Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (23 minutter siden):

Altså oppheve mange av smitteverntiltakene som 1-4 klassene nå gjennomfører på skolene? - Jeg mener det er for tidlig og ikke i nærheten av like prekært som å få foreldre ut i jobb igjen. 5+ klassinger klarer seg stort sett godt på egenhånd hjemme. Barn som har spesielt utfordrende situasjoner hjemme skal uansett ha fått spesielt tilrettelagte tilbud f.eks på skolen for å avhjelpe situasjonen hjemme.

Hvis det skal åpnes for 5+ klassene snart så bør det være regionale tilpasninger alt etter smittesituasjonen i kommunen. Så vidt jeg har fått med meg er det fortsatt en god del ikke sporet smittespredning i en del kommuner.

Men barna får ikke det. Og hvis de får det, er det veldig små tilbud. Jeg har en 7 klassing som har 1-1 hele skoledagen til vanlig, og avlastning hver fjerde helg + 1 natt i uka, vi sitter igjen med skoletilbud fra 10-14, med assistent. De 14-15 timene med spes.ped han har krav på, det er 20-30 minutter med prat over teams om dag. Og vi har et GODT tilbud!!  Avlastning er stengt for opphold på ubestemt tid. 

Noen med mer krevende barn enn meg har nå hatt barnet sitt i boligen siden skolene stengte ned, det tok 4-5 uker før de i hele tatt fikk besøke barnet!  Det er helt umenneskelig, både for barn og foreldre. 

Jeg sitter også med et barn som har 6-7 spes.ped timer i uka + assistent deler av tiden, det barnet har hatt en 10 minutters teams samtale med spes.ped, på alle disse ukene. Faste samtaler med helsesøster forsvant. 

Det begynner å bli prekært for mange familier. Det er barn man ikke vet om man får tilbake på skolen igjen, pga de utvikler skolevegring disse ukene. 

Jeg mener fortsatt at det var riktig å stenge ned når de gjorde. Og jeg forstår ikke hvordan de skal greie å åpne for alle, uten at det blir smitte-bonzana. For det er ikke voksne nok, rom nok, plass nok. Og de er nødt til å prioritere. Da håper jeg de velger avgangselevene i første omgang. Bare med de kommer vår skole til å slite, for alle klasserom er nå i bruk. Og hvert eneste lille grupperom.

Men det der snakket om at de er så bekymret for de sårbare barna, det kan de gi seg med, for det er bare snakk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Guest 6c765...aec said:

Det kommer nå mer om mer kritikk mot FHI vedrørende utregning av det R-tallet som de har gjort som var diskutert her. Hvis R-tallet FHI fremlegger er mange uker bakover i tid, kan det fint være tegn på at trenden snur og.

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/xP2OnQ/folkehelseinstituttet-roter-med-r

Anonymous poster hash: 6c765...aec

Det er verken mange uker bakover i tid, eller ferske tall fra i går. Det er snittet gjennom hele denne perioden, inkludert den siste tiden. Men uansett om Re skulle ha gått opp så mye som til over 1 de siste par ukene, så ville det ha vært fra et lavt nivå med lite smitte og tilsier ikke en økning på 7,4% på antall innleggelser på en dag. Min teori er at de fleste som er innlagte nå er de som har vært innlagt lenge, og fortsatt er igjen fra perioden i mars (og starten av april) der mange var smittet. Som her, 27 dager innlagt: https://www.nrk.no/norge/koronainnlagt-i-27-dager_-_-var-sikker-pa-at-jeg-skulle-do-1.15002944

Poenget mitt handler egentlig ikke om Re, men at det er en helt tydelig trend. Siden påske har det vært nedgang i tallene som kommer tirs-lør, mens tallene for helgen (som rapporteres søn/man) tilsynelatende gir dårlige signaler om at det går verre. Men neste uke er det samme mønster. Nedgang tirs-lør osv. Pga langhelgen nå vil jeg tro at det først er i morgen eller onsdag at vi får et mer reelt bilde av situasjonen.

image.thumb.png.af814a17aeb5c7520e930dcb4172166a.png

 

Endret av Peppep
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Coronaviruset kan ha kommet til Frankrike allerede før jul.

 

Det viser testresultater fra to sykehus i Paris, som har oppdaget viruset på en lungebetennelse- og influensaprøve fra 27. desember.

 

Mistanken ved Avicenne- og Jean Verdier-sykehusene er at virusutbruddet i Frankrike kan spores til fiskeavdelingen på et supermarked i Paris, skriver dansk TV 2.

 

Den positive prøven stammer fra en mann som ikke hadde vært på reise, men hadde en kone som jobbet på et supermarked som ble besøkt av kinesiske turister – som det var mange av i Paris ved juletider.

 

27. desember hadde kinesiske myndigheter ennå ikke slått alarm om coronaviruset i Wuhan – det skjedde først 1. januar.

