Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

The Conversation advarer faktisk om at "nedvasking" kan ha motsatt effekt, siden en økt oppfattelse av trygghet i befolkningen kan føre til at mer effektive tiltak som sosialdistansering og håndvask ikke blir tatt like seriøst.

De forklarer også hvorfor en slik nedvasking ikke har god effekt:

  • Klor behøver ett minutt kontakttid for å være effektiv: UV-stråler vil fort deaktivere klor, som gjøre den lite effektiv
  • Nedspraying av gater: Man har ikke direkte kontakt med gaten
  • Nedspraying av kontaktpunkter (rekkverk, knapper, ol): Må rengjøres før desinfisering. Det må også gjentages mellom hver mennesklig kontakt.
  • Nedspraying av aerosoler (luftbåren smitte): Desinfiseringsmiddelet sprer seg fort, og nye aerosoler danner seg når mennesker går inn i området igjen.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her er en beregning på utvikling av Korona i Norge. Regner med at R holder seg på konstat 0.7.

Leser da av kurven at 90 dager etter toppen (dag 112 i grafen) så er det bare 100 smittede (Exposed).

Det har vel gått en måned nå så om to måneder til er vi kanskje i den situasjonen.

image.thumb.png.2219a5c684991fe7e64e41192c8d3bc1.png

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
1 hour ago, superfastjellyfish said:

The Conversation advarer faktisk om at "nedvasking" kan ha motsatt effekt, siden en økt oppfattelse av trygghet i befolkningen kan føre til at mer effektive tiltak som sosialdistansering og håndvask ikke blir tatt like seriøst.

Antagelsen om at folk vil føle økt trygghet er helt feil. Det motsatte vil skje.

Poenget med slike tiltak er ikke å desinfisere fortauet, men å vise handlekraft. Målet er å gi folk en følelse at viruset er farlig og myndighetene tar det seriøst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
henrikwl skrev (8 timer siden):

Antakelig så er land i Asia og Afrika i større grad ute av stand til å rapportere nøyaktige tall. Dette er jevnt over land med dårligere utviklet infrastruktur og helsetilbud enn i Europa (i hvert fall i Afrika), og de har gjerne også regimer som ikke er så veldig opptatt av å være transparente, så det er all grunn til å tro at tallene derfra er unøyaktige, og da gjerne lavere enn hva som er faktisk tilfellet.

Tja. Jeg stoler ihvertfall på tallene fra Hong Kong, Singapore, Japan og Sør-Korea.

superfastjellyfish skrev (2 timer siden):

Nedspraying av gater: Man har ikke direkte kontakt med gaten

Nei, men man har indirekte kontakt ved at man drar med seg ting på skosålene som så dras med inn i gangen som man deretter går over med bare sokkene på, også tar man både på sokkene og føttene sine senere.

En lang rekke og usannsynlig kan man si, men hvem har vel ikke opplevd å tråkke i hundebæsj, også dra det inn i huset eller bilen via skosålene?

Alle syke som hoster vil jo spre dråpesmitte utover et stort område av gulv og bakken der hvor de går. Men de sier jo at man burde bruke minimum en 1000 PPM blanding av klor til vann, og jeg vet ikke helt om det er helseskadelig å få på seg, puste inn, osv. Så kanskje slik spraying av gatene er mer helseskadelig enn nyttig for befolkningen?

Det er jo målt virus i store mengder på sykehus gulv f.eks. Og jeg vet at noen helsearbeidere tar av seg ihvertfall skoene i garasjen og noen også klærne for å ikke dra med seg smitte inn i huset og til familien sin.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hm... Jeg har ikke lyst å generalisere, men det kan jo kanskje være grunn til å spekulere i om atferden i denne aldersgruppen fører til smittespredning, f.eks. at det er meldt om mange hjemmefester. 

"For første gang ligger aldersgruppen 20–29 år øverst i statistikken for nye tilfeller av koronasmitte, viser nye tall fra Folkehelseinstituttet.

I forrige uke ble det observert en nedgang i meldte tilfeller av koronasmitte for alle aldersgrupper, heter det i den siste ukesrapporten som ble offentliggjort tirsdag.

Imidlertid er det for første gang siden begynnelsen av mars at mest nysmitte blir funnet i aldersgruppen 20–29 år, sett opp mot befolkningstallet"

Kilde: https://www.bt.no/nyheter/innenriks/i/3Jd0RL/siste-nytt-om-korona

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest b6487...931
Fnugle skrev (5 minutter siden):

Hm... Jeg har ikke lyst å generalisere, men det kan jo kanskje være grunn til å spekulere i om atferden i denne aldersgruppen fører til smittespredning, f.eks. at det er meldt om mange hjemmefester. 

