Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Camlon skrev (5 minutter siden):

Om vi får mye flere tester, hvem skal utføre testene?

Helsearbeiderene er vel opptatt med å redusere helsekøene som har oppstått under krisen.

Det er folk i andre sektorer som kan gjøre dette arbeidet, bl.a. på universiteter sitter det en del personer med kompetanse til å jobbe med disse testene. Disse kan lett overføres til denne typen arbeid. Kan ikke snakke mye om det, men jeg kjenner noen som har fått spørsmål om å ta på seg dette arbeidet hvis det virkelig blir behov. 

Endret av WCH911
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Omfattande testing kan få andre konsekvensar óg. Kva om 60% av dei som jobbar i barnehage testar positivt? Blir det meste stengt igjen då eller opnar dei kun for COVID-19-smitta og sender dei andre heim?

Det er mange som har eller har hatt viruset utan å vite det.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, BadCat said:

Hvis det dør 6k+ mennesker om dagen av Covid-19 dør det fremdeles 110k+ av andre årsaker og det fødes langt flere mennesker enn hva som dør. Det dør flere mennesker av andre årsaker som man nærmest ikke bryr seg om. For eksempel, sult, mangel på rent drikkevann, selvmord, kosthold/livsstil, tobakk osv. Hvorfor skal man plutselig stenge ned alle land på grunn av Covid-19 når andre dødsårsaker har fått gå sin gang år inn og ut?

Øh, eh, fordi de andre tingene du nevner ikke har noe med smitteutbredelse å gjøre?

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Zeph said:

Omfattande testing kan få andre konsekvensar óg. Kva om 60% av dei som jobbar i barnehage testar positivt? Blir det meste stengt igjen då eller opnar dei kun for COVID-19-smitta og sender dei andre heim?

Det er mange som har eller har hatt viruset utan å vite det.

Kom svar-utvidelse nå:

Quote

Nå prioriteres også barn for testing

−  Barn, elever og ansatte i gjenåpnet barnehage, skole og skolefritidsordning er lagt til på listen over grupper som prioriteres for testing, sier avdelingsdirektør Line Vold ved Folkehelseinstituttet.

I dag åpnet mange barnehager i landet, og foreldre har levert sine håpefulle utenfor. Fra neste uke kan de yngste elevene på barnskolene også begynne. 

Line Vold (FHI) sier i en  melding på hjemmesiden at det er viktig  å påpeke at gruppene med størst risiko for alvorlig sykdom og deres hjelpere, særlig de eldste med underliggende sykdom, fremdeles har høyest prioritet for testing, legger hun til.

Folkehelseinstituttet tilrår at det utføres test for koronavirus (SARS-CoV2) av følgende grupper i prioritert rekkefølge:  

Personer med akutt luftveisinfeksjon med feber, hoste eller tungpustethet, eller personer som lege mistenker har covid-19, og som er: 

  • Pasient med behov for innleggelse 
  • Pasient/beboer i sykehjem eller annen helseinstitusjon 
  • Ansatt i helsetjenesten med pasientnært arbeid 
  • Voksen eller eldre person (over 65 år) som har alvorlig, underliggende sykdom
  • Person i karantene på grunn av nærkontakt til et bekreftet tilfelle av covid-19, eller etter reise
  • Ansatt, barn eller elev i gjenåpnet barnehage, skole eller skolefritidsordning

Holdes hjemme med luftveisinfeksjon og feber

− Selv om covid-19 ikke er en farlig sykdom for barn, er det viktig at barn og ansatte i barnehage og skole er hjemme ved sykdom, til minst ett døgn etter at de er blitt helt friske, påpeker Vold.

− Dersom symptomene gir mistanke om covid-19, bør lege kontaktes og testing vurderes, sier Vold.

Tine Dommerud

https://www.aftenposten.no/koronaviruset

Endret av G
Lenke til kommentar
2 hours ago, Camlon said:

Krisen er over, kom deg på jobb ?

