Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

G skrev (2 minutter siden):

Barn står vel ikke på noen rødliste over utrydningstruede dyrearter heller, så.. ?️

Hadde vært enklere å styre ting da.

Artig historie om småtassen din :lol:

Haha, det var faktisk konkret beskjed fra skolen "hen står på liste over barn som bør være på skolen". *ler* Det hørtes en smule brutalt ut, litt sånn "okay, den ungen der må vi sørge å få inn i systemet igjen, for dette går over stokk og stein"  

Åh, han småtassen min har mange gullkorn rundt dette med korona, og veldig mange meninger om hvem som er synderen bak hele opplegget, sånn går det når han sluker alt som finnes på youtube. :knegg:  (Han er ikke noen stor fan av Kina kan man si) 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan jo kile lærerne bittelitt med, "å vi syntes hjemmeundervisningen fungerte så bra vi, at dette har vi tenkt å innføre som en permanent ordning" ;)

 

Italia

Quote

Ny studie: Hudutslett kan være symptom på Covid-19

I tillegg til de allerede kjente symptomene på koronasmitte, forskes det nå på om også forandringer i huden kan være et symptom på Covid-19.

8xHNnbRiloxgEniQhXppNQVU-D9AO78LN5N1UUWG

Bildet viser medikamentutslett, som er ganske vanlig, hos pasient med kyssesyke som har fått antibiotika, dette utslettet kan likne på virusutslett.

FOTO: SCIENCE PHOTO LIBRARY
image.gif.dbdba213106eb31ce9ef8bc28d9977ab.gif
Aud DarrudJournalist
Publisert i dag kl. 09:43 Oppdatert for 26 minutter siden
 

På sykehuset Allesandro Manson i Nord-Italia, observerte Dr. Sebastiano Recalcati hudforandringer hos én av fem i en gruppe pasienter med koronavirus.

https://www.nrk.no/norge/ny-studie_-hudutslett-kan-vaere-symptom-pa-covid-19-1.14982981

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (2 minutter siden):

Kan jo kile lærerne bittelitt med, "å vi syntes hjemmeundervisningen fungerte så bra vi, at dette har vi tenkt å innføre som en permanent ordning" ;)

Haha, jeg har vel sagt noe i de baner, samt at "veldig greit egentlig at jeg har måttet ta disse ukene, nå ser jeg jo veldig godt hva som fungerer og ikke fungerer, så jeg ser frem til neste ansvarsgruppemøte, tror kanskje vi skal kalle inn PPT og BUP igjen?"  *ler* 

For tro meg - å få disse to på skolen igjen, om enn bare et par timer, kommer til å bli vannvittig greit. 

Stengt skole, stengt avlastning, alenemor og to barn med spesielle behov - jeg har fått kjørt meg de siste ukene. *ler* Men vi har kost oss masse også da. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Snikpellik said:

Ja, helt enig. Å fjerne tiltak, for så å innføre tiltak på nytt igjen vil være skikkelig vanskelig og folk vil jo bli skikkelig skeptiske til det. Det vil være ekstremt demotiverende for mange.

Misunner ikke de som sitter og tar disse avgjørelsene. Ekstremt vanskelig å vurdere, og så må man jo nesten bare vente og se. Utfallet blir kanskje både riktig og feil til slutt, ut fra hvordan man ser på det. Som sagt skulle jeg personlig ønske de ventet litt til, kanskje et par uker, før de åpnet igjen bare for å forberede foreldre og ansatte enda mer.

Har selv blitt arbeidsløs for første gang i livet på grunn av dette så merker det absolutt på kroppen og livet, men mener altså ikke at man skal forhaste åpning av noe som helst av den grunn.

Dette er en tøff tid å bli arbeidsledig. Håper du finner noe. 

Personlig så mener jeg vi ikke bør åpne skolene og barnehagene før det er helt under kontroll. Først når en helseregion rapporterer 0 smittete de siste 7 dagene så kan de åpne opp økonomien igjen for alt utenom folkesamlinger.

