Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Camlon skrev (2 minutter siden):

Nå som vi snakker om Oslo. Nysmitte har faktisk begynt å øke i Oslo. Ca 23 smittete per dag nå sammenlignet med ca 14 forrige uke.

Vi får se hva som skjer de neste ukene.

Jeg har hørt rykter om at regjeringen i dag skal lette på reiserestriksjonene enda mer, så dersom smitten faktisk øker i Oslo og det samtidig blir større bevegelser i landet så er vi fort i gang. Bra du følger med på tallene. Synest det er synd at VG har tatt bort den oversikten der viser i hvilken kommuner de nye smittede registreres dag fra dag. Nå må man liksom aktivt lete seg gjennom kommunekartet for å følge med utviklingen i landsdelene.

Forøvrig - på lørdag sa jeg at jeg fortsatt oppfattet at folk oppførte seg bra på matbutikken og at de fleste overholdt smittetiltakene. I går imidlertid så observerte jeg plutselig at det var mindretallet som faktisk gikk inn på butikken som vasket seg eller spritet seg. Mens jeg stod og vasket hendene så gikk det tre stykker rett inn!

Det er alltid unntak fra regelen, men når man begynner å se at flertallet slapper av på smittevernsrådene, da begynner det å bli skummelt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette kan bli den perfekte stormen:

Sitat

I den ene studien publisert i tidsskriftet Science analyserte en gruppe forskere data fra 636 deltagende i Wuhan og 557 deltagende i Shanghai.

Forskerne fant at barn i alderen 0–14 år har omtrent en tredjedels sjanse for å bli smittet av coronaviruset sammenlignet med voksne. Men når skoler åpner, har barn omtrent tre ganger så mye kontakt med andre enn det voksne har og tre ganger så mange muligheter for å bli smittet.

Sitat

Den andre studien er fra Tyskland der en forskergruppe analyserte belastningen («viral load») av coronaviruset hos 3712 pasienter. De fant ingen signifikant forskjell mellom aldersgruppene, inkludert barn.

Forskerne konkluderer med at «barn kan være like smittsomme som voksne» og advarer mot en ubegrenset gjenåpning av skoler og barnehager.

Professor Christian Drosten, som ledet den tyske studien, sier til New York Times at han publiserte studien før den ble fagfellevurdert på grunn av en pågående diskusjon om skoler i Tyskland.

– Jeg er noe motvillig til å gledelig anbefale politikere at vi nå kan gjenåpne barnehager og skoler, sier Drosten til avisen.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/Jo8L8m/nye-studier-barn-kan-spille-en-rolle-i-smittespredning

Så finnes det smitte i samfunnet vil vi se en skikkelig økning nå etter skolen åpner for resten av ungene fra mandag. 

Endret av Kryptodebunker
  • Liker 1
Lenke til kommentar

2% av Norges befolkning gir ca 100 000 mennesker. Med 200 døde så ligger dødeligheten på ca 0.2% som virker som en viss konsensus fra andre land (0.2 - 0.4). Influensa har en dødelighet på ca 0.1% men bare 1 av 5 blir smittet hvert år.

Så grovt regnet siden det dør ca 900 av influensa i et normalt år så ville 1800 ha dødd med dobbel dødelighet. Tar vi med at alle får det, ingen immunitet, så er tallet ca 9000 døde. Som stemmer bra med 0.2% av befolkningen (5 000 000 * 0.002). Altså uansett ingen ragnarok for et land.

Sverige hadde nok riktig strategi men har ikke lyktes med å skjerme de eldre. Med full isolasjon og skjerming av alle gamle og ikke minst eldrehjem så ville Norge ha klart seg bra gjennom et fullt frislipp.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, scuderia said:

2% av Norges befolkning gir ca 100 000 mennesker. Med 200 døde så ligger dødeligheten på ca 0.2% som virker som en viss konsensus fra andre land (0.2 - 0.4). Influensa har en dødelighet på ca 0.1% men bare 1 av 5 blir smittet hvert år.

