Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Ja, en blir jo nødt til å gjøre noe til syvende å sist. Vi fikk påvist ett corona tilfelle her i går. Men dette er ikke i forbindelse med hverken skole eller barnehage. Får si meg passe fornøyd med dette. Det kunne vært mye verre. Men en burde uansett satt igang tiltak tidligere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En i familien (mor til en tenåring i skolegang, og jobber i helsevesenet) testet negativt i går. Vi krysset fingrene en stund, med besteforeldre på 70+, en av disse ble besøkt av den testede tidligere denne uken på et hjem med mange andre. 

Endret av xRun
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (34 minutter siden):

kan du vise til eksempler på dette?

Her i nabolaget er det mange foreldre som holder barn borte helt uten at det er mistanke om smitte.
Da trosser de offisielle råd fordi de tror de vet bedre selv...

Eks:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/b52er5/holder-barna-hjemme-fra-skolen-har-et-kollektivt-ansvar-for-aa-begrense-spredningen

Særlig i krisetider er det viktig å følge offisielle råd, og ikke finne på egne ting.

Nå sier jeg ikke at det offentlig alltid har rett, og det kan finnes unntak. Men nå er det anløp til anarki, og at folk gjør det de vil selv.
Og dette går begge veier. Mange av de som blir satt i karantene går likevel på trening, mens en del av de som ikke har blitt satt i karantene pålegger seg selv egenbestmet karantene (ref eksempelet over)

Lenke til kommentar
Trontron skrev (22 minutter siden):

Italia: https://www.worldometers.info/coronavirus/country/italy/
Recovery rate er på 56%
Fatality rate er på 44%

Noen som vet om Italia kun bekrefter tilfeller på folk som er i faregruppe? Hvorfor er dødsraten så utrolig høy?

Det kommer sikkert av at de ikke har tellingen lenger og at det er totalt kaos. Derfor dødsraten er så høy kommer sikkert pga for mange pasienter på en gang. Så de klarer det rett og slett ikke.

Det er jo derfor det er så viktig å i alle fall forsøke å gjøre det beste her hjemme. Vi har 1200 plasser, og da trenger ikke målet være å fylle alle opp med det første. Slik taktikken har vært hittil skulle en tro at det var det som var meningen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Miri said:

 Observerer for øvrig at småkakene allerede må være oppspist. Vi ser på deg, Erna.

Hva mener du med dette? Er du nå på personangrep?

Om vi mener at Erna har gjort en god eller dårlig jobb bør på ingen måte reduseres til å trakassere henne som person!

Endret av Theo343
  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 minute ago, Theo343 said:

Hva mener du med dette? Er du nå på personangrep?

Om vi mener at Erna har gjort en god eller dårlig jobb bør på ingen måte reduseres til å trakassere henne som person!

Kan man forvente at en politiker uten selvdisiplin kan sette en streng disiplin for landet? Går det hånd i hånd eller er det totalt irrelevant? Jeg bare spør. Ikke noe personangrep her

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Theo343 skrev (2 minutter siden):

Hva mener du med dette? Er du nå på personangrep?

Om vi mener at Erna har gjort en god eller dårlig jobb bør på ingen måte reduseres til å trakassere henne som person!

Nei, det var en trigger lagt inn for slike som deg. Erna tar dette med godt humør, og forsyner seg med et kakestykke til.

Lenke til kommentar
15 minutes ago, KalleKanin said:

Her i nabolaget er det mange foreldre som holder barn borte helt uten at det er mistanke om smitte.
Da trosser de offisielle råd fordi de tror de vet bedre selv...

Eks:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/b52er5/holder-barna-hjemme-fra-skolen-har-et-kollektivt-ansvar-for-aa-begrense-spredningen

Særlig i krisetider er det viktig å følge offisielle råd, og ikke finne på egne ting.

Nå sier jeg ikke at det offentlig alltid har rett, og det kan finnes unntak. Men nå er det anløp til anarki, og at folk gjør det de vil selv.
Og dette går begge veier. Mange av de som blir satt i karantene går likevel på trening, mens en del av de som ikke har blitt satt i karantene pålegger seg selv egenbestmet karantene (ref eksempelet over)

Skjønner.

Jeg ser den der fra 2 sider. Jeg forstår godt at småbarnsforeldre er bekymret, så det er vanskelig for meg å si noe fra eller til der. Vi forsøker alle å forholde oss til råd.

