Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Windoge skrev (2 minutter siden):

På pub? Det er et fint eksempel på noe vi må tåle støyten for hver helg. Hvor mye elendighet har vi på grunn av alkohol? I en perfekt verden kunne vi fjernet alt av biltrafikk, forbydd alkohol, snus, tobakk osv. Vi kunne sendt halve oljefondet til fattige land og reddet liv. Vi kunne tatt kostnadene for medisiner folk ikke får i dag på grunn av kostnadene.

Det blir litt nærmere når det er dine egne eller dine venners foreldre eller besteforeldre det er snakk om. Men hvem bryr seg, ikke sant? Du snuser jo (?), så da er jo det akkurat det samme 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (12 minutter siden):

Det virker som folk syntes det var et spennende sosialt eksperiment en stund, men at de nå er lei av smitteverntiltak og gir en god f.

Jeg måtte dessverre en tur innom et kjøpesenter i dag og ble ikke akkurat imponert. Folk så ikke ut til å bry seg om avstander. Jeg skulle også innom en dagligvarebutikk men droppet forsøket de to første gangene da jeg så det var stappfullt av biler der. Folk som drar med seg kjæresten/ektefellen og unger i butikken for en skikkelig familieopplevelse og bidra trippelt til trengselen.

Jeg tipper det blusser opp ganske kjapt. Vi har antagelig allerede flere uvitende smittebærere på frifot nå enn 12. mars, mer slepphendt håndhygiene og mer avslappet forhold til distansering.

Her på Grunerløkka, begynte denne gi f holdingen for lenge siden, idag var det fullt med folk langs Akerselva og små parkene rundt her satt det folk overalt.

Jeg tror selv på høyt nivå av innleggelser fra Oslo området innen 7-10dager.

Mange som sitter drikker har heller ikke kledd seg for hvor kaldt kveldene blir så det sammen høyt alkohol forbruk senker immunforsvaret til en del mennesker.

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 minutter siden):

Jeg bare går litt med gru og gruff at den første tanta eller onkelen med noen underliggende sykdommer fra før blir den første i slekta. Eller ennå værre en av de gamle foreldra.  Håper i det lengste det ikke skjer.

Samme her, har bl.a en kone som absolutt hører til risikogruppen.. :(

  • Liker 2
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (7 minutter siden):

Her på Grunerløkka, begynte denne gi f holdingen for lenge siden, idag var det fullt med folk langs Akerselva og små parkene rundt her satt det folk overalt.

Jeg tror selv på høyt nivå av innleggelser fra Oslo området innen 7-10dager.

Mange som sitter drikker har heller ikke kledd seg for hvor kaldt kveldene blir så det sammen høyt alkohol forbruk senker immunforsvaret til en del mennesker.

Kanskje på tide å begynne å sette opp slike igjen.
Husker kampanjen fra ungdomsskoletiden.
4998598340_ca782ed155_b.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Windoge skrev (25 minutter siden):

På pub? Det er et fint eksempel på noe vi må tåle støyten for hver helg. Hvor mye elendighet har vi på grunn av alkohol? I en perfekt verden kunne vi fjernet alt av biltrafikk, forbydd alkohol, snus, tobakk osv. Vi kunne sendt halve oljefondet til fattige land og reddet liv. Vi kunne tatt kostnadene for medisiner folk ikke får i dag på grunn av kostnadene.

Å stenge ned landet vil ha ekstreme langtidskonsekvenser for alle, og det må være lov å ha en åpen diskusjon om det er verdt det. Kanskje vi er heldige her til lands. Vi får tross alt penger for å gå permittert. I USA f.eks er det opprør.


For min del kan biltrafikk, alkohol, snus, tobakk og en rekke andre skadelige ting forbys, selv flyreiser og varer fra Kina klarer jeg meg til dels fint uten. 
Det ville jo blitt en veldig trist tilværelse, selv om mange levde lengre !

Alvorlig sykdom og død klarer jeg meg dog helt fint uten, det er null problem, jeg sitter gjerne hjemme for å slippe det.

Vi er vel enig om at man må se på samfunnsøkonomiske kostnader. Vi vet at dersom man forbyr alkohol eller tobakk, så øker bare smuglingen, å folk brenner hjemme i stedet, så det blir omtrent det samme, men med færre avgiftskroner.

Bil- og flytrafikk, samt transport av varer fra langtvekkistan, ville det hatt enorme samfunnsøkonomiske konsekvenser å forby, det ville puttet oss tilbake til steinalderen, med mindre det var noe godt alternativ, noe det ikke er akkurat nå.

Det er helt åpenbart at selv om alle liv er viktige, å man gjerne skulle reddet alle, så må man også se på hva det koster, der er vi enige.
De aller fleste ser ut til å mene at SARS-CoV-2 er såpass farlig at det er verdt kostnaden ved å stenge samfunnet.