Selv etter det så har man massetesting av befolkningen. Oppdager man et tilfelle, så setter man alle de har vært i kontakt med i karantene og tester dem.

Lenke til kommentar
Quote

Israeli scientist claims he's two-thirds the way to COVID-19 vaccine

Despite claim and if successful, vaccine would take over a year to develop. It will target the virus's Receptor Binding Motif (RBM), a critical weak point.

Magen David Adom medical team members, wearing protective gear, is handling a Coronavirus test from patients in Jerusalem, on April 17, 2020 (photo credit: OLIVIER FITOUSSI/FLASH90)
Magen David Adom medical team members, wearing protective gear, is handling a Coronavirus test from patients in Jerusalem, on April 17, 2020
(photo credit: OLIVIER FITOUSSI/FLASH90)
Quote

Gershoni, who has studied the family of viruses for 15 years, said that he was recently granted a patent by the United States Patent and Trademark Office for his vaccine design. He explained that the vaccine intends to target the virus's Receptor Binding Motif (RBM), a critical weak point which allows the virus to attach itself and infect a target cell.

Quote
Due to the size of the RBM, which is a highly complex three-dimensional structure and only 50 amino acids long, it will be very challenging for it to be functionally reconstituted. It would, however, be extremely effective as a basis for a possible vaccine.
 
"The smaller the target and the focus of the attack, the greater the effectiveness of the vaccine," Gershoni said. "The virus takes far reaching measures to hide its RBM from the human immune system, but the best way to 'win the war' is to develop a vaccine that specifically targets the virus’s RBM."

https://www.jpost.com/HEALTH-SCIENCE/TAU-professor-Were-two-thirds-of-the-way-developing-COVID-19-vaccine-625129

Endret av G
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Camlon said:

Dette er en tøff tid å bli arbeidsledig.

Hvorfor er det hardere nå enn ellers? Burde heller være mindre hardt på grunn av nedstengning eller fordi mange er i samme båt.

Folk som er verdifulle og vanskelige å erstatte blir sjelden uten arbeid. I det minste får mange nå en pekepinn på at de har valgt feil type arbeid eller at det de gjør er av liten verdi.

Lenke til kommentar
Quote

I disse kommunene åpner ikke barnehagene denne uka: – Ikke forsvarlig

Verken Brønnøy eller Bindal kommune vil åpne sine kommunale barnehager denne uka. Årsaken er blant annet mangel på hygienisk utstyr og at ansatte er lånt ut til andre avdelinger.

 

69VHdJxYw-U0gnZpIUymcgDdZVoXQ-KHumE7vzvd

ÅPNER IKKE NÅ: Ordfører Eilif Trælnes og oppvekstsjef Cathrine Theting i Brønnøy. De vil ikke åpne barnehagen før om ei uke, tross regjeringas retningslinjer.

FOTO: OLE-CHRISTIAN OLSEN / NRK
Quote

Bindal har vært nødt til å bestille opp hygieneartikler. Det forsinker åpninga.

Quote

Flere foreldre har uttrykt bekymring for om det er trygt å sende barna i barnehagen igjen.

De siste dagene har påstandene «barn er smittebærere» og «ikke bruk barna mine som forsøkskaniner» blitt gjentatt i diskusjoner på sosiale medier og i avisene.

Flere foreldre har stilt spørsmålet; er barna våre virusbomber for korona?

https://www.nrk.no/nordland/korona_-bronnoy-og-bindal-kommune-vil-ikke-apne-barnehager-denne-uka-1.14985892

Jeg lurer på hva disse hygieneartiklene er for noe? Såpe?

Jeg så ikke noe personlig verneutstyr på barnehagetanter eller barn på min morgentur i dag der hvor jeg bor.

Endret av G
Lenke til kommentar
1 minute ago, BadCat said:

Hvorfor er det hardere nå enn ellers? Burde heller være mindre hardt på grunn av nedstengning eller fordi mange er i samme båt.

