Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Windoge skrev (4 minutter siden):

Har lagt merke til spesielt i går og i dag at det er deler av utelivet har begynt å gjenåpne i byene. Pubene holder åpent og er stappfulle av folk både inne og ute. Jeg har hele tiden vært kritisk til å stenge hele landet, men dette er en latterlig prioritet av gjenåpningen som vi har brukt mye ressurser på å stenge. Jeg har en sønn med pratevansker som knapt blir prioritert til logopedtimene sine på grunn av viruset, men folk kan som sild i tønne på pub?

Om det tror jeg det samme som jeg har nevnt før i dag. FHI og regjeringen er nå redde for at det er for lite smitte der ute. Å bli helt kvitt smitten er ikke bra, når vi skal åpne grensene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
SuperKrokodille skrev (8 timer siden):

Er det virkelig noen som mener dette?

Det høres for meg ut som en slags stråmann flettet sammen av Fox News-republikanere.

Desverre ikke bare Fox News-republikanere. Det er ikke noe jeg ønsker mer enn at dette bare er en konspirasjonsteori og at de gir oss våre liv tilbake i det sekundet det ikke er en eneste coronasmittet igjen i Norge. Men....

https://www.nrk.no/viten/xl/koronaviruset_-nar-kan-vi-leve-som-normalt-igjen_-1.14985638

Vi bombareres med "den nye normalen" og "den  nye heverdagen" kontinuerlig. Selv om flere land nå registrerer at 90-95% av de smittede er friskmeldte, selv om land som Island nesten er coronafritt skal vi leve i et dystopisk helvete hvor "sosial distanse" er den nye religionen. Det er skremmende og er noe folket bør slåss mot med nebb og klør. Vi vil holde distanse så lenge det er smittede i Norge men jeg sverger ved mitt liv på at jeg IKKE vil gjøre det i det sekundet det ikke lenger er noen syke i Norge. Hvis myndigheter og lignende prøver seg på det bør folket ta til gatene og demonstrere. Uten 1 meters avstand, uten munnbind, og gjerne mens vi kysser og klemmer hverande i total avsky for ideologien om "den nye normalen".

Hvis det blir opprettet en folkebevegelse mot "den nye hverdagen" etter at pandemien er over melder jeg meg inn på dagen.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Måtte noen ærender 4-5 timer midt på dagen i dag og jeg har aldri noen sinne sett så mye kaos og mennesker ute på en gang, noen gang.  Kanskje med unntak av 17. mai, men da ikke absolutt over alt. Uansett hvor du dro hen var det køer, tett trafikk og kamp om plassene. Selv på alle fortauene var det tjukt av folk. Gatebildet over alt var tettpakket av mennesker og biler i endeløse strømmer.

På en måte gledelig å se at folk kan nyte våren og utelivet men på annen side virket en del folk litt sure og gretne og måtte bråbremse i bilen flere ganger fordi folk bare gikk over veien akkurat hvor det passet dem.

Jeg lurer på om dette er sommeren jeg skal droppe bobilferie, tror det kan bli kaos.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Windoge skrev (28 minutter siden):

Har lagt merke til spesielt i går og i dag at det er deler av utelivet har begynt å gjenåpne i byene. Pubene holder åpent og er stappfulle av folk både inne og ute. Jeg har hele tiden vært kritisk til å stenge hele landet, men dette er en latterlig prioritet av gjenåpningen som vi har brukt mye ressurser på å stenge. Jeg har en sønn med pratevansker som knapt blir prioritert til logopedtimene sine på grunn av viruset, men folk kan sitte som sild i tønne på pub?

Det er helt absurd. Virker som mange som fester i dag. Burde legges ned et generelt forbud mot fester, selv om det er lov å samles opp til 20 personer. Fint at man kan samles, men å tro at folk klarer å overholde smittevernsregler med den fyllekulturen vi har her til lands er naivt. Så har du også mange stuet på same plass, det blir klam luft og folk springer på toalettet hele tiden. Sikker oppskrift på smittefest om du er så uheldig å omgås noen som er smittet (og gjerne ikke vet det selv...) Nei.. det er trist.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Fnugle said:

Det er helt absurd. Virker som mange som fester i dag. Burde legges ned et generelt forbud mot fester, selv om det er lov å samles opp til 20 personer. Fint at man kan samles, men å tro at folk klarer å overholde smittevernsregler med den fyllekulturen vi har her til lands er naivt. Så har du også mange stuet på same plass, det blir klam luft og folk springer på toalettet hele tiden. Sikker oppskrift på smittefest om du er så uheldig å omgås noen som er smittet (og gjerne ikke vet det selv...) Nei.. det er trist.

