Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

12 minutes ago, Oddvardm said:

Hva behager? Mener du at boka (som jeg vedder på at du ikke har lest et ord av) er basert på synsing?

Synsing er et pent ord for hva det er, men nei, jeg ser ikke poeng i å kaste bort tid og penger på en bok jeg kan gjette innholdet av og som utvivlsomt bare er sverting av en politisk motstander av noen som ikke faktisk kjenner personen de sverter.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
tigerdyr skrev (29 minutter siden):

Synsing er et pent ord for hva det er, men nei, jeg ser ikke poeng i å kaste bort tid og penger på en bok jeg kan gjette innholdet av og som utvivlsomt bare er sverting av en politisk motstander av noen som ikke faktisk kjenner personen de sverter.  

Deg om det. Her er wikipedia omtale (https://en.wikipedia.org/wiki/The_Dangerous_Case_of_Donald_Trump). Det er 27 medlemmer av den Amerikanske ' American Psychiatric Association' (som de kritiserer for ikke å advare mot Trump) som har skrevet boka. Alle spesialister på sitt felt med mange års klinisk erfaring. Hvis du virkelig mener at publikasjonen er politisk motivert så spør jeg deg: Hvor sannsynlig er det at 27 professionelle psykologer har samme politiske ståsted?

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Oddvardm said:

Hvor sannsynlig er det at 27 professionelle psykologer har samme politiske ståsted?

Tuller du?   Der er tusenvis av professionelle psykologer i USA og med 2 (eller la oss bare si 3) politiske partier å velge imellom, spør du seriøst hvor sannsynlig det er at 27 av de har samme politiske ståsted?  Svaret burde gi seg selv.   

Jeg er iøvrig ingen stor fan av Trump, men er endnu mindre tilhenger av den useriøse svertingen som dominerer blant Trumps hardeste motstandere. 

Endret av tigerdyr
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette er ikke tråden for Amerikanske Presidenter!!!

Sitat

Stockholm: Ti prosent var smittet ved påskehelga:

Det melder Expressen, som viser til en studie fra KTH.

Ett tusen borgere fikk en hjemmetest, og svarene viser at ti prosent var smittet innen påskehelga - altså 10-12. april.

Testen skal ha blitt sendt ut til tilfeldige personer. Av de 1000 som fikk en hjemmetest, har 548 svart.

Ti prosent av disse skal altså ha vært positive.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (40 minutter siden):

som utvivlsomt bare er sverting av en politisk motstander av noen som ikke faktisk kjenner personen de sverter.  

har ikke Trump vært såpass synlig offentlig og vist sider ved seg selv, i en årrekke, at man faktisk kan "fjerndiagnostisere" ham med rimelig sikkerhet? Mange diagnostiserer Hitler også, uten å ha møtt ham, for å si det sånn.

Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (2 minutter siden):

Tuller du?   Der er tusenvis av professionelle psykologer i USA og med 2 (eller la oss bare si 3) politiske partier å velge imellom, spør du seriøst hvor sannsynlig det er at 27 av de har samme politiske ståsted?  Svaret burde gi seg selv.   

Jeg er iøvrig ingen stor fan av Trump, men er endnu mindre tilhenger av den useriøse svertingen som dominerer blant Trumps hardeste motstandere. 

Du mener altså at 27 professionelle psykologer har (fordi de er politiske motstandere av Trump) konspirert mot ham og skrevet en politisk 'hit job' bok. Dette mot å få kritikk av sin egen forening med trussler om å miste lisensen sin. Du sier at du er motstander av kritikken Trump får, men du setter deg ikke inn i kritikken i det hele tatt. For meg virker det som om du lever i et fantasi land.

Lenke til kommentar

Som forventet går tallene tilsynelatende opp i dag, fra 80 til 84 innlagte, siden få/ingen skrives ut i helgene. Mandag viser seg igjen å være en dårlig dag for å se reelle endringer, spesielt nå når det har vært langhelg. Regner med at tallene som kommer i morgen er på ≈75. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (Akkurat nå):

så lenge de (inkl. Erna Solberg og andre lands statsledere) uttaler seg om Covid-19 er de jo del av diskusjonen.

Amerikanske presidenter er vel kanskje ikke emnet, men sålenge denne presidenten påvirker verdens håndtering av krisen er vel DENNE presidenten del av diskusjonen. Vi ser at hans fornektelse/manglende forståelse av fakta og virkelighets forvrengning påvirker hvordan mennesker opplever pandemien vil jeg si at han er absolutt del av diskusjonen. At hans handlingsmønster er forutsagt av professionelle psykologer er absolutt av interesse. Alle hans ville påstander som er direkte farlige vitner om hans manglende virkelighets forståelse. Hvordan han aktivt bruker den føderale statsmakta til å sverte/motarbeide poiltiske motstandere og organisasjoner til de tilslutt ikke tør kritisere ham sier alt om sykdommen hans. Alt forutsagt av psykologer utifra en diagnose som narsesist. Hans krav om lydighet og lojalitet inntil det ekstreme er et sterk vitnesbyrd om mannen. Han er etter min mening absolutt en del av diskusjonen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 6c765...aec
Peppep skrev (7 minutter siden):

Som forventet går tallene tilsynelatende opp i dag, fra 80 til 84 innlagte, siden få/ingen skrives ut i helgene. Mandag viser seg igjen å være en dårlig dag for å se reelle endringer, spesielt nå når det har vært langhelg. Regner med at tallene som kommer i morgen er på ≈75. 

