Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fnugle skrev (På 4.5.2020 den 22.23):


Tallene til Danmark finner dere her: https://www.sst.dk/da/corona/tal-og-overvaagning 


Fin side å følge med på forøvrig, ettersom Danmark som sagt startet med gjenåpning tidligere. Det ser også ut som Danmark faktisk fører statistikk over nye innleggelser, og ikke bare totalt. Jeg får den imidlertid ikke helt til å stemme overrens med det faktisk tall innlagte. Man ser jo som i Norge at det har vært en økning fra og med i går og i dag på tall innlagte, men dersom man ser bakover i tid og på datoene så skjer det akkurat det samme som i Norge. Tallet minker fra tir-lør før det stiger igjen. Som det nevnes her handler det vel om at det gjøres mange utskrivinger i dag. Stemmer dette så ser vi nok en nedgang i tall innlagte både i Danmark og Norge i løpet av morgendagen

Litt oppdaterte Danmarktall. Norge sine tall kjenner vi jo til, og vi ser at landene følger samme trend.

46421962_Skjermbilde2020-05-05kl_22_43_41.png.706e1d88b5a0299f806042403be4df69.png

Trenden på innlagte går også ned som forventet i dag, trolig etter gårsdagens utskrivelser.

Det blir jo som dere ser, fortatt lagt inn nye folk på sykehusene med Covid-19, men det går da iallfall ned: 

1593608008_Skjermbilde2020-05-05kl_22_42_44.png.e5f45da73648bc318fbfa5ac998a0ed5.png

Jeg skulle ønske vi fikk samme graf for Norge!

Uansett, med tanke på utviklingen i Danmark så er dette godt nytt for Norge, da kan vi allfall forvente at tallene på sykehusinnleggelser vil forsette om en uke. Kanskje vi kommer så langt ned som 40-50 innlagte?

Men som vi vet, så vil man jo ikke se økning i innleggelser før 2-3 uker etter en økning i smittespredning, så vi får se litt på smittetallene for å prøve å spå fremtiden etter gjenåpning:

1143433698_Skjermbilde2020-05-05kl_22_54_55.png.62a4dff32f4d7eb512bae003b06c527a.png

 

Litt vanskelig å tolke grafen egentlig. Det ser egentlig ut som antall positive tester holder seg stabilt, har en liten nedgang, men.... til liks med Norge så ser det ut som Danmark har et etterslep på registrering av prøver, som nok er mye større gitt antall prøver: 216498037_Skjermbilde2020-05-05kl_22_53_54.png.90c8a6930ffce4ddf81e5ab3e74a6957.png
Kolonnen i midten viser til antall totale prøver, og ikke antallet negative prøver. Nå aner jeg ikke om Danmark har begynt å faktisk teste mindre, eller om færre føler/trenger å teste seg, men for meg ser det ut som de har et etterslep på flere ti-tusen prøver. 

Kilde: https://www.sst.dk/da/corona/tal-og-overvaagning

Her skulle jeg likt å sett same graf som i dagsrapporten til Norge, der man ser etterslepet tydelig.
 

Endret av Fnugle
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (8 timer siden):

Tviler sterkt på at den karen hadde fått fatale følger av influensa.

Hva vet du om det ? Kan svare for deg, ingen kan vite.

Nå må folk slappe av, skulle tro mange av dere aldri har sett døde folk eller opplevd død nærme seg.

Dette er ikke første gang en pandemi treffer og det er ikke siste.

 

 

Lenke til kommentar
5 hours ago, Fnugle said:

Hm... Jeg har ikke lyst å generalisere, men det kan jo kanskje være grunn til å spekulere i om atferden i denne aldersgruppen fører til smittespredning, f.eks. at det er meldt om mange hjemmefester. 

"For første gang ligger aldersgruppen 20–29 år øverst i statistikken for nye tilfeller av koronasmitte, viser nye tall fra Folkehelseinstituttet.

Et annet problem er at mørketallene i denne aldersgruppen er enorm, spesielt om man venter på at folk skal bli syke nok til å ta kontakt. De fleste av dem blir heller ikke syke nok til å bli innlagt på sykehus.

Det vil være veldig farlig, fordi når denne aldersgruppen får nok smittete til å presse nysmittete opp, så vil det ekplodere.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Basert på det Fnugle sier så fikk det meg til å tenke på at jeg hadde helt glemt bort aldersfordelingen når jeg lagde modellen. Jeg satte opp 3 kategorier, ung, middelalderene og gammel og antok at unge har høyere R0, fordi de er mer sosiale.