Det er ingen som nekter deg debatt, du kan debattere dette åpent så mye du vil, men må jo forvente å få motsvar, ellers blir det ikke rare debatten.
Du mener det ikke er verdt kostnaden, og at det blir for dyrt i forhold til hvor mange man redder.
Personlig mener jeg du tar feil, det er ikke bare dødsfall, men også de som blir alvorlig syke, og dersom man ikke gjør alt for å stanse dette, så vil det bli mye dyrere, både økonomisk og i form av liv.

Jeg tror at langtidskonsekvensene av nedstengt samfunn er bare peanøtter i forhold til å ikke ta dette viruset på alvor, å gjøre det man kan, nær sagt uansett hva det koster.

Endret av 0laf
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Dødsfall er også en ting, men det er også enorme lidelser forbundet med disse dødsfallene samt familiene som rammes. Det har store ringvirkninger.

En pandemi er ingen ønskesituasjon men den er nå en gang her, så får vi prøve å gjøre det beste ut av det. Jeg er bare sjeleglad for at det ikke er SARS eller MERS vi nå strir med på global basis.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
0laf skrev (9 minutter siden):


Joa, det er veldig lett å sette tall på, rundt 100 mennesker omkommer i trafikken hvert år, de aller fleste uten at fyllekjøring er involvert.
 

Jeg kunne nok lagt inn et avsnitt ekstra der.
Selvfølgelig er det lett å sette tall på trafikkulykker, det er ikke lett å sette tall på hva nedstengningen relatert til Covid-19 koster samfunnet, og da tenker jeg ikke på hvor stort hullet i bunnen av statkassa er.

Hvor mange barn har blitt mishandlet av hjemmeværende foreldre, hvor mange med depresjon har vært mer isolert enn noen gang, hvor mange har ikke fått behandling de trengte, hvilken langvarig effekt vil tap av undervisning ha, hva skjer med folkehelsen pga. mangel på aktivitet, hvor mange får den psykiske helsen sin ødelagt av økonomisk ruin osv.?
Hadde vi forsatt nedstengning så hadde tallene på/effekten av disse også mest sannsynlig eksponentiell vekst.

Sitat

Til slutt har selvfølgelig samfunnsøkonomi noe å si også. Det å forby biler for å redde 100 liv ville åpenbart blitt en for høy pris å betale, men det betyr jo ikke at samfunnet ikke samtidig forsøker å begrense antallet døde mest mulig, i form av sikrere biler, sikrere veier, og milliarder på milliarder brukt på å øke trafikksikkerheten over flere tiår, men det er fremdeles mennesker som dør, dessverre.

Akkurat, så vi burde forsatt investere i smittevern, vaksine, helsevesenet, kontinuerlig info og alt annet som gjør at vi best mulig kan håndtere dette, uten at det går på bekostning av noe annet enn statkassa. 

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
Zeph skrev (10 minutter siden):

Hadde ikkje staten gjort tiltak og innført restriksjonar så hadde situasjonen blitt ein heilt anna og folk hadde etter kvart slutta å gå ut heilt av seg sjølv. Ikkje sikkert økonomien hadde blitt betre av den grunn.

Er jo bare å se til Sverige, har ikke akkurat inntrykk av at det er tilfelle der helt enda.
Så da er det vel bare spørsmål om de noen gang kommer der til.

Lenke til kommentar
Gjest 9fbf3...cb4
Simen1 skrev (49 minutter siden):

Det virker som folk syntes det var et spennende sosialt eksperiment en stund, men at de nå er lei av smitteverntiltak og gir en god f.

Jeg måtte dessverre en tur innom et kjøpesenter i dag og ble ikke akkurat imponert. Folk så ikke ut til å bry seg om avstander. Jeg skulle også innom en dagligvarebutikk men droppet forsøket de to første gangene da jeg så det var stappfullt av biler der. Folk som drar med seg kjæresten/ektefellen og unger i butikken for en skikkelig familieopplevelse og bidra trippelt til trengselen.

Jeg tipper det blusser opp ganske kjapt. Vi har antagelig allerede flere uvitende smittebærere på frifot nå enn 12. mars, mer slepphendt håndhygiene og mer avslappet forhold til distansering.

Mer slepphendt forhold til smittevern + gjenåpning av barnehage og skole høres ut som en kombinasjon med fart i. Hvor mange foreldre blir nå smittet og leverer smittede barn i barnehage og skole slik at de kan smitte videre. 

Jeg vil virkelig ikke ha det her. Har noen underliggende helsegreier som bekymrer meg veldig. Men, det er vel ikke til å unngå. Hjelper ikke at jeg isolerer meg når barn og samboer må ut og omgås andre i barnehage og jobb.

"Det er bare de syke som dør". Jeg tror ikke jeg kommer til å dø akkurat, men det er litt kjipt å vite/lese at så mange egentlig driter i sånne som meg. Litt svinn må vi regne med, liksom. 

