Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

10 minutes ago, G said:

Han her nevner også ACE2-reseptorer i andre vev enn kun lunger, som viruset kan angripe:

Siden dette er "premiere"-video, så må man ta hensyn til at tidspunktet i øyeblikket ligger minus 8:10 mot slutten av video.

Er vel derfor vi ser skader på andre organer også 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I de siste sekundene av video så forteller han at nedreguleringen av ACE2 mister sin begrensende virkning i nedreguleringa av AT1 til AT2 produksjon, som fører til økt produksjon av AT2 (angiotensin 2)-produksjon. Økt angiotensin 2 leder så muligens til akutte lungeskader.

Lungeskader:

Via økt vaskulær permabilitet (gjennomtrenging), økt blodtrykk og betennelse.

Så man må ikke ha høyt blodtrykk i fra før av, man kan få det som symptomer fra virusets påvirkning av ACE2-reguleringen. Sånn tolket jeg det som lekmann (vanlig/ordinær  person) av å lytte til den videoen ovenfor fra Ninja Nerd Science.

Endret av G
Lenke til kommentar
1 hour ago, Camlon said:

Rekordmange dødsfall og økning i antall på sykehuset.

Det virker som om R0 gikk over 1 i starten av april, noe som er veldig dårlige nyheter med tanke på at åpning av barnehager og skoler vil øke spredningen enda mer.

Hvem hadde trodd at det å åpne samfunnet ville resultere i flere smittede? Håper virkelig regjeringen har tatt inn over seg at vi må tåle støyten for å holde deler av samfunnet i gang. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
0laf skrev (30 minutter siden):


Jeg håper virkelig du synes det samme den dagen du ligger der å ikke får puste, å sykesøsteren sier at de skal bedøve deg for intubering, som du vet det er stor sannsynlighet for at du aldri våkner fra.

Tar du "støyten" for at folk skal få sende barna i barnehagen, å gå på pub ?

Akkurat som de som må ta støyten for at vi har alkohol i butikken og biler på veiene. 

Ja, vi kunne unngått fyllekjøring og ulykkene det medfører helt, men på bekostning av hva? Nedstenging koster samfunnet den og, ja til og med liv, det er bare ikke så lett å sette tall på som med Covid-19 pasienter. 

Akkurat som vi stolte på myndighetene da de stengte ned samfunnet, må vi nå kunne stole på at det å åpne samfunnet litt og litt er noe de har kontroll på. 

Lenke til kommentar

Mye dobbelmoralisme i denne tråden. Klarer ikke folk å gjøre opp seg en mening? Folk vingler jo så til de grader at det hele blir tragedie.

Er det ikke det ene, så er det det andre. Sier den ene noe som de heier på mot dem, så endrer dem mening helt ut av det blå, og er plutselig enig med alt de har sagt imot.

Tydeligvis er det mange her inne som ikke klarer å ta et valg selv, men må ha noen andre til å ta for dem. Tragisk

"Kina har gjort en bra jobb" uker senere " kina har gjort en elendig jobb" "bra at samfunnet åpner igjen" folk dør plutselig "vi burde ha stengt samfunnet for lenge siden"

Eeeeh.. 

Endret av Laffe
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
Laffe skrev (2 minutter siden):

Mye dobbelmoralisme i denne tråden. Klarer ikke folk å gjøre opp seg en mening? Folk vingler jo så til de grader at det hele blir tragedie.

Er det ikke det ene, så er det det andre. Sier den ene noe som de heier på mot dem, så endrer dem mening helt ut av det blå, og er plutselig enig med alt de har sagt imot.

Tydeligvis er det mange her inne som ikke klarer å ta et valg selv, men må ha noen andre til å ta for dem. Tragisk

Mye ultimatum i denne tråden, så at man er enig i mye med hva noen sier, betyr ikke at man trenger å være enig i alt noen sier. 

Lenke til kommentar
Camlon skrev (2 timer siden):

Rekordmange dødsfall og økning i antall på sykehuset.

Det virker som om R0 gikk over 1 i starten av april, noe som er veldig dårlige nyheter med tanke på at åpning av barnehager og skoler vil øke spredningen enda mer.