Folk som er verdifulle og vanskelige å erstatte blir sjelden uten arbeid. I det minste får mange nå en pekepinn på at de har valgt feil type arbeid eller at det de gjør er av liten verdi.

Når arbeidsmarkedet er bra så er det bare å søke masse jobber eller redusere kravene dine og så man får seg en jobb tilslutt.

Det er mye verre i en krise, fordi da er det omtrent ingen som klarer å få seg jobb. Hver ny posisjon har hundrevis av søkere, og bare de som er venn av sjefen eller er kremen av kremen klarer å få seg jobb.

Jeg bodde i Danmark og trengte å jobbe i 3 måneder for å tilfredstille norges UDI-krav, så jeg meldte meg inn i en arbeidsledighetsgruppe som hjalp hverandre å få jobb. Å se på CV-en til de som ble arbeidsledig i 2008 var en trist lesning. De var først arbeidsledige i flere år, og så tok de jobber de var fullstendig overkvalifisert for og ble gjerne sparket etter et halvt år.

At mange er i samme båt hjelper psykologisk, men ikke for å få seg en ny jobb.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
Camlon skrev (7 timer siden):

Det tok 22 dager fra Kina visste om viruset til de tok der seriøst. I denne perioden så gjorde de en etterforskning og de måtte naturligvis lage en plan før de kommuniserer med folket. Det er ingen unnkyldning for at de gjorde nesten ingenting fra 5 - 17 januar, men trekker du vekk perioden så trengte de fortsatt 10 dager.

Men, det tok 53 dager før Kina advarte om viruset til Norge tok det seriøst. Det er årsaken til problemene i Norge, ikke hva Kina gjorde i januar. Det samme skjedde over hele den vestlge verden, Trump sa at det bare var en vanlig influensa og EU gikk ut og sa at alt er under kontroll. Kina tvang aldri vestlige ledere til å ikke ta coronaviruset seriøst.

Det er derfor dine ledere som er årsaken til at det gikk ut av kontroll, ikke Kina.

For å bevise det, la oss anta at Kina reagerte slik
30 desember 2019: Legene advarte og det spredde seg litt på sosiale medier.
31. desember 2019: Kina varslet WHO om flere tilfeller av uvanlig lungebetennelse i Wuhan, forårsaket av et ukjent viruset. 27 registrerte tilfeller.
5. januar: Kinesiske helsemyndigheter bekrefter at dette kan bli like alvorlig som SARS (80 tilfeller)
8 januar: Xi Jinping advarer kinesere om viruset, og sier det smitter fra menneske til menneske. 235 registrerte tilfeller.
11 januar: Hele Wuhan stenger ned, og all tog- og flytrafikk stanses. 623 registrerte tilfeller.

Det som ville skjedd da er at Kina ville fått viruset under kontroll i starten av februar og det ville vært lite eller ingen spredning i Øst Asia. Europerere og amerikanere ville vært enda mer sikker på at dette er ingenting å beskymre seg over, og det ville spredd seg i det skulte. Og plutselig en dag, så er det full kaos i Italia. Ikke tro at bare fordi Kina stenger ned 2 uker tidligere, så betyr det null internasjonale saker.

Hadde Kina gjort det de skulle så hadde situasjonen vært enda verre i vestlige land. Ansvaret ligger derfor hos dine egne politikere, ikke Kina.

Så Kina har gjort det rette, ved å gjøre det feil? Du er utrolig. Jeg kan kjøpe at vi ikke kan skylde alt på Kina, men det startet der, de prøvde å skjule det og de har en stor mangel på åpenhet. 

Lenke til kommentar
BadCat skrev (8 minutter siden):

Hvorfor er det hardere nå enn ellers? Burde heller være mindre hardt på grunn av nedstengning eller fordi mange er i samme båt.

