fordi det først er effektivt når de fleste bruker det. Og jeg tror det kommer til å bli anbefalt på buss og kanskje butikker, senest ved skolestart i august.

Endret av Peppep
La til kilde
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Peppep skrev (6 minutter siden):

Hvem har hevdet det? FHI har hele tiden sagt at det ikke er aktuelt nå, men at det kan bli det senere. 

 

Her inne er det ihvertfall et par som har hevdet at det fører til mer smitte og ikke mindre. Men egentlig orker jeg ikke den diskusjonen mer nå uansett. De får tro det de tror og om de leser dette nå så er jeg egentlig ferdig med den ordvekslingen. De fikk meg ikke til å endre mening. Bra du har kjøpt munnbind da.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 minutt siden):

Her inne er det ihvertfall et par som har hevdet at det fører til mer smitte og ikke mindre. Men egentlig orker jeg ikke den diskusjonen mer nå uansett. De får tro det de tror og om de leser dette nå så er jeg egentlig ferdig med den ordvekslingen. De fikk meg ikke til å endre mening. Bara du har kjøpt munnbind da.

Roper du i skogen så får du svar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (39 minutter siden):

God kunnskap kommer ofte dyrkjøpt.

Som nevnt i diskusjonen hadde Norge beredskap da ebolaen herjet i Afrika, men ikke mot coronaen. Kan det vært post-koloniale tankesett om at vi må beskytte oss mot smitte fra "farlige" land i Afrika men ikke fra europeiske land som vi identifiserer oss med? Tanker om "det kan vel ikke komme noe slike farlige ting fra Italia og Østerrike, vel"? Altså slike underbeviste tankesett? Ikke godt å si.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Morromann said:

Her inne er det ihvertfall et par som har hevdet at det fører til mer smitte og ikke mindre. Men egentlig orker jeg ikke den diskusjonen mer nå uansett. De får tro det de tror og om de leser dette nå så er jeg egentlig ferdig med den ordvekslingen. De fikk meg ikke til å endre mening. Bara du har kjøpt munnbind da.

Vel, hvis du regner meg som en av dem, så må du lese det jeg skriver. Jeg har ikke sagt at det vil føre til økt smitte, men at det kan det. Det er ikke oppspinn og sirkelargumentasjon, for eksempel skriver ECDC:

Quote

There is a risk that improper removal of the face mask, handling of a contaminated face mask or an increased tendency to touch the face while wearing a face mask by healthy persons might actually increase the risk of transmission.

Det jeg hele tiden har sagt er at bruk av enkle masker gir liten eller ingen beskyttelse for den som bruker det, og i verste fall øker sjansen for smitte ved feilbruk. Jeg tror ikke at det er uenighet om det i fagmiljøet. Utenom det er argumentene for å ikke bruke medisinske munnbind i befolkningen at (1) det legger beslag på ressurser som helsevesenet trenger, og (2) det kan gi en falsk trygghet som gjør at man bevisst eller ubevisst er mindre flinke til å følge de generelle rådene.

Hvis vi hadde hatt nok masker tilgjengelig, så kan det hende at påbud om å bruke masker hadde vært nok som tiltak 12. mars. Del ut til alle, gjør det påbudt, og vips så synker R dramatisk. Ikke fordi man beskytter seg selv, men fordi alle som er smittet uten å vite om det smitter videre i mye mindre grad. 

Endret av Peppep
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Peppep skrev (1 minutt siden):

Vel, hvis du regner meg som en av dem, så må du lese det jeg skriver. 

 

Regner ikke deg som en av dem, det var to andre. Men jeg har gitt meg med den diskusjonen og jeg kan bare bli enige med de to om at vi er enige i å være uenige:)Ellers er argumentene dine helt riktig. Og derfor forstår jeg ikke hvorfor regjeringen og FHI er imot at ALLE på et fly kan ha munnbind istedenfor at de må sperre av halve flyet og derfor fortsette å øke faren for at selskaper går konkurs. Jeg mener, poenget må jo være at ALLE skal ha det ikke sant?

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (3 minutter siden):

Som nevnt i diskusjonen hadde Norge beredskap da ebolaen herjet i Afrika, men ikke mot coronaen. Kan det vært post-koloniale tankesett om at vi må beskytte oss mot smitte fra "farlige" land i Afrika men ikke fra europeiske land som vi identifiserer oss med? Tanker om "det kan vel ikke komme noe slike farlige ting fra Italia og Østerrike, vel"? Altså slike underbeviste tankesett? Ikke godt å si.

'Occums Racor'. Sykdommene er forskjellige. Ebola smitter anderledes enn COVID-19 med smitte bare fra pasienter med symtomer og bare via kroppsvæske. COVID-19 er luft båren smitte med folk som ikke har symtomer (asymptomatisk). Tror at hvis Ebola smittet slik vill mange av oss vært i døde nå. Kom til å tenke på noen sanger som jeg fyrte opp i ungdommen; 'Stairway to Heaven' og 'Highway to hell'. Sier vel litt om trafikkbildet sett med mørk humor ?

Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (8 minutter siden):

'Occums Racor'. Sykdommene er forskjellige. Ebola smitter anderledes enn COVID-19 med smitte bare fra pasienter med symtomer og bare via kroppsvæske. COVID-19 er luft båren smitte med folk som ikke har symtomer (asymptomatisk). Tror at hvis Ebola smittet slik vill mange av oss vært i døde nå. Kom til å tenke på noen sanger som jeg fyrte opp i ungdommen; 'Stairway to Heaven' og 'Highway to hell'. Sier vel litt om trafikkbildet sett med mørk humor ?

Ja, men det er jo det at Norge hadde full beredskap og sørget for at vi ikke fikk ebolasmitte inn i Norge, mens corona ble sluppet inn i Norge fra Italia uten noen som helst kontroll whatsoever, selv om vi var klare over at viruset herjet aggresivt i nord-Italia; det manglet ikke på advarsler og vi så hva som foregikk i Kina med total nedstengelse. Når dette er over trenger vi virkelig å sette ned en undersøkelseskommisjon hvor viktige maktmennesker har en meget god del å svare for. Nå ligger Erna høyt på meningsmålinene fordi det er krise, men om 1 år og 4 måneder og om pandemien(forhåptentligvis)er over vil det se bekmørkt ut for regjeringen for da vil debatten om beredksap prege media. FHI vil ha en del å svare for også.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser på statistikken over sykehusinnleggelser i Norge. St. Olavs hospital har gått fra 1 innlagt til 3 de to siste dagene. Det har kun vært en innlagt siden 30.april. Ikke at det er dramatisk mye, men det har jo nettopp blitt rapportert at Trondheim har en god del nye smittetilfeller. Lover ikke godt om det fortsetter sånn.

Stemmer godt overrens med at det fra 23.april begynte å øke skikkelig på med nye smittetilfeller: 

https://www.trondheim.kommune.no/aktuelt/pressemeldinger/

Endret av Fnugle
  • Liker 3
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Fnugle said:

Ser på statistikken over sykehusinnleggelser i Norge. St. Olavs hospital har gått fra 1 innlagt til 3 de to siste dagene. Det har kun vært en innlagt siden 30.april. Ikke at det er dramatisk mye, men det har jo nettopp blitt rapportert at Trondheim har en god del nye smittetilfeller. Lover ikke godt om det fortsetter sånn.

Er jo ikke så rart det øker kraftig når det lettes på så mange tiltak samtidig. 

En økning på 200% er jo mye 

Lenke til kommentar
Benbjo skrev (Akkurat nå):

Er jo ikke så rart det øker kraftig når det lettes på så mange tiltak samtidig. 

En økning på 200% er jo mye 

Tja, skal jo ikke så mye til med 200% økning når tallet er 1 :) Men om man ser antallet St. Olavs har hatt på det meste med en topp på 12 innlagte, så er jo en økning på 2 likevel en hel del. Får følge litt med framover. Er jo ikke akkurat så lovende at alle elever skal tilbake i skolen der fra neste uke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Benbjo said:

Er jo ikke så rart det øker kraftig når det lettes på så mange tiltak samtidig. 

En økning på 200% er jo mye 

1) Mener du at man kan se effekt av morgendagens tiltak nå? Eller de på torsdag? (Hint: for de fleste tar det 10-14 dager fra smitte til en eventuell innleggelse.)

Tidsplan for tiltak-Helse- og omsorgsdepartmentet-v2-07.05.2020.jpg

 

2) Statistikk ut fra en endring fra 1 til 3? Nesten ikke verdt å kommentere engang. Helse Midt-Norge har gått fra 5 til 7. Voila, din økning på 200% har gått til en økning på 40%. Og fortsatt er det tullete av flere grunner. Først på tirsdag kan man se de reelle tallene, da har kanskje 2 blitt utskrevet etter helgen og man er på 0% endring.

Endret av Peppep
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (9 timer siden):

Det virker som mai ser ut til å bli kaldere og dårligere værmessig enn april. Vi snakker snøfall enkelte steder i landet, kaldt og nå er det meldt regn de neste dagene på Vestlandet iallfall. 

April var jo i det store og hele kjempefin med mange soldager og lite rufsete vær og det var faktisk enkelt å samle seg utendørs. 

Det ligger altså an til innevær, noe som er dårlig nytt knyttet til alle som planlegger sosiale samlinger ifht. til oppblomstring av viruset. Skolene skal forsette med uteskole uansett vær eller? 

Kanskje ikke helt heldig med den store gjenåpningen samtidig som vi går fra utevær til innevær?