 

Anonymous poster hash: 9fbf3...cb4

Lenke til kommentar
IT-Henrik skrev (6 minutter siden):

Hvor mange barn har blitt mishandlet av hjemmeværende foreldre, hvor mange med depresjon har vært mer isolert enn noen gang, hvor mange har ikke fått behandling de trengte, hvilken langvarig effekt vil tap av undervisning ha, hva skjer med folkehelsen pga. mangel på aktivitet, hvor mange får den psykiske helsen sin ødelagt av økonomisk ruin osv.


De fleste som overlever fellesferien, og alle de andre feriene vi har hvert år, overlever nok noen uker hjemme nå også.

Det er likevel et godt poeng, det er åpenbart mange som lider av at samfunnet er nærmest helt stengt ned.
Hvorvidt den kostnaden er større enn alle livene som hadde gått tapt, og alle som hadde blitt syke, dersom man ikke stengte samfunnet, er umulig å svare på.

Personlig tror jeg det ville bli langt dyrere å ikke stenge samfunnet, å jeg tror ikke det koster all verden å holde samfunnet stengt noen måneder til, i forhold til hva alternativet vil koste.

Det er jo ikke sånn at den globale økonomien går bedre, eller at oljeprisen går opp, selv om Norge åpner skoler og barnehager, det har liksom null betydning.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
IT-Henrik skrev (1 time siden):

Mye ultimatum i denne tråden, så at man er enig i mye med hva noen sier, betyr ikke at man trenger å være enig i alt noen sier. 

Klart det. Problemet er at man ikke klarer å se det selv, og dermed sier seg enig i det som blir sagt. Nikkedukke med andre ord.

eg har ikke noe problemer med å si ni..er når andre sier det. Det er fordi jeg ikke er styrt av globalister  og apekatter som er så redd pga det er "respektløst' svake mennesker med uten mening. Slike folk er søppel!

Endret av Laffe
Lenke til kommentar

Anders Tengell meldte vel at de forventer flokkimunitet i Stockholm i løpet av mai. Betyr det at de regner med at en halv million eller mer har vært smittet om noen uker? Hvor mange regner de med det er nå? Og tar de utgangspunkt i at det blir en eksplosjon før de kommer dit, eller at det allerede er noen hundre tusen smittet i Stockholm?

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (16 minutter siden):

"Det er enklere å vinne i lotto, enn å bli smittet på gata!"

Vel, svært mange vinner i lotto, jeg vinner stadig en femtilapp eller to.

Når man snakker om de som vinner over en million dog, så er det et par hundre i året, eller kanskje 20 i måneden.
Det er faktisk rund 6500 lottomillionærer i hele Norge nå, siden det ble innført det herrens år 1986.

Det er over 7000 smittede av SARS-CoV-2 på et par måneder.
Det skulle bety at det er omtrent 175 ganger mer sannsynlig å bli smittet av SARS-CoV-2, enn det er å bli lottomillionær.

Om det er vanskeligere å bli smittet "på gata" enn andre steder er nok vanskelig å svare på, men trolig er det vel andre ting som gir økt risiko enn om det var på gata, på torget eller i butikken.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
knipsolini skrev (16 minutter siden):

Anders Tengell meldte vel at de forventer flokkimunitet i Stockholm i løpet av mai. Betyr det at de regner med at en halv million eller mer har vært smittet om noen uker? Hvor mange regner de med det er nå? Og tar de utgangspunkt i at det blir en eksplosjon før de kommer dit, eller at det allerede er noen hundre tusen smittet i Stockholm?


Sverige har en fullstendig fjernstyrt matematiker, Tom Britton, som stadig kommer med de merkeligste tall uten at han noengang legger frem hvordan har kommet til de tallene.

Britton har regnet ut at minst en tredjedel av Stockholm har vært smittet nå.
Man har dog begynt å ta antistoff-prøver av blodgivere, for å få en pekepinn på hvordan det ligger an.
Disse viser at 1 av 10 i Stockholm er immun, altså 10%. Svenskene hevder at dette tallet trolig er for lavt, av ymse årsaker.

Personlig tror jeg først og fremst at det er uvisst om prøvene er korrekte, de er utviklet av svenskene selv?
For det andre er nok faste blodgivere i kontakt med helsepersonell og sykehus langt mer enn andre, og disse har vært rene smittebombene i Sverige, så blodgivere er kanskje mer utsatt enn de som holder seg hjemme?

Tegnell operer med mai, og at "svært mange" allerede er immune, men de har egentlig ingen anelse, som alt annet svenske myndigheter gjør, så stikker de fingeren i ræva og råtipper, uansett hva andre fagfolk måtte mene.

Uansett om det er 2%, 10% eller så mye som 30%, så er dette bare en enkelt by, å det er langt igjen til 70% for flokkimmunitet.

Endret av 0laf
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...