Enig. Det er også stor forskjell på 20 fulle personer mot 20 edru personer. Fulle personer driter i avstandsreglene, og det har jeg fått klart med meg. Denne helgen jobber jeg som mobilvekter, og jeg blir rystet over det jeg får med meg. Jeg er rimelig sikker på at fyllekulturen vil være veldig avgjørende i tiden fremover. Husk at mye av smitten som kom til Norge stammet fra en bar i Østerrike.

Endret av Windoge
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Windoge skrev (1 minutt siden):

Enig. Det er også stor forskjell på 20 fulle personer mot 20 edru personer. Fulle personer driter i avstandsreglene. 

Og er man singel og og ikke hatt noe nærkontakt med noen på 1-2 mnd, så er man nok gjerne ekstra kontaktsøkende og muligens ute etter å få seg et ligg. Noe som selvfølgelig er forståelig, men ikke særlig lurt. 

Tror også at mange kommer til å ta ekstra av, siden det har vært en krevende periode. Man er glad og YOLO liksom.

Lenke til kommentar
Windoge skrev (15 minutter siden):

Enig. Det er også stor forskjell på 20 fulle personer mot 20 edru personer. Fulle personer driter i avstandsreglene. 

Samtidig advarer regjeringen mot ketchupflasken i forbindelse med 17. mai. Rådene virker ikke veldig gjennomtenkte/konsekvente. Tror det i større grad handler om hva som er populært.

Endret av superfastjellyfish
  • Liker 1
Lenke til kommentar
superfastjellyfish skrev (1 minutt siden):

Samtidig advarer regjeringen mot ketchupflasken i forbindelse med 17. mai. Rådene virker ikke veldig gjennomtenkte/konsekvente. Tror det i større grad handler om hva som er populært.

Mange tenker ikke over hvordan smitte spres. Var en tur hjemme for litt siden, og vi bestemte oss for å samle nærmeste familie. Men vi samlet oss bare ute og satt familievis for å prøve å overholde smittevernsregler. Det var sol og fint vær og vi grillet og sendte rundt masse lekre retter til hverandre, brusflasker osv. Hele poenget med å møtes og sitte ute forsvant da. Så lenge man faktisk er ekstremt bevisst og vasker hendene etterpå og ikke tar på alt mulig så går det fint, men jeg observerte egne familiemedlemmer fikle med solbriller underveis, ta seg i ansiktet og på mobilene mens vi satt der ute. Jeg også glemte meg litt. Alt som involerer mat eller samlinger der man deler på ting er en potensiell kilde til smitte, selv om man holder avstand.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 time siden):

Desverre ikke bare Fox News-republikanere. Det er ikke noe jeg ønsker mer enn at dette bare er en konspirasjonsteori og at de gir oss våre liv tilbake i det sekundet det ikke er en eneste coronasmittet igjen i Norge. Men....

https://www.nrk.no/viten/xl/koronaviruset_-nar-kan-vi-leve-som-normalt-igjen_-1.14985638

Vi bombareres med "den nye normalen" og "den  nye heverdagen" kontinuerlig. Selv om flere land nå registrerer at 90-95% av de smittede er friskmeldte, selv om land som Island nesten er coronafritt skal vi leve i et dystopisk helvete hvor "sosial distanse" er den nye religionen. Det er skremmende og er noe folket bør slåss mot med nebb og klør. Vi vil holde distanse så lenge det er smittede i Norge men jeg sverger ved mitt liv på at jeg IKKE vil gjøre det i det sekundet det ikke lenger er noen syke i Norge. Hvis myndigheter og lignende prøver seg på det bør folket ta til gatene og demonstrere. Uten 1 meters avstand, uten munnbind, og gjerne mens vi kysser og klemmer hverande i total avsky for ideologien om "den nye normalen".