 

Frankrike registrerte sitt første koronatilfelle 24. januar, og forskere ved Institut Pasteur i Paris mener de første tilfellene ikke kom direkte fra Kina.

 

Funnene peker på at viruset nådde Europa langt tidligere enn først antatt.

https://www.dagbladet.no/nyheter/fransk-provesvar-vekker-oppsikt/72429136

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Angående boligpriser så fant jeg to tall hos eiendomnorge:

-1,4% i mars

-1,4% i april

Noen føler jobben er trygg og bare venter på muligheten til å kjøpe større bolig billigere, men jeg tror det er langt flere som har utrygg framtid med tanke på inntekt og dermed holder tilbake kjøp eller etter hvert ser seg nødt til å selge bolig nr 2. Økonomien tar seg ikke opp over natta slik den ble rasert over natta, så jeg har liten tro på stigning framover. Jeg tror nedgangen vil fortsette ganske lenge selvsagt variabelt hvor mye per måned og fra sted til sted, men for hele 2020 på landsbasis ser jeg ikke bort i fra at det kan bli tosifret prosentnedgang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Til dere som har etterlyst et oppdatert R-tall (@Camlon og andre) - nå skiller FHI mellom R0 til 14/3, R1 i perioden 15/3 til 19/4 (og ja, de er garantert klar over at det er et snitt og ikke en konstant) og R2 fra 20/4. Det er fortsatt såpass tidlig at usikkerhetsintervallet er veldig stort. De skriver bl.a. at sannsynligheten for en R2 over 1 kun er 15%. Medianen er på ca. det samme som R1, men her vil nok usikkerheten bli en del mindre i løpet av uken. 

image.png.ce8bee7c881ca4ffd9c446026f667c34.png

Akkurat nå gir R2 lite - om tre uker sier de at vi kan ha en prevalens (antall aktivt smittede) et sted mellom 10 personer og 10 743 personer.

Rapporten: https://www.fhi.no/contentassets/e6b5660fc35740c8bb2a32bfe0cc45d1/vedlegg/nasjonale-rapporter/2020.05.04.-corona-report.pdf

Endret av Peppep
  • Liker 3
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (1 time siden):

Flott.  Et fall på 1% er vel ikke akkurat krise, eller?

Ikke hvis du sier det sånn, men for folk som kjøpte i 2013 of tiden før (dem er det manga av) er det ikke så fint. Prisene du ser i den artikkelen er for nye boliger. De gir ikke spesifikke opplysninger om eldre boliger. Der er tapet mye større. Som du ser av diskusjonene her i forumet er statestikk et mye omtalt emne, og det med rette.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (47 minutter siden):

Angående boligpriser så fant jeg to tall hos eiendomnorge:

-1,4% i mars

-1,4% i april

Noen føler jobben er trygg og bare venter på muligheten til å kjøpe større bolig billigere, men jeg tror det er langt flere som har utrygg framtid med tanke på inntekt og dermed holder tilbake kjøp eller etter hvert ser seg nødt til å selge bolig nr 2. Økonomien tar seg ikke opp over natta slik den ble rasert over natta, så jeg har liten tro på stigning framover. Jeg tror nedgangen vil fortsette ganske lenge selvsagt variabelt hvor mye per måned og fra sted til sted, men for hele 2020 på landsbasis ser jeg ikke bort i fra at det kan bli tosifret prosentnedgang.

10% fall fra ifjor er vel kanskje litt mye, men er i hovedtrekk enig med Simen. Det kan love bedre tider for podene. De kan bare 'kanine' i vei og lage flere (grinete) nordmenn ?

Lenke til kommentar
46 minutes ago, Peppep said:

Til dere som har etterlyst et oppdatert R-tall (@Camlon og andre) - nå skiller FHI mellom R0 til 14/3, R1 i perioden 15/3 til 19/4 (og ja, de er garantert klar over at det er et snitt og ikke en konstant) og R2 fra 20/4. Det er fortsatt såpass tidlig at usikkerhetsintervallet er veldig stort.

En forbedring, men det blir fortsatt feil. Hele konseptet med justeringsdatoer er feil, fordi da må man manuelt legge inn nye faser om R0 øker eller faller. 

Jeg har uansett fått en bedre kilde fra UiT, så er jeg ikke så interessert i hva FHI finner på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Quote

Koronapasienter får rehabilitering på Sunnaas

Sunnaas sykehus tar imot pasienter med rehabiliteringsbehov etter covid-19. Den første pasienten kom mandag.

Ut fra studier om pasienter med akutt lungesvikt og «post intensive care syndrom» er det ventet at mange pasienter vil ha følgetilstander med rehabiliteringsbehov, opplyser sykehuset i en pressemelding.