Det kommer nå mer om mer kritikk mot FHI vedrørende utregning av det R-tallet som de har gjort som var diskutert her. Hvis R-tallet FHI fremlegger er mange uker bakover i tid, kan det fint være tegn på at trenden snur og.

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/xP2OnQ/folkehelseinstituttet-roter-med-r

Anonymous poster hash: 6c765...aec

Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (14 minutter siden):

Bra. Dette minner meg om forløpet til Irak krigen som George W. Bush og hans kriminelle administrasjon sto for. Massiv feilinformasjon som ledet oponionen til å akseptere totalt falske beskyldninger og påstander som tilslutt legimenterte angrepet på Irak. Vi er nå langt klokere og stoler ikke lenger på falsk propaganda. Godt innlegg Elgen-Hansi.

Endret av Oddvardm
  • Liker 1
Lenke til kommentar
30 minutes ago, Guest 6c765...aec said:

Det kommer nå mer om mer kritikk mot FHI vedrørende utregning av det R-tallet som de har gjort som var diskutert her. Hvis R-tallet FHI fremlegger er mange uker bakover i tid, kan det fint være tegn på at trenden snur og.

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/xP2OnQ/folkehelseinstituttet-roter-med-r

Anonymous poster hash: 6c765...aec

Jepp, bra at flere oppdager at FHI er på viddene! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mange herinne har uttalt store forventinger til massive boligprisfall, men tallene viser noe annet:
 

STABILE BOLIGPRISER I OSLO TIL TROSS FOR CORONASITUASJONEN

I Oslo var prisene for brukte OBOS-boliger uendret i april. På landsbasis gikk prisene opp med forsiktige 0,3 prosent fra mars til april.

Tallene fra OBOS viser at kvadratmeterprisen for OBOS-boliger i hovedstadsområdet var 65.186 kroner i april, uendret siden mars, men likevel 4 prosent mer enn i april i fjor.

På landsbasis gikk prisene opp med 0,3 prosent fra mars til april. Kvadratmeterprisen var på 56.500 kroner i april. Det er 2,6 prosent høyere enn i april i fjor.

Også aktiviteten i boligmarkedet har holdt seg oppe til tross for at smittevernstiltakene har ført til endringer i måten boligvisningene blir gjennomført på. Både digitale visninger og individuelle visninger har vist seg å bli populære.

Det ble omsatt 432 OBOS-boliger i Oslo i april i år, mot 442 i april i fjor. Ifølge OBOS blir de fleste boligene solgt til prisantydning. (NTB)

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (17 minutter siden):

er det ikke snart på tide å få 5 til 10 klassene tilbake til skolen?

Altså oppheve mange av smitteverntiltakene som 1-4 klassene nå gjennomfører på skolene? - Jeg mener det er for tidlig og ikke i nærheten av like prekært som å få foreldre ut i jobb igjen. 5+ klassinger klarer seg stort sett godt på egenhånd hjemme. Barn som har spesielt utfordrende situasjoner hjemme skal uansett ha fått spesielt tilrettelagte tilbud f.eks på skolen for å avhjelpe situasjonen hjemme.

Hvis det skal åpnes for 5+ klassene snart så bør det være regionale tilpasninger alt etter smittesituasjonen i kommunen. Så vidt jeg har fått med meg er det fortsatt en god del ikke sporet smittespredning i en del kommuner.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (33 minutter siden):

er det ikke snart på tide å få 5 til 10 klassene tilbake til skolen?

Det blir tidligst 11. mai, ifølge kunnskapsministeren. Det er heller ikke gitt, men en målsetting. 

Personlig er jeg ikke for det, da smitterisikoen er høy for eldre skolebarn ref. et konfidensielt notat fra Statens Serum Institut (SSI) i Danmark. Det er greit at det skal åpnes gradvis opp, men det er mulig å åpne opp andre deler av samfunnet med mindre smitterisiko. For eksempel som de i bildet under, hentet fra den danske rapporten. 

Endret av WCH911
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 minutter siden):

Norge er mer enn bare Oslo.

Absolutt. Simen har som vanlig et skarpt blikk. Jeg selger hus akkurat nå og her skal dere få noen Stavanger tall.

  • Boilig Hus fra 1970 til 1990 er 20% ned fra toppen i 2013.
  • Bolig Hus i sentrum ned 30% fra toppen i 2013.
  • Leiligheter i sentrum ned 20% fra toppen i 2013
  • Leiligheter utenfor sentrum ned 15% fra toppen i 2013.
  • Nye bolighus i sentrum er stabile fra fjordårs prisene.
  • Nye bloghus utenfor sentrum ned 2% fra i fjor.

Dette er hovedgruppene, men det er variasjoner med hensyn til beliggenhet osv. Bolig markedet i Oslo er spesiellt. Der er det stabilt med jobber og markedet er større og økende. Ellers i landet er det litt anderledes.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...