Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Letade lite. Verkar som att FHI nu bruker generell information fra England

https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/991135/3_June_2021_Risk_assessment_for_SARS-CoV-2_variant_DELTA.pdf

Istället för att bruke själva forskningen om hur bra vaksinerna fungerar. 

Tror också de blandar resultat då den britiska forskningen visar 50% eller noe sånt för alpha efter en dose har jag för mig.  

Merkligt att komma med en gladnyhet når det ikke verkar som att det kommit noen ny forskning.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjetil Lura skrev (13 minutter siden):

Bruker begge landene samme vaksine, jeg spør:hmm:

Ja, det gjør de. Britene gjorde en studie på både AZ og Pf/BT hvorav de i hovedsak bruker førstnevnte, og vi sistnevnte. Deres tall på Pf/BT indikerer prosentvis effektivitet på 30-tallet mot Delta etter en dose. FHI påstår effektivitet på 60-tallet for samme vaksine mot samme variant. Et avvik.

Endret av xRun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.theguardian.com/world/2021/jun/15/the-covid-delta-variant-how-effective-are-the-vaccines

"According to the latest figures from Public Health England (PHE), four weeks after one dose, either vaccine offered almost 50% protection against the Alpha variant. However for the Delta variant this protection was lower, with one dose of the Pfizer/BioNTech jab offering about 36% protection against symptomatic disease. For one dose of the Oxford/AstraZeneca vaccine this figure was about 30%."

Førklarar vad britterna skriver. Sen har FHI brukt tal om att phizer är 80+ % effektiv efter en dose och helt enkelt brukt britternas forskjell med det andra talet. 

Skillnaden mellan olika studier på effektivitet efter en dose mellan britternas studie och tidigare studier har tidigare diskuterats här. 

Endret av fredrik2
Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (2 minutter siden):

Grunnen er deres motstand mot fhi. Derfor jeg spør.

Jeg har ikke noen grunner for å tvile på fhi når det gjelder c19.

Mener Dere at fhi lyver:hmm:

Jeg kan ikke se at noen av oss her har uttrykt motstand mot FHI. De fyller en nødvendig oppgave i samfunnet vårt. De er dog ikke feilfri, og det finnes flere eksempler på avvikende påstander hvor de etterhvert har lagt seg på linje med informasjon som har vært kjent internasjonalt en lengre periode. F.eks. i spørsmålet vedr. dråpesmitte/aerosoler, hvor også CDC og WHO tok tid før de korrigerte informasjonen de gikk ut med, lenge før FHI fulgte etter med informasjon som har vært kjent siden i fjor. Når de presenterer informasjon med klare avvik fra hva som allerede er publisert internasjonalt, så er det ikke motstand mot FHI å påpeke dette. Det handler om dataene, ikke organisasjonen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (2 minutter siden):

Men norge bruker da ikke Astra Zeneca, eller hva?

Jeg vil si ja på det(men ikke mot deg)

Vi bruker ikke den vaksinen i norge, eller er jeg på bær tur igjen, heeh.

De gjorde en studie på begge i UK. Både den de bruker mest av der (AstraZeneca), og den vi bruker mest av her (Pfizer/BioNTech). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt av greia er jo at FHI gjennomgående har vært dårlig til å lære av erfaringer utenlands. Helt fra starten da de trodde de hadde månedsvis før Covid ville dukke opp i Norge. Man får heller anta at utenlandske data også vil gjelde i Norge, og så får man heller være positivt overrasket hvis ting går bedre her, ie. føre var. 

Noen av landene nærmest Kina har greid seg veldig bra (ie. Korea, Taiwan, Singapore), nettopp fordi de har erfaringer fra tidligere SARS utbrudd, mens her i landet har vi vært helt blanke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (1 time siden):

Men jeg vil vente, mere jeg leser mer skeptisk jeg blir.

Internet er fylt over med info om c19. Men føler de vet mere om c19, enn influensa vaksinen. Jaja, trenger jeg alle vaksinene for å overleve? Nope, ikke til nå. Tatt en vaksine, måtte ta den. 55år;)

Sokrates tok ingen vaksiner og ble 70. 

Skjønner du hvor dumt det du sier er nå? 

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Covido said:

Sokrates tok ingen vaksiner og ble 70. 

Skjønner du hvor dumt det du sier er nå? 

Nei? men er mitt valg.

Om du eller sokrates men det er feil, skal ikke jeg si noe om;)

Men mine mor og far tok vaksinen fordi de vil reise til danmark. Uten den får de ikke komme inn i danmark.

Er corona pass, de er 75/74 og har ikke tatt vaksiner før nå.😀

Endret av Kjetil Lura
Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (17 minutter siden):

Nei? men er mitt valg.

Om du eller sokrates men det er feil, skal ikke jeg si noe om;)

Men mine mor og far tok vaksinen fordi de vil reise til danmark. Uten den får de ikke komme inn i danmark.

Er corona pass, de er 75/74 og har ikke tatt vaksiner før nå.😀

Så om de er eldre enn Sokrates virker det som vaksiner funker da? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...