"For første gang ligger aldersgruppen 20–29 år øverst i statistikken for nye tilfeller av koronasmitte, viser nye tall fra Folkehelseinstituttet.

I forrige uke ble det observert en nedgang i meldte tilfeller av koronasmitte for alle aldersgrupper, heter det i den siste ukesrapporten som ble offentliggjort tirsdag.

Imidlertid er det for første gang siden begynnelsen av mars at mest nysmitte blir funnet i aldersgruppen 20–29 år, sett opp mot befolkningstallet"

Kilde: https://www.bt.no/nyheter/innenriks/i/3Jd0RL/siste-nytt-om-korona

Det kan jo og være så enkelt som at det er åpnet for mer testing? Denne gruppen har vel stått sist i køen til nå med mindre de omtrent har jobbet på akutten eller smitteposter. 

Anonymous poster hash: b6487...931

Lenke til kommentar
Gjest b6487...931
Mr.M skrev (19 minutter siden):

"Ifølge pressemeldingen Israels forsvarsminister har sendt ut"

hvorfor er det ikke Helseministeren/helsemyndighetene som kunngjør dette? :hmm:

Tipper det er fordi det er snakk om et statlig institutt som driver mye med forskning rundt biokjemisk krigføring. 

Anonymous poster hash: b6487...931

Lenke til kommentar
Gjest b6487...931 skrev (3 minutter siden):

Tipper det er fordi det er snakk om et statlig institutt som driver mye med forskning rundt biokjemisk krigføring. 

Anonymous poster hash: b6487...931

Noen tanker jeg har gjort meg. Vi lever inne i et romskip som heter Jorden. Vi er alle mest opptatt av daglige ting som jobb, familie, skole og andre ting som vi ser på som viktige i vår hverdag, mens realitetene er at vi styres av små grupper av mennesker som gjør sitt ytterste for å drepe oss alle sammen. En sinnsyk verden.

Lenke til kommentar
Gjest b6487...931 skrev (6 minutter siden):

Det kan jo og være så enkelt som at det er åpnet for mer testing? Denne gruppen har vel stått sist i køen til nå med mindre de omtrent har jobbet på akutten eller smitteposter. 

Anonymous poster hash: b6487...931

I følge denne oversikten så testes det faktisk færre de siste dagene. Negative er kolonnen nest til venstre, midten er positive prøver og kolonnen lengst til høyre viser andelen av tester som er positive. Mulig det er en etterslep av rapporteringer på noen dager, men det mangler det jo enda flere tusen prøver i oversikten? Utifra dette ser det ikke ut som vi har økt testkapasiteten i det hele tatt.

Men samtidig ser vi at 03.05 så er opp til 4% av prøvene positive av det som er registrert, et slikt tall stemmer vel mer overrens med at bare de som det er sterk mistanke om, får teste seg/gidder å teste seg. Jeg vet ikke, men mulig vi har så mye som 4 dager med etterslep i registrering av prøver. Gjør ikke dette egentlig til at vi fanger senere opp økt smittespredning? 

1529424686_Skjermbilde2020-05-05kl_22_14_04.png.3eb2df319656a221eca79991598bf5a9.png

 

Kilde: https://www.fhi.no/sv/smittsomme-sykdommer/corona/dags--og-ukerapporter/dags--og-ukerapporter-om-koronavirus/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest b6487...931 skrev (6 minutter siden):

Tipper det er fordi det er snakk om et statlig institutt som driver mye med forskning rundt biokjemisk krigføring. 

Anonymous poster hash: b6487...931

kan se slik ut.

Et israelsk Boeing 747 som styrtet i en boligblokk i Amsterdam i 1992 hadde flere ingredienser i lasterommet for produksjon av Sarin nervegass. I tiden etterpå, klagde folk som bodde i området på mange helseplager

https://www.nytimes.com/1998/10/02/world/nerve-gas-element-was-in-el-al-plane-lost-in-1992-crash.html

den fulle sannheten er vel aldri kommet frem.

Dette instituttet har åpenbart mange baller i luften.

Lenke til kommentar

Jeg fant svar på mitt eget spørsmål i dagsrapporten. Her ser man jo at man egentlig har et etterslep i registering på opptil 6 dager!
888660649_Skjermbilde2020-05-05kl_22_29_35.png.eb89cb07f44d9504edca42514b979d6a.png

Kilde: https://www.fhi.no/contentassets/ca5914bd0aa14e15a17f8a7d48fa306a/2020_05_05_dagsrapport-norge-covid-19.pdf

Er det bare meg, eller er større etterslep nå enn før? Jeg bare lurer på hvordan det blir ved økt testing - det virker ikke som vi har kapasitet til å følge opp utviklingen - og dermed så vil dagens tall aldri gi et korrekt bilde av dagens faktiske forhold!

Endret av Fnugle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...