Så grovt regnet siden det dør ca 900 av influensa i et normalt år så ville 1800 ha dødd med dobbel dødelighet. Tar vi med at alle får det, ingen immunitet, så er tallet ca 9000 døde. Som stemmer bra med 0.2% av befolkningen (5 000 000 * 0.002). Altså uansett ingen ragnarok for et land.

Sverige hadde nok riktig strategi men har ikke lyktes med å skjerme de eldre. Med full isolasjon og skjerming av alle gamle og ikke minst eldrehjem så ville Norge ha klart seg bra gjennom et fullt frislipp.

Det er 2% av Oslo, som er hardt rammet. Nesten ingen smittede i innlandet og nord for Dovre. De aller fleste befinner seg på Østlandet. 

Du blander også CFR for influensa med IFR for covid-19. IFR for influensa er langt lavere enn 0.1%, mens IFR for covid-19 ligger rundt 1%. Denne øker dramatisk etter ca 65 år, mens den er lavere for friske folk under 30. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
7 minutes ago, scuderia said:

2% av Norges befolkning gir ca 100 000 mennesker. Med 200 døde så ligger dødeligheten på ca 0.2% som virker som en viss konsensus fra andre land (0.2 - 0.4). Influensa har en dødelighet på ca 0.1% men bare 1 av 5 blir smittet hvert år.

Det er 2% av Oslos befolkning, ikke Norges befolkning. Det er 45 døde og med 2% så vil det være 14000 smittete. Resultatet er en dødsrate på 0.3%.

Men vi er ikke ferdige. Vi må justere for 3 faktorer
1. Flere unge enn eldre har blitt smittet. Mange unge blir ikke syke nok til å oppsøke hjelp.
2. Oslo har en ung befolkning.
3. Ikke alle dødsfall av covid har blitt oppdaget. 

Jeg forventer derfor at dødsraten ligger på mellom 0.5 - 1%.

Endret av Camlon
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Camlon said:

Det er 2% av Oslos befolkning, ikke Norges befolkning. Det er 45 døde og med 2% så vil det være 14000 smittete. Resultatet er en dødsrate på 0.3%.

Men vi er ikke ferdige. Vi må justere for 3 faktorer
1. Flere unge enn eldre har blitt smittet. Mange unge blir ikke syke nok til å oppsøke hjelp.
2. Oslo har en ung befolkning.
3. Ikke alle dødsfall av covid har blitt oppdaget. 

Jeg forventer derfor at dødsraten ligger på mellom 0.5 - 1%.

Vi vet jo at i New York så er ifr på minimum 0.8%

  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Benbjo said:

Det er 2% av Oslo, som er hardt rammet. Nesten ingen smittede i innlandet og nord for Dovre. De aller fleste befinner seg på Østlandet. 

Du blander også CFR for influensa med IFR for covid-19. IFR for influensa er langt lavere enn 0.1%, mens IFR for covid-19 ligger rundt 1%. Denne øker dramatisk etter ca 65 år, mens den er lavere for friske folk under 30. 

Feil, ikke 2% av oslo men 2% av folk som er med i MoBa som bor i oslo. Statistisk sett gir dette oss lite siden det ikke er et tillfeldig utvalg men det er den første runde av tester som vil gi oss mye bedre bilde i tiden som kommer.

Du som blander sammen. CFR er meningsløst siden det er avhengig av helsevesenet og hvor mange som legges inn etc. Det er enkelt å estimere IFR, om en av fem rammes av influensa hvert år og ca 900 dør så ender du opp med IFR på 0.09%. Alle studier viser 0.1% så hvor du får "langt lavere" fra må gudene vite.

CFR for vanlig influensa ligger på 3%.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, scuderia said:

Da tror jeg du blir skuffet ;) 

Så langt er det ingenting som tyder på så høye tall

Studien du snakker om og New York studien tyder på så høye tall.

