Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

13 minutes ago, Simen1 said:

Nja - noen av oss fulgte med i timen om eksponensiell vekst.

Eller gjort andre ting etter at vi ble ferdig med 6-årig utdannelse for 20-30 år siden. Eller kanskje brukt tiden på annet enn facebook siste 20-30 år i arbeidslivet, av akademisk grad med videreutdannelse og stadig kunnskapsorientert utvikling.

Har ikke sett noen her utrope seg til å være ekspert på virus og epidemier, men jeg tror det er mange her som er godt vant med fra arbeidslivet å aggregere, sammenstille og analysere data og gjøre tiltak, legge handlingsplaner osv. ut i fra dette.

Om man har en mastergrad eller phd tatt i 2019 er ikke nødvendigvis like relevant for akkurat den biten av det. :)
Ellers tror jeg de fleste her observerer og stiller spørsmål til det som gjøres, som er en viktig funksjon i et demokratisk samfunn.

Endret av Theo343
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
11 minutes ago, Miri said:

De forestiller seg kanskje at barn og unge skal holde seg hjemme. Resultatet blir heller en omfattende utvidelse av unges reisevirksomhet på fritiden som nå oppstår, det stikk motsatte av det vi trenger. Reisevirksomhet er den eneste kjente smitteveien for viruset.

Unntakstilstand så blir det slutt på det når militæret river tak i deg om du henger utenfor Narvesen med 10 andre

Lenke til kommentar
1 minute ago, Blesten_i_vesten said:

Når skolene blir stengt ned, blir det da fjernundervisning, ansvar for egen læring, eller opphører all læringsaktivitet? 

De får nok litt fjernundervisning og lekser, men mest sannsynlig vil mengden være svært begrenset og elevene vil lære lite.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Blesten_i_vesten said:

Når skolene blir stengt ned, blir det da fjernundervisning, ansvar for egen læring, eller opphører all læringsaktivitet? 

Aner ikke, kommer sikkert an på trinn. VGS og høyere utdanning tipper jeg vil få tilsendt oppgaver via OneNote, email osv osv. Under VGS? Tviler, men vet ikke. Kanskje 8-10 klasse også får tilsendt oppgaver, men da foreldrene som får det

Lenke til kommentar
Heiheihade skrev (1 minutt siden):

Aner ikke, kommer sikkert an på trinn. VGS og høyere utdanning tipper jeg vil få tilsendt oppgaver via OneNote, email osv osv. Under VGS? Tviler, men vet ikke. Kanskje 8-10 klasse også får tilsendt oppgaver, men da foreldrene som får det

Barneskoletrinnet får allerede tilsendt lekser digitalt av og til, linker som skal følges etc så det er bare å skru opp takten på det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Heiheihade skrev (2 minutter siden):

Aner ikke, kommer sikkert an på trinn. VGS og høyere utdanning tipper jeg vil få tilsendt oppgaver via OneNote, email osv osv. Under VGS? Tviler, men vet ikke. Kanskje 8-10 klasse også får tilsendt oppgaver, men da foreldrene som får det

Iallfall viktig at foreldre følger opp. Det er ikke skoleplikt i Norge for barna på barnetrinnet, så barna burde i grunn holdes hjemme uansett. På barnas sin skole har de kuttet ut kantine, men ikke noe mer. Jeg har hørt med rektor ift dette med fjernundervisning (aka mine barns bestemor/eks-svigermor), men har ikke mottatt svar enda. Hun har sikkert nok å gjøre. Studerer IT, så jeg har sagt at jeg kan være disponibel så lenge jeg selv ikke er smittet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

Når myndighetene svikter, må folk ta ansvar selv. NTNU iverksetter nå tiltak som myndighetene skulle gjort for flere uker siden:

Alle som kommer fra utlandet, uansett land, skal ha to ukers hjemmekarantene.

NTNU fraråder sterkt alle private reiser, med kollektiv transport, for både studenter og ansatte.

 

Endret av Slettet+9817234
Lenke til kommentar
39 minutes ago, Camlon said:

Når folk ikke føler at de lenger kan stole på myndighetene, så er det hva som vil skje.

Og at det er ingen mistanke om smitte betyr ikke at det er ingen smitte. Det er fortsatt ikke mulig å bli testet om man ikke har kommet fra en høyrisikosone.

Enig. Jeg mener at myndighetene har en plikt til å teste så mange som mulig. Det vil gi både myndigheter og folk et riktigere bilde av smittespredning slik at man kan forholde seg bedre til det hele.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (41 minutter siden):

Skjønner.

Jeg ser den der fra 2 sider. Jeg forstår godt at småbarnsforeldre er bekymret, så det er vanskelig for meg å si noe fra eller til der. Vi forsøker alle å forholde oss til råd.

Men ta eks. mitt tilfelle som eksempel. Jeg ble syk med "influensa" på torsdag. Jeg valgte derfor å ikke gå på jobb på fredag, mandag, tirsdag og onsdag (hjemmekontor en av dagene). Jeg valgte å sette meg selv i karantene siden jeg ikke visste hva disse influensasymptonene var og jeg visste at jeg ikke falt innunder FHI sine testkriterier.

Mener du da at jeg og de i samme situasjon som meg har bidratt til anarki og tror de vet bedre selv?

