Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Gjest b6487...931
Pc Lynet skrev (41 minutter siden):

Lurer på hva som hadde skjedd om de beholdt tiltakene i første runde i noen uker til.

Vi ville fortsatt hatt importsmitte fra arbeidsinnvandring etterpå? 

Anonymous poster hash: b6487...931

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Pc Lynet skrev (54 minutter siden):

Det kan bli veldig stygt når alle studentene i Bergen reiser hjem til jul i løpet av neste måned.

Jepp, jeg har en lillebror i Bergen, han er medisinstudent og har deltidsjobb i helsevesenet, så han vil ikke kunne isolere seg. Han bor også i kollektiv med andre medisinstudenter. Han vet nok en del med smittevern, og har bare vært i karantene to ganger til nå pga. nærkontakt med noen på jobb, som skyldes ikke mistenkt smitte, før det senere har vist seg å være smitte.

Har ikke møtt lillebroren min siden april.

Men blir  jo vanskelig for han å sitte alene i kollektivet i julen. Vi kommer fra et sted med fortsatt lite smitte. Her i selve nærområdet har det ikke vært noen tror jeg, mens det er noen i kommunen.

Mange i Norge har typisk moderne familier, som betyr mange ulike kontakter i løpet av uken.

Jeg kommer fra et skilsmissehjem med skikkelig komplisert familiestruktur.

Jeg har tre ekte søsken. Mor har giftet seg på nytt og flyttet til annen del av landet, mannen hun har giftet  seg med har 3 egne barn. Disse tre barna har til sammen 4 barn.

Jeg har også to halvsøsken som far fikk med ny dame. De er ikke sammen lenger, begge har fått nye kjærester med egne barn (2 hver). Halvsøsken er delvis hos mor og delvis hos far. 

Så har min eldre søsken barn selv. Søs bor i husholdning med 3 barn (barnehage og barneskolebarn) og bror med et barn (barneskole), mens hans samboer har 5 søsken og de bor i samme kommune som samboeren kommer fra og har en del kontakt med familien.

Normalt sett besøker vi søsken både mor og far i løpet av julen. Far er i risikogruppen og har altså 6 barn, som normalt sett bor i 5 ulike husholdninger med familiemedlemmer både i barnehagealder, barneskolealder, arbeidsliv og studentalder og ulike deler av landet.

Flere i familien min jobber i yrker som ikke har mulighet for hjemmekontor: Helsevesenet, dagligvarebutikk, fabrikk osv.

...og flere av husholdningene i familien bor i Bergensområdet eller har nær relasjon med noen derifra.

Så dette julegreiene er mildt sagt et helvete.

Enn så lenge så har vi ikke besøkt hverandre så mye i det siste. Men julen blir krevende. 

Endret av Fnugle
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Skogslik skrev (6 minutter siden):

3 smittede i min kommune nå med ukjent kilde, har ikke vært smitte her på veldig lenge...
Godt jeg bare er ute i sivilisasjon en gang i uken for tiden 😛

Samme i kommunene rundt omkring her, ikke ett eneste smittetilfelle siden mars før det plutselig eksploderte september/oktober

nå ser smittetrenden i min arbeidskommune slik ut :

image.png.0c36f49da5880b8db653971969a9e8f8.png

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Godt å se at Oslo tar kraftfulle grep. Har medfølesle for de som mister jobben, men vi har dessverre ikke noe valg. Forhåpentligvis kan utelivet åpnes igjen til jul om smitten går drastisk ned.

Sitat

20 nye dødsfall i Sverige

Det er det siste døgnet registrert 20 nye coronarelaterte dødsfall i Sverige. Totalt har 6022 personer dødd av covid-19 i Sverige.

Naturen prøver å ta liv av oss igjen:

 

Sitat

 

Død fugl funnet i Danmark med fugleinfluensa

En vandrefalk er funnet død på Lolland med alvorlig fugleinfluensa, opplyser Fødevarestyrelsen i Danmark. Det melder danske TV 2.

Danmark har nå hevet risikonivået fra “meget lav” til “høy” for fugleinfluensa.

Alle fjærkre i landet skal nå holdes inne, er beskjeden fra den danske Fødevarestyrelsen.

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

- Burde stengt ned som i mars:

Professor Bjørg Marit Andersen er tidligere avdelingsoverlege og smittevernlege ved OUS Ullevål.

Hun synes det er fint at Oslo nå tar grep for å få bukt med smittespredningen, men skulle ønske at hovedstaden innførte mer inngripende tiltak.

- Det virker halvhjertet. Når man først legger opp til sosial nedstengning, burde man ha stengt ned slik man gjorde 12. mars. På den måten kunne Raymond Johansen ha satt et godt eksempel for resten av landet, sier Andersen.

Professoren sier det er sannsynlig at mange friske smittespredere går rundt i Oslo. Også barn smitter.

- Skal man først lide, er effektiv og rask nedstengning bedre enn å lide over lang tid, sier Andersen.

Smitteverneksperten påpeker at viruset kan leve lenge, og være stabilt i miljøet over lang tid.

- Jeg mener karantenetida bør økes til 14 dager igjen, og det er viktig å holde to meters avstand, ikke bare én, sier Andersen.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Faen, nå stenger treningssentrene IGJEN! :(

 

Jeg som hadde hatt så god progresjon, tror ikke treningssentrene åpner før mars/april 2021 for å være helt ærlig 😢

Kunne de ikke bare vente i 1-2 uker og se om trenden går nedover etter de forrige tiltakene. Tror det er  mer politisk å stenge ned enn basert på vitenskap for å være helt ærlig.

Endret av GaymerGRILL
Lenke til kommentar
Windsofmarch skrev (3 minutter siden):

Igjen lemper politikere på med svært inngripende, næringsfiendtlige tiltak med ofte svært ullent evidens- og nyttegrunnlag. Og til hvilken nytte? For å redde et par hundre, gamle og multimorbide kroker på >70 år? Jeg vet ikke om det er verdt det.

Gratulerer du er en av de som ikke forstår noen ting. Vi stenger ikke ned for å redde de over 70 år. Vi stenger ned for å redde alle. Løper pandemien løpsk vil mange flere enn de på 70+ stryke med. Sykehus fullt.

Sitat

Belgias helsevesen på randen av kollaps: − Vil skje om ti dager

Med Europas høyeste smittetrykk, kjemper sykehusene i Belgia en desperat kamp mot klokken. Nå tvinges helsevesenet til å bruke smittede leger og sykepleiere på jobb.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/weebdd/belgias-helsevesen-paa-randen-av-kollaps-vil-skje-om-ti-dager

  • Liker 7
Lenke til kommentar
GaymerGRILL skrev (5 minutter siden):

Faen, nå stenger treningssentrene IGJEN! :(

 

Jeg som hadde hatt så god progresjon, tror ikke treningssentrene åpner før mars/april 2021 for å være helt ærlig 😢

Kunne de ikke bare vente i 1-2 uker og se om trenden går nedover etter de forrige tiltakene. Tror det er  mer politisk å stenge ned enn basert på vitenskap for å være helt ærlig.

Feil dette er basert på råd fra FHI

Sitat

8.3 Regionale tiltak

Det er fare for at lokale utbrudd som ikke kommer under kontroll, skal gå over i regionaloppblussing der tilfellene ikke kan knyttes til enkeltutbrudd, slik vi ser i Oslo-området.I håndtering av slike situasjoner bør kommuner i bo- og arbeidsmarkedsregioner eller andre kommuner med mye samhandling samordne seg, gjerne i samarbeid med Fylkes-mannen og med råd fra Folkehelseinstituttet. Tiltakene kan målrettes mot situasjoner og steder der risiko for smitte er høy. Det vil i hovedsak være situasjoner der mange mennesker samles innendørs over tid. De anbefalte tiltakene nedenfor er dels målrettet mot grupper der man vet det foregår mye smitte (sammenkomster særlig blant unge voksne), og dels generelle kontaktreduserende tiltak (som også reduserer behovet for kollektivreiser). Tiltakene må vurderes ut fra den lokale situasjonsforståelsen og risikovurderingen.Kommunelegehåndboka gir eksempler på tiltak for å redusere kontakthyppigheten i ulike sektorer samt forsterke testing og smitteoppsporing samt kommunikasjon med befolkningen. Folkehelseinstituttet drøfter fortløpende tiltak med aktuelle kommuner, Fylkesmannen og Helsedirektoratet.Erfaringen fra andre europeiske storbyer er at epidemien er ustabil og raskt kan komme inn i en fase med akselererende spredning. Da svikter etter hvert smittesporings-kapasiteten, og man kommer inn i en negativ spiral. Da må det handles umiddelbart for å bremse og helst snu utviklingen for å unngå overbelastning av sykehusene noen uker seinere. Da trengs kraftfulle tiltak for å bremse eller aller helst snu utviklingen. Følgende tiltakspakke kan da vurderes for de aktuelle kommunene.

Sitat

Mulig tiltakspakke for kommuner eller kommunegrupper med akselererende smitte

•Full mobilisering av kommunenes kapasitet for testing og smittesporing.

•Full mobilisering av kommunenes kommunikasjonskapasitet

•Ekstra for å nå grupper med høy smittespredning (se kapittel 4).

•Vurdere 2-metersregelen der atferden og lokalet tilsier høy smitterisiko.

•Stenging av treningssentre, idrettshaller, museer, biblioteker, arrangementssteder mv.

•Sterkt redusert mulighet for private sosiale arrangementer/sammenkomster.

•Skjenkestopp på serveringssteder. •Obligatorisk hjemmekontor for de som kan.

•Sterkere anbefaling om å unngå kollektivtrafikk.

•Digital undervisning på universiteter, fagskoler og høgskoler.

•Vurdere rødt nivå på videregående skoler.

•Andre tiltak etter lokal vurdering.

https://www.fhi.no/contentassets/c9e459cd7cc24991810a0d28d7803bd0/vedlegg/2020-11-05-notat-om-risiko-og-respons.pdf

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (5 minutter siden):

Jeg tror tiltakene i Oslo er nok til å få ned smitten. Nasjonalt sett så tror jeg vi trenger litt strengere tiltak.

Noen som har spurt politikerene hvorfor de ventet så lenge? Hvis man uansett må innføre nye tiltak, så finnes det ingen fordeler å vente til man har mistet kontrollen.

Kanskje irrelevant, men om jeg ikke husker feil er ikke du lege? Husker en person på dette forumet som utdannet seg  som lege i Ungarn (var på siste året) for kanskje 10 år siden :D.

Lenke til kommentar
Camlon skrev (2 minutter siden):

Jeg tror tiltakene i Oslo er nok til å få ned smitten. Nasjonalt sett så tror jeg vi trenger litt strengere tiltak.

Noen som har spurt politikerene hvorfor de ventet så lenge? Hvis man uansett må innføre nye tiltak, så finnes det ingen fordeler å vente til man har mistet kontrollen.

Helt enig. Bergen burde nok hatt skjenkestopp slik som Oslo.

Erna sa i går at de ikke ville innføre for kraftige tiltak på et tidlig stadium i frykt for at folk ikke synes det er nødvendige og at regjerningen ikke kan begrunne de når smitte situasjonen er lav.

Hadde vi styrt ville vi kjørt lockdown i begynnelsen av oktober og vært ferdig nå.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
GaymerGRILL skrev (1 minutt siden):

Jeg som hadde hatt så god progresjon, tror ikke treningssentrene åpner før mars/april 2021 for å være helt ærlig 😢

Jeg vil bare minne om at folk klarte å holde seg i god form også før treningssentre ble en farsott. For ikke å si bedre før i tida enn etter at treningssenter-bransjen mangedoblet seg.

Se på det som en gylden sjanse til å sette deg inn i hvordan man trener hjemme og utendørs. :) Nyttig å kunne selv om man foretrekker treningssenter til normalt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...