Folk som er verdifulle og vanskelige å erstatte blir sjelden uten arbeid. I det minste får mange nå en pekepinn på at de har valgt feil type arbeid eller at det de gjør er av liten verdi.

Altså.. hæ? Det er selvfølgelig mye mer alvorlig å bli arbeidsledig nå som ledigheten er på vei mot sitt høyeste på nesten 100 år, samtidig som vi er på vei inn i en ny depresjon. Hadde markedet vært godt så ville det jo vært mye enklere for folk å finne nye jobber.

Alle er verdifulle. Det finnes ikke "feil type arbeid". Du mener vel ikke at alle i Norge skulle hatt jobber som er kritiske for at samfunnet skal fungere gjennom en krise? Jeg kjenner flere som har mistet jobben i flere vidt forskjellige bransjer, både innen finans, underholdning og matproduksjon. Er det "feil type arbeid" de har valgt?

Selv er jeg selvstendig næringsdrivende og har ikke direkte mistet jobben, det er bare sånn at det ikke vil finnes noe særlig etterspørsel nå ut 2020 og at veldig mye av arbeidet ikke er mulig å gjennomføre på grunn av smittevern. Det betyr ikke at jeg har "feil type arbeid".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
14 minutes ago, failern said:

Så Kina har gjort det rette, ved å gjøre det feil? Du er utrolig. Jeg kan kjøpe at vi ikke kan skylde alt på Kina, men det startet der, de prøvde å skjule det og de har en stor mangel på åpenhet. 

Du prøver å lese mellom linjene, slutt å gjør det.

Det jeg sier er at med etterpåklokskap så viser det seg at feilene Kina gjorde hjalp vesten sammenlignet med at Kina handlet helt korrekt og fikk det under kontroll i januar. Da ville vestlige land gjort enda mindre for å hindre spredning og få tak i medisinsk utstyr, Kina hadde blitt overasket med en bølge nummer 2 og ville hatt null mulighet til å produsere medisinsk utstyr for vesten slik de gjør idag.

Det beste ville naturligvis vært at alle handlet korrekt, da ville Kina fått kontroll i januar og resten av verden ville fanget opp små utbrudd med massetesting. Men hvis bare Kina hadde handlet korrekt, og resten av verden hadde gjort som nå så hadde situasjonen vært enda verre enn idag, ironisk nok.

Jeg sier ikke at Kina gjorde rett, men at Kinas handlinger var ikke hva som førte til at det gikk ut av kontroll i vestlige land. Ta ansvar for egne feil, istedenfor å prøve å skylde på andre.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Fant en artikkel om smittevernstiltak-eksempler fra en barnehage. Kanskje det er smart av foreldrene å få en gjennomgang av barnehagetantene og det å være der for å stille kritiske spørsmål?

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/siste-dagen-for-barna-kommer-tilbake-1.14986477

Dette må jo bare gå bra :fun:

Jeg vil påstå at dersom du ikke ber om en innføring i hva tiltak som er iverksatt så er du en dårlig forelder?

 

Afrika

Quote

Mangler pustemaskiner

Verdens helseorganisasjon (WHO) frykter nå konsekvensene av en stor spredning av viruset i Afrika. Ifølge beregninger fra FN, kan pandemien ta livet av hele 300.000 mennesker på kontinentet.

Quote

Men på hele det afrikanske kontinentet er det under 2000 slike pustemaskiner, ifølge tall WHO har hentet inn.

Quote

– Velger mellom virus og sult

Mange land har allerede innført portforbud og stengt store deler av samfunnet. Det får store konsekvenser for mange av dem som allerede lever fra hånd til munn. I Malawi har høyesterett dømt portforbudet ulovlig, fordi de fattigste ikke fikk nok hjelp.

I Sør-Afrika sier Denise Martin, som bor i et fattig nabolag utenfor Johannesburg, at hun må velge mellom å sulte eller å utsette seg for smitte.