Det virker som folk syntes det var et spennende sosialt eksperiment en stund, men at de nå er lei av smitteverntiltak og gir en god f.

Jeg måtte dessverre en tur innom et kjøpesenter i dag og ble ikke akkurat imponert. Folk så ikke ut til å bry seg om avstander. Jeg skulle også innom en dagligvarebutikk men droppet forsøket de to første gangene da jeg så det var stappfullt av biler der. Folk som drar med seg kjæresten/ektefellen og unger i butikken for en skikkelig familieopplevelse og bidra trippelt til trengselen.

Jeg tipper det blusser opp ganske kjapt. Vi har antagelig allerede flere uvitende smittebærere på frifot nå enn 12. mars, mer slepphendt håndhygiene og mer avslappet forhold til distansering.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Windoge skrev (1 time siden):

Hvem hadde trodd at det å åpne samfunnet ville resultere i flere smittede? Håper virkelig regjeringen har tatt inn over seg at vi må tåle støyten for å holde deler av samfunnet i gang. 

Jeg vil se den politikeren som er villig til å la tiusenvis av nordmenn dø bare for å få økonomien i gang igjen.

Lenke til kommentar
IT-Henrik skrev (44 minutter siden):

Akkurat som de som må ta støyten for at vi har alkohol i butikken og biler på veiene. 

Ja, vi kunne unngått fyllekjøring og ulykkene det medfører helt, men på bekostning av hva? Nedstenging koster samfunnet den og, ja til og med liv, det er bare ikke så lett å sette tall på som med Covid-19 pasienter. 


Joa, det er veldig lett å sette tall på, rundt 100 mennesker omkommer i trafikken hvert år, de aller fleste uten at fyllekjøring er involvert.

Dette er også mennesker, som deg og meg, hvem som helst kan dø, både i trafikken og av sykdom, men det er åpenbart ingen som ønsker å ta den "støyten" når tiden kommer.

Det er veldig enkelt å sitte å si at man synes det er greit at noen dør for at samfunnet skal fungere, eller at vi skal ha biler på veien og alkohol i butikkene uansett om folk dør.

I Norge, og de fleste andre land, har man gjort svært mye, å brukt enorme summer, på at folk ikke skal dø i trafikken eller i andre ulykker, eller av sykdom.

Til slutt har selvfølgelig samfunnsøkonomi noe å si også. Det å forby biler for å redde 100 liv ville åpenbart blitt en for høy pris å betale, men det betyr jo ikke at samfunnet ikke samtidig forsøker å begrense antallet døde mest mulig, i form av sikrere biler, sikrere veier, og milliarder på milliarder brukt på å øke trafikksikkerheten over flere tiår, men det er fremdeles mennesker som dør, dessverre.

Når det kommer til COVID-19, så vet vi at det er svært smittsomt, og det er forholdsvis dødelig.
Det eneste de fleste land kunne gjøre for å stanse smittespredningen var å stenge ned samfunnet.
Det finnes ingen medisiner eller vaksine, å ingen ønsket å komme i en situasjon som Italia, hvor helsevesenet var fullstendig knekt, å folk døde fordi de ikke fikk nødvendig hjelp, ikke bare fra COVID-19, men også fra andre ting.

Nå må vi etterhvert prøve å åpne samfunnet igjen.
Folk som venter på helsehjelp som er utsatt må få den hjelpen, andre må komme seg tilbake i jobb og noen ønsker sikkert kontakt med familien igjen osv.

Målet her må jo være at ingen må ta "støyten" for å holde samfunnet åpent, det er ikke så enkelt som at man bare lar folk dø for at andre skal kunne sende barna på skolen eller kunne gå på jobb.

Jeg tror alle gjerne vil tilbake til normalen, men dersom det ender opp med at tusenvis dør av COVID-19, og kanskje ny lockdown, så vil nok de aller fleste heller være hjemme litt til.

En åpning av samfunnet må ikke gjøres bare for å åpne opp, det må gjøres samtidig som man finner andre måter å hindre smittespredningen på, slik at vi gjør alt for å hindre at folk dør, det er ikke noe løsning å bare innse at svært mange vil dø, å de som er så heldige at de overlever har fått leve som normalt ... ofte kalt den "svenske modellen".