Høy antar R0 går opp fra dagens nivå til 2 for unge, 1.5 for middelalderene og 1.3 for eldre i juni
Lav antar R0 går opp fra dagens nivå til 1.5 for unge, 1.3 for middelalderene og 1,1 for eldre i juni

I høy vil innlagt på sykehus falle ned til ca 35 i slutten av mai. I lav så vil innlagt på sykehus falle ned til 20 i begynnelsen av juni. Vi vil derfor se innlagte fortsette å falle uansett om R0 er høy eller lav.

Nye smittete begynner faktisk å øke i mai i både lav og høy, men effekten blir skjult fordi majoritieten som blir smittet er unge.

image.png.dce0dc284b1907931309555535d7aed7.png

 

 

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

USA:

Americans widely oppose reopening most businesses, despite easing of restrictions in some states, Post-U. Md. poll finds

Americans clearly oppose the reopening of restaurants, retail stores and other businesses, even as governors begin to lift restrictions that have kept the economy locked down in an effort to combat the coronavirus pandemic, according to a Washington Post-University of Maryland poll.

WD6PZPUPA4I6VIF4J2NNJBTNEE.png&w=1440
Flere:

Spoiler

6BXMOZUOP4I6VHRDNEKO4QIKL4.png&w=1440

6E3UXNEOP4I6VHRDNEKO4QIKL4.png&w=1440
 

https://www.washingtonpost.com/politics/americans-widely-oppose-reopening-most-businesses-despite-easing-of-restrictions-in-some-states-post-u-md-poll-finds/2020/05/04/495ddc3a-8e36-11ea-9e23-6914ee410a5f_story.html

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Trenger en objektiv vurdering på informasjonen av flere. For min del virker det for mange sammentreff på en gang.

 


Juli 2019:

August 2019:

Oktober 2019:

November 2019:

Desember 2019:

Januar 2020:

Februar 2020:

Mars 2020:

 

Det verste tenkelig resultatet er at det blir krig pga av dette, og selvfølgelig bølger av flyktninger, ødeleggelser kommer som resultatet. Det vil i stor grad påvirke meg og mine nærmeste og jeg vil i det minste vite den virkelig sanne grunnen.

Endret av Veritæs
ordfeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (34 minutter siden):

Interessant. Men hvis COVID-19 allerede kom til USA i fjor ville alle i USA allerede vært smittet og man kan ikke skjule så mange dødsfall annet en i Kina. At vaping fører til skade på lungene er kjent:

 

CDC rapporterer om 60 000 døde av influensa i USA i 2019, det var ingen testing, var alle disse kun av vanlig influensa?

Kan også tenkes at om noen ønsker å dekke over at antallet smittede i USA allerede var veldig høyt ved å late som om de forsømmer tiltakene mot epidemien, uten å ta hensyn til egne borgere. For så i ettertid kunne si: Ser du? Vi har mange smittet mennesker fordi vi er uforsiktige, fordi vi ikke hadde maske, fordi vi kunne eller ville ikke teste ....

Ser at mange i kommentarfeltet i den videoen er ikke helt overbevist. Vet personlig om flere som vaper her i Norge, ingen har dødd av det enda.

Endret av Veritæs
Lenke til kommentar
14 hours ago, Fnugle said:

Det blir jo som dere ser, fortatt lagt inn nye folk på sykehusene med Covid-19, men det går da iallfall ned: 

1593608008_Skjermbilde2020-05-05kl_22_42_44.png.e5f45da73648bc318fbfa5ac998a0ed5.png

Jeg skulle ønske vi fikk samme graf for Norge!

(...)

Litt vanskelig å tolke grafen egentlig. Det ser egentlig ut som antall positive tester holder seg stabilt, har en liten nedgang, men.... til liks med Norge så ser det ut som Danmark har et etterslep på registrering av prøver, som nok er mye større gitt antall prøver: 

Jeg tror ikke etteslepet er så stort som det virker som. Ganske tidlig sa FHI at de som tester positivt får svar raskt, mens det tar lengre tid for de som tester negativt. Det stemmer med den ene jeg kjenner som har blitt testet - han fikk negativt svar etter en uke. Så joda, det er et etterslep, men det er mest på antall tester totalt og bl.a. utregning av prosentandel som tester positivt. Men den faktiske smitten blir påvisk raskt (1-2 dager ifølge ukesrapporten til FHI).

Ellers er noen av grafene/tallene du etterlyser tilgjengelig. Jeg er enig i at de kunne ha vært bedre, men f.eks. i ukesrapporten finner man antall nyinnleggelser pr uke:

image.png.6d27231c7a154f4e8ad8d6a3777a64cf.png

 

For å komme frem til antall nyinnleggelser på dag er så vidt jeg vet den eneste måten å se på differansen i totalt antall personer i dagsrapportene Pr. 30. april var det 998, pr i dag kl. 08:00 var det 1 009. Det er noe rart med tallene, for de går litt opp og ned, men over tid ser det ut som det har vært i underkant av 2 innleggelser pr dag den siste uken.