Haha, japp det virker å være holdninga nå.

I motsetning til sikkert noen har jeg jobbet og produsert mer i denne perioden enn mens jeg er på kontoret. Minst 1/3 går jo vekk til fjas og mas på et kontor :P. Regnet på at jeg nok har spart ca. 2-4 timer hver dag som nå er mer effektiv arbeidstid. Er jo hyggelig fjas på et kontor også da selvsagt.

Men jeg tviler ikke på at mange har hatt veldig slappe dager hjemme og nærmest går på veggen av kjedsomhet. Eller sliter med å få jobb gjort pga. hunder (har hund) og barn eller gretne samboere. For meg, sambo og barn har det vært gull med masse arbeidsro.

Ikke vært noen issues med å gå "oppå" hverandre eller ikke få gjort det vi skal her hvertfall.

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar
7 minutes ago, WCH911 said:

Det er folk i andre sektorer som kan gjøre dette arbeidet, bl.a. på universiteter sitter det en del personer som kan lett overføres til denne typen arbeid. Kan ikke snakke mye om det, men jeg kjenner noen som har fått spørsmål om å ta på seg dette arbeidet hvis det virkelig blir behov. 

Men når du sier "virkelig blir behov" så snakker vi vel ikke om normalsituasjon, men etter at bølge #2 er et faktum.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Sandy Koufax said:

Det er en del spørsmålstegn rundt den russiske presidenten Vladimir Putins innsats i denne krisen. Han ser ut til å ha ligget lavt og holdt seg på sin dacha (hytte på russisk).

Folk mener at tallene over syke er for lave og at man reagerte for sent mot viruset. Selv om myndighetene stengte grensen mot Kina, så gjorde de ikke det mot Europa like tidlig.

Jeg blir så rørt når landets ledere stikker på hytta og ligger lavt i en pandemi.

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (3 minutter siden):

Men når du sier "virkelig blir behov" så snakker vi vel ikke om normalsituasjon, men etter at bølge #2 er et faktum.

Mer eller mindre, ja. Det blir snakk om PhD-kandidater, forskere og ymse ingeniører som må tas ut fra sitt vanlige arbeid for å gjøre dette. I tillegg vil det ta litt tid å lære dem opp i smittevern osv., men har ikke fått noen indikasjoner på at dette er planen for øyeblikket. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Snikpellik said:

Ja, helt enig. Å fjerne tiltak, for så å innføre tiltak på nytt igjen vil være skikkelig vanskelig og folk vil jo bli skikkelig skeptiske til det. Det vil være ekstremt demotiverende for mange.

Misunner ikke de som sitter og tar disse avgjørelsene. Ekstremt vanskelig å vurdere, og så må man jo nesten bare vente og se. Utfallet blir kanskje både riktig og feil til slutt, ut fra hvordan man ser på det. Som sagt skulle jeg personlig ønske de ventet litt til, kanskje et par uker, før de åpnet igjen bare for å forberede foreldre og ansatte enda mer.

Har selv blitt arbeidsløs for første gang i livet på grunn av dette så merker det absolutt på kroppen og livet, men mener altså ikke at man skal forhaste åpning av noe som helst av den grunn.

Det var trist å høre. Du virker såpass oppegående at jeg tviler på du går ledig lenge.

Fikk akkurat beskjed (på morningen) om at inntekter for året er såpass usikre nå at man ikke vet hvordan året blir. Når man får informasjon om at det økonomiske ikke er på stell så vet man ofte hva som følger. Det er da man kjenner litt på at man var siste mann inn på avdelingen. En avdeling som økonomer alltid elsker å spare penger på.

Jeg tipper nok at en del får en annerledes sommer eller jul i år, dessverre. Med unntak av de i offentlig sektor da, som har fått garanti kan du skjønne.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (5 minutter siden):

Det var trist å høre.