Hvorfor skulle jeg bli skuffet? Jeg får ingen fordeler av høyere dødstall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sandy Koufax skrev (3 timer siden):

https://www.nrk.no/norge/overraskende-antistoff-resultat-i-oslo-1.15007474

Bare 2 prosent har antistoffer i Oslo. Svært overraskende.

Som nevnt av andre her: ikke spesielt overraskende. Hvis vi antar at smitte gir varig immunitet og at det trengs 70% immunitet for å oppnå flokkimmunitet så betyr det at dødstallene for Oslo, nå 45, må ganges med 35 for å få flokkimmunitet uten vaksinering (45*35=1575). Det er selvsagt totalt hypotetisk og en katastrofal strategi vi vil unngå, men der har vi i hvert fall teorien om hva som skal til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stor spenning rundt pressekonferansen kl. 18:00 i kveld.

Hvis Erna Solberg i kveld annonserer skoleåpning for alle på 5. til 10. trinn allerede til uka, så ser jeg mange problemer. Må gi skolene bedre tid til å organisere. Skal man fortsette å dele elever i grupper og ha færre i et rom så blir det et stort puslespill på hver enkelt skole for å få det til å fungere og ha rom nok. Kanskje man kunne begynt med 5. trinn, så 6. trinn etter noen dager og så videre. 

Spent på hva annet som vil komme i dag. Man kan anta at det vil bli en oppmykning i antall personer man kan være i en gruppe. Kanskje den økes til 10, kanskje mer. Kontaktsport vil kanskje bli lovlig igjen, og hva vil skje med videregående skoler, offentlige bygg og høyere utdanning? 

Er litt bekymret for at man åpner for mye for fort i denne perioden fordi vi nærmer oss sommeren som føles som en slags deadline spesielt i utdanning.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Sandy Koufax said:

https://www.nrk.no/norge/overraskende-antistoff-resultat-i-oslo-1.15007474

Bare 2 prosent har antistoffer i Oslo. Svært overraskende.

Ikke overraskende i det hele tatt.

3 hours ago, Camlon said:

Er det? FHI forventet at 50000 er smittet, altså 1% av Norges befolkning.

I Oslo så er dobbelt så mange smittet som resten av landet. Det betyr at vi kan forvente at 2% av Oslos befolkning er smittet.

FHI estimerer for alle deler av landet, ikke bare nasjonalt. I Oslo er det beregnet mellom 10 234 og 13 181 smittede, så er sted mellom 1,5% og 1,9% med 1,7% som median. Nasjonalt er det beregnet mellom 46 632 (0,87%) og 55 956 (1,04%) med 0,95% som median.

image.png.29ce1265b626b6ea9540b6033340db25.png

Det er spot on med denne antistoff-studien fra Oslo, der de skriver "Foreløpige utrekningar viser at andelen med påviste antistoff er under 2 prosent.". Jeg fant ikke noe mer nøyaktig enn det.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Snikpellik said:

Er litt bekymret for at man åpner for mye for fort i denne perioden fordi vi nærmer oss sommeren som føles som en slags deadline spesielt i utdanning.

Hva er for mye og for fort? FHI har foreslått i over en måned at også høyere utdanning bør åpne igjen. Foreløpig er det ingenting som tyder på at gjenåpning av barnehager og småskolen har ført til økt smitte.

Lenke til kommentar

Jeg håper vi kan få et slags oppdatert estimat på ukontrollert smittespredning de siste par ukene.

Tall som er "forurenset" av folk som allerede er friske igjen er irrelevante og må fjernes. Det samme med de som er smittet i kontrollerte omgivelser, dvs. at man har kontroll på hvor de har befunnet seg i det siste og at kontakter er i karantene/isolat. F.eks en del instutisjons-tilfeller.