Rehabiliteringsbehovet kan gjelde blant annet tap av muskelkraft, kognitive svekkelser, emosjonell affeksjon, nedsatt lungefunksjon, svelgevansker og smerter.

Innleggelse på Sunnaas vil være spesielt aktuelt for pasienter med komplekse motoriske, sensoriske og kognitive utfall, opplyser sykehuset.

(NTB)

Stine Barstad

https://www.aftenposten.no/koronaviruset

Og der kom det vi ventet at kom til å skje, allerede så tidlig som at alpeturistene var på vei hjem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det i det hele tatt snakk om at VGS-elever skal tilbake til skolen før sommerferien - eller refereres det bare til grunnskolen når man snakker om at alle elever skal tilbake før sommeren? Bortsett fra de som må være på VGS for å ha tak i materiale etc. så har jeg ikke hørt så mye snakk om VGS. Men VGS-byggene står vel så godt som tomme nå? Ifht. plassproblematikken så må det jo gå fint å sende f.eks. avgangselevene tilbake, og kanskje 1.trinn. 

Men altså, å få alle grunnskoleelever tilbake i skolen før sommeren er helt klart et plassproblem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
28 minutes ago, Fnugle said:

Er det i det hele tatt snakk om at VGS-elever skal tilbake til skolen før sommerferien -

Ja, men foreløpig er det bare de som må ha fysisk oppmøte av praktiske årsaker (dvs yrkesfag og (noen) estetiske fag) litt vanskelig å avlegge eksamen eller få opplæring  i jernbinderfaget eller som CNC-operatør som hjemmeskole. Og de som må ha eksamen (dvs privatistene) https://www.regjeringen.no/no/tema/utdanning/innsikt/barnehager-skoler-hoyskoler-og-universiteter-stenges-pa-grunn-av-koronaviruset/sporsmal-og-svar-om-gradvis-gjenapning-av-barnehager-og-skoler/id2697382/
også er fremdeles målet at «alle skal tilbake før sommeren» 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Storm_Eagle skrev (21 timer siden):

En ting jeg lurer på: Hvorfor ser respirator utfallene ut til å være så forskjellig fra land til land blant vestlige land som vel skal ha ganske like forutsetninger? Det er vel noe slik som over 80% som dør i New York, og over 50% i UK, mens i Norge så er det mange færre respiratorpasienter som dør. Tallene for respirator utfall varierer noe enormt. Det hadde vært fint å sett det i forhold til aldersfordelingen, men jeg regner med at de fleste andre land gjør noenlunde det samme som Norge og ikke tar skrøplige 90 åringer inn i respirator hvor de er garantert å stryke med.

Jeg har tenkt litt på dette, og svarene som kom. Jeg tror at det er mye riktig i hva som ble skrevet. Kom over denne rapporten fra en ICU lege i New York. Det emnet Storm_Eagle tok opp ser ut som å ha et opphav i mangelfull diagnose/behandling.

 

Lenke til kommentar
20 hours ago, Storm_Eagle said:

Uansett så er det jo på det rene at det er blitt utført såkalt gain-of-function research på Wuhan laben på nettopp corona virus på flaggermus. Om det er gjort med gen manipulering eller gjennom avling med dyr er ganske uinteressant egentlig.

Poenget er ihvertfall at det er en veldig stor tilfeldighet å svelge at den eneste nivå 4 laben på virologi i Kina var rett i nærheten av der utbruddet påstås å ha startet, og denne laben drev med forskning på nettopp denne typen virus på akkurat den type dyr som det kom fra, og Kina har også en historie med flere uheldige utslipp av virus fra andre laber. Men alt dette var selvfølgelig bare en tilfeldighet og hadde ingen ting med utbruddet å gjøre...

Og hunden spiste opp leksene mine sa gutten til læreren...

Det er også påstander fra enkelte hold at de som P4 nivå laboratorie ofte slurvet med sikkerheten, rutiner og prosedyrer og ofte kun tilfredstilte P2 nivå der P4 var påkrevd.

Så det blir interessant å følge dette videre.

Lenke til kommentar
20 hours ago, Simen1 said:

Han var tidenes dårligste president på sin tid pga krigshissing, korrupsjon, økt klasseskille og nye autoritære lover, men han var i det minste ganske omgjengelig, talefør og holdt stø kurs. Men den tvilsomme tittelen dårligste president er solid slått nå..

mhm..

 

Lenke til kommentar
xRun skrev (8 timer siden):

Russland:
Økning i rapportering av påvist smittede over 10 000 to dager på rad, nå totalt 145 000+.
https://www.worldometers.info/coronavirus/

 

Usj... og dødstallene er vel antagelig kunstig lave også? Legene på sykehus har jo blitt bedt om å tie og det er vel trolig snakk om en del underrapportering av dødsfall. Men de registrerer likevel noen da. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...