Takker, men det gjelder jo etterhvert veldig mange av oss dessverre. Heldigvis for meg klarer jeg meg veldig fint økonomisk lenge og vil ikke trenge støtte, men jeg kjenner flere som allerede har begynt å slite og kanskje ikke har nok til å betale bolig etterhvert. Har vurdert å holde meg i gang med frivillig arbeid en periode hvis jeg ikke får noen annen type jobb. Satser uansett på å være tilbake med vanlig jobb så fort som mulig, selv om det nok tar en 6-10 måneder ut fra hvilke tiltak vi har.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Det er få som har noen reserver for mer enn 3 måneder til alle regninger og lån, selv i dette verdens rikeste land. Så japp mange vil slite.Vi får nok se en del biler på bruktmarkedet utover året er jeg redd, kanskje også en økning i annonser på salg av hus/leilighet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
9 hours ago, Laffe said:

Skal svare deg når du svarer på spørsmålet mitt angående hvorfor USA har respekt for ytringsfrihet og menneskerettigheter, når man ser tydeligvis noe helt annet:ref wikileaks, snowden og assange

Du må lære deg forskjellen på å lekke statshemmeligheter og ytringsfrihet.  Intet annet land har større respekt for ytringsfriheten enn USA.  Du har til og med radiostasjoner som kommer med utspill som best kan beskrives som hets og løyner mot enkeltpersoner som aldri hadde blitt godtatt i Norge.  I Norge er vernet av ytringer særlig dårlig.  Er bare å se på hvordan statsministeren og udenriksminissteren gikk til angrep på en liten norsk avis for få år siden.

Lenke til kommentar
G skrev (2 timer siden):

Jeg vil påstå at dersom du ikke ber om en innføring i hva tiltak som er iverksatt så er du en dårlig forelder?

Både mitt barns barnehage og de slekt og venner jobber i har informert om dette på mail (men har og vært tilgjengelig for spørsmål). Jeg hadde mange spørsmål før informasjon kom fra stat og kommune, men ingen spørsmål etter å ha lest siste oppdatering fra barnehagen på fredag. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Windoge skrev (2 timer siden):

Som jeg skrev tidligere kan vi stenge ned hele veinettet, og redde millioner fra å dø i trafikken, eller vi kan bruke pengene Covid-19 koster oss på å hjelpe millioner av barn under 5 år som dør av underernæring hvert år.  


Vel, 1.3 millioner dør i trafikken årlig, omtrent 3700 hver dag, rundt 3 millioner barn dør årlig av underernæring, omtrent 8200 per dag.

Det nærmer seg 10 000 døde per dag av COVID-19 nå, 16. april var det faktisk over 10 000 i følge enkelte målinger, det er med lockdown, store mørketall og en pandemi som fremdeles ikke helt har spredd seg i de fattigste landene.

Det dør altså allerede nå omtrent like mange av COVID-19, som det dør i trafikken, samt barn som dør av underernæring, til sammen !

Endret av 0laf
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Sverige melder om 40 nye døde i dag.

Det som er enten veldig urovekkende, eller veldig gode nyheter, er at det er nesten ingen som har dødd i helgen, fra og med fredag til og med i dag, 4 dager, så har kun 68 personer dødd i Sverige, i følge tallene, kun 2 av de i dag.

Det er færre på 4 dager enn det var hver eneste dag forrige uke (6. - 12. april), tallene justert for hver dag er :

 

     Dato     Døde
06.04.2020 90
07.04.2020 78
08.04.2020 102
09.04.2020 76
10.04.2020 75
11.04.2020 74
12.04.2020 79
13.04.2020 63
14.04.2020 60
15.04.2020 57
16.04.2020 63
17.04.2020 30
18.04.2020 19
19.04.2020 17
20.04.2020 2
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (7 minutter siden):

Sverige melder om 40 nye døde i dag.

