Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Pc Lynet skrev (1 minutt siden):

FHI sier at barn og ungdom ikke blir smittet på skole. Er det bare jeg som ser en trend her, tallene i oktober tilsvarer for Barneskoler 42%, Ungdomskoler 45% og Videregåendeskoler  53% av totale tilfeller hittil i år.

Synes jeg stadig ser smitte på skoler i media nå i november. Noe sier meg at hypotesen om at skolebarn/ungdom ikke blir smittet på skolen er feil.

https://www.fhi.no/nyheter/2020/smitte-hos-ungdom-i-norge/

skole.thumb.jpg.ec7bc1d8be77b9f366794eab0cc8b375.jpg

Jeg har reagert på det samme, og jeg også synest det virker som det er svært mye smitte på skole. Bare ta utbruddet i Tromsø no, nesten alle tilfeller der er knytte til forskjellige skoler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
0laf skrev (1 minutt siden):

A man's wife and two sons have died in the space of five days after testing positive for Covid-19.

https://www.bbc.com/news/uk-wales-54828574

Ja helt tragisk flere familier som omtrent har blitt utryddet av koronaviruset. Så kan man tenke hvor mange dette har hendt med som ikke er nevnt i media blant de over millionen som er døde av koronaviruset.

https://www.nationalheraldindia.com/national/tragic-five-of-a-family-die-of-covid-19-within-15-days-in-jharkhand

https://www.independent.co.uk/news/world/americas/coronavirus-family-michigan-detroit-deaths-covid-19-hospital-infection-a9462681.html

https://www.bbc.com/news/world-us-canada-51978164

https://www.nytimes.com/2020/06/30/nyregion/coronavirus-fusco-family-nj.html

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Pc Lynet said:

Det må jo være noe genetisk som gjør at så mange i samme familie dør. Statistisk sett nesten umulig. 0.01 * 0. 01 * 0.1 sånn ca. 

Mener jeg leste tidlig om et tvillingpar i 20-åra som døde men få dagers mellomrom 

Lenke til kommentar
Benbjo skrev (11 minutter siden):

Det må jo være noe genetisk som gjør at så mange i samme familie dør. Statistisk sett nesten umulig. 0.01 * 0. 01 * 0.1 sånn ca. 

Mener jeg leste tidlig om et tvillingpar i 20-åra som døde men få dagers mellomrom 

Man se ofte at dette er familier som går i kategorien overvektige, det øker sjansen for alvorlig utfall. Bor man trangt i en leilighet blir man utsatt for stor virusmengde. Blir for eksempel mor i huset slått ut først, er det ikke sikkert mannen får seg og kona på sykehuset.

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Pc Lynet said:

Man se ofte at dette er familier som går i kategorien overvektige, det øker sjansen for alvorlig utfall. Bor man trangt i en leilighet blir man utsatt for stor virusmengde. Blir for eksempel mor i huset slått ut først, er det ikke sikkert mannen får seg og kona på sykehuset.

Overvekt-risikoen er nokså overdrevet. Ca dobbelt så stor risk for alvorlig sykdom med bmi > 35. Øker dog betraktelig med Bmi på over 40 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Budeia skrev (2 timer siden):

Eller er det noen med mange hobbyer, som har kuttet ut noen av dem på grunn av Erna?

Det er vel stort sett hobbyer vi kan holde på med nå. Barene stenger tidlig og folk skal slutte å gå på besøk til hverandre. Så stusselig med stengte kurslokaler, selv om aktiviteten der er kollektiv smittespredning. Fritidssysselen drikking virker populær hos Erna, men utelivsbransjen klager over at lønnskompensasjonen ikke var nok.

Lenke til kommentar
Sitat

654 nye smittetilfeller i Norge

Torsdag ble det registrert 654 nye smittetilfeller av coronaviruset i Norge. Dermed er det registrert 23.229 smittetilfeller siden utbruddets start.

I gjennomsnitt tar det ett til to døgn fra et prøvesvar blir klart til det blir registrert i meldesystemet for smittsomme sykdommer (MSIS). Tallene kan derfor gi et misvisende bilde av smittesituasjonen de siste dagene, siden det ikke kommer frem når prøven er tatt – bare når den er registrert.