Hvis det blir opprettet en folkebevegelse mot "den nye hverdagen" etter at pandemien er over melder jeg meg inn på dagen.

Jeg derimot ville være helt sikker på at det var tomt for smittede folk i Norge før jeg gjennopptok den gamle normalen, ville kanskje oppført meg slik jeg gjør nå ei stund etterpå bare for å være helt sikker for jeg vil ikke være forsøkskanin etter en slik pandemi selv om myndighetene sier at "fra i dag" er det ingen flere smittede i Norge eller lignende.
Men du må gjerne melde deg inn i en slik bevegelse slik at vi fikk sett om det virkelig stemte for om det ikke gjorde det ville medlemmene i en slik gruppe bli lette offer for viruset om det skulle dukke opp igjen ettersom de kaster vrak på alt som kalles mittereduserende adferd.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

USA:
Direktøren i CDC går i karantene i 14 dager etter kontakt med noen i WH som ble påvist smittet med COVID-19 denne uken. Det er kjent at 2 personer i WH testet positivt ila. uken; en av Trumps personlige assistenter, og pressetalsperson for "The White House Coronavirus Task Force" Katie Miller, som også er Mike Pence sin pressesekretær, og Trump-rådgiver Stephen Millers ektefelle.
Dermed er nå både FDA-direktøren og CDC-direktøren i karantene.

Live updates: CDC director, FDA commissioner to quarantine after exposure to people who tested positive for coronavirus
https://www.washingtonpost.com/nation/2020/05/09/coronavirus-update-us/
"Robert Redfield, director of the Centers for Disease Control and Prevention, “will be teleworking for the next two weeks,” according to a CDC spokesman. Redfield “had a low-risk exposure” on Wednesday to “a person at the White House who has covid-19.” Meanwhile, Stephen Hahn, commissioner of the Food and Drug Administration, began to self-quarantine for two weeks after being exposed to an individual who tested positive for the coronavirus, the FDA said late Friday."

Endret av xRun
Lenke til kommentar
perpyro skrev (10 timer siden):

Jeg derimot ville være helt sikker på at det var tomt for smittede folk i Norge før jeg gjennopptok den gamle normalen, ville kanskje oppført meg slik jeg gjør nå ei stund etterpå bare for å være helt sikker for jeg vil ikke være forsøkskanin etter en slik pandemi selv om myndighetene sier at "fra i dag" er det ingen flere smittede i Norge eller lignende.
Men du må gjerne melde deg inn i en slik bevegelse slik at vi fikk sett om det virkelig stemte for om det ikke gjorde det ville medlemmene i en slik gruppe bli lette offer for viruset om det skulle dukke opp igjen ettersom de kaster vrak på alt som kalles mittereduserende adferd.

Og HVOR lenge vil du gå rundt og holde på med "nye normalen" før du er "helt sikker" da? To uker? En måned? Et halvt år? Et år? Ti? Det er ekstremt at et virus som kom en gang og forsvant skal gjøre en hel befolkning og en hel menneskehet til hysteriske hypokondere med symptomer på OCD(Obsesive Compulsive Disorder)for det er det som skjer nå og det er grotesk. Vi har kun et eneste liv og det ønsker ikke jeg å leve i den dystopiske "nye normalen". Du vil kanskje det, ikke jeg. Jeg holder smittevernreglger nå. Men den dagen det er over kan du ikke regne med at jeg vil bevege meg to meter unna deg om jeg skulle passere deg på gata for DA er det slutt på dette for meg. Vi kan ikke leve våre liv i panikk og frykt for at et virus vil dukke opp igjen eller frykt for nye. Det som skjer nå vil ødelegge hele menneskeheten hvis det får pågå lenge. Spesielt den yngre generajon hvis de lærer seg at panisk vasking og inngåelse av smitte er det eneste normale. Det vil skape en hel generasjon av psykopater. Nei; dette må avsluttes når smitten er borte. Myndighetene bør ikke si at smitten er borte. Det er bare å se på tallene det. Jeg snakker med folk som jobber i helsevesenet hver dag og de bekrefter at det er så godt som slutt på innleggelser og at nesten ingen tester positiv på coronatester. Og de er ikke kjøpt og betalt av Erna for å juge til meg om det. Så nei, nå er det snart over og da er det slutt på distanse for meg og vekk med "den nye normalen". Praktiser gjerne "den nye normalen" når pandemien er over men ikke regn med at jeg tar spesialhensyn til deg når det strengt talt ikke er nødvendig.