Jeg er for å åpne samfunnet, særdeles kontrollert, så lenge man også øker testingen å kan vise til at smittespredningen er under kontroll, og at Staten umiddelbart stenger ned igjen dersom man ikke klarer å få kontroll.

Jeg er ikke for å kapitulere, det er langt bedre at folk er hjemme noen uker eller måneder til, enn at vi får de tilstandene man har sett i enkelte andre land, uansett hva det koster, ettersom kostnaden for fri flyt av COVID-19 trolig blir mye høyere enn lockdown.

Endret av 0laf
  • Liker 7
Lenke til kommentar
28 minutes ago, Simen1 said:

Det virker som folk syntes det var et spennende sosialt eksperiment en stund, men at de nå er lei av smitteverntiltak og gir en god f.

Jeg måtte dessverre en tur innom et kjøpesenter i dag og ble ikke akkurat imponert. Folk så ikke ut til å bry seg om avstander. Jeg skulle også innom en dagligvarebutikk men droppet forsøket de to første gangene da jeg så det var stappfullt av biler der. Folk som drar med seg kjæresten/ektefellen og unger i butikken for en skikkelig familieopplevelse og bidra trippelt til trengselen.

Jeg tipper det blusser opp ganske kjapt. Vi har antagelig allerede flere uvitende smittebærere på frifot nå enn 12. mars, mer slepphendt håndhygiene og mer avslappet forhold til distansering.

Her i boligfeltet virker det som om folk gir f.  på pur f. Folk har dugnader i store gjenger og gjørs på med "kom nærmere da" så står de i store gjenger og snakker mellom raking og annet. Folk godt oppi åra som plutselig har fått seg kjærester nå (fordrer at man har vært et sted i omgjenge med fremmede) og har invitert mange på hver side til til å rake litt, snekre og annet arbeid.

Situasjonen minner meg mer om folk med trass og mark i rumpa som gjør hva de kan for å ikke følge rådene. Jeg satt meg i solveggen her og hørte en av de fra ene gjengen "Ja gjem deg borti kroken der så du ikke blir forkjøla", "Ja han kan bare sitta der borte".  Min gamle mor hadde blitt erta av en liten gjeng med voksne folk i en butikk fordi hun hadde på seg hansker og maske. Haha enkelte virker jo smårare for tia :D

Jeg er også drittlei, men jeg oppfører meg ikke demonstrativt mot alle rundt meg av den grunn. Jeg er villig til å sitte av denne greia så lenge den varer for å spare flest mulig liv.

Men er det 1 ting jeg gleder meg til så er det at folk kan få lov å dra vekk på ferie og fest igjen så de "lander litt" ?
 

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (5 timer siden):


ss-200409-twip-02_d6355e906ffc8f60b0f111
 

jau, er nok kjekt å få alle ulumskheter virvlet opp i lufta med vanndamp, løvblåsere, eller hva det er...

Ser slike scener fra endel land, gatespyling etc. men ifølge enkelte eksperter har det ingen verdi.

Teater og skuespill, en billig måte å få det til å se ut som man gjør noe? :roll:

Lenke til kommentar
1 hour ago, 0laf said:


Jeg håper virkelig du synes det samme den dagen du ligger der å ikke får puste, å sykesøsteren sier at de skal bedøve deg for intubering, som du vet det er stor sannsynlighet for at du aldri våkner fra.

Tar du "støyten" for at folk skal få sende barna i barnehagen, å gå på pub ?

På pub? Det er et fint eksempel på noe vi må tåle støyten for hver helg. Hvor mye elendighet har vi på grunn av alkohol? I en perfekt verden kunne vi fjernet alt av biltrafikk, forbydd alkohol, snus, tobakk osv. Vi kunne sendt halve oljefondet til fattige land og reddet liv. Vi kunne tatt kostnadene for medisiner folk ikke får i dag på grunn av kostnadene.

Å stenge ned landet vil ha ekstreme langtidskonsekvenser for alle, og det må være lov å ha en åpen diskusjon om det er verdt det. Kanskje vi er heldige her til lands. Vi får tross alt penger for å gå permittert. I USA f.eks er det opprør.

Endret av Windoge
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...