Det som er enten veldig urovekkende, eller veldig gode nyheter, er at det er nesten ingen som har dødd i helgen, fra og med fredag til og med i dag, 4 dager, så har kun 68 personer dødd i Sverige, i følge tallene, kun 2 av de i dag.

Det er færre på 4 dager enn det var hver eneste dag forrige uke (6. - 12. april), tallene justert for hver dag er :

 

     Dato     Døde
06.04.2020 90
07.04.2020 78
08.04.2020 102
09.04.2020 76
10.04.2020 75
11.04.2020 74
12.04.2020 79
13.04.2020 63
14.04.2020 60
15.04.2020 57
16.04.2020 63
17.04.2020 30
18.04.2020 19
19.04.2020 17
20.04.2020 2

Interessant.
Det har vel hele veien vært litt etterslep etter helger i tallene fra Sverige? Regner med at det vil komme noen tillegg på helgens tall de nærmeste dagene.


Men med mindre det skulle være en stor propp i systemet, ser dette positivt ut og at det i det minste ser ut som man har stoppet veksten, og at de kanskje til og med nærmer seg toppen.

Lenke til kommentar
Quote

Koronaloven forlenges - Sp, SV og Rødt sier nei

SV støtter ikke regjeringens forslag om å forlenge den særskilte koronaloven med én måned. Begrunnelsen for å forlenge loven er for tynn, sier SV-leder Audun Lysbakken til NTB.

Stortingets særskilte koronakomité avgir sin innstilling om loven på et møte mandag ettermiddag.

Etter det NTB forstår, vil forlengelsen av loven bli godkjent. Ap, Frp og MDG støtter regjeringens forslag. Senterpartiet, Rødt og SV går imot å videreføre loven.

Innstillingen skal behandles i Stortinget tirsdag.

Alf Ole Ask

https://www.aftenposten.no/koronaviruset

 

Godteri hver dag, tross sukkeravgifter og matimportsærregler etter 1. januar 2020. Hvilke tvangs- og reguleringsmidler fra myndighetene kan vi forvente rundt neste sving omkring sukkeret og kiloene montro? For her til lands skal alle helst ha en BMI under NN, for det har myndighetene bestemt.

Blir det så høye sukkeravgifter til slutt at folk begynner å dyrke sukkerroer hjemme?

Quote

Godteri hver dag

Mange får levert varer på døren nå om dagen, for å unngå butikken. En av hjemkjøringstjenestene melder om en økning på 34 prosent i salg av snacks og godteri. Vinmonopolet melder også om et økt salg. Tall fra AC Nielsen viser en volumøkning på nesten 50 prosent for salg av sukkervarer sammenlignet med tilsvarende uker i fjor.

Quote

Trenger et puff

https://www.nrk.no/ytring/karantenetjukk-i-en-fei-1.14981589

Endret av G
Lenke til kommentar

Folk begynner sikkert å snakke om hvor tragisk slike hendelser er. Men sannheten er vel at disse pilotene nokså raskt kan få jobb i Kina når flytrafikken der tar seg opp igjen?

Quote

Disse selskapene begjæres konkurs:

  • Pilot Services Sweden AB
  • Norwegian Pilot Services Denmark ApS
  • Norwegian Cabin Services Denmark ApS
  • Norwegian Air Resources Denmark LH ApS

Totalt påvirker dette totalt 1.571 piloter og 3.134 kabinansatte i Sverige, Danmark, Finland, Spania, Storbritannia og USA.

https://e24.no/boers-og-finans/i/70Oa8B/norwegian-selskaper-i-danmark-og-sverige-begjaert-konkurs

 

Quote

According to Boeing, China will need 8,090 new airplanes over the next 20 years, the bulk of them single-aisle aircraft — a category where Boeing's 737 competes with Airbus's A320 family of planes. To fly them all, China will require another 124,000 pilots, Boeing says.Dec 14, 2019

https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-12-14/-300-000-pilot-jobs-drying-up-in-china-after-boeing-grounding

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...