Endret av Morromann
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Windoge skrev (2 timer siden):

Enig. Det er også stor forskjell på 20 fulle personer mot 20 edru personer. Fulle personer driter i avstandsreglene, og det har jeg fått klart med meg. Denne helgen jobber jeg som mobilvekter, og jeg blir rystet over det jeg får med meg. Jeg er rimelig sikker på at fyllekulturen vil være veldig avgjørende i tiden fremover. Husk at mye av smitten som kom til Norge stammet fra en bar i Østerrike.

Velkommen til frislippet, må ikke glemme at alkohol er det helligste vi har i Norge.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

USA:
Nå meldes det at også dr. Anthony Fauci går i karantere, etter å ha hatt kontakt med en person i WH som har testet positivt. Da er det nå 3 medlemmer av "The White House Coronavirus Task Force" som går i karantene etter at arbeidsgruppens pressetalsperson testet positivt fredag.

Fauci to begin 'modified quarantine'
https://edition.cnn.com/2020/05/09/politics/fauci-modified-quarantine-coronavirus/index.html
"To air on the side of caution, Fauci said he is doing what he calls a "modified quarantine," meaning he will stay at home and telework, wearing a mask continually, for 14 days. He said he might also go to his office at the National Institutes of Health where he is the only one there. He also will be tested every day, he said, noting he was tested yesterday and was negative."

Endret av xRun
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 time siden):

Og HVOR lenge vil du gå rundt og holde på med "nye normalen" før du er "helt sikker" da? To uker? En måned? Et halvt år? Et år? Ti? Det er ekstremt at et virus som kom en gang og forsvant skal gjøre en hel befolkning og en hel menneskehet til hysteriske hypokondere med symptomer på OCD(Obsesive Compulsive Disorder)for det er det som skjer nå og det er grotesk. Vi har kun et eneste liv og det ønsker ikke jeg å leve i den dystopiske "nye normalen". Du vil kanskje det, ikke jeg. Jeg holder smittevernreglger nå. Men den dagen det er over kan du ikke regne med at jeg vil bevege meg to meter unna deg om jeg skulle passere deg på gata for DA er det slutt på dette for meg. Vi kan ikke leve våre liv i panikk og frykt for at et virus vil dukke opp igjen eller frykt for nye. Det som skjer nå vil ødelegge hele menneskeheten hvis det får pågå lenge. Spesielt den yngre generajon hvis de lærer seg at panisk vasking og inngåelse av smitte er det eneste normale. Det vil skape en hel generasjon av psykopater. Nei; dette må avsluttes når smitten er borte. Myndighetene bør ikke si at smitten er borte. Det er bare å se på tallene det. Jeg snakker med folk som jobber i helsevesenet hver dag og de bekrefter at det er så godt som slutt på innleggelser og at nesten ingen tester positiv på coronatester. Og de er ikke kjøpt og betalt av Erna for å juge til meg om det. Så nei, nå er det snart over og da er det slutt på distanse for meg og vekk med "den nye normalen". Praktiser gjerne "den nye normalen" når pandemien er over men ikke regn med at jeg tar spesialhensyn til deg når det strengt talt ikke er nødvendig.

Eg tykkjer at dette er ein tullediskusjon. Ein kjem langt med vanleg folkeskikk. Dersom ein er forkjøla eller har influensa bør ein ta omsyn ved å vere reinsleg slik at ein ikkje smittar andre. Det er unødvendig å klemme nokon dersom ein er forkjøla. Om ein ikkje tek omsyn til andre er ein ein gris. Det er ikkje moro å bli smitta med vanleg forkjølelse eller influensa, sjølv om ein "berre" får vondt i halsen og blir tett i nasen. Nokre har nedsett immunforsvar og kan bli ganske dårlege også av ein vanleg forkjølelse.

Er ein frisk kan ein leve som vanleg så snart pandemien er over.

Endret av torbjornen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...