Smittetrenden i 69 kommuner er nå stigende.

Var 624 forrige døgn.

Endret av Pc Lynet
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det har ikke gått mer enn en dag siden kommuneoverlege i Trondheim opplyste om en privat studentfest der seks studenter ble smittet. 

I dag:

Politiet måtte stoppe studentfest: - Ikke imponert 

"- Det var 15-20 studenter som hadde fest, og det var ikke tatt høyde for smittevern, sier operasjonsleder Ole Petter Hollingen ved Trøndelag politidistrikt."

Når du har 15-20 studenter som fester, uten å ta høyde for smittevern, så er det vel på tide å komme med reaksjoner fra politiets side for å sette presedens. Det er greit de var litt slappe på reaksjonsfronten når det var så lavt smittetrykk, men når vi er i en tid med daglige smittetopper, med et pågående studentutbrudd i Trondheim, så klarer jeg ikke å unnskylde 15-20 voksne mennesker (der sannsynligvis en stor del av de bor i kollektiv) som holder på sånn. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, d'espresso said:

Noen som har erfaringer her med munnbind med filter, noe ala dette? Eventuelt med en slik ventil, som for eksempel denne

 

Helt grønn her.

Kjøpte meg slike med ventil, innleggsfilter og nesebøyle da det var vrient å finne vanlige munnbind uten å føle at man støttet noen som utnyttet pandemien. Men filterne skal visstnok slippe virus ganske fritt ut. Så selv om maskene er mer behagelige å ha på for deg, er det kanskje egoistisk overfor andre. Har ihvertfall ikke brukt mine, selv om de andre jeg har kjøpt ikke er tette på mitt ansikt i det hele tatt. Har brukt nesten 2000 på fancy munnbind til familien, men har fortsatt ingen som er tette.

Det er forøvrig en egen tråd her for maskekjøp, så kanskje det er noen mere spesifike facts der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Steng ned nå!

Sitat

FHI: Norge kan få 2300 nye smittede daglig om tre uker

Dersom coronasmitten fortsetter å spre seg i samme tempo som nå, vil Norge få 2.300 nye smittede hver dag om tre uker, viser beregninger fra FHI.

– Det er veldig alvorlig. Det gjør at kapasiteten i kommunene for å drive smitteoppsporing og kontrollere epidemien på den enklest mulige måten ved å stanse spredningen, blir satt under et ekstremt press, sier direktør Camilla Stoltenberg i Folkehelseinstituttet (FHI) til P4.

Ifølge beregningene ventes mellom 20 og 60 nye innleggelser på sykehus hver dag om tre uker hvis den nåværende trenden fortsetter. Dermed ventes det at norske sykehus i gjennomsnitt vil ha 216 innlagte pasienter forutsatt at smitteutviklingen fortsetter som nå. (NTB)

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Sitat

Mutert coronavirus fra mink funnet hos 214 personer

Etter at et mutert coronavirus har begynt å spre seg hos mink i Nordjylland i Danmark, bestemte myndighetene at all mink i landet skulle avlives. I tillegg ble det innført ytterligere coronatiltak i regionen.

Men smittespredningen av det muterte viruset har allerede spredd seg blant mennesker langt utenfor Nordjylland – og Danmark – ifølge professor i mikrobiologi ved Syddansk Universitet, Jørn Kolmos, skriver Politiken.

Danske BT skriver at det er funnet minkvarianter av coronavirus hos 214 personer fra begynnelsen av juni til midten av oktober, ifølge Statens Serum Institut ifølge Ritzau.

14 av de er smittet utenfor Nordjylland.

Allerede i sommer skal det muterte viruset ha spredd seg til Bornholm, i tillegg til én eller flere personer i Kroatia, ifølge en rapport fra det danske instituttet.

– Det er veldig bekymringsfullt, men det kan ikke komme som noen overraskelse for noen. Det har nærmest stått en vidåpen dør, hvor personer fra Øst-Europa har fløyet til og fra danske minkfarmer, sier Kolmos til avisen.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...