Kan det være dårlig vær som har ført til økningen i Trondheim tro? Frå for Guds skyld håpe at vi får en tropesommer av de sjeldne.

Edit: neppe. Eller ikke i det hele tatt. For som nevnt under tar det 10-14 dager fra smitte til innleggelse.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Statistikk med en populasjon på 3 er ikke akkurat mye å basere seg på.

Samme med FHI sine "daglige oppdateringer" av R med to desimaler, basert på veldig små tall med stor statistisk usikkerhet. De burde holdt seg for gode for å rapportere noe så meningsløst usikkert. Det hadde holdt med en ukentlig oppdatering.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Peppep skrev (7 minutter siden):

1) Mener du at man kan se effekt av morgendagens tiltak nå? Eller de på torsdag? (Hint: for de fleste tar det 10-14 dager fra smitte til innleggelse.)

Tidsplan for tiltak-Helse- og omsorgsdepartmentet-v2-07.05.2020.jpg

 

2) Statistikk ut fra en endring fra 1 til 3? Nesten ikke verdt å kommentere engang. Helse Midt-Norge har gått fra 5 til 7. Voila, din økning på 200% har gått til en økning på 40%. Og fortsatt er det tullete av flere grunner. Først på tirsdag kan man se de reelle tallene, da har kanskje 2 blitt utskrevet etter helgen og man er på 0% endring.

Godt poeng. Det vil ta over en uke før vi vet om de nye tiltakene fører til mer smitte. Det tenkes det ikke mye over. Det nye oppsvinget i tall i Trondheim har nok andre årsaker. Det hadde vært innteresant om vi visste mer om hvem det var snakk om og teorier om hva som kan ha skjedd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Simen1 said:

Statistikk med en populasjon på 3 er ikke akkurat mye å basere seg på.

Samme med FHI sine "daglige oppdateringer" av R med to desimaler, basert på veldig små tall med stor statistisk usikkerhet. De burde holdt seg for gode for å rapportere noe så meningsløst usikkert. Det hadde holdt med en ukentlig oppdatering.

De har jo med usikkerhetsintervallet. Modelleringen 4. mai kom frem til at Re2 var et sted mellom 0,04 og 1,41, med 0,63 som mest sannsynlig. På fredag sa rapporten at Re2 var et sted mellom 0,09 og 0,95, med 0,49 som mest sannsynlig. Spennet har altså blitt redusert med 63 % og blir stadig mindre. 

Hva burde de heller ha gjort? Latt vær å beregne det fordi det er usikkert? Latt vær å ta det med? Gjort en annen avrunding? Ukentlig rapportering hadde jo ikke endret usikkerheten.

Lenke til kommentar
Peppep skrev (14 minutter siden):

1) Mener du at man kan se effekt av morgendagens tiltak nå? (Hint: det tar i snitt 10-14 dager fra smitte til innleggelse.)

2) Statistikk ut fra en endring fra 1 til 3? Nesten ikke verdt å kommentere engang. Helse Midt-Norge har gått fra 5 til 7. Voila, din økning på 200% har gått til en økning på 40%. Og fortsatt er det tullete av flere grunner. Først på tirsdag kan man se de reelle tallene, da har kanskje 2 blitt utskrevet etter helgen og man er på 0% endring.

Hva mener du med effekten av morgensdagens tiltak? Barnehager åpnet jo 20.april og Trondheim var en av de første stedene i landet der det ble rapportert om smitte blant en ansatt i barnehage. 

La oss se litt på pressemeldingene til Trondheim og utviklingen av smitten der: 

Fra 10 april til 23.april har det jevnt over blitt rapportert om 0-5 nye smittetilfeller hver dag. Altså holdt seg ganske jevnt.

Så skjer det altså noe:

23.april: 8 nye tilfeller
24.april: 3 nye tilfeller
26.april: 11 nye tilfeller

27.april: 5 nye tilfeller
28 april: 11 nye tilfeller


Så hint ja: 10-14 dager fra smitte til innleggelse er veldig overførtbart til dette tilfellet her. 

Når det er sagt, er jeg enig i at å beskrive det som en økning på 200% blir feil måte å se det på når det er snakk om kun et tilfelle fra før. Det er også litt tidlig å konkludere, men når det aktuelle sykehuset får 2 nye pasienter på kort tid ca. 14 dager etter betydelig økt smitte, så er det grunn til å følge litt ekstra med.

For å se på den positive siden så er det siste uken i Trondheim rapportert litt færre tilfeller en uken før.


Det som er litt skremmende er at det er mange unge som har testet positivt. Det lover ikke særlig bra med tanke på skoleåpningen. https://www.trondheim.kommune.no/aktuelt/nyheter/mappe-for-korona-pressemeldinger/flere-unge-smittet-av-koronavirus/

Øvrige tall:  https://www.trondheim.kommune.no/aktuelt/pressemeldinger/

Endret av Fnugle
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...