Men ta eks. mitt tilfelle som eksempel. Jeg ble syk med "influensa" på torsdag. Jeg valgte derfor å ikke gå på jobb på fredag, mandag, tirsdag og onsdag (hjemmekontor en av dagene). Jeg valgte å sette meg selv i karantene siden jeg ikke visste hva disse influensasymptonene var og jeg visste at jeg ikke falt innunder FHI sine testkriterier.

Mener du da at jeg og de i samme situasjon som meg har bidratt til anarki og tror de vet bedre selv?

At folk bryter pålagte karantener er helt idiotisk men dette forutså vi (folks egoisme) og var ikke uventet for mange av oss.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Trontron said:

Kan man forvente at en politiker uten selvdisiplin kan sette en streng disiplin for landet? Går det hånd i hånd eller er det totalt irrelevant? Jeg bare spør. Ikke noe personangrep her

Jeg tenker at du ikke vet hva du egentlig snakker om. Dumskap og uvitenhet ift. folks overvekt eller andre tilstander hører absolutt ikke hjemme hverken her i denne tråden eller arbeidslivet generelt.

Det du utviser her er den "trollskapen" i folket vi absolutt må unngå i slike situasjoner som vi er i nå. Det er slikt som bidrar til anarki effekter.
 

Endret av Theo343
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, KalleKanin said:

Her i nabolaget er det mange foreldre som holder barn borte helt uten at det er mistanke om smitte.
Da trosser de offisielle råd fordi de tror de vet bedre selv...

Når folk ikke føler at de lenger kan stole på myndighetene, så er det hva som vil skje.

Og at det er ingen mistanke om smitte betyr ikke at det er ingen smitte. Det er fortsatt ikke mulig å bli testet om man ikke har kommet fra en høyrisikosone.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, Sandy Koufax said:

Forhåpentligvis vil de stenge barnehager og barneskoler i hvert fall. Barn har svakere immunforsvar og blir ofte fort smittet av influensa. Som de så gir til sine foreldre og andre barn igjen.

Heldigvis så er ikke covid farlig for barn.

Men de kan fortsatt smitte eldre mennesker som vil dø eller bli permanent skadet av sykdommen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Noxhaven skrev (1 minutt siden):

Det er uansett irrelevant og totalt unødvendig.

Kan dere ikke heller fokusere på det som var poenget med bildet, enn å dra debatten off topic? Dere er voksne nok til å være såpass disiplinert.

Lenke til kommentar
1 hour ago, nightowl said:

Litt panikk å spore her nå. :)

FHI & Co kan ikke handle basert på magefølelse/intuisjon, impuls eller følelser. De må vitenskapelig ta stilling til hvilke virkemidler som er passende. I tillegg må hvert tiltak være mulig i praksis og ikke minst lovlig.

Det er mye usaklig (og usmakelig) kritikk til Solberg, Høye og enkeltpersoner ved FHI, i denne tråden, syns jeg.

Norske helsemyndigheter fikk mye kritikk etter svineinfluensaen. Det er viktig å huske på at dette nok fortsatt sitter ganske friskt i minnet hos de. De proklamerte tidlig at styggmange kom til å dø. Og dessverre var det uønskede ettervirkninger for noen uheldige blant de som fikk svineinfluensavaksinen dyttet på seg. Dette har nok gjort de ansvarlige litt mer reserverte.

Hvis noen vil plassere skyld så skyld mer på WHO: FHI & Co lytter naturligvis veldig til hva WHO sier. Og WHO skal jo liksom bestå av eksperter som tilbyr ledelse når det gjelder global helse. Likevel erklærte de ikke pandemi før enn i går. Dette var flere uker for sent.

WHO sier selv at de ikke ønsket å skape unødvendig frykt. Problemet er at folk flest trenger frykt for å motiveres ..

Det var ikke sånn jeg oppfattet WHO. Årsaken til å vente med å erklære pandemi, er vel for å ikke gi feil beskjed når spredningen fortsatt var mulig å begrense. WHO har også hele tiden fortalt nasjoner at de må ta det på det største alvor og handle tidlig. Effekten av å erklære pandemi for tidlig kan få folk til å bli mistroiske til WHO også. Jeg ser på WHO som stabile, pålitelig og ryddige oppi dette. Mens, Norge bare har surret, og økonomi har vært største fokus.

Har Norge fått tak i mer nødvendig utstyr? Hvor tafatte skal man ende med se Norge bli på dette, det er et viktig spørsmål. Det er også interessant å følge med på hvordan de takler dette. Håper jo at de håndterer dette bra da. Men er noe skeptisk..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...