Det er den ukontrollerte spredningen de siste par ukene som er interessante i forbindelse med argumenter for og mot full skoleåpning og større arrangementer. Hvis ukontrollert spredning for eksempel bare finnes i noen deler av landet bør det gå an i innføre lokale "røde soner" med egne regler der og åpne utenfor disse sonene.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Just now, Peppep said:

Hva er for mye og for fort? FHI har foreslått i over en måned at også høyere utdanning bør åpne igjen. Foreløpig er det ingenting som tyder på at gjenåpning av barnehager og småskolen har ført til økt smitte.

Hver dråpe teller.

Åpner opp barnehager +0.05
Åpner opp 1 - 4 klasse +0.05
Standardene i barnehager blir slappere +0.05
Folk blir slappere +0.05
Resten av skolen åpner + 0.05
Standardene på skolene blir slappere + 0.05
Flere fester +0.05

Hver faktor alene utgjør en liten forskjell, men samlet så fører de til en ny bølge.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Peppep skrev (1 minutt siden):

Hva er for mye og for fort? FHI har foreslått i over en måned at også høyere utdanning bør åpne igjen. Foreløpig er det ingenting som tyder på at gjenåpning av barnehager og småskolen har ført til økt smitte.

Ser sånn ut foreløpig ja, men vi vet ikke helt sikkert. Men det er ikke bare på grunn av smitte, det er mest for barna og skolenes del. Åpner man plutselig alle trinnene allerede i neste uke så kommer det veldig brått på skolene. Noe av problematikken tas opp her: https://www.nrk.no/norge/mener-det-ikke-er-mulig-a-la-alle-starte-pa-skolen-pa-grunn-av-plassmangel-1.15006158

Det var uansett ikke skoler jeg tenkte mest på at jeg er bekymret for at åpner for fort, det er alt det andre - som antall personer i gruppe, regler på restauranter og serveringssteder, og så videre.

Lenke til kommentar
Peppep skrev (29 minutter siden):

Hva er for mye og for fort? FHI har foreslått i over en måned at også høyere utdanning bør åpne igjen. Foreløpig er det ingenting som tyder på at gjenåpning av barnehager og småskolen har ført til økt smitte.

Det jeg vet om smitteen og hvordan den spres. Aerosoler er vanskelig å bli smittet av. Du skal være eksponert i over 20 til 30 minutter tett på en person som sprer smitte ved normal pusting. I et trangt rom (les heis) hvor konsentrasjonen er høy (les nysing/hosting) kan man smittes raskere via aerosoler. Hovedsmitten er ved berøring av ansikt med kontaminerte hender. Barn tar og slikker på alt de får fatt i. Sånn er det bare. De hoster og nyser kladder to tar på ting hele tiden. Hvis de kan spre sykdommen er det veldig farlig, men det ser ut som om viruset ikke klarer å infisere cellene på samme måte som med voksne. De minste barna (og takk for det) ser ut til å ha naturlig imunitet mot viruset. Men vi begyner å høre rapporter som kan være urovekkende. Men jeg personlig vil tro at for den aldersgruppen er intensiv legene, barnelegene og patologene extra på vakt. Altså vil ikke de minste barna bære smitten videre (R0 = 0). De eldre barna ser heller ikke ut til å være representert i statestikkene hverken over innleggelse, intensiv behandling eller dødsfall. Men vet vi om de bærer viruset? De kan jo få en lavintensivt sykdomsforløp som ligner influensa. Vi kan vel exrapolere det vi vet om smitten generellt og si at viruset ikke kan replikere hvis det ikke er tatt opp av en levende celle. Vi vet fra patologiske undersøkelser (obduksjon) at celler som er infisert blir inflamert med et klart kjemisk fotavtrykk som lett kan sees. Når barna ikke er representert i statestikkene vil jeg mene at de ikke er smittebærere. Men som sagt så vet jeg ikke om dette resenomanget er gyldig. Vi hører jo til stadighet om asymptomatiske folk som tester positivt. Men er testene bare feil? Dette er hvor jeg står fast. Hvor er vi i testeregimet? Hva og hvordan kan feil resultat påvirke statestikkene? Tester vi ungdommen?

Endret av Oddvardm
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...