Endret av Peppep
Kuttet litt bilder o.l. fra sitatet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Veritæs skrev (53 minutter siden):

CDC rapporterer om 60 000 døde av influensa i USA i 2019, det var ingen testing, var alle disse kun av vanlig influensa?

Kan også tenkes at om noen ønsker å dekke over at antallet smittede i USA allerede var veldig høyt ved å late som om de forsømmer tiltakene mot epidemien, uten å ta hensyn til egne borgere. For så i ettertid kunne si: Ser du? Vi har mange smittet mennesker fordi vi er uforsiktige, fordi vi ikke hadde maske, fordi vi kunne eller ville ikke teste ....

Ser at mange i kommentarfeltet i den videoen er ikke helt overbevist. Vet personlig om flere som vaper her i Norge, ingen har dødd av det enda.

Hva er kilden til tidslinjen din? Eller satte du den sammen på egen hånd? Mener ikke å hakke på deg - er bare nysgjerrig - på hvilke plattformer og aktører som involverer seg i "hvor-kommer-koronaviruset-fra"-diskusjonen, og hvordan.

Et par kommentarer: Vanligvis dør rundt 900 av influensa per år i Norge (https://www.fhi.no/nyheter/2018/rekordmange-influensasyke/). Befolkningen i USA er rundt 60 ganger større enn i Norge. Med norsk dødelighet skulle det tilsi 54 000 årlige influensadødsfall i statene. Med litt bonus for en overvektig befokning med dårligere tilgang til helsetjenester, så er vi raskt opp i 60 000.

Og jamfør tilfeller av lungebetennelse i det forrige innlegget ditt, så anslås denne sykdommen å ramme 450 millioner per år på verdensbasis, 5.6 millioner i USA (https://en.wikipedia.org/wiki/Epidemiology_of_pneumonia). Det bør med andre ord være mulig å finne medieomtaler av lungebetennelseutbrudd fra hver eneste delstat, fra hver eneste av årets måneder, mange år bakover.

Av de andre punktene du nevner, så synes jeg det mest tankevekkende er kommentarene fra den italienske epidemiologen om økning av lungebetennelser i Nord-Italia i fjerde kvartal av 2019. Artikkelen nevner muligheten for å grave opp lik, tror jeg, for koronatesting. Vi får se om dette blir iverksatt.

 

 

Endret av SuperKrokodille
  • Liker 2
Lenke til kommentar
SuperKrokodille skrev (27 minutter siden):

Hva er kilden til tidslinjen din? Eller satte du den sammen på egen hånd? Mener ikke å hakke på deg - er bare nysgjerrig - på hvilke plattformer og aktører som involverer seg i "hvor-kommer-koronaviruset-fra"-diskusjonen, og hvordan.

Et par kommentarer: Vanligvis dør rundt 900 av influensa per år i Norge (https://www.fhi.no/nyheter/2018/rekordmange-influensasyke/). Befolkningen i USA er rundt 60 ganger større enn i Norge. Med norsk dødelighet skulle det tilsi 54 000 årlige influensadødsfall i statene. Med litt bonus for en overvektig befokning med dårligere tilgang til helsetjenester, så er vi raskt opp i 60 000.

Og jamfør tilfeller av lungebetennelse i det forrige innlegget ditt, så anslås denne sykdommen å ramme 450 millioner per år på verdensbasis, 5.6 millioner i USA (https://en.wikipedia.org/wiki/Epidemiology_of_pneumonia). Det bør med andre ord være mulig å finne medieomtaler av lungebetennelseutbrudd fra hver eneste delstat, fra hver eneste av årets måneder, mange år bakover.

Av de andre punktene du nevner, så synes jeg det mest tankevekkende er kommentarene fra den italienske epidemiologen om økning av lungebetennelser i Nord-Italia i fjerde kvartal av 2019. Artikkelen nevner muligheten for å grave opp lik, tror jeg, for koronatesting. Vi får se om dette blir iverksatt.

 

 

Vi lever nå i massivt informasjon-overflodens tidsalder.  Jeg har en overgjennomsnittlig interesse for dette feltet og har vært innom det meste av tilgjengelig informasjon som finnes på det åpen nettet. Kan røpe at dette er fra en relativt åpen liten sub på reddit med en gruppe høyere utdannet individer som ikke dele samme syn som det massemedia prøver å fremme når det gjelder visse saker. Vil helst ikke utsette dem for større offentlig eksponering enn nødvendig dessverre. 

Jeg mener informasjon er nå samme hvor den kommer fra. Det som er viktig er hvordan den blir presentert og om det er sant.

Endret av Veritæs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...