At folk bryter pålagte karantener er helt idiotisk men dette forutså vi (folks egoisme) og var ikke uventet for mange av oss.

Nei.

Regner med at du gjorde dette i dialog med arbeidsgiver og du hadde jo symptomer på sykdom (selv om det nok kanskje ikke er korona) 

Selv om man har andre sykdommer, er det ekstra viktig å holde seg unna nå, for å unngå at andre sykdommer kommer på toppen.

Jeg tenker på personer som er helt friske og ikke på noen måte har vært i kontakt med noen som er syke eller mistenkt for å være det, men likevel helt på eget initiativ mener det er best å holde seg hjemme.

At man f.eks. stenger hele klassetrinn eller hele skoler der det er personer som er satt i karantene er nok smart. Dette er iht offisielle retningslinjer.

Ps:

Jeg har barn i skolealder.

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar

Arbeidsplassene våre har ikke plikt til å betale oss om vi ikke barna våre er syke, så hva søren skal aleneforeldre som bokstavelig talt lever fra lønning til lønning gjøre..?
La være å gi barna mat og klær, og la være å vaske klær, neste måned -- eller la småbarna være hjemme alene -- eller la være å betale regninger neste måned..?

---

Det er nok greit for regjering og storting som får lønn uansett om de jobber eller ikke, men de må forstå at folk trenger å vite hvordan de skal kjøpe mat og betale regninger når de jobber steder hvor hjemmekontor er uaktuelt.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, KalleKanin said:

Nei.

Regner med at du gjorde dette i dialog med arbeidsgiver og du hadde jo symptomer på sykdom (selv om det nok kanskje ikke er korona) 

Selv om man har andre sykdommer, er det ekstra viktig å holde seg unna nå, for å unngå at andre sykdommer kommer på toppen.

Jeg tenker på personer som er helt friske og ikke på noen måte har vært i kontakt med noen som er syke eller mistenkt for å være det, men likevel helt på eget initiativ mener det er best å holde seg hjemme.

At man f.eks. stenger hele klassetrinn eller hele skoler der det er personer som er satt i karantene er nok smart. Dette er iht offisielle retningslinjer.

 

Fullstendig enig. (ikke at det ikke er lov å være uenig selvsagt).

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Red Frostraven said:

Arbeidsplassene våre har ikke plikt til å betale oss om vi ikke barna våre er syke, så hva søren skal aleneforeldre som bokstavelig talt lever fra lønning til lønning gjøre..?
La være å gi barna mat og klær, og la være å vaske klær, neste måned -- eller la småbarna være hjemme alene -- eller la være å betale regninger neste måned..?

Tror dette var noe bla. Støre hadde tatt til seg og grillet Erna på i går. Jeg håper det kommer gode råd og mer konkrete svar om hvordan slikt vil løses fremover.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
39 minutes ago, Delvis said:

Vet man om dette viruset er sesongbasert slik som vanlig influensa?

De antar at det kan komme til å bli sesongbasert. I og med at dette er første runde/sesong så kan man naturligvis ikke vite dette 100 % sikkert, men det antas med stor sannsynlighetsovervekt at det blir en varig sesongbasert greie ja.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
Gadden skrev (28 minutter siden):

Mange selvutnevnte eksperter her. Dette er jo tråden for selvutnevnte eksperter. 

 

Camlon skrev (22 minutter siden):

Om Norge hadde fulgt rådene fra de du kaller selvutnevnte eksperter, så hadde vi ikke vært i denne krisen.

 

 

Er det ikke alltid sånn? Tror du refererer til etterpåklokskap. 

Lenke til kommentar
Miri skrev (22 minutter siden):

Regionen må stenges ned, og et må skje NÅ.


Det hadde vært flott om det var mulig, men det er dessverre ikke det.

Alle større norske byer er rammet, som også betyr at hele Østlandet er rammet, ser man på kartet til VG er det vidda og midtnorge som foreløpig er virusfritt, det er liksom ikke noe poeng å bruke den typen ressurser noe slikt vil ta, for å sikre Hardangervidda og noen grisgrendte strøk.

Norge er også et demokrati, vi har rett og slett ikke mulighet til å isolere hele byer og kommuner ved å nekte folk inn- og utreise, slik Kina har gjort, det er rett og slett ikke mulig å få til.


Derimot å stenge alle skoler og ikke-essensielle arbeidsplasser, å be folk holde seg hjemme, det er mulig å få til.
Frisører, klesforretninger og så å si alt annet, unntatt matbutikker, apoteker og lignende, kan fint stenges ned.
De som har mulighet, kan fremdeles jobbe hjemmefra.

Igjen, det som virker, er å begrense menneskelig kontakt, dersom vi fikk hele landet til å holde seg hjemme et par uker, ville antall smittede reduseres drastisk.

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bønn til Regjeringa:

Steng alle universitet og høyskoler NÅ!

Steng alle VGS NÅ!

Steng alle ungdomskoler NÅ!

Steng alle barneskoler NÅ! (barn fra 1. trinn bør klare seg hjemme selv)

Kun når begge foreldre jobber i samfunnskritiske stillinger bør de få ha barn i barnehagen

Eldre bør vernes i sine hjem. Tilby matlevering etc på døra til alle pensjonister og beordre at de ikke har kontakt med folk utenfor hjemmene med mindre de må.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...