Quote

I tillegg har regjeringen vært åpen for å sende noen av de 1000 nødrespiratorene som ble produsert i Norge i mars, til utviklingsland. Å sende dem til Afrika er fortsatt en mulighet.

Quote

?

Flere fagfolk var svært skeptiske da regjeringen bestilte nødrespiratorene, og mente de ikke kunne brukes til å behandle covid-19.

 Det er de samme nødrespiratorene som fikk kritikk av helsepersonell i Norge?

– Ja. Men det var delte meninger om det. Hva som skjer med dem, er en politisk beslutning, sier Solhjell.

https://www.nrk.no/urix/smitten-sprer-seg-i-afrika_-over-1000-dode-av-covid-19-1.14987139

 

Klimaet

Quote

Her er fem grunner til at koronakrisen kan være dårlige nyheter for klimaet:

https://www.nrk.no/urix/xl/derfor-kan-korona-skade-klimaet-1.14984296

 

Tittel hytteforsker, nå har jeg sett det meste :lol::roll:

Quote

Hytteforsker: – Kan ikke bruke hytteforbudet en gang til

Hytta er en del av boligen til mange nordmenn, ifølge forsker Tor Arnesen. Hytteeierne har krav på like god hjelp fra hyttekommunen som fastboende, selv under kriser, mener han.

https://www.nrk.no/rogaland/hytteforsker_-_-kan-ikke-bruke-hytteforbudet-en-gang-til-1.14984378

Endret av G
Lenke til kommentar
Camlon skrev (7 timer siden):

Det tok 22 dager fra Kina visste om viruset til de tok der seriøst. I denne perioden så gjorde de en etterforskning og de måtte naturligvis lage en plan før de kommuniserer med folket. Det er ingen unnkyldning for at de gjorde nesten ingenting fra 5 - 17 januar, men trekker du vekk perioden så trengte de fortsatt 10 dager.

Men, det tok 53 dager før Kina advarte om viruset til Norge tok det seriøst. Det er årsaken til problemene i Norge, ikke hva Kina gjorde i januar. Det samme skjedde over hele den vestlge verden, Trump sa at det bare var en vanlig influensa og EU gikk ut og sa at alt er under kontroll. Kina tvang aldri vestlige ledere til å ikke ta coronaviruset seriøst.

Det er derfor dine ledere som er årsaken til at det gikk ut av kontroll, ikke Kina.

For å bevise det, la oss anta at Kina reagerte slik
30 desember 2019: Legene advarte og det spredde seg litt på sosiale medier.
31. desember 2019: Kina varslet WHO om flere tilfeller av uvanlig lungebetennelse i Wuhan, forårsaket av et ukjent viruset. 27 registrerte tilfeller.
5. januar: Kinesiske helsemyndigheter bekrefter at dette kan bli like alvorlig som SARS (80 tilfeller)
8 januar: Xi Jinping advarer kinesere om viruset, og sier det smitter fra menneske til menneske. 235 registrerte tilfeller.
11 januar: Hele Wuhan stenger ned, og all tog- og flytrafikk stanses. 623 registrerte tilfeller.

Det som ville skjedd da er at Kina ville fått viruset under kontroll i starten av februar og det ville vært lite eller ingen spredning i Øst Asia. Europerere og amerikanere ville vært enda mer sikker på at dette er ingenting å beskymre seg over, og det ville spredd seg i det skulte. Og plutselig en dag, så er det full kaos i Italia. Ikke tro at bare fordi Kina stenger ned 2 uker tidligere, så betyr det null internasjonale saker.

Hadde Kina gjort det de skulle så hadde situasjonen vært enda verre i vestlige land. Ansvaret ligger derfor hos dine egne politikere, ikke Kina.

Kina gjemte alvoret, måtte div andre utløp for at de tilslutt måtte gi opp gjemme det.

Var perioder man fikk mer info fra Wuhan på TikTok en fra Kinesiske myndigheter, de kneblet jo folk.

Men selvfølgelig helt enig i hva du sier om våre egne myndigheter, katastrofe at de tok det såpass lite alvorlig at folk kunne ta toget hjem fra flyplassen for å sitte i karantene som eks.

 

 

Endret av DaniNichi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
13 minutes ago, DaniNichi said:

Kina gjemte alvoret, måtte div andre utløp for at de tilslutt måtte gi opp gjemme det.

Var perioder man fikk mer info fra Wuhan på TikTok en fra Kinesiske myndigheter, de kneblet jo folk

Men selvfølgelig helt enig i hva du sier om våre egne myndigheter, katastrofe at de tok det såpass lite alvorlig at folk kunne ta toget hjem for å sette i karantene som eks.

Absolutt, men det er en kritikk kinesere bør ta mot sine egne myndigheter.

For alle oss som hadde tilgang til vestlige medier og fulgte med så var det ingen tvil om hvor ille det var i Wuhan, alle visste at dødsraten var mye høyere enn offisielt, at helesystemet hadde kollapset. Vi visste også at de sluttet å rapportere asymptomatisk for å kunne få en brå slutt og få folk tilbake i arbeid. 

Hvis oss uprofesjonelle forsto hvor ille det var i Wuhan, så burde enhver ekpert også klare å forstå det. Men det som skjedde var at vestlige land tok Kinas uttalser og antok at de overdrev alvoret!? I norske dokumenter så tok de dødsraten som god fisk, men antok at det var 10 ganger flere smittete. Hvorfor Kina skulle overdrive alvoret er det ingen som vet, men det var den eneste måten de kunne hevde at det er bare en vanlig influensa.

Kina lurte ingen utenfor Kina, vesten lurte seg selv.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Camlon said:

Dette er en tøff tid å bli arbeidsledig. Håper du finner noe. 

Personlig så mener jeg vi ikke bør åpne skolene og barnehagene før det er helt under kontroll. Først når en helseregion rapporterer 0 smittete de siste 7 dagene så kan de åpne opp økonomien igjen for alt utenom folkesamlinger.

Selv etter det så har man massetesting av befolkningen. Oppdager man et tilfelle, så setter man alle de har vært i kontakt med i karantene og tester dem.

Det du skriver er at vi kan begynne å åpne samfunnet igjen etter at viruset mer eller mindre er tilintetgjort innenfor våre landegrenser. Det er vel en situasjon som myndighetene har sagt ikke lar seg gjøre. Løsningen med å sette alle man har hatt kontakt med i karantene blir uansett for kostbar.  

Lenke til kommentar
Just now, Windoge said:

Det du skriver er at vi kan begynne å åpne samfunnet igjen etter at viruset mer eller mindre er tilintetgjort innenfor våre landegrenser. Det er vel en situasjon som myndighetene har sagt ikke lar seg gjøre. Løsningen med å sette alle man har hatt kontakt med i karantene blir uansett for kostbar.  

Men å åpne og stenge samfunnet til det kommer en vaksine er ikke for kostbar? 

Jeg vet de håper at antall smittete fortsetter å falle på tross av åpningen av samfunnet. Men isåfall hadde det vært null problem å få viruset mer eller mindre er tilintetgjort iløpet av en måned.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Putin har nylig sagt at det er "under kontroll", selv om de nyeste tallene er veldig negative.

Man kan jo se litt tilbake i tid, på hva Putin sa og gjorde den 22. mars. Da var det også "under kontroll":

https://www.bbc.com/news/worldurope-51972974

Er enig. Håper selvsagt at russerne kommer seg gjennom dette, men da må myndigheten være ærlige med sin befolkning slik folk vet hva de har i vente.

Så til noe annet:

https://www.nrk.no/urix/brasils-president-sluttet-seg-til_protester-mot-at-folk-skal-holde-seg-hjemme-1.14987902

Bolsonaro er som Trump. Protesterer mot retningslinjer han